Skocz do zawartości

Rodzinka Limów różnych wersji rozwojowych 1/72


Cinekf1

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich

 

Między czasie jak powstaje rodzinka rozwojowych wersji F-16 postanowiłem podziałać w tematyce bardziej patriotycznej, mianowicie budowie poszczególnych wersji rozwojowych Limków w barwach oczywiście polskich.

Kilka lat wcześniej zbudowałem Lima 6bis oraz jestem na wykończeniu Lima-5 w okolicznościowym malowaniu "Ostatni Lim" na bazie poczciwych modeli KP. Tym razem postanowiłem zmierzyć się także z czeską materią mianowicie z modelami AZ Modelu. Modele mają swoje wady merytoryczne ale postaram się w miarę możliwości ogarnąć temat jak najlepiej.

Korekty, jakiem poddam modele to m.in:

1. Skrócenie kadłuba o ok. 3 mm w środkowej sekcji (kolega Andzin w swoim warsztacie przedstawił to dokładnie)

2. Wymiana kabinek na Vacu Pavli

3. Wstawienie przedniej sekcji działka i karabinów od modelu MiG-a 15 bis Eduarda (element powielony w żywicy)

4. Wymiana podwieszanych zbiorników paliwa od modelu MiG-a 15 bis Eduarda (element powielony w żywicy)

5. Budowa od podstaw wyrzutni MARS-2 wraz z podwieszeniami (element przygotowany do powielenia w żywicy)

6. Budowa łuskozbieracza (element przygotowany do powielenia w żywicy)

7. Budowa zasobnika rozpoznawczego AFA 39 (element przygotowany do powielenia w żywicy)

8. Budowa skrzydeł z owiewkozbiornikami paliwa do wersji Lim 5M oraz Lim 6 (element przygotowany do powielenia w żywicy)

9. Wymiana podwozia przedniego od modelu MiG-15 bis Eduard (element przygotowany do powielenia w żywicy)

10. Budowa statecznika pionowego z zasobnikiem spadochronu hamującego do wersji Lim 6 i Lim 6bis (element przygotowany do powielenia w żywicy).

 

W planach jest budowa takich wersji jak Lim 5, Lim 5M, Lim 5P, Lim-6, Lim 6M, Lim 6R i Lim 6 bis.

 

Kalkomanie do modeli własnego projektu.

 

limkiiinneznakwodny_zpsd2a6e869.png

 

Na obecną chwilę większość elementów jest już gotowa do powielenia w żywicy. Czekam na dostawę silikonu i żywicy i do roboty. Co z tego wyjdzie zobaczymy, jestem dobrej myśli.

 

Postępy w pracach zilustruję fotografiami zamieszczonymi w miarę możliwości na forum.

 

20140304_144352_zps84a3e93c.jpg

 

Pozdrawiam

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rewelacyjny projekt, masz wiernego kibica . Może i Andzin się zmobilizuje do dalszej pracy.

Szczególnie będą mnie interesować wersje unikatowe z owiewkozbiornikami, opływami itd.

Masz jakieś tajne dojścia do dokumentacji dla rzadkich wersji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Tajne to za dużo powiedziane :-) Kilka artykułów z Lotnictwa z szachownicą, Mini repliki, Aeroplan z płyta i kilka zdjęć od Pana Wacława Hołysia. Mam też jakieś plany z czeskiego wydawnictwa:

 

Lim5M1_zpsb8fc09e3.jpg

 

Lim5M_zpsabab29a5.jpg

 

Lim5M3_zps6b66bdca.jpg

 

Z materiałami dotyczącymi Lima 6 jest tragedia. Główna różnica w stosunku do Lima 5M polegała na dołożeniu zasobnika na spadochron hamujący, który to pozostał po przebudowie 40 maszyn do standardu Lima 6 bis.

Jedyna fotka jaką posiadam:

Skowro1440ski20140228_zpsee773354.jpg

 

jeśli ma ktoś jakieś materiały w tej tematyce i chciałby się nimi podzielić będę wdzięczny.

 

Pozdrawiam

Marcin

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a przypadkiem nie było nic w "monografii" aeroplanu z płytą?

 

 

W Aero-Planie 5-6/2003 było o Lim-ku 6 bis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na skrzydła zastanawiam się , czy ta brzechwa na przejściu owiewka skrzydło jest prawidłowa? Zerknij na zdjęcie i rysunki. Wydaje mi się, że powinna rozpoczynać się na krawędzi natarcia , a nie przed nią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak kto jest jak z dostępem do dokumentacji bywa kiepsko. Zasugerowałem się tym zdjęciem ale prawdopodobnie tego typu brzechwa występowała w fazie prób w locie. Po zaistniałym zdarzeniu zmieniono chyba na zaczynająca się razem z krawędzią natarcia.

 

1_zpsa6e7e0b2.jpg

 

Już to poprawiłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aleś mnie zawstydził tym warsztatem Marcinie ... ale jednocześnie ucieszył :-)

Moje MiG-i zostały głęboko zakopane w pudełkach, bo to ZUO w czystej postaci ... no dobra, ja leniwy jestem :-) Ale przyznam też, że słuchy o nowych MiG-17 demotywują trochę ... chociaż jak tak patrzę na Twoją pracę, to ręce zaczynają świerzbić ... ;-)

Z tego co pamiętam, to w modelu trzeba także zmniejszyć rozpiętość, na każdym skrzydle zdjąć 1 mm u nasady, a drugi poprzez opiłowanie końcówki. Najlepiej to sprawdzić jak rozrysujesz sobie równoległe linie odpowiadające położeniu grzebieni aerodynamicznych.

Planujesz przesunięcie głównych komór podwozia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatecznie zeszlifowałem brzechwę do stanu widocznego na poniższym zdjęciu.

 

03_zps03a999bd.jpg

 

Moje pierwotnie były zdecydowanie za bardzo wystające.

 

Andrzeju wnęki podwozia w skrzydłach z owiewkozbiornikami mam już zrobione zgodnie z rysunkiem numer 2.

 

Pozdrawiam

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... wnęki podwozia w skrzydłach z owiewkozbiornikami mam już zrobione zgodnie z rysunkiem numer 2.

 

Ze zdjec wynika ze tylna sciana komor podwozia głównego tam gdzie był owiewko zbiornik była prosta ,a nie łukowata jak na rysunku APKR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem o wnękach w "zwykłych" MiG-17/Lim-5, trzeba je przesunąć o jakieś 2 mm. A przy okazji mógłbyś je skopiować z Eduardowskich - mi się taki plan narodził jak zobaczyłem MiG-15 Eduarda :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... wnęki podwozia w skrzydłach z owiewkozbiornikami mam już zrobione zgodnie z rysunkiem numer 2.

 

Ze zdjec wynika ze tylna sciana komor podwozia głównego tam gdzie był owiewko zbiornik była prosta ,a nie łukowata jak na rysunku APKR.

 

chodziło mi o rozmieszczenie, kształt jest jak widać

 

20140304_220711_zps9f6dcd54.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wydaje mi się że jest ok. Analizowałem wiele zdjęć i tak to teraz wygląda

 

20140305_163051_zpse131957e.jpg

 

20140305_203455_zps44b7cc4f.jpg

 

Ta fotka rozwiała moje wątpliwości odnośnie tego czy brzechwa przy owiewkozbiornikach od dołu jest na równi z nimi czy wyższa

 

lim-5m_zps50fc226f.png

 

Pozdrawiam

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

jedno skrzydło już zalane silikonem, na niedzielę szykuję odlewy w żywicy. W tym czasie bawię się drobnicą, dorobiłem sobie dzisiaj rakietowy przyspieszacz startu SR stosowany na Lim-5M oraz Lim-6.

Takie małe a cieszy :-)

 

20140307_192735a_zps0e0fa2f5.jpg

 

20140307_192615a_zps2f105dbc.jpg

 

20140307_200512_zps62992bba.jpg

 

Pozdrawiam

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Wczoraj otrzymałem informację z dobrego źródła jak rzeczywiście wyglądała owiewka od dołu za komorą podwozia głównego w Limie-5M. Poprawki były konieczne :-).

Fotka, na której widoczne jest, że owiewka zachodzi na klapę i dochodzi do krawędzi spływu skrzydła:

Lim-5M33_zps9b9e2b85.jpg

 

Skrzydło po poprawce:

 

20140308_151548_zpscefa932a.jpg

 

Andzin zwracam honor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wózek to rozrusznik ST-5

Adamie, w Lotnictwie z szachownicą, z którego jest rysunek, piszą "ST-3". Może poprzednik ST-5 (na tym sprzęcie zupełnie się nie znam)?

 

Wielki szacunek za wybór tematu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Prace przy skrzydłach z owiewkozbiornikiem trwają. Obecnie mam odlane 5 sztuk lewego skrzydła, prawe zalane silikonem.

 

Tak to wygląda w tej chwili:

 

20140315_121503_zps722e3746.jpg

 

20140315_121427_zps30d28fcb.jpg

 

spasowanie z kadłubem:

 

20140315_121203_zpse3480435.jpg

 

20140315_121120_zps3dd50f25.jpg

 

20140315_121050_zps1faa0e94.jpg

 

Pozdrawiam

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lim-5_zps74d8004c.png

 

Z tych samych "rysunków", na które się powołujesz wynika, że:

- na jednym owewkozbiornik kończy się przed klapą co jest raczej nieprawdą,

- na drugim owiewka dochodzi do krawędzi spływu skrzydła ale klapa kończy się przed nią co jest na 100% nieprawdą,

Autorzy obydwu prawdopodobnie rzeźbili w g.... podobnie jak ja nie mając wiedzy jak to wyglądało na 100%

 

Tak więc wyrocznią to one dla mnie raczej nie były. Obudowałem wnęki z modelu AZ model tak jak były, owszem są delikatnie za blisko krawędzi natarcia. Na pewno poprawię to robiąc skrzydła do normalnej wersji, skorzystam z tego elementu z modelu MiGa-15 eduarda. Poświęciłem jednego na organy.

 

W chwili jak mam już odlane skrzydło w żywicy mogę wyfrezować dowolny kształt wnęki w owiewce, czego nie mogłem zrobić w oryginale z cienkościennego polistyrenu. Może się pokuszę o jakieś zmiany, a jak nie to będę miał w kolekcji kilka Lim-ów z "uproszczoną wnęką podwozia"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawe. Chyba wiele osób myślało o zrobieniu tego lima. Brzydkiego i nieudanego, ale charakterystycznego ,-))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.