Jump to content
Cinekf1

Rodzinka Limów różnych wersji rozwojowych 1/72

Recommended Posts

Witam wszystkich

 

Między czasie jak powstaje rodzinka rozwojowych wersji F-16 postanowiłem podziałać w tematyce bardziej patriotycznej, mianowicie budowie poszczególnych wersji rozwojowych Limków w barwach oczywiście polskich.

Kilka lat wcześniej zbudowałem Lima 6bis oraz jestem na wykończeniu Lima-5 w okolicznościowym malowaniu "Ostatni Lim" na bazie poczciwych modeli KP. Tym razem postanowiłem zmierzyć się także z czeską materią mianowicie z modelami AZ Modelu. Modele mają swoje wady merytoryczne ale postaram się w miarę możliwości ogarnąć temat jak najlepiej.

Korekty, jakiem poddam modele to m.in:

1. Skrócenie kadłuba o ok. 3 mm w środkowej sekcji (kolega Andzin w swoim warsztacie przedstawił to dokładnie)

2. Wymiana kabinek na Vacu Pavli

3. Wstawienie przedniej sekcji działka i karabinów od modelu MiG-a 15 bis Eduarda (element powielony w żywicy)

4. Wymiana podwieszanych zbiorników paliwa od modelu MiG-a 15 bis Eduarda (element powielony w żywicy)

5. Budowa od podstaw wyrzutni MARS-2 wraz z podwieszeniami (element przygotowany do powielenia w żywicy)

6. Budowa łuskozbieracza (element przygotowany do powielenia w żywicy)

7. Budowa zasobnika rozpoznawczego AFA 39 (element przygotowany do powielenia w żywicy)

8. Budowa skrzydeł z owiewkozbiornikami paliwa do wersji Lim 5M oraz Lim 6 (element przygotowany do powielenia w żywicy)

9. Wymiana podwozia przedniego od modelu MiG-15 bis Eduard (element przygotowany do powielenia w żywicy)

10. Budowa statecznika pionowego z zasobnikiem spadochronu hamującego do wersji Lim 6 i Lim 6bis (element przygotowany do powielenia w żywicy).

 

W planach jest budowa takich wersji jak Lim 5, Lim 5M, Lim 5P, Lim-6, Lim 6M, Lim 6R i Lim 6 bis.

 

Kalkomanie do modeli własnego projektu.

 

limkiiinneznakwodny_zpsd2a6e869.png

 

Na obecną chwilę większość elementów jest już gotowa do powielenia w żywicy. Czekam na dostawę silikonu i żywicy i do roboty. Co z tego wyjdzie zobaczymy, jestem dobrej myśli.

 

Postępy w pracach zilustruję fotografiami zamieszczonymi w miarę możliwości na forum.

 

20140304_144352_zps84a3e93c.jpg

 

Pozdrawiam

 

Marcin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rewelacyjny projekt, masz wiernego kibica . Może i Andzin się zmobilizuje do dalszej pracy.

Szczególnie będą mnie interesować wersje unikatowe z owiewkozbiornikami, opływami itd.

Masz jakieś tajne dojścia do dokumentacji dla rzadkich wersji?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tajne to za dużo powiedziane :-) Kilka artykułów z Lotnictwa z szachownicą, Mini repliki, Aeroplan z płyta i kilka zdjęć od Pana Wacława Hołysia. Mam też jakieś plany z czeskiego wydawnictwa:

 

Lim5M1_zpsb8fc09e3.jpg

 

Lim5M_zpsabab29a5.jpg

 

Lim5M3_zps6b66bdca.jpg

 

Z materiałami dotyczącymi Lima 6 jest tragedia. Główna różnica w stosunku do Lima 5M polegała na dołożeniu zasobnika na spadochron hamujący, który to pozostał po przebudowie 40 maszyn do standardu Lima 6 bis.

Jedyna fotka jaką posiadam:

Skowro1440ski20140228_zpsee773354.jpg

 

jeśli ma ktoś jakieś materiały w tej tematyce i chciałby się nimi podzielić będę wdzięczny.

 

Pozdrawiam

Marcin

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

a przypadkiem nie było nic w "monografii" aeroplanu z płytą?

 

to pewnie mało miarodajne ale znalazłem też takie coś

 

viewtopic.php?t=25415

Share this post


Link to post
Share on other sites
a przypadkiem nie było nic w "monografii" aeroplanu z płytą?

 

 

W Aero-Planie 5-6/2003 było o Lim-ku 6 bis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Patrząc na skrzydła zastanawiam się , czy ta brzechwa na przejściu owiewka skrzydło jest prawidłowa? Zerknij na zdjęcie i rysunki. Wydaje mi się, że powinna rozpoczynać się na krawędzi natarcia , a nie przed nią.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak kto jest jak z dostępem do dokumentacji bywa kiepsko. Zasugerowałem się tym zdjęciem ale prawdopodobnie tego typu brzechwa występowała w fazie prób w locie. Po zaistniałym zdarzeniu zmieniono chyba na zaczynająca się razem z krawędzią natarcia.

 

1_zpsa6e7e0b2.jpg

 

Już to poprawiłem

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Aleś mnie zawstydził tym warsztatem Marcinie ... ale jednocześnie ucieszył :-)

Moje MiG-i zostały głęboko zakopane w pudełkach, bo to ZUO w czystej postaci ... no dobra, ja leniwy jestem :-) Ale przyznam też, że słuchy o nowych MiG-17 demotywują trochę ... chociaż jak tak patrzę na Twoją pracę, to ręce zaczynają świerzbić ... ;-)

Z tego co pamiętam, to w modelu trzeba także zmniejszyć rozpiętość, na każdym skrzydle zdjąć 1 mm u nasady, a drugi poprzez opiłowanie końcówki. Najlepiej to sprawdzić jak rozrysujesz sobie równoległe linie odpowiadające położeniu grzebieni aerodynamicznych.

Planujesz przesunięcie głównych komór podwozia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napiszę to co zawsze - Ludowego Lotnictwa nigdy za dużo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajny temat, będę tu zaglądał z ciekawością.

___________________________________________________________________________

Na warsztacie:

AJ-37 Viggen - Heller 1/72

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostatecznie zeszlifowałem brzechwę do stanu widocznego na poniższym zdjęciu.

 

03_zps03a999bd.jpg

 

Moje pierwotnie były zdecydowanie za bardzo wystające.

 

Andrzeju wnęki podwozia w skrzydłach z owiewkozbiornikami mam już zrobione zgodnie z rysunkiem numer 2.

 

Pozdrawiam

Marcin

Share this post


Link to post
Share on other sites

... wnęki podwozia w skrzydłach z owiewkozbiornikami mam już zrobione zgodnie z rysunkiem numer 2.

 

Ze zdjec wynika ze tylna sciana komor podwozia głównego tam gdzie był owiewko zbiornik była prosta ,a nie łukowata jak na rysunku APKR.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Myślałem o wnękach w "zwykłych" MiG-17/Lim-5, trzeba je przesunąć o jakieś 2 mm. A przy okazji mógłbyś je skopiować z Eduardowskich - mi się taki plan narodził jak zobaczyłem MiG-15 Eduarda :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

... wnęki podwozia w skrzydłach z owiewkozbiornikami mam już zrobione zgodnie z rysunkiem numer 2.

 

Ze zdjec wynika ze tylna sciana komor podwozia głównego tam gdzie był owiewko zbiornik była prosta ,a nie łukowata jak na rysunku APKR.

 

chodziło mi o rozmieszczenie, kształt jest jak widać

 

20140304_220711_zps9f6dcd54.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

a może za dużo przytarłeś ? 219grzebien_zps89191157.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

wydaje mi się że jest ok. Analizowałem wiele zdjęć i tak to teraz wygląda

 

20140305_163051_zpse131957e.jpg

 

20140305_203455_zps44b7cc4f.jpg

 

Ta fotka rozwiała moje wątpliwości odnośnie tego czy brzechwa przy owiewkozbiornikach od dołu jest na równi z nimi czy wyższa

 

lim-5m_zps50fc226f.png

 

Pozdrawiam

Marcin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

 

jedno skrzydło już zalane silikonem, na niedzielę szykuję odlewy w żywicy. W tym czasie bawię się drobnicą, dorobiłem sobie dzisiaj rakietowy przyspieszacz startu SR stosowany na Lim-5M oraz Lim-6.

Takie małe a cieszy :-)

 

20140307_192735a_zps0e0fa2f5.jpg

 

20140307_192615a_zps2f105dbc.jpg

 

20140307_200512_zps62992bba.jpg

 

Pozdrawiam

Marcin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wózek akumulatorowy który jest na planie też zrobisz? Fajny temat, jeszcze nie widziałem żadnego zrobionego modelu Lim-5M

Pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

 

Wczoraj otrzymałem informację z dobrego źródła jak rzeczywiście wyglądała owiewka od dołu za komorą podwozia głównego w Limie-5M. Poprawki były konieczne :-).

Fotka, na której widoczne jest, że owiewka zachodzi na klapę i dochodzi do krawędzi spływu skrzydła:

Lim-5M33_zps9b9e2b85.jpg

 

Skrzydło po poprawce:

 

20140308_151548_zpscefa932a.jpg

 

Andzin zwracam honor

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ja się tylko swoimi wątpliwościami podzieliłem:-)

Masz "siłę w ręcach" jak już pisałem

Share this post


Link to post
Share on other sites
wózek to rozrusznik ST-5

Adamie, w Lotnictwie z szachownicą, z którego jest rysunek, piszą "ST-3". Może poprzednik ST-5 (na tym sprzęcie zupełnie się nie znam)?

 

Wielki szacunek za wybór tematu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

 

Prace przy skrzydłach z owiewkozbiornikiem trwają. Obecnie mam odlane 5 sztuk lewego skrzydła, prawe zalane silikonem.

 

Tak to wygląda w tej chwili:

 

20140315_121503_zps722e3746.jpg

 

20140315_121427_zps30d28fcb.jpg

 

spasowanie z kadłubem:

 

20140315_121203_zpse3480435.jpg

 

20140315_121120_zps3dd50f25.jpg

 

20140315_121050_zps1faa0e94.jpg

 

Pozdrawiam

Marcin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam wrażenie, że luk podwozia zbyt uprościłeś. Znane są 3 rysunki spodu Lima z czeka dwa są bardzo podobne.

 

luklima_zps738fa7d5.jpg

 

Twój luk wygląda na za mały i zbyt daleko odsunięty od kadłuba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lim-5_zps74d8004c.png

 

Z tych samych "rysunków", na które się powołujesz wynika, że:

- na jednym owewkozbiornik kończy się przed klapą co jest raczej nieprawdą,

- na drugim owiewka dochodzi do krawędzi spływu skrzydła ale klapa kończy się przed nią co jest na 100% nieprawdą,

Autorzy obydwu prawdopodobnie rzeźbili w g.... podobnie jak ja nie mając wiedzy jak to wyglądało na 100%

 

Tak więc wyrocznią to one dla mnie raczej nie były. Obudowałem wnęki z modelu AZ model tak jak były, owszem są delikatnie za blisko krawędzi natarcia. Na pewno poprawię to robiąc skrzydła do normalnej wersji, skorzystam z tego elementu z modelu MiGa-15 eduarda. Poświęciłem jednego na organy.

 

W chwili jak mam już odlane skrzydło w żywicy mogę wyfrezować dowolny kształt wnęki w owiewce, czego nie mogłem zrobić w oryginale z cienkościennego polistyrenu. Może się pokuszę o jakieś zmiany, a jak nie to będę miał w kolekcji kilka Lim-ów z "uproszczoną wnęką podwozia"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo ciekawe. Chyba wiele osób myślało o zrobieniu tego lima. Brzydkiego i nieudanego, ale charakterystycznego ,-))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.