Lipstein Posted January 25, 2015 Share Posted January 25, 2015 Witam w tej części forum. Dzisiaj będąc na zakupach spożywczych w pewnym supermarkecie na A mój wzrok padł na pierwszy model samolotu, jaki skleiłem - starą Czaplę. Łza się w oku zakręciła i nabyłem ją drogą kupna. w ten sposób po 20 latach zabrałem się za sklejenie kolejnego płatowca, bo wcześniej były tylko śmigłowce i pojazdy pancerne. To co w pudełku jest dobrze znane , więc nie fotografowałem ramek. Co da się poprawić aby nie za bardzo rozwlekać warsztatu? Szlifować powierzchnie skrzydeł na gładko? Czy rury podtrzymujące płat miały przekroje owalne czy okrągłe? Ipkins, co ze zdjęciami Twojego warsztatu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted January 25, 2015 Share Posted January 25, 2015 To co w pudełku niestety nie jest tym samym co znane nam z dawnych czasów. Chodzą słuchy, że zestaw jakiś czas temu stał się nieskładalny. Samo złożenie z zachowaniem symetrii będzie wyzwaniem. Dlatego chowam kilka Czapli z pierwszej edycji:)))) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted January 26, 2015 Author Share Posted January 26, 2015 Hmmm, a możesz Letalinie jakoś podpowiedzieć w temacie? Decydując się na zakup wiedziałem, że to będzie walka z przeróbkami, ale stwierdziłem, że czas zrobić model który z uwagi na toporność i błędy jest jakimś wyzwaniem. Chciałem się też oderwać od amerykańskich wozów pancernych i na moment przestać przerabiać stare modele Italeri. Tu nie będzie ważny wash czy brudzenie ani ślady eksploatacji, tylko spasowanie dorabianych części i zachowanie symetrii kadłuba i płata Walka rozpoczęta: zamówiłem blaszki do tego "zestawu" i wkleiłem dwa kliny po 0,7 mm na każdą połówkę kadłuba, zeszlifowywyjąc je w stronę steru kierunku. Zeszlifowałem także to co imitowało osłony popychaczy (chyba?) i zaszpachlowałem osłonę cylindrów. Mam zamiar zakołkować wszystkie otwory montażowe i wywiercić otwory pod druty podtrzymujące płat i stateczniki poziome. Okrągłym profilem plastruct i szpachlówką zniwelowałem szparę pomiędzy lotką a płatem pod spodem skrzydła. Lista pytań do znawców tematu (z czasem się wydłuży ): Jaki powinien być prawidłowy wygląd powierzchni sterów kierunku i wysokości? Jak wyglądała krawędź natarcia płata głównego? Koła miały jakikolwiek bieżnik? Będę musiał zrobić je od nowa, bo przesunięcie formy jest o jakieś 0,4 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
djack Posted January 26, 2015 Share Posted January 26, 2015 Przede wszystkim powinieneś zeszlifować te typową dla Plastyka "imitację" pokrycia płóciennego (przypominającą bardziej jakiś worek na ziemniaki niż płótno na samolocie). Na krawędzi natarcia płata były sloty. Koła moim zdaniem są gładkie (ale też ciężko znaleźć zdjęcia ze zbliżeniem kół) Tu masz sporo zdjęć Czapli. http://www.mysliwcy.pl/forum/watki.php?id=490&ustaw=sz&s=386 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
makinen Posted January 26, 2015 Share Posted January 26, 2015 Ooooo...Kolego- rzuciłeś się na głęboką wodę i do tego mętną . Życzę samozaparcia i nie jestem przekonany, że z tego da się zrobić coś modelopodobnego. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted January 26, 2015 Author Share Posted January 26, 2015 (edited) Modelopodobne to to coś już jest... Jak te sloty powinny wyglądać? Dawno nie kleiłem samolotów, trochę już wiedza umknęła, a na zdjęciach nie jest to wyraźne. Łączenie tego elementu środkowego skrzydeł (spodniego) powinno być gładkie? Mam już łatwiej, skoro fakturę płótna można poświęcić Edited January 26, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted January 26, 2015 Share Posted January 26, 2015 Jaki powinien być prawidłowy wygląd powierzchni sterów kierunku i wysokości? W miarę najlepszą rekonstrukcję wyglądu Czapli znajdziesz w "Polskie konstrukcje lotnicze" Glassa. http://www.smil.org.pl/ptl/wyklady/29_Samoloty_STOL_z_RWD.pdf Tu znajdziesz przekrój płata w okolicy lotki. Co prawda dla RWD-9, ale da Ci ogólny wgląd w to jak to powinno wyglądać. Obawiam się, że to co proponuje fabryka było lepsze niż poprawka w Twoim wykonaniu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
djack Posted January 26, 2015 Share Posted January 26, 2015 http://www.muzeumlotnictwa.pl/index.php/digitalizacja/katalog/1103 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted January 26, 2015 Author Share Posted January 26, 2015 Djack, dotarłem do tej instrukcji. letalin, przeanalizowałem rysunek o którym wspomniałeś i zostawię to tak, jak jest. Moim zdaniem zniwelowanie tej szpary jest konieczne. I tak nie odtworzę sposobu zamocowania lotek (zawiasy), dodam jedynie ich popychacze z zestawu. Ciągle mylę klapy z lotkami... ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted January 28, 2015 Author Share Posted January 28, 2015 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted January 30, 2015 Author Share Posted January 30, 2015 Działam z blaszkami, na razie delikatnie. Aby nie pogiąć imitacji kratownicy, górne krawędzie obu elementów podkleiłem od "wewnętrznej" strony drutem stalowym 0,3mm Przy składaniu tej drobnicy posiłkuję się zdjęciami Ipkinsa z jego bloga, bo instrukcja nie jest zbyt dokładna. Wyczyściłem też wewnętrzne części połówek kadłuba i trochę go pocieniłem, próbowałem też wymodelować na nowo otwory pilota i obserwatora, ale ciągle to nie to co na zdjęciach. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted January 30, 2015 Share Posted January 30, 2015 próbowałem też wymodelować na nowo otwory pilota i obserwatora, ale ciągle to nie to co na zdjęciach. Zrób jak Drabik: viewtopic.php?f=86&t=41475&hilit=Czapla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spiton Posted January 30, 2015 Share Posted January 30, 2015 Fajna bezkompromisowa dłubanina. Bardzo mi się podoba ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted January 30, 2015 Author Share Posted January 30, 2015 Widziałem ten warsztat, ale teraz mnie olśniło, jak to dziadostwo przerobić Spiton, Bóg Ci zapłać za dobre słowo! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mig Posted January 30, 2015 Share Posted January 30, 2015 Ciekawie się zapowiada, oby starczyło Ci sił na ukończenie tego modelu. _________________________________________________________________________________________ Na warsztacie: Typhoon Mk I - Academy + lufy działek - Master Model 1/72 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
djack Posted January 30, 2015 Share Posted January 30, 2015 Z tych wszystkich Plastyków Czapla była chyba najtrudniejsza, bo ciężko było przykleić płat do kadłuba. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted February 1, 2015 Author Share Posted February 1, 2015 Ja pamiętam pudełko i model z edycji "1977", sklejałem to początkiem lat 80-tych i z sukcesem O farby trudno było Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Weekendowe postępy: Pierwszy raz wytoczyłem coś samodzielnie: Poprawiłem też stateczniki poziome, farba pryśnięta poglądowo: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Dzisiaj wieczorem też coś drgnęło: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Pierwsza próba poprawy kształtu kokpitu: Poprawiłem też statecznik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted February 5, 2015 Author Share Posted February 5, 2015 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted February 18, 2015 Author Share Posted February 18, 2015 Żeby nie było, że się poddałem: Poprawiłem kształt skrzydła i przy okazji wypróbowałem własną wersję Polish Khaki: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted February 20, 2015 Author Share Posted February 20, 2015 Z rysunków wynika, że płat ma inny kształt na końcach, przy światłach pozycyjnych, więc je wydłużyłem: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted February 20, 2015 Share Posted February 20, 2015 To jaką rozpiętość ma teraz płat Twojej Czapli? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lipstein Posted February 20, 2015 Author Share Posted February 20, 2015 mam nadzieję, że odpowiednią Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.