Skocz do zawartości

PZL P.8/I MK model 1:72


net_sailor

Rekomendowane odpowiedzi

Było już parę modeli P.8 w internecie, więc za bardzo nie chciało mi się prowadzić warsztatu. Mimo to chciałbym zwrócić uwagę na parę spraw. Wziąłem się za ten model z myślą o przyjemnej i niestresującej budowie. Niestety model nie jest, też taki łatwy w montażu jak myślałem. Sporym wyzwaniem była chłodnica oleju składająca się z 34 fototrawionych elementów (żeberek). Zajęło mi to 2 wieczory, ale udało się całkiem zgrabnie poskładać wszystko do kupy. Przy czym sporą pomocą okazały się wytrawione w środku każdej blaszki-żeberka 2 otwory, przez które można przeciągnąć drucik fi 0,3 mm, co ułatwia pozycjonowanie elementów równo względem siebie. Polecam najpierw na sucho nanizać blaszki na 2 druciki, dopasować kształt wygięcia chłodnicy do krzywizny kadłuba a potem napuścić rzadkiego kleju CA od wewnętrznej strony chłodnicy utrwalając jej kształt (drucików nie wyjmowałem tylko ściąłem na równo z bocznymi ściankami). Czasami trzeba też wysilić zwoje mózgowe przy naklejaniu pozostałych fototrawionek bo niektóre elementy w instrukcji mają inną numerację niż na blaszkach, więc ewentualnym naśladowcom zalecam wzmożoną czujność.

Jest też trochę dłubaniny przy poprawianiu żywicznych detali:

1. Szczeliny wylotowe na chłodnicy glikolu trzeba było odtworzyć od podstaw, gdyż te fabryczne w moim modelu były w zaniku (tam były całkiem spore wytłoczenia nad szczelinami a zostały same zagłębione kreski).

2. Nie spodobał mi się też odbiornik ciśnienia na krawędzi prawego skrzydła - nie grzeszy delikatnością i trochę odbiega kształtem od oryginalnego, więc trzeba rzeźbić samemu.

3. Błędnie przedstawiony jest także wzór detalu do dorobienia na prawym boku kadłuba. Instrukcja sugeruje coś grubszego i walcowatego (dysza Verturiego?), tymczasem jest to jakiś filigranowy dynks od zaworu rozrusznika Viete'a - zupełnie inny kształt i rozmiar (najlepiej wzorować się na podobnym detalu np. z popularniejszego P.7, gdzie występował na przeciwnej burcie).

4. Warto pokusić się o zrobienie z drutu cięgien steru kierunku i popychaczy lotek.

5. Poza tym wykonałem wychylone powierzchnie sterowe (ster wysokości i kierunku).

6. Do bardzo pustej kratownicy po prawej stronie dorobiłem torbę na maskę tlenową z rurą i wskaźnikiem oraz rozrusznik.

Na koniec wszystkie szachownice wymieniłem na techmodowe - mają mniej jaskrawe kolory i właściwe rozmiarowo obwódki. Bardzo polecam ten krok. Z zestawu 72047 na skrzydła potrzeba 4 znaków nr 1 (na arkuszu są tylko 2 szt., więc konieczne są 2 zestawy) a na ster kierunku 2 znaków nr 11C.

W tym miejscy chciałbym podziękować Arkowi/Potezowi za wsparcie merytoryczne podczas budowy tej miniaturki.

 

Model miał swoją światową premierę w Inowrocławiu. Przed wyjazdem nie zdążyłem zrobić zdjęć, więc pokazuję go na forum dopiero teraz, a wygląda tak:

 

P8%2B011.jpg

P.8%2B001.jpg

P.8%2B003_.jpg

P.8%2B004.jpg

P.8%2B006.jpg

P.8%2B010_.jpg

P.8%2B022.jpg

P.8%2B026.jpg

P.8%2B027.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że nadal to model niszowy. Aktualnie produkt MK Models nie jest dostępny w normalnej dystrybucji. Tuż po premierze rozszedł się jak świeże bułeczki (ciekaw jestem ile kopii modelu zostało wyprodukowanych). Podobnie jak kometa przemkną P.7 z Toro. Coś tam wypuścił także Yellow Box (P.8/II, Jastrząb, Kobuz). Jednak wszystkie te modele to raczej manufaktury robione przez entuzjastów dla entuzjastów.

Co prawda Arma Hobby podjęła wielkoseryjną produkcję PZL-i, ale znowu - to tylko niezbyt tania w zakupie żywica. Dobrze, że jest, ale nie każdego stać a wielu dodatkowo odstręcza użyty materiał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem trochę nowych zdjęć więc pokażę parę detali, których nie widać na zdjęciach ogólnych.

Z kawałka cienkiej folii aluminiowej wykonałem przykrycie nad nasadą statecznika poziomego:

P.8%2B043.jpg

 

Ta rączka od rozrusznika Viete'a, o której pisałem poprzednio w zbliżeniu wygląda tak (przy okazji widać dorobione wytłoczenia na chłodnicy):

P.8%2B048.jpg

 

W otwory wlotowe do gaźników powstawiałem siatki zrobione z torebek od herbaty:

P.8%2B049.jpg

 

Poprawiony odbiornik ciśnienia na skrzydle:

v7CIYj4nk8xlWSHtsFoM1gQte4CHiSNrmIYplBcKE9I=w702-h526-no

 

Na koniec dorobiłem lekki wash na szachownicach, aby złamać monotonię bieli:

P.8%2B062.jpg

P.8%2B063.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.