Skocz do zawartości

Flotylla Pińska 1/72, Hydrogliser Farman


Kapitan1

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 124
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

P11c- dzięki

Forest i Letalin- też ten silnik kojarzy mi się z autami, ale był również montowany w wodnosamolotach CAMS-30E, więc, tak jak to napisał MAV, z zepsutego Camsa wzięli silnik i zamontowali do hydroglisera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kapitan1 - bądź czujny wielki brat patrzy

Tego steru to nie było - to coś wystające z tyłu to owalna obudowa podstawy silnika.

Zresztą płaszczyzna sterowa w tym miejscu nie miałaby racji bytu w odniesieniu do praw fizyki - przy takim układzie ze śmigłem pchającym powierzchnia sterująca musiałaby być ZA śmigłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MAV, no właśnie, zastanawiałem się co to jest. Chyba będę musiał to oderwać i usunąć zawiasy...Mam też problem z ławkami, mianowicie nie wiem czy powinny być na całej szerokości kadłuba (od jednej burty do drugiej) czy też nie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pędzisz expresowo z warsztatem i trochę nienadążam:

Ten silnik to był Hispano-Suiza L-4 (rzędowy, 8 cylindrowy, 150KM) - słusznie zauważyłeś że taki jak w łodziach latających CAMS-30 użytkowanych w M.D.L.

Wygooglaj sobie - pokaże się sporo pomocnych fotek, chociaż w 1:72 to już zegarmistrzowska robota

 

MAV, no właśnie, zastanawiałem się co to jest. Chyba będę musiał to oderwać i usunąć zawiasy...

Tak, ten "ster" jest do wywałki - zerknij wcześniej wrysowałem na twoim schemacie jak to mniej więcej wyglądało - to był spłaszczony walec o podstawie owalnej, lekko wysunięty i wystający w tył poza burty. Na nim był montowany wał ze śmigłem i silnik.

 

Mam też problem z ławkami, mianowicie nie wiem czy powinny być na całej szerokości kadłuba (od jednej burty do drugiej) czy też nie

Tutaj ci nie pomogę, nie mam zielonego pojęcia Jedno wiem na pewno - to były rzędy. Kiedyś dawno, dawno spotkałem się z teorią że ławki były dwie: wzdłuż burt, ale teraz już wiem że tak nie było.

Tak realnie myślę że te rzędy były ustawione centralnie na środku a między nimi a burtami było przejście -skąd takie przypuszczenie? Otóż na fotkach widać że wewnątrz na burtach były zawieszone koła ratunkowe. A skoro tak wisiały to ławki nie mogły dochodzić do burt. Ale to tylko przypuszczenie moje - obawiam się że nigdzie nie zweryfikowalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka skromne uwagi:

1. ze steram sprawa oczywista

2. ławki raczej od burty do burty, wydaje mi się że widać to na fotkach zresztą inny układ powodował by straszną cisnotę

3. mam wątpliwości co do silnika, Ten silnik był na ślizgowcu Cams ale czy na tym? zobaczcie na ling forum francuskiego, tam jest inny silnik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak: na pewno to był silnik Hispano-Suiza co do modelu to nie jestem pewny. Czemu H-S ? Otóż w latach 20tych sprzęt mieliśmy głównie od francuzów. Ja coraz bardziej jestem przekonany że ta konstrukcja to był jakiś seryjny model firmy Farman a nie jakiś wyrzeźbiony transformers (wtedy silnik mógłby być nawet poniemiecki). Z francuskich to użytkowaliśmy jeszcze jednostki Lorraine-Dietrich ale to już były potwory z cylindrami w 3 rzędach i zupełnie nie ta moc na taki wannolot.

Poza tym na fotkach widać wyraźnie że to była jednostka 8 cylindrowa w układzie V, a nie szeregówka jakie produkował wtedy Fiat (MDL też z takich silników korzystał)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To że to był seryjny FARMAN to chyba napisałem na początku, wydaje mi się to oczywiste

Wprawdzie napisałem tez, że to chyba przerobiony pływak samolotu ale potem zmieniłem zdanie.

Ale macie racje to na pewno był H-S

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Dzisiaj zapisałem się do projektu grupowego o flotylli Pińskiej z modelem hydroglisera produkcji Farman.

Do dzisiaj przetrwało, no przynajmniej jest dostępne dla szerszego ogółu, jedno zdjęcie:

yBVVaQg_zpssxsvrs6n.jpg

 

Miałem uzasadnione wątpliwości co do tego ślizgowca i tego co o nim napisałeś. "Kwity" się znalazły i oto prawdziwa historia tej konstrukcji.

 

1. Zdjęcie jest źle podpisane. Zostało zrobione na wodach Zatoki Puckiej.

2. Konstrukcja nie ma nic wspólnego z firmą Farman.

3. Konstrukcja powstała w Morskim Dywizjonie Lotniczym w Pucku w marcu i kwietniu 1932 roku.

4. Konstruktorek był ppor Gustaw Sidorowicz a budowniczymi kursancie kursu obsługi samolotów w bazie w Pucku.

5. Został zbudowany z 2 kadłubów rozbitych łodzi latających CAMS-30.

6. Jako napęd wykorzystano silnik z tych łodzi Hispano Suiza L-4 o mocy 150 KM.

7. Czteropłatowe śmigło też pochodziło z CAMS-a 30.

8. Ślizgowiec rozpędzał się do 100 km/h.

9. Załoga była 3-osobowa, maksymalnie zabierał 4 osoby.

10. Po prawej stronie namalowaną miał szachownicę a po lewej kotwicę i litery MDL.

11. Był bardzo krótko wykorzystywany do nauki szybkiego pływania po morzy w warunkach zbliżonych do startu i lądowania na wodnosamolocie.

12. U schyłku lata 1932 roku ślizgowiec został rozbity przez ppor Sidorowicza przed molem portu w Pucku.

13. Po wypadku dowódca MDLot nakazał zezłomować ślizgowiec.

Ot i cała krótka jego historia.

Na Pinie nikt go nie widział, za to często na gdyńskich plażach latem 1932 roku.

 

To że to był seryjny FARMAN to chyba napisałem na początku, wydaje mi się to oczywiste

Wprawdzie napisałem tez, że to chyba przerobiony pływak samolotu ale potem zmieniłem zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrzę i patrzę i nijak nie widzę jego podobieństwa do CAMSA. W jaki sposób przerobiono te dwa kadłuby?

Jarek wiem, że z ciebie dobry badacz, ale możesz mi to wyjaśnić co dokładnie jest napisane w tych kwitach?

Bo ten nasz hydrogliser jest jak brat bliźniak Farmana a różnica kształtów między nim a kadłubem Camsa jest jak między PZL - Żubr a Ił-2 .

Też zgłupiałem.

Masz jakieś kwity to je pokaż tak jak my wszyscy. My mamy zdjęcie podpisane, że on jest na Pinie a ty twierdzisz że podpis kłamie. To że są zdjęcia jednej burty z kotwicą a drugiej z szachownica też chyba nie świadczy o tym jak był malowany bo zdjęcia mogą pochodzić z różnego okresu.

Szanuję cię, ale napisałeś to wszystko autorytarnym tonem nie znoszącym sprzeciwu nie pokazując jednocześnie dowodów.

Nie mówię, że nie było tak jak napisałeś jednak dla mnie kadłub zrobiony z dwóch samolotów to katamaran ( bo to chyba nie były rozbite samoloty ? ) a nie coś co zupełnie nie przypomina żadnego fragmentu tego samolotu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tu kolejna fotka ślizgacza FARMAN wyglądającego identycznie jak nasz.

Jarek, nawet jeśli uważasz, że nasz hydrogliser to nie był FARMAN, to czy nie wydaje ci się, że zakłady FARMAN produkowały seryjnie podobne hydroglisery ( ślizgowce ) ?

viqzGqo.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O szczegółu proszę zwrócić się do prof. Andrzeja Olejko.

Informacje podałem korzystając z jego opracowań.

 

A tu kolejna fotka ślizgacza FARMAN wyglądającego identycznie jak nasz.

viqzGqo.jpg

 

Na podstawie czego twierdzisz, że to produkcja Farmana?

 

Mój Farman jest bardziej wiarygodny:

643_001_zpsik4tu6bj.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarekk, skoro są "kwity", to je ujawnij

Czemu twój FARMAN jest bardziej wiarygodny? Na moje oko, to pływak jest nieco inny, być może przebudowany. Reszta się zgadza, włącznie z silnikiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarekk - wielki szacun za wygrzebanie tych danych.

Człowiek uczy się całe życie.

Przy okazji: ja p.Olejki mam dwie książki: cytowany już tutaj przeze mnie Morski Dywizjon Lotniczy (1992) oraz Zatopione hydroplany (2008) i danych przytoczonych przez ciebie tam nie znalazłem. Jakieś inne źródło? Bo chętnie bym się zaopatrzył jak wyszło drukiem

Ciekawi mnie to bo jakoś nie bardzo mi się to składa: chociażby fakt że w wielu miejscach powtarza się uwaga że miał on układ katamarana a tutaj nijak mi to nie pasuje. I wychodzi na to że skoro powstał w 1932 to nie mógł być używany w latach 20tych I tu mam zgryz bo wychodzi na to że wcześniej w MDL mieli podobna konstrukcję...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo na moim zdjęciu jest napis FARMAM.

 

http://ksiegarnialotnicza.home.pl/userdata/gfx/699202d5cf66b37d8474bc86632841ac.jpg

http://ksiegarnialotnicza.home.pl/userdata/gfx/8ea9e0c3437422b60724ac2420c0f636.jpg

http://ksiegarnialotnicza.home.pl/userdata/gfx/78bedb6966499eda5a3ffc21f820e9c5.jpg

LzSz nr 3.

 

W oryginalnych relacjach słowo katamaran nie pojawia się, chociaż opis p. Olejko nie do końca odpowiada temu co widźmy na zdjęciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje zdjęcie pochodzi ze zbiorów NAC i jest podpisane "ślizgacz FARMAN" więc czemu miała by być nie wiarygodna ?

Na stonce forum francuskiego, która była tu linkowana są 3 różne ślizgowce.

Pisząc o produkcji "seryjnej" w przypadku ślizgowca FARMAN miałem na myśli pewną koncepcje jaka w tych zakładach została opracowana. Nie sądzę aby były produkowane w w jakiejś większej serii, raczej pojedyncze sztuki zbliżone do siebie wyglądem, układem, koncepcją silnikiem, sterowaniem. Jedne z pełną kabiną inne z otwartą i o różnych kształtach pływaków. jednak wszędzie kadłub jest w takim układzie jak go robi Kapitan1, Wszystkie mają prawie identycznie zamocowane silniki H-S, oraz dwa oddzielne pływaki ( czasem o różnych kształtach ).

To wszystko jedne rozwiązania konstrukcyjne.

Nie wiem co napisał prof. Oleńko ale nie widzę żadnego, ale to żadnego podobieństwa CAMS-a do naszego hydroglisera. Nie mam pojęcia jakie ewentualnie fragmenty kadłubów mogły być wykorzystane, chyba że ty wiesz ?? Nijak mi te kadłuby nie pasują stąd te moje wielkie wątpliwości. Nie spotkałem się też nigdy aby szachownica była tylko z jednej strony kadłuba ( może gdzieś była,a le ja nie wiem ).

Nie mam pojęcia na jakie dokumenty powołuje się Pan Profesor, ale po prostu mi to nie pasuje jedno z drugim. Nie pasują mi te kwity.

Być może gdybyś mi wyjaśnił tę przebudowę CAMS-a na hydrogilsera to by to pomogło. Tzn w jaki sposób można by było przerobić jeden kadłub na drugi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy... nie ma co bić piany... zawsze lepiej wiedzieć więcej niż mniej. Każde info jest cenne

 

Jarekk - dzięki za linki - wstyd ale nie znałem tej księgarni a ofertę mają że

Te "Francuskie..." kiedyś licytowałem na allegro ale się zgapiłem i mnie przelicytowali

Za to tej ostatniej pozycji to nie znam a też zapowiada się ciekawie.

 

p11c - zapowiada mi się wolny ale deszczowy weekend to jeszcze zgłębie temat tego "wannolotu", może jeszcze się do czegoś dogrzebię bo na razie to tylko tak po łebkach podrzucałem info - co mi wpadło w ręce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tę znasz?

 

http://dlapilota.pl/files/images/lotniczy_puck_1911-1950.preview.jpg

 

Być może gdybyś mi wyjaśnił tę przebudowę CAMS-a na hydrogilsera to by to pomogło. Tzn w jaki sposób można by było przerobić jeden kadłub na drugi?

 

Obecnie glisery MDLot nie są z kręgu moich zainteresowań. Cytowałem pp. Olejko i Sankowskiego.

 

Clipboard01rr_zpsqpru8fnx.jpg

Czy ten ślizgacz z NAC, Faman (wyścigowy) jest podobny do naszych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wbrew pozorom podobny. Też dwa oddzielne pływaki, podobny kształt kadłuba i ławki w środku.

Jest to wersja przygotowana na wyścigi w Paryżu więc ma zakryty od góry przód i tył ( prezent ?) być może w celach aerodynamicznych i dodane jakieś skrzydełka z tyłu.

A ogólna koncepcja, wygląd i wielkość to samo. To tak jak z Ilia Muromiec. Niby produkowany seryjnie a każdy egzemplarz inny, nawet są wersje 2 i 4 silnikowe. Jednak pozostaje wspólna koncepcja i nazwa.

Nie wykluczam tego co pisze Pan Oleńko, ale mam chyba uzasadnione zastrzeżenia

A co do podobieństw hydrogliserów, to te wszystkie też są podobne do naszego, choć nie są takie same.

Ale nijak nie przypominają mi CAMS-a.

fk36FHd.jpg

BQr0AK2.jpg

 

SZYfypG.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i przede wszystkim to o czym pisał M.A.V. skąd ta różnica dat ?

Hydrogliser został przekazany do Flotylli Pińskiej 1925, gdzie pływał pod oznaczeniem H.1 lub H.2. Skreślenie sekcji hydrogliserów w M.D.L. nastąpiło na podstawie rozkazu II. wiceministra Spraw Wojskowych L.146.Org z 28.02.1927 r., przeniesienie sekcji hydrogliserów do Flotylli Pińskiej nastąpiło na podstawie rozkazu L.20387/Org.Mob.MDL.

Dane:

długość - 11,15 m, szerokość - 3,0 m, silnik o mocy 180 KM, prędkość - 70 km/godz.

 

 

3. Konstrukcja powstała w Morskim Dywizjonie Lotniczym w Pucku w marcu i kwietniu 1932 roku.

 

 

Szanuję Pana Profesora Olejkę i jego dorobek, ale naprawdę ciężko przyjąć, że chodzi o ten sam hydrogliser. :(.

Każdy z nas może się mylić, poczytam jego książkę i czekam też na to co odkryje M.A.V. . Pewnie najlepszym rozwiązaniem byłoby pojawienie się np. fotek hydroglisera z kadłubem podobnym do kadłuba CAMS-a albo innych fotek naszego hydroglisera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.