Skocz do zawartości

Mustang IVA PAF 1/72


Woit

Rekomendowane odpowiedzi

Przymierzam się pomału do sklejenia modelu Mustanga w najładniejszej, w moim odczuciu, odsłonie czyli wersji D przez Brytoli zwanej Mk.IV. Dlatego zdecydowałem się założyć tu wątek warsztatowy aby dzięki Waszemu wsparciu merytoryka modelu nie odbiegała zbyt od pierwowzoru jaki będę próbował odtworzyć.

 

Jakiś czas temu zainspirowany rozmową z Chrupkiem kupiłem na Allegro pozycję z oferty AJ Press pt. Polish Mustang Units z kalkomaniami.

9rRoTjp.jpg

 

W/w wydawnictwo zawiera oznaczenia jedynie (tej wersji) egzemplarza o nr KM112 i literach kodowych PDoD.

8YngiVB.jpg

 

Na szczęście, na początek przyszłego roku Modelmaker zapowiada wypuszczenie bardzo ciekawego zestawu uzupełniającego lukę na rynku w kwestii oznakowań do naszych "mark four"

http://www.modelmaker.com.pl/D72102-303-Squadron-North-Ameriacan-Mustangs/1378/

D72102-303-Squadron-North-Ameriacan-Mustangs-1378-2.jpg

 

Dzięki temu będzie można wykonać sobie jeden z wielu modeli albo wiele modeli w zależności od chęci i możliwości.

Ja pod uwagę, na początek biorę dwa. Wspomniany już wcześniej PDoD lub RFoA.

 

Zanim zajmę się kalkami trzeba jednak mieć na co je położyć. Zacznę może od tego na co już się zdecydowałem kupić:

Wydechy: QUB72391 P-51D Mustang Exhaust Airfix

Koła: CMK Q72171 P-51D Mustang-Wheels 1/72 (Diamond and Hole Tread Pattern)

Śmigło: Quickboost 72369 P-51D/K Mustang Propeller w/tool Tamiya

 

Teraz podstawa. Który model byście polecali kupić? Osławioną Tamiyę czy niezgorszego Airfixa? Tamiya wiadomo, klasa sama w sobie ale Airfix pociąga mnie tym, że ma od razu wypuszczone klapy i zaoszczędza to trochę roboty. Kolega RAV wspominał gdzieś, że te "rowy" brytyjskie wcale takie straszne nie są w porównaniu do Japońca.

A może Tamka + klapy od Airfixa? (mam takie wolne od modelu, którego mój młody jakoś skończyć nie może).

Modelu bebeszyć nie mam zamiaru, jedynie kabina będzie odsunięta więc do środka wpakowałbym jeszcze tablice Yahu i blaszki Parta.

 

Tyle z mojej strony. Z chęcią się dowiem co o tym Wy sądzicie i co doradzacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years later...

 

Czas wykopać wątek bo go mocno zakurzyło.

Biżuteria w kokpicie zmęczona. Od siebie dodałem "zwaloryzowanie" poduchy na oparciu fotela pilota. Zniszczyłem powierzchnię nożem i pilnikiem i dałem jeszcze pogniecioną folię alu.
Nie wykorzystałem wszystkich detali z balchy PART-a bo wg. mnie nie wniosły by dużo więcej niż to co dała Tamiya a i merytorycznie ze zdjęciami nie wszystko mi pasowało. Nie to, żeby tu było wszystko idealnie ale pewnie o tym dowiem się zaraz albo w galerii końcowej  :twisted:

Po zamknięciu kadłuba powinno być coś widać...
 

007_2000.JPG

008_2000.JPG

009_2000.JPG

010_2000.JPG

011_2000.JPG

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Szlifowanie - to była rzecz, której najbardziej obawiałem się przy tym modelu. Niby 1/72, ale to wszystko naprawdę takie małe jest - tylko na zdjęciach elementy wyglądają tak pokaźnie.
Na początek poszły niewielkie zapadnięcia na bokach kadłuba. Tutaj za warstwę wypełniającą posłużył mi zwyczajny CA. Na zdjęciu specjalnie tego nie widać ale coś tam zrobiłem.

 

012_2000.thumb.JPG.40575f5caf62d40dd54fdd2b94d21463.JPG

 

Następnie zabrałem się za skrzydła. Przy pomocy schematu znalezionego na którymś z forów zalałem odpowiednie linie podziału mieszanką czarnego surfrcera 1500, szarej szpachli Tamki i rozcieńczalnika do Gunziaków.

 

p51szpachla.jpg.72defa88b6cb9d03639896dedb5652e7.jpg

 

Wyglądało to tak.

 

013_2000.thumb.JPG.012d6cd401ff728c33667c8a6f5779ba.JPG

 

Po szlifowaniu gąbeczkami ściernymi (280>400>800>1000>1500>2500) powierzchnie płata nabrały ogłady i prezentują się tak.

014_2000.thumb.JPG.7cd41d16f40d5b0c16a1b8006ad3f824.JPG015_2000.thumb.JPG.2f4e45d16122bb41aa227941db777a4e.JPG

 

Najgorzej chyba nie jest. Podkład 1500 przed malowaniem metalizerami i lekka polerka powinny pomóc do końca wyprowadzić to na błysk.

Odpaliwszy aerograf powróciłem do prac nad kokpitem. Zieleń kokpitu to hatakowy C211 Interior Green, do tego czarny (Black Nato), błyszczący bezbarwny, wash brązowy i szary, oraz na koniec również hatakowa satynka. Detale próbowałem podkreślić białą kredką a otwory zegarów zalałem błyszczącym clearem Gunze.
Ten brązowy przewód to kawałek struny gitarowej.
W niektórych warsztatach model i na zdjęciach współcześnie latających Mustangów w kokpicie widać część dźwigienek pomalowanych na czerwono. Wstrzymałem się z tym ruchem czekając na Waszą opinie w tym temacie.

 

016_2000.thumb.JPG.be51bf3e0b9b036b6b7aa3a959e0f7f7.JPG017_2000.thumb.JPG.f249cd7765a2e85340004dd30071d60b.JPG018_2000.thumb.JPG.96ce440d6a9790542ca0e5368c709d90.JPG019_2000.thumb.JPG.cfd6d7a818044ada5eb396b364c6ffc7.JPG020_2000.thumb.JPG.c998bf24ddfac4e9cd39eb6aa86a8d07.JPG
Na zdjęciach wash wygląda na mocno niedotary ale na żywo (przynajmniej dla mnie) wygląda to akceptowalnie.

Przed sklejeniem kadłuba powstrzymuje mnie jeszcze oczekiwanie na Wasze uwagi 8-) oraz niepewność co do koloru jaki powinien znajdować się we wnęce kółka ogonowego.
Z chęcią wysłucham również porad co do sposobu malowania komory podwozia głównego.
Zresztą jeśli cokolwiek jeszcze wzbudza tu Wasze wątpliwości to walcie śmiało.

  • Like 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wash wygląda faktycznie bardo mocno i ostro, spróbuj go może jak możesz wygładzić pędzelkiem z WSem. A pozatym jest git. Galanteria zrobiła robotę 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątpliwości, mówiąc eufemistycznie, wzbudza obecność celownika żyroskopowego. Do tego jego montaż jest niekompletny i tym samym celownik by nie działał.

Normalne wątpliwości wzbudza:

- wyposażenie na sterburcie. Głównie dlatego, że trudno dojrzeć co tam jest. Możliwe, że to właśnie rozwiązuje ewentualny problem :).

- niezgodne ze schematem i funkcją zaszpachlowanie paneli dostępowych do serwisu goleni podwozia. Tu jednak masz szansę się wybronić - gość, który restauruje i serwisuje mustangi opowiadał kiedyś, że czynności serwisowe da radę zrobić 'od wnęki' i mogło się zdarzyć, że te panele poszpachlowano. W jednostce raczej, nie fabrycznie.

 

Wnęka kółka ogonowego:

NMF. Poziome profile wzmacniające - ZCY. Profile wzmacniające na styku ścianka/sufit NMF.

 

Wnęka podwozia głównego:

- sufit wnęki NMF

- profile wzmacniające sufit wnęki prostopadłe do osi kadłuba - ZCY, możliwe pojedyncze profile IG

- profile jak wyżej na łączeniach ze ścinką przednią i dźwigarem skrzydła - NMF

- żebra - NMF

- dźwigar skrzydła - ZCY (tu będzie zagwozdka w modelu 😉 )

- ścianka rozdzielająca wnęki w osi kadłuba - ZCY

- profile pionowe wzmacniające ściankę rozdzielającą IG

- ścianka przednia wnęki w części mieszczącej koło (z ukośnymi wzmocnieniami)- ZCY, reszta ścianki NMF

- profile wzmacniające, równoległe do osi kadłuba, w miejscu łączenia wnęki na koło z wnęką na goleń - ZCY, możliwe IG, np. przedni IG, tylny ZCY

- blacha wzmacniająca miejsce montażu goleni podwozia (czyli sufit wnęki w przedziale goleni) ZCY, możliwy NMF

- 'trójkątna' blacha wzmacniająca przed przedziałem goleni NMF

- urządzenia na ściance rozdzielającej wnęki: rozdzielacz hydrauliki NMF, przewody hydrauliczne srebrne, cylindryczny zbiorniczek NMF z pokrywami ZCY i obejmami z gumowymi, czarnymi opaskami

 

Możliwe podmalówki ZCY w różnych miejscach wnęki.

 

Czerwone w kabinie:

Owszem, trochę było. Uchwyt cięgna hamulca postojowego, przyciski radia, blokada drążka sterowniczego, pokrywki zabezpieczające przełączniki systemu uruchamiania silnika, tło przycisków detonatora IFF. Może jeszcze jakiś drobiazg. Gałka dźwigienki zamykającej dopływ paliwa żółta.  Podobnie linia dzieląca instrumenty na tablicy przyrządów.

Edytowane przez greatgonzo
  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

18 godzin temu, Moses napisał:

Wash wygląda faktycznie bardo mocno i ostro, spróbuj go może jak możesz wygładzić pędzelkiem z WSem. A pozatym jest git. Galanteria zrobiła robotę 

WS przez bezbarwny Hataki, raczej się nie przebije. Jeśli już to musiałbym psiknąć raz jeszcze bazą. Jeśli nie będzie większych uwag to zostanie jak jest bo i tak mało co widać. Ale dziękuję Ci za komentarz.

 

18 godzin temu, Hello napisał:

Wychodzi ekstra 👍

Hello

10 godzin temu, Juffre napisał:

Bardzo ładny kokpit Ci wyszedł :)

 

Dzięki chłopaki.

 

 

5 godzin temu, greatgonzo napisał:

Wątpliwości, mówiąc eufemistycznie, wzbudza obecność celownika żyroskopowego. Do tego jego montaż jest niekompletny i tym samym celownik by nie działał.

 

W celowniku brakuje "szybki", jest jeszcze na arkusiku dołączonym przez PARTa. 

 

Czyli w Mustangach 303 były celowniki typu N-9 a nie K-14? Coś takiego mam próbować odwzorować?

n-9.jpg.7db10a5c949d86ae50987b818e662e3c.jpg

 

5 godzin temu, greatgonzo napisał:

- wyposażenie na sterburcie. Głównie dlatego, że trudno dojrzeć co tam jest. Możliwe, że to właśnie rozwiązuje ewentualny problem :).

W 1/48 może i bym się pokusił o próbę odtworzenia wyposażenia odpowiedniego dla tej wersji/okresu. Lecz tu w 1/72 to nawet cześć blach PARTa odpuściłem bo niewiele by wniosły w porównaniu z zestawem a i tak po złożeniu połówek to na burtach * widać.  Tu potrzebny byłby Mikolaj75 albo Rymulus.

Cieszę się, że się zgadzamy 😉

 

5 godzin temu, greatgonzo napisał:

- niezgodne ze schematem i funkcją zaszpachlowanie paneli dostępowych do serwisu goleni podwozia. Tu jednak masz szansę się wybronić - gość, który restauruje i serwisuje mustangi opowiadał kiedyś, że czynności serwisowe da radę zrobić 'od wnęki' i mogło się zdarzyć, że te panele poszpachlowano. W jednostce raczej, nie fabrycznie.

Tak wiem, zorientowałem się jak zapaćkałem. Będę rył/odtwarzał po wklejeniu luf Mastera i położeniu podkładu. Ale dziękuję za wy-/przypomnienie tego.

 

5 godzin temu, greatgonzo napisał:

Wnęka kółka ogonowego:

NMF. Poziome profile wzmacniające - ZCY. Profile wzmacniające na styku ścianka/sufit NMF.

 

Wnęka podwozia głównego:

- sufit wnęki NMF

- profile wzmacniające sufit wnęki prostopadłe do osi kadłuba - ZCY, możliwe pojedyncze profile IG

- profile jak wyżej na łączeniach ze ścinką przednią i dźwigarem skrzydła - NMF

- żebra - NMF

- dźwigar skrzydła - ZCY (tu będzie zagwozdka w modelu 😉 )

- ścianka rozdzielająca wnęki w osi kadłuba - ZCY

- profile pionowe wzmacniające ściankę rozdzielającą IG

- ścianka przednia wnęki w części mieszczącej koło (z ukośnymi wzmocnieniami)- ZCY, reszta ścianki NMF

- profile wzmacniające, równoległe do osi kadłuba, w miejscu łączenia wnęki na koło z wnęką na goleń - ZCY, możliwe IG, np. przedni IG, tylny ZCY

- blacha wzmacniająca miejsce montażu goleni podwozia (czyli sufit wnęki w przedziale goleni) ZCY, możliwy NMF

- 'trójkątna' blacha wzmacniająca przed przedziałem goleni NMF

- urządzenia na ściance rozdzielającej wnęki: rozdzielacz hydrauliki NMF, przewody hydrauliczne srebrne, cylindryczny zbiorniczek NMF z pokrywami ZCY i obejmami z gumowymi, czarnymi opaskami

 

Możliwe podmalówki ZCY w różnych miejscach wnęki.

 

Czerwone w kabinie:

Owszem, trochę było. Uchwyt cięgna hamulca postojowego, przyciski radia, blokada drążka sterowniczego, pokrywki zabezpieczające przełączniki systemu uruchamiania silnika, tło przycisków detonatora IFF. Może jeszcze jakiś drobiazg. Gałka dźwigienki zamykającej dopływ paliwa żółta.  Podobnie linia dzieląca instrumenty na tablicy przyrządów.

Łoo panie! Wielkie dzięki. Teraz to tylko zmalować trzeba 🤪

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Woit napisał:

W celowniku brakuje "szybki", jest jeszcze na arkusiku dołączonym przez PARTa. 

Nawet nie zwróciłem uwagi na tę szybkę i tym bardziej nie miałem zamiaru sugerować, że zostanie pominięta :).

Po wymianie celownika się temat sam  rozwiąże. I - tak, dobrze kombinujesz z wyborem.

 

A, jeszcze masz nie te pasy pilota, powinien być Sutton.

Edytowane przez greatgonzo
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie istnieje możliwość, że był tu Sutton typu QS. Ale wg mnie wcześniejsza wersja pozostaje najbardziej prawdopodobna. Czyli te pasy z Twojego zdjęcia byłyby OK. Podpowiem tylko, że Wojtek190, pokazujący Mustanga w wątku obok, teraz zajmuje się też polskim P-51 i został przeze mnie obarczony podobnym problemem. Znalazł tę uprząż równie prawidłową, ale wykonaną na wyższym poziomie. Jeżeli planujesz zakupy, to możesz go podpytać co to było.

Równie prawidłowa oznacza obecność tej samej niedoróbki. Pasy zakładano przetykając je w ustalonej kolejności dedykowanym bolcem  i blokowano przetyczką wsuwaną w otwór w bolcu. Wisząca na rzemieniu, na prawym pasie naramiennym przetyczka jest w tych zestawach uwzględniona. Mocowanego rzemieniem  do lewego naramiennego bolca - brak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Wojtek190 napisał:

To może te.IMG_20211208_120346.thumb.jpg.117fc6fa9e8f9615bfea0237cbbb56bd.jpg

Oj nie. przeglądając zdjęcia w PolishWing23 nigdzie nie zauważyłem tych charakterystycznych otworów. Zamówię sobie zestaw z pasami (Sutton?) Q type.

I chyba wywalę końcówki przez burty - na niektórych zdjęcia dobrze to widać a i na modelu powinno wyglądać nie najgorzej.

 

https://www.mojehobby.pl/products/Seatbelts-RAF-Q-type.html

691_rd.gif.a31b7c4c47b2d77c1c88a320dace94d5.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, Woit napisał:

I chyba wywalę końcówki przez burty - na niektórych zdjęcia dobrze to widać a i na modelu powinno wyglądać nie najgorzej.

I to jest słuszna koncepcja. Niewiele roboty, a zawsze to coś innego, jeden z najprostszych środków do ożywienia każdego modelu.

Edytowane przez barszczo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem nazewniczy z uprzężą Q polega na tym, że QK to klasyczny Sutton, a QS to pasy z klamrą 'spadochronową'. I nie są to jedyne zestawy z Q w nazwie :). Ale rzeczywiście masz rację. Choć rzadkie, to są zdjęcia pokazujące, że rzeczywistość wyprzedziła oficjalne rozkazy o montażu określonego typu pasów. Sutton, o którym pisałem wcześniej byłby jednak błędem.

Edytowane przez greatgonzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Woit napisał:

przeglądając zdjęcia w PolishWing23 nigdzie nie zauważyłem tych charakterystycznych otworów.

A możesz coś dodać o tych zdjęciach? Nie mam książki, a znane mi zdjęcia nie przesądzają o sprawie w 303-im.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, greatgonzo napisał:

A możesz coś dodać o tych zdjęciach? Nie mam książki, a znane mi zdjęcia nie przesądzają o sprawie w 303-im.

Proszę bardzo. Mam nadzieję, że wyd. STRATUS nie będzie mi miało tego za złe. Wg. mnie jest to bardzo fajna pozycja i warta każdej wydanej złotówki - polecam.

Dwa górne zdjęcia to zdaje się ujęcia z uprzężą spadochronu - widać zwisające luźno pasy od fotela (?).

Dolne wycinki ze zdjęć ukazują pilotów zapiętych/gotowych do lotu - zwłaszcza na lewym owalu widać takie szerokie podkładki(?) czy co tam to jest...

pasy.thumb.jpg.c009e80dd140c20e0d3fd9b39683be0c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te podkładki to złudzenie. Sprzączka służyła do regulacji długości i tutaj były po prostu równe pasy. Szerokie podkładki, owszem tak, ale na pasach biodrowych. Trapezoidalne.

 

Te pasy wciąż mogły być wymienione. Założone na miejsce Suttona QK. Jest sugerująca to instrukcja. Ale nic ponad 'sugerująca' i można to interpretować inaczej. No ale  w 303-im widać jak jest.

 

A te niebieskie pasy na fotoramce to już w ogóle nie są Q, tylko ZB. :)

 

Wielkie dzięki.

Edytowane przez greatgonzo
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
W dniu 7.12.2021 o 13:13, greatgonzo napisał:

(...)

Wnęka podwozia głównego:

- sufit wnęki NMF

- profile wzmacniające sufit wnęki prostopadłe do osi kadłuba - ZCY, możliwe pojedyncze profile IG

- profile jak wyżej na łączeniach ze ścinką przednią i dźwigarem skrzydła - NMF

- żebra - NMF

- dźwigar skrzydła - ZCY (tu będzie zagwozdka w modelu 😉 )

- ścianka rozdzielająca wnęki w osi kadłuba - ZCY

- profile pionowe wzmacniające ściankę rozdzielającą IG

- ścianka przednia wnęki w części mieszczącej koło (z ukośnymi wzmocnieniami)- ZCY, reszta ścianki NMF

- profile wzmacniające, równoległe do osi kadłuba, w miejscu łączenia wnęki na koło z wnęką na goleń - ZCY, możliwe IG, np. przedni IG, tylny ZCY

- blacha wzmacniająca miejsce montażu goleni podwozia (czyli sufit wnęki w przedziale goleni) ZCY, możliwy NMF

- 'trójkątna' blacha wzmacniająca przed przedziałem goleni NMF

- urządzenia na ściance rozdzielającej wnęki: rozdzielacz hydrauliki NMF, przewody hydrauliczne srebrne, cylindryczny zbiorniczek NMF z pokrywami ZCY i obejmami z gumowymi, czarnymi opaskami

(...)

Trafiłem na film na YT gdzie są ujęcia z linii produkcyjnej wersji D (https://youtu.be/4e7qxk47C2k). No i teraz nie jestem pewien jak malować te wnęki. Był tam ten NMF czy  nie? Zależy to od zakładu, okresu/serii produkcji?

komora_podwozia.thumb.jpg.8336a5e57726e6c40a1343446a90b1ed.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta znana fotka (ujęcie pojawia się w sieci na ogół jako fotogram i oczywiście podobnie w publikacjach) pokazuje wnęki z sufitem NMF i ZCY na dźwigarze, ścianie między wnękami i podłużnych wzmocnieniach. Być może i Ty pomyliłeś tu wnęki podwozia z komorą zbiorników paliwa, jak to się przytrafia niemal każdemu, kto widzi to zdjęcie po raz pierwszy, z piszącym te słowa włącznie. Malowanie wnęk podkładem po całości rzeczywiście  pojawiło się w produkcji, ale to późniejsza historia.

Edytowane przez greatgonzo
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.