Woit Napisano 10 Grudnia 2017 Share Napisano 10 Grudnia 2017 Przymierzam się pomału do sklejenia modelu Mustanga w najładniejszej, w moim odczuciu, odsłonie czyli wersji D przez Brytoli zwanej Mk.IV. Dlatego zdecydowałem się założyć tu wątek warsztatowy aby dzięki Waszemu wsparciu merytoryka modelu nie odbiegała zbyt od pierwowzoru jaki będę próbował odtworzyć. Jakiś czas temu zainspirowany rozmową z Chrupkiem kupiłem na Allegro pozycję z oferty AJ Press pt. Polish Mustang Units z kalkomaniami. W/w wydawnictwo zawiera oznaczenia jedynie (tej wersji) egzemplarza o nr KM112 i literach kodowych PDoD. Na szczęście, na początek przyszłego roku Modelmaker zapowiada wypuszczenie bardzo ciekawego zestawu uzupełniającego lukę na rynku w kwestii oznakowań do naszych "mark four" http://www.modelmaker.com.pl/D72102-303-Squadron-North-Ameriacan-Mustangs/1378/ Dzięki temu będzie można wykonać sobie jeden z wielu modeli albo wiele modeli w zależności od chęci i możliwości. Ja pod uwagę, na początek biorę dwa. Wspomniany już wcześniej PDoD lub RFoA. Zanim zajmę się kalkami trzeba jednak mieć na co je położyć. Zacznę może od tego na co już się zdecydowałem kupić: Wydechy: QUB72391 P-51D Mustang Exhaust Airfix Koła: CMK Q72171 P-51D Mustang-Wheels 1/72 (Diamond and Hole Tread Pattern) Śmigło: Quickboost 72369 P-51D/K Mustang Propeller w/tool Tamiya Teraz podstawa. Który model byście polecali kupić? Osławioną Tamiyę czy niezgorszego Airfixa? Tamiya wiadomo, klasa sama w sobie ale Airfix pociąga mnie tym, że ma od razu wypuszczone klapy i zaoszczędza to trochę roboty. Kolega RAV wspominał gdzieś, że te "rowy" brytyjskie wcale takie straszne nie są w porównaniu do Japońca. A może Tamka + klapy od Airfixa? (mam takie wolne od modelu, którego mój młody jakoś skończyć nie może). Modelu bebeszyć nie mam zamiaru, jedynie kabina będzie odsunięta więc do środka wpakowałbym jeszcze tablice Yahu i blaszki Parta. Tyle z mojej strony. Z chęcią się dowiem co o tym Wy sądzicie i co doradzacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woit Napisano 30 Października 2021 Autor Share Napisano 30 Października 2021 Czas wykopać wątek bo go mocno zakurzyło. Biżuteria w kokpicie zmęczona. Od siebie dodałem "zwaloryzowanie" poduchy na oparciu fotela pilota. Zniszczyłem powierzchnię nożem i pilnikiem i dałem jeszcze pogniecioną folię alu. Nie wykorzystałem wszystkich detali z balchy PART-a bo wg. mnie nie wniosły by dużo więcej niż to co dała Tamiya a i merytorycznie ze zdjęciami nie wszystko mi pasowało. Nie to, żeby tu było wszystko idealnie ale pewnie o tym dowiem się zaraz albo w galerii końcowej Po zamknięciu kadłuba powinno być coś widać... 6 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woit Napisano 6 Grudnia 2021 Autor Share Napisano 6 Grudnia 2021 Szlifowanie - to była rzecz, której najbardziej obawiałem się przy tym modelu. Niby 1/72, ale to wszystko naprawdę takie małe jest - tylko na zdjęciach elementy wyglądają tak pokaźnie. Na początek poszły niewielkie zapadnięcia na bokach kadłuba. Tutaj za warstwę wypełniającą posłużył mi zwyczajny CA. Na zdjęciu specjalnie tego nie widać ale coś tam zrobiłem. Następnie zabrałem się za skrzydła. Przy pomocy schematu znalezionego na którymś z forów zalałem odpowiednie linie podziału mieszanką czarnego surfrcera 1500, szarej szpachli Tamki i rozcieńczalnika do Gunziaków. Wyglądało to tak. Po szlifowaniu gąbeczkami ściernymi (280>400>800>1000>1500>2500) powierzchnie płata nabrały ogłady i prezentują się tak. Najgorzej chyba nie jest. Podkład 1500 przed malowaniem metalizerami i lekka polerka powinny pomóc do końca wyprowadzić to na błysk. Odpaliwszy aerograf powróciłem do prac nad kokpitem. Zieleń kokpitu to hatakowy C211 Interior Green, do tego czarny (Black Nato), błyszczący bezbarwny, wash brązowy i szary, oraz na koniec również hatakowa satynka. Detale próbowałem podkreślić białą kredką a otwory zegarów zalałem błyszczącym clearem Gunze. Ten brązowy przewód to kawałek struny gitarowej. W niektórych warsztatach model i na zdjęciach współcześnie latających Mustangów w kokpicie widać część dźwigienek pomalowanych na czerwono. Wstrzymałem się z tym ruchem czekając na Waszą opinie w tym temacie. Na zdjęciach wash wygląda na mocno niedotary ale na żywo (przynajmniej dla mnie) wygląda to akceptowalnie. Przed sklejeniem kadłuba powstrzymuje mnie jeszcze oczekiwanie na Wasze uwagi 8-) oraz niepewność co do koloru jaki powinien znajdować się we wnęce kółka ogonowego. Z chęcią wysłucham również porad co do sposobu malowania komory podwozia głównego. Zresztą jeśli cokolwiek jeszcze wzbudza tu Wasze wątpliwości to walcie śmiało. 9 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moses Napisano 6 Grudnia 2021 Share Napisano 6 Grudnia 2021 Wash wygląda faktycznie bardo mocno i ostro, spróbuj go może jak możesz wygładzić pędzelkiem z WSem. A pozatym jest git. Galanteria zrobiła robotę 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hello Napisano 6 Grudnia 2021 Share Napisano 6 Grudnia 2021 Wychodzi ekstra . Hello 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Juffre Napisano 7 Grudnia 2021 Share Napisano 7 Grudnia 2021 Bardzo ładny kokpit Ci wyszedł 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 7 Grudnia 2021 Share Napisano 7 Grudnia 2021 (edytowane) Wątpliwości, mówiąc eufemistycznie, wzbudza obecność celownika żyroskopowego. Do tego jego montaż jest niekompletny i tym samym celownik by nie działał. Normalne wątpliwości wzbudza: - wyposażenie na sterburcie. Głównie dlatego, że trudno dojrzeć co tam jest. Możliwe, że to właśnie rozwiązuje ewentualny problem :). - niezgodne ze schematem i funkcją zaszpachlowanie paneli dostępowych do serwisu goleni podwozia. Tu jednak masz szansę się wybronić - gość, który restauruje i serwisuje mustangi opowiadał kiedyś, że czynności serwisowe da radę zrobić 'od wnęki' i mogło się zdarzyć, że te panele poszpachlowano. W jednostce raczej, nie fabrycznie. Wnęka kółka ogonowego: NMF. Poziome profile wzmacniające - ZCY. Profile wzmacniające na styku ścianka/sufit NMF. Wnęka podwozia głównego: - sufit wnęki NMF - profile wzmacniające sufit wnęki prostopadłe do osi kadłuba - ZCY, możliwe pojedyncze profile IG - profile jak wyżej na łączeniach ze ścinką przednią i dźwigarem skrzydła - NMF - żebra - NMF - dźwigar skrzydła - ZCY (tu będzie zagwozdka w modelu ) - ścianka rozdzielająca wnęki w osi kadłuba - ZCY - profile pionowe wzmacniające ściankę rozdzielającą IG - ścianka przednia wnęki w części mieszczącej koło (z ukośnymi wzmocnieniami)- ZCY, reszta ścianki NMF - profile wzmacniające, równoległe do osi kadłuba, w miejscu łączenia wnęki na koło z wnęką na goleń - ZCY, możliwe IG, np. przedni IG, tylny ZCY - blacha wzmacniająca miejsce montażu goleni podwozia (czyli sufit wnęki w przedziale goleni) ZCY, możliwy NMF - 'trójkątna' blacha wzmacniająca przed przedziałem goleni NMF - urządzenia na ściance rozdzielającej wnęki: rozdzielacz hydrauliki NMF, przewody hydrauliczne srebrne, cylindryczny zbiorniczek NMF z pokrywami ZCY i obejmami z gumowymi, czarnymi opaskami Możliwe podmalówki ZCY w różnych miejscach wnęki. Czerwone w kabinie: Owszem, trochę było. Uchwyt cięgna hamulca postojowego, przyciski radia, blokada drążka sterowniczego, pokrywki zabezpieczające przełączniki systemu uruchamiania silnika, tło przycisków detonatora IFF. Może jeszcze jakiś drobiazg. Gałka dźwigienki zamykającej dopływ paliwa żółta. Podobnie linia dzieląca instrumenty na tablicy przyrządów. Edytowane 7 Grudnia 2021 przez greatgonzo 2 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woit Napisano 7 Grudnia 2021 Autor Share Napisano 7 Grudnia 2021 18 godzin temu, Moses napisał: Wash wygląda faktycznie bardo mocno i ostro, spróbuj go może jak możesz wygładzić pędzelkiem z WSem. A pozatym jest git. Galanteria zrobiła robotę WS przez bezbarwny Hataki, raczej się nie przebije. Jeśli już to musiałbym psiknąć raz jeszcze bazą. Jeśli nie będzie większych uwag to zostanie jak jest bo i tak mało co widać. Ale dziękuję Ci za komentarz. 18 godzin temu, Hello napisał: Wychodzi ekstra . Hello 10 godzin temu, Juffre napisał: Bardzo ładny kokpit Ci wyszedł Dzięki chłopaki. 5 godzin temu, greatgonzo napisał: Wątpliwości, mówiąc eufemistycznie, wzbudza obecność celownika żyroskopowego. Do tego jego montaż jest niekompletny i tym samym celownik by nie działał. W celowniku brakuje "szybki", jest jeszcze na arkusiku dołączonym przez PARTa. Czyli w Mustangach 303 były celowniki typu N-9 a nie K-14? Coś takiego mam próbować odwzorować? 5 godzin temu, greatgonzo napisał: - wyposażenie na sterburcie. Głównie dlatego, że trudno dojrzeć co tam jest. Możliwe, że to właśnie rozwiązuje ewentualny problem :). W 1/48 może i bym się pokusił o próbę odtworzenia wyposażenia odpowiedniego dla tej wersji/okresu. Lecz tu w 1/72 to nawet cześć blach PARTa odpuściłem bo niewiele by wniosły w porównaniu z zestawem a i tak po złożeniu połówek to na burtach * widać. Tu potrzebny byłby Mikolaj75 albo Rymulus. Cieszę się, że się zgadzamy 5 godzin temu, greatgonzo napisał: - niezgodne ze schematem i funkcją zaszpachlowanie paneli dostępowych do serwisu goleni podwozia. Tu jednak masz szansę się wybronić - gość, który restauruje i serwisuje mustangi opowiadał kiedyś, że czynności serwisowe da radę zrobić 'od wnęki' i mogło się zdarzyć, że te panele poszpachlowano. W jednostce raczej, nie fabrycznie. Tak wiem, zorientowałem się jak zapaćkałem. Będę rył/odtwarzał po wklejeniu luf Mastera i położeniu podkładu. Ale dziękuję za wy-/przypomnienie tego. 5 godzin temu, greatgonzo napisał: Wnęka kółka ogonowego: NMF. Poziome profile wzmacniające - ZCY. Profile wzmacniające na styku ścianka/sufit NMF. Wnęka podwozia głównego: - sufit wnęki NMF - profile wzmacniające sufit wnęki prostopadłe do osi kadłuba - ZCY, możliwe pojedyncze profile IG - profile jak wyżej na łączeniach ze ścinką przednią i dźwigarem skrzydła - NMF - żebra - NMF - dźwigar skrzydła - ZCY (tu będzie zagwozdka w modelu ) - ścianka rozdzielająca wnęki w osi kadłuba - ZCY - profile pionowe wzmacniające ściankę rozdzielającą IG - ścianka przednia wnęki w części mieszczącej koło (z ukośnymi wzmocnieniami)- ZCY, reszta ścianki NMF - profile wzmacniające, równoległe do osi kadłuba, w miejscu łączenia wnęki na koło z wnęką na goleń - ZCY, możliwe IG, np. przedni IG, tylny ZCY - blacha wzmacniająca miejsce montażu goleni podwozia (czyli sufit wnęki w przedziale goleni) ZCY, możliwy NMF - 'trójkątna' blacha wzmacniająca przed przedziałem goleni NMF - urządzenia na ściance rozdzielającej wnęki: rozdzielacz hydrauliki NMF, przewody hydrauliczne srebrne, cylindryczny zbiorniczek NMF z pokrywami ZCY i obejmami z gumowymi, czarnymi opaskami Możliwe podmalówki ZCY w różnych miejscach wnęki. Czerwone w kabinie: Owszem, trochę było. Uchwyt cięgna hamulca postojowego, przyciski radia, blokada drążka sterowniczego, pokrywki zabezpieczające przełączniki systemu uruchamiania silnika, tło przycisków detonatora IFF. Może jeszcze jakiś drobiazg. Gałka dźwigienki zamykającej dopływ paliwa żółta. Podobnie linia dzieląca instrumenty na tablicy przyrządów. Łoo panie! Wielkie dzięki. Teraz to tylko zmalować trzeba Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 7 Grudnia 2021 Share Napisano 7 Grudnia 2021 (edytowane) Godzinę temu, Woit napisał: W celowniku brakuje "szybki", jest jeszcze na arkusiku dołączonym przez PARTa. Nawet nie zwróciłem uwagi na tę szybkę i tym bardziej nie miałem zamiaru sugerować, że zostanie pominięta . Po wymianie celownika się temat sam rozwiąże. I - tak, dobrze kombinujesz z wyborem. A, jeszcze masz nie te pasy pilota, powinien być Sutton. Edytowane 7 Grudnia 2021 przez greatgonzo 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woit Napisano 7 Grudnia 2021 Autor Share Napisano 7 Grudnia 2021 28 minut temu, greatgonzo napisał: A, jeszcze masz nie te pasy pilota, powinien być Sutton. Dzięki za potwierdzenie w kwestii celownika. Pasy - na zakupy trzeba się wybrać zatem. O coś takiego Ci chodzi? https://www.mojehobby.pl/products/WW2-seatbelts-RAF-Sutton-QK.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 7 Grudnia 2021 Share Napisano 7 Grudnia 2021 A jak on jest datowany, ten Mustang? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woit Napisano 8 Grudnia 2021 Autor Share Napisano 8 Grudnia 2021 PD-D, z oznaczeniem zwycięstw i odznaką kościuszkowską. Wg kwitów Feb-Nov 1946. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 8 Grudnia 2021 Share Napisano 8 Grudnia 2021 Teoretycznie istnieje możliwość, że był tu Sutton typu QS. Ale wg mnie wcześniejsza wersja pozostaje najbardziej prawdopodobna. Czyli te pasy z Twojego zdjęcia byłyby OK. Podpowiem tylko, że Wojtek190, pokazujący Mustanga w wątku obok, teraz zajmuje się też polskim P-51 i został przeze mnie obarczony podobnym problemem. Znalazł tę uprząż równie prawidłową, ale wykonaną na wyższym poziomie. Jeżeli planujesz zakupy, to możesz go podpytać co to było. Równie prawidłowa oznacza obecność tej samej niedoróbki. Pasy zakładano przetykając je w ustalonej kolejności dedykowanym bolcem i blokowano przetyczką wsuwaną w otwór w bolcu. Wisząca na rzemieniu, na prawym pasie naramiennym przetyczka jest w tych zestawach uwzględniona. Mocowanego rzemieniem do lewego naramiennego bolca - brak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woit Napisano 8 Grudnia 2021 Autor Share Napisano 8 Grudnia 2021 Warsztat @Wojtek190 obserwuję, jednak detale w 1/48 łatwiej oddać niż w 1/72 Zobaczymy co z tego wyjdzie, dziękuję za porady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek190 Napisano 8 Grudnia 2021 Share Napisano 8 Grudnia 2021 To może te. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woit Napisano 9 Grudnia 2021 Autor Share Napisano 9 Grudnia 2021 21 godzin temu, Wojtek190 napisał: To może te. Oj nie. przeglądając zdjęcia w PolishWing23 nigdzie nie zauważyłem tych charakterystycznych otworów. Zamówię sobie zestaw z pasami (Sutton?) Q type. I chyba wywalę końcówki przez burty - na niektórych zdjęcia dobrze to widać a i na modelu powinno wyglądać nie najgorzej. https://www.mojehobby.pl/products/Seatbelts-RAF-Q-type.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 9 Grudnia 2021 Share Napisano 9 Grudnia 2021 (edytowane) 54 minuty temu, Woit napisał: I chyba wywalę końcówki przez burty - na niektórych zdjęcia dobrze to widać a i na modelu powinno wyglądać nie najgorzej. I to jest słuszna koncepcja. Niewiele roboty, a zawsze to coś innego, jeden z najprostszych środków do ożywienia każdego modelu. Edytowane 9 Grudnia 2021 przez barszczo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 9 Grudnia 2021 Share Napisano 9 Grudnia 2021 (edytowane) Problem nazewniczy z uprzężą Q polega na tym, że QK to klasyczny Sutton, a QS to pasy z klamrą 'spadochronową'. I nie są to jedyne zestawy z Q w nazwie :). Ale rzeczywiście masz rację. Choć rzadkie, to są zdjęcia pokazujące, że rzeczywistość wyprzedziła oficjalne rozkazy o montażu określonego typu pasów. Sutton, o którym pisałem wcześniej byłby jednak błędem. Edytowane 9 Grudnia 2021 przez greatgonzo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 9 Grudnia 2021 Share Napisano 9 Grudnia 2021 4 godziny temu, Woit napisał: przeglądając zdjęcia w PolishWing23 nigdzie nie zauważyłem tych charakterystycznych otworów. A możesz coś dodać o tych zdjęciach? Nie mam książki, a znane mi zdjęcia nie przesądzają o sprawie w 303-im. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woit Napisano 9 Grudnia 2021 Autor Share Napisano 9 Grudnia 2021 7 godzin temu, greatgonzo napisał: A możesz coś dodać o tych zdjęciach? Nie mam książki, a znane mi zdjęcia nie przesądzają o sprawie w 303-im. Proszę bardzo. Mam nadzieję, że wyd. STRATUS nie będzie mi miało tego za złe. Wg. mnie jest to bardzo fajna pozycja i warta każdej wydanej złotówki - polecam. Dwa górne zdjęcia to zdaje się ujęcia z uprzężą spadochronu - widać zwisające luźno pasy od fotela (?). Dolne wycinki ze zdjęć ukazują pilotów zapiętych/gotowych do lotu - zwłaszcza na lewym owalu widać takie szerokie podkładki(?) czy co tam to jest... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 9 Grudnia 2021 Share Napisano 9 Grudnia 2021 (edytowane) Te podkładki to złudzenie. Sprzączka służyła do regulacji długości i tutaj były po prostu równe pasy. Szerokie podkładki, owszem tak, ale na pasach biodrowych. Trapezoidalne. Te pasy wciąż mogły być wymienione. Założone na miejsce Suttona QK. Jest sugerująca to instrukcja. Ale nic ponad 'sugerująca' i można to interpretować inaczej. No ale w 303-im widać jak jest. A te niebieskie pasy na fotoramce to już w ogóle nie są Q, tylko ZB. Wielkie dzięki. Edytowane 9 Grudnia 2021 przez greatgonzo 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Witkowski Napisano 10 Grudnia 2021 Share Napisano 10 Grudnia 2021 Fajny temat, ładny warsztat. Będę zaglądał. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woit Napisano 17 Grudnia 2021 Autor Share Napisano 17 Grudnia 2021 Wpadło kilka dodatków... Będzie trzeba coś z tym zrobić 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woit Napisano 1 Stycznia 2022 Autor Share Napisano 1 Stycznia 2022 W dniu 7.12.2021 o 13:13, greatgonzo napisał: (...) Wnęka podwozia głównego: - sufit wnęki NMF - profile wzmacniające sufit wnęki prostopadłe do osi kadłuba - ZCY, możliwe pojedyncze profile IG - profile jak wyżej na łączeniach ze ścinką przednią i dźwigarem skrzydła - NMF - żebra - NMF - dźwigar skrzydła - ZCY (tu będzie zagwozdka w modelu ) - ścianka rozdzielająca wnęki w osi kadłuba - ZCY - profile pionowe wzmacniające ściankę rozdzielającą IG - ścianka przednia wnęki w części mieszczącej koło (z ukośnymi wzmocnieniami)- ZCY, reszta ścianki NMF - profile wzmacniające, równoległe do osi kadłuba, w miejscu łączenia wnęki na koło z wnęką na goleń - ZCY, możliwe IG, np. przedni IG, tylny ZCY - blacha wzmacniająca miejsce montażu goleni podwozia (czyli sufit wnęki w przedziale goleni) ZCY, możliwy NMF - 'trójkątna' blacha wzmacniająca przed przedziałem goleni NMF - urządzenia na ściance rozdzielającej wnęki: rozdzielacz hydrauliki NMF, przewody hydrauliczne srebrne, cylindryczny zbiorniczek NMF z pokrywami ZCY i obejmami z gumowymi, czarnymi opaskami (...) Trafiłem na film na YT gdzie są ujęcia z linii produkcyjnej wersji D (https://youtu.be/4e7qxk47C2k). No i teraz nie jestem pewien jak malować te wnęki. Był tam ten NMF czy nie? Zależy to od zakładu, okresu/serii produkcji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 1 Stycznia 2022 Share Napisano 1 Stycznia 2022 (edytowane) Ta znana fotka (ujęcie pojawia się w sieci na ogół jako fotogram i oczywiście podobnie w publikacjach) pokazuje wnęki z sufitem NMF i ZCY na dźwigarze, ścianie między wnękami i podłużnych wzmocnieniach. Być może i Ty pomyliłeś tu wnęki podwozia z komorą zbiorników paliwa, jak to się przytrafia niemal każdemu, kto widzi to zdjęcie po raz pierwszy, z piszącym te słowa włącznie. Malowanie wnęk podkładem po całości rzeczywiście pojawiło się w produkcji, ale to późniejsza historia. Edytowane 1 Stycznia 2022 przez greatgonzo 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.