Skocz do zawartości

B-25 Mitchell Mk. II - 1/72 Airfix


Usul

Rekomendowane odpowiedzi

No dobra, udało się skończyć sztukasa (a także zero i Bf-109), więc czas na kolejny kąsek. Stwierdziłem, że muszę powoli zacząć się przygotowywać do dużych bombowców, którymi w prezentach uracza mnie żona, więc wybór padł na B-25. Dlaczego ? Bo latał w Polskich barwach, czyli dywizjon 305. 
 

Przy tym modelu chciałbym nauczyć się obsługi elementów fototrawionych, więc zakupiłem największy zestaw blach jaki występuje dla tego zestawu i zacząłem...  Dzień po zaczęciu zamówiłem giętareczkę do blach i dwa zestawy z rurkami :) I staram się rzeźbić - na razie najtrudniejszym jest klejenie, albo się nie chce trzymać, albo kleju jest za dużo...
 

Efekty początkowych prac widać na zdjęciach. Jak zawsze zapraszam do komentowania, i dzielenie się podpowiedziami :)
Zdjęcia wrzucam w niezłej jakości i ... jeju jak widać każdy paproch (jeden pedał słabo wyszedłi jak kłuje w oczy...).


b-25-start-1.jpgb-25-start-2.jpgb-25-start-3.jpgb-25-start-4.jpg

Edytowane przez Usul
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domyślam się że używasz zwykłego Super Glue typu kropelka. Rozważ użycie troszke gęstszego kleju, bo ten nim sie rozplynie to juz zaschnie. Dodatkowo czesci fototrawione możesz lutować 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę z cicha ukradkiem podglądał.
Gdybyś chciał to mogę podpowiedzieć Ci kilka seriali dla poszczególnych maszyn. Dobrze żebyś jakieś kwity do egzemplarza, który chcesz robić, bo część miała szachownice o odwrotnym układzie kolorów i trzy wersje rozgraniczenia kolorów, a kilka dodatkowe czerwone pasy na kadłubie w płaszczyźnie obrotu śmigieł.

Co to za ustrojstwo z kabelkami trzymasz na ostatnim zdjęciu?

30 minut temu, Usul napisał:

 

b-25-start-4.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Dobra, minęły ferie, moment, że nie było kiedy przysiąść - wracam do modelu. 
Dziś trochę pokleiłem, trochę pokombinowałem z blaszkami i... ten zestaw blach jest dosyć wymagający, na pewno nie wykorzystam wszystkich, ale próbuję ?

 

Szybkie pytanie - na kolor środka kupiłem H58, czy będzie ok ? zamierzam pojechać całość, łącznie z komorą bombową, bo czytałem już rozważania czy ten sam kolor czy bardziej amelinium i nie ma jednoznacznej odpowiedzi jak widzę ? Więc tylko chcę się dopytać czy dobry kolor wybrałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, pobawiłem się trochę z kabiną, wykorzystałem po raz pierwszy taki zestaw blach.. I jak tak patrzę na Wasze prace, to zastanawiam się jak Wy to robicie ? ?

To co tu zaprezentowałem to chyba na mój obecny stan umiejętności max, domalowywanie tych mikroskopijnych dzwigni, zeby brzegi się nie świeciły, ustawianie ich, wycieranie nadmiaru kleju itp. 

 

Jak to widzicie, ktoś może ma jakieś spostrzeżenia, uwagi ? Jako kolejny krok biorę "boki" kabiny.

 

b-25-cabine-1.jpgb-25-cabine-2.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idę dalej do przodu - udaje się urwać z każdej nocy po parę godzin. Powoli przymierzam się do zamknięcia połówek, więc jak ktoś widzi coś do domalowanie to bardzo proszę o info, bo po zamknięciu będzie za późno.

Powiem Wam, że podoba mi się ta kabina, robota nad nią daje mi satysfakcję  ?

 b-25-cabine-3.jpg

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kleję dalej i powiem, że o ile zapowiadało się pięknie z tymi połówkami i wypustkami na skrzydła, to u mnie coś nie zagrało - między połówki poszło trochę szpachli z dołu, skrzydła, by nie chciały "dojść" do połówek na tych belkach i musiałem je ściąć ?

Ale powoli do przodu, teraz składam silniki, jeszcze dokleić lotki i chcę psiknąć jakimś podkładem, żeby wiedzieć jak dużo pracy szlifierskiej mnie czeka :)

b-25-silniki-1.jpg

b-25-polowki-1.jpg

b-25-polowki-2.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kończę właśnie ten model. Z moich badań wynikało, że wnętrze komory bombowej było NMF a tył kadłuba za nią to ZCY. Z kolei wnętrze kabiny to raczej Bronze Green niż Interior Green. Niestety, dopiero teraz odkryłęm ten wątek i pewnie już za późno by coś zmienić.

Model składa się nie najgorzej. Ale u mnie wypełnienie drobnym śrutem ołowianym przestrzeni pod podłogą kabiny nie wystarczyło. Musiałem obciążyć jeszcze gondole silników przed podwoziem, a i tak wyszło "na styk" i minimalne podniesienie dziobu sprawia, że model siada na ogonie.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, HKK napisał:

Kończę właśnie ten model. Z moich badań wynikało, że wnętrze komory bombowej było NMF a tył kadłuba za nią to ZCY. Z kolei wnętrze kabiny to raczej Bronze Green niż Interior Green. Niestety, dopiero teraz odkryłęm ten wątek i pewnie już za późno by coś zmienić.

Model składa się nie najgorzej. Ale u mnie wypełnienie drobnym śrutem ołowianym przestrzeni pod podłogą kabiny nie wystarczyło. Musiałem obciążyć jeszcze gondole silników przed podwoziem, a i tak wyszło "na styk" i minimalne podniesienie dziobu sprawia, że model siada na ogonie.

Heh, dzięki za podpowiedź też robiłem risarcz, nawet kupiłem dwie księgi o b-25 i dowiedziałem się, że... był bałagan :) przemalowywano w rożnych okresach, partiami itp. Tu przykłady komór na jakie się natknąłem, czyli trzy razy to samo, a co innego:

B25-BombBay-2.jpg469445506_b96287a427_b.jpg

bomb-bay-of-vintage-world-war-2-bomber-b



Podobnie z wnętrze, znalazłem różne "interpretacje":

maxresdefault.jpg

 

ab833b4aa63675b455dcc92d21445c7c.jpg

 

 

 

I bądź tu mądry ?

Edytowane przez Usul
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Współczesne, kolorowe zdjęcia odremontowanych egzemplarzy, zwykle nie są miarodajne. Na dodatek, kolory wnętrza (BG, DDG, IG, ZCY, ZCG) moga wychodzić na zdjęciach bardzo różnie w zaleznie od ustawień i oświetlenia.

Ja się posługiwałem tym:

https://www.ipmsstockholm.se/home/interior-colours-of-us-aircraft-1941-45-part-ii/

Całość wnętrza w B-25 rzeczywiście była IG ale dopiero w modelu J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, HKK napisał:

Współczesne, kolorowe zdjęcia odremontowanych egzemplarzy, zwykle nie są miarodajne. Na dodatek, kolory wnętrza (BG, DDG, IG, ZCY, ZCG) moga wychodzić na zdjęciach bardzo różnie w zaleznie od ustawień i oświetlenia.

Ja się posługiwałem tym:

https://www.ipmsstockholm.se/home/interior-colours-of-us-aircraft-1941-45-part-ii/

Całość wnętrza w B-25 rzeczywiście była IG ale dopiero w modelu J.

W żaden sposób nie czuję się kompetentny, żeby dyskutować, mogę tylko powiedzieć na czym opierałem swoje malowanie:

- B-25 Mitchell in action (squadron / signal publications Aircraft no.34)

- Monografie lotnicze nr 82 -  B-25 Mitchell - K.Janowicz D. Karlenko L. Musiałkowski P. Wiśniewski

 

Zanim powiem o kolorze środka i przedziału bombowego to zapytam - jakim kolorem pomalować te przewody silnikowe, które mam pokazane w poprzednim poście z elementów fototrawionych? Bo mam takie zdjęcie i nie jestem pewny czy to jakiś  jasny kolor ? Bo widziałem też czarną wersję tych przewodów na innym zdjęciu.

srodek-8.jpg

 

 

Jesli chodzi o kolor środka to wzorowałem się na tych zdjęciach, stąd decyzja malowania interior greenem. Generalnie te zdjęcia sugerowały mi kolor - nawet czarno białe wydawały mi się jasne, właściwie w tych publikacjach tylko jedno zdjęcie z epoki sugerowało ciemny odcień:

 

srodek-1.jpg

 

srodek-3.jpg

 

srodek-4.jpgsrodek-5.jpg

srodek-6.jpgsrodek-7.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, Usul napisał:

jakim kolorem pomalować te przewody silnikowe, które mam pokazane w poprzednim poście z elementów fototrawionych? Bo mam takie zdjęcie i nie jestem pewny czy to jakiś  jasny kolor ? Bo widziałem też czarną wersję tych przewodów na innym zdjęciu.

To są przewody zapłonowe. Typowo ekranowane stalową(?) plecionką więc "srebrne". Ale po dłuższej eksploatacji taka plecionka zbierała mnóstwo zanieczyszczeń, więc mogła mieć całą gamę odcieni.
552359240_IMG_0955(2).thumb.JPG.937d84ee62bbb4adadaf941ae6fdb38c.JPG
Mogły być również dodatkowo owinięte taśmą albo mieć koszulki izolacyjne. Wtedy zwykle są czarne.

735489529_IMG_0702(2).JPG.57ae3a75a26c7d0208555b5e45e828a8.JPG

Edytowane przez HKK
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dobra, poszło do przodu, każdy wieczór coś robiłem, ale do rzeczy - nałożyłem podkład, poprawiłem co znalazłem, dopodkładowałem znów poprawiłem i poszedłem dalej - preshading, dalej malowanie - na spód neutral grey, na górę olive drab. Zdjęcia niżej.

Moje spostrzeżenia - oszklenie przednie jest PASKUDNIE spasowane - nijak się nie licuje z kadłubem... walczyłem z tym trochę, ale do ideału daleko. Nie jestem zadowolony z dołu, wiem, że tam może być lepiej..

I teraz pytanie - czy uważacie, że powinienem położyć jeszcze jedną warstwę farby (i dołu i góry) czyli czy preshading nie jest teraz za agresywny ?

 

b25-preshading-1.jpgb25-preshading-2.jpgb25-malujemy-1.jpgb25-malujemy-2.jpg

b25-malujemy-3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i dziś nadeszła wielka chwila - zdjąłem i maski i wydaje mi się, że jest nieźle - preshading wyraźny, instalacja przeciwoblodzeniowa jest w miarę równa (co mnie ciesz, bo maskowanie zajęło ze 2-3h), nawet blaszki w silniku chyba ładnie wyglądają ..
To zaraz podmaluję braki, kładę sido i was:bip:e, potem sido i podoklejam resztę...
A Wy co myślicie, jakieś opinie ?:)

 

b25-malunki1.jpg

b25-malunki2.jpgb25-malunki3.jpgb25-malunki4.jpgb25-malunki5.jpgb25-malunki6.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu sido, a nie lakier modelarski? Taśmy na maskowanie nie żałujesz, a na lakierze wolisz przyjanuszować? (nie twierdzę że sido jest jakieś be, ale to było dobre w czasach jak hartowała się stal ?), Malowanie wyszło bardzo fajnie (następnym razem do preshadeingu bardziej rozcięcz farbę i zmniejsz ciśnienie, kreski będą bardziej 'jednolite').

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam tamiye X-22, ale to nie jest kwestia Januszowania, ale.... Sido schnie DUŻO szybciej niż tamka... Żebym nie bał się wziąć tamki w rękę (w rękawiczce) to muszę zostawić na noc, a sido kilkanaście minut. To właściwie jedyny powód. Tamkę X-21 + X-22 używam na końcową warstwę, na półmat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Usul napisał:

Sido schnie DUŻO szybciej niż tamka

Gunze C046 - po ośmiu minutach jest po zawodach, możesz lepić nawet  taśmy. Aczkolwiek troszkę śmierdzi :mrgreen:

56 minut temu, astarott napisał:

Czemu sido, a nie lakier modelarski?

Też nie rozumiem takiego podejścia ale może za stary już jestem na te młodzieżowe "wynalazki" :haha:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Usul napisał:

Ok, wypróbuję tego gunziaka,

tylko pomyśl nad środkiem do czyszczenia fukawki. Tool Cleaner jest ciut drogowaty ale czyści wszystko :mrgreen: I obowiązkowo rozcieńczalnik - C lubi być rzadka,  bo inaczej może się fajnie zmechacić (np półmat)

Między innymi w tym latawcu kładłem "C" - połysk pod kalki, na kalki i ostatecznie półmat C181 na zakończenie.

7aML4T7.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, abtb napisał:

tylko pomyśl nad środkiem do czyszczenia fukawki. Tool Cleaner jest ciut drogowaty ale czyści wszystko :mrgreen: I obowiązkowo rozcieńczalnik - C lubi być rzadka,  bo inaczej może się fajnie zmechacić (np półmat)

Między innymi w tym latawcu kładłem "C" - połysk pod kalki, na kalki i ostatecznie półmat C181 na zakończenie.

 

 

Od jakiegoś czasu Wamod wypuścił swojego Tool cleanera z czerwoną nakrętką, równie skuteczny jak markowe preparaty i jest o połowę tańszy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, HKK napisał:

Robisz model z 305 Dywizjonu? One nie miały tych fartuchów przeciwoblodzeniowych. Zresztą chyba większość brytyjskich B-25 ich nie miała.

Oczywiście, że Polskie 305'tki ?Jak zawsze, jako, że moja wiedza jest skromna posiłkowałem się literaturą - Monografie Lotnicze nr 82 - wydaje mi się, że są tu zdjęcia Mitcheli, zarówno Polskich, jak i Brytyjskich z tymi fartuchami jak i bez nich. Kilka przykładów (jak nie widać na skrzydłach, to widać na statecznikach).. Jeśli zrobiłem błąd mea culpa, ale nie zarzucę sobie przynajmniej ignorancji - instrukcja oraz parę tych zdjęć to moja wymówka ?

 

Brytol:

mitchel-fartuch-1.jpg

mitchel-fartuch-3.jpg

mitchel-fartuch-5.jpg

 

Polak:

mitchel-fartuch-2.jpg

 

mitchel-fartuch-4.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.