Skocz do zawartości

Panzer IV G, Border Model, 1:35


zaruk

Rekomendowane odpowiedzi

19 minut temu, Marcin M. napisał:

Ja na razie jeden mam zaczęty, czwórka D z Tamiyi, nie skończę go.

Nie kończ. Zawsze będziesz mógł powiedzieć, że "robisz czołg" 😉. Ja tam podziwiam robiących figurki. Te światłocienie, przejścia barw, twarze... BTW, czekam na bisurmana w misiurce - mam nadzieje, że po Siedmiu Wspaniałych zabierzesz się za niego.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, zaruk napisał:

mam nadzieje, że po Siedmiu Wspaniałych zabierzesz się za niego.

Jednocześnie robię, wtedy nie popada się w marazm. I mozna pozbierać myśli, jak coś nie idzie. Dlatego chyba większość z modelarzy ma kilka- kilkanaście projektów w różnych stadiach ukończenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś na forum widziałem niedawno dyskusję na temat podnośników do niemieckich czołgów. Szukam teraz i nic, jakby diabeł ogonem przykrył. Czy ktoś z Was ma może link do tego wątku? Gdyby tak było, byłbym wdzięczny za przypomnienie...

Czy stopa wyglądała tak:

339635026_Podnonik_1.thumb.jpg.56b1015d706b388eb27bac73cc0e9c47.jpg

Czy raczej tak:

1050760008_Podnonik_2.thumb.jpg.cb1b5daf0f4cb922ee4f96302f3aa59c.jpg

 

Edytowane przez zaruk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, meser262 napisał:

VOMAG - prostokątna pusta, bez wzmocnień.

Myślę, że wiem o jaki Ci chodzi. Chociaż przeglądając zdjęcia w necie widzę głównie z krzyżowym wzmocnieniem (jeśli chodzi o 10-tonowe). Pustego, jak na razie, nie znalazłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.10.2020 o 20:13, bulik58 napisał:

wydaje mi sie iz czesc przechodzaca od kola napedowego do pierwszego wozka jezdnego powina miec delikatny zwis

Mogę spróbować zamienić prosty fragment gąsienicy wklejony w tym odcinku (zaznaczenie):

IMG_20201018_081555.thumb.jpg.b8e093d14d86dd5fbbb88853aa09ea35.jpg

na lekko wygięty, zrobiony z luźnych ogniwek. Jak widać na instrukcji, producent przewidział zresztą taką możliwość. W tym celu powinienem rozkleić gąsienice - czym można to zrobić? (używam kleju Revell z igłą).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, zaruk napisał:

Pustego, jak na razie, nie znalazłem.

Był stosowany do wersji ausf.G (MID - środkowej). Choć mogło się zdarzyć że w wersji późniejszej też go zastosowano. Podobnie jak z wczesną wersją używaną jeszcze w wersji ausf.G.

pierwszy to ausf.F-2Panzer_IV_Ausf_F2.thumb.jpg.7175b215ba54e7b073ac0c5d31cd0bb9.jpg

drugi to ausf.G Panzer_IV_G_712_Greece.thumb.jpg.9bbb58925f7ef8a715c65ec1cb35b8cd.jpg

Oczywiście ze wzmocnieniem krzyżowym - 

pierwszy to ausf.FGerman_tank_Panzer_IV_Ausf_F1.thumb.jpg.b419fde7af41c6327d5387cfc2ef0732.jpg

drugi to ausf.GPanzer_IV_Ausf_G_front.thumb.jpg.08512134d4c613e001511cde1ad2e285.jpg

Z pojedynczym wzmocnieniem nie znalazłem tej wersji podnośnika dla Pz.Kpfw.IV.

Bez wzmocnienia - puste stosowane od wersji ausf.D poprzez wszystkie wersje aż do ausf.G2135551309_POKAZpodatawy.thumb.jpg.24735f2b38d81114494d879987bde616.jpg

W 'słupku' ausf.G ten z numerem 1 trochę niepewny, ale go dałem bo może to jest ten z pojedynczym wzmocnieniem?

Pozdrawiam

Krzysztof

FOTOGRAFIE TYLKO w celu dyskusji.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof, dziękuję za materiały. Patrząc na zdjęcie naszej Siódemki też mi się wydaje, że stopa miała kształt kwadratu bez żadnego wzmocnienia. Przeglądałem nawet zestawy narzędzi do pojazdów, ale takiego podnośnika nie znalazłem. Ponieważ jednak wymiana samej stopy grozi uszkodzeniem całego podnośnika (podczas jej odcinania), chyba się na to nie zdecyduję. Żałuję, ale tę nieścisłość będę musiał przełknąć. Może Robertmodelarz robiąc swoją Siódemkę skorzysta z naszej dyskusji i wykona podnośnik w prawidłowej wersji. Tymczasem poprawiłem wycior i popsikałem Primerem. Pierwszy raz to robiłem, początkowo może zbyt ostrożnie i ze zbyt daleka, więc się powierzchnia zrobiła chropowata (moje przekleństwo przy 38(t)), ale potem polałem nieco śmielej i wszystko się ładnie rozpłynęło, po czym stężało w solidną warstwę.

IMG_20201018_212753.thumb.jpg.828df16e6cc756576601a1de4506d5f4.jpg

IMG_20201018_212902.thumb.jpg.240a2927a785b5e54cb38956c648f310.jpg

Popracowałem też nad zwisem przednim (🙄), efekt nie powala, ale chyba jest lepiej niż początkowo:

IMG_20201018_203420.thumb.jpg.4f0a1e45c902df0cdc440ff79cc14890.jpg

Teraz na plastikowej płytce poćwiczę rozcieńczanie i malowanie Tamką, jeśli efekt będzie zadowalający - nadamy mu fabryczny kolor.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. Najpierw położę panzer grey, a potem kolorek afrykański (pomiędzy nie wejdzie chipping fluid - przynajmniej na razie taki jest plan). Nic nie będzie widać jeśli teraz pocieniuję. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, tak zrobię. Nie wiem, czy modulować potem piaskowy, bo to zajmie więcej czasu. A jeśli mam pod spodem Chipping Fluid, to pewnie nie można odwlekać robienia otarć zbyt długo. Może zrobię lekką modulację na etapie olejów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, zaruk napisał:

Nie. Najpierw położę panzer grey, a potem kolorek afrykański (pomiędzy nie wejdzie chipping fluid - przynajmniej na razie taki jest plan). Nic nie będzie widać jeśli teraz pocieniuję. 

Dokładnie. Jak to nie jakaś tajemnica daj znać jaką farbę użyjesz do piaskowego i jak będziesz mieszał przy modulacji. Moja wyszła swego czasu różowawa. Mieszałem dark yellow mr hobbby (wpada w zielony), desert yellow i buff (oba tamiya) i jak dodałem zabyt dużo "buffa" całość wchodzi w róż.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, zaruk napisał:

Dobra, tak zrobię. Nie wiem, czy modulować potem piaskowy, bo to zajmie więcej czasu. A jeśli mam pod spodem Chipping Fluid, to pewnie nie można odwlekać robienia otarć zbyt długo. Może zrobię lekką modulację na etapie olejów?

Fluid zareaguje spokojnie i dobę po nałozeniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, zaruk napisał:

Najpierw położę panzer grey, a potem kolorek afrykański ... .

Może uda Ci się uzyskać taki efekt -856390397_2-gafotka-SK-Dia30-Teil.thumb.jpg.a7552ea00300f2d3ebc1c56854e68595.jpg

Włazy od wewnątrz pomalowane oryginalnym kolorem fabrycznym - RAL7021. 

Inny pojazd pomalowany na podobnych zasadach - tym razem wersja F2/G911792880_01.thumb.jpg.1b0d52290fd8feab55c23d7e2878b964.jpg

Fotografie nie kolorowane, nie obrabiane cyfrowo/graficznie z kolekcji Akira Takiguchi.

Są też przypuszczenia że pojazdy przyszły w jasnym kamuflażu i załogom wydał się za jasny. Przemalowali na RAL 7021. Ta uwaga dotyczy drugiej fotografii. Pojazdy w jasnym kamuflażu jeździły już od połowy 1942 roku. Nówka sztuka - 698744509_image.jpg1_1.thumb.jpg.589cb04d4cbd2748542f88c4999112b8.jpg

Widać jaśniejsze i ciemniejsze "odcienie/kolory" na pojeździe.  Fotka - Craig (8wheels-good) .

Fotografie tylko w celach dyskusji.

Pozdrawiam

Krzysztof

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne zdjęcia, Krzysztof. Dziękuję, szczególnie za pierwsze. Patrząc na oba poniższe zdjęcia i porównując je wydaje mi się, że wóz 7 PIK miał identyczne malowanie lufy - oporopowrotnik (czy jak się ta bliższa część nazywa) był w kolorze piaskowym, zaś sama lufa pomalowana była termoodporną farbą o odcieniu przypominającym RAL 7021.

748867793_PanzerIVGmalowanieDAK.thumb.jpg.30536b45897c2040cc016e19ed32065e.jpg

306950340_PanzerIVG15PZ.Divpodobnomaj-czerwiec1942.thumb.jpg.7262f31872baaedb1eb7e219e0b81133.jpg

Otwarty właz pomalowany na szaro to chyba luk inspekcyjny do układu sterowniczego? U mnie oba te włazy są zamknięte. Rozumiem natomiast, że wewnętrzne powierzchnie włazów prowadzących do pomieszczeń załogi były malowane kolorem cremeweiss (gdzie indziej - ivory). Mam możliwość pozostawienia otwartego włazu dowódcy, dobrze byłoby pomalować go na właściwy kolor :). Natomiast zastanawiam się nad barwą zapasowych gąsienic. Na zdjęciu en face wydają się one mieć inny odcień, niż pancerz. Mylę się?

868942203_PanzerIVG15PZ.Divpodobnomaj-czerwiec1942_1.thumb.jpg.e941aabdf37a60c56d127d158062ccc3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, zaruk napisał:

Otwarty właz pomalowany na szaro to chyba luk inspekcyjny do układu sterowniczego?

Nie - to właz kierowcy. Wewnętrzne strony włazów - malowane kolorem bazowym pojazdów. Dlatego jest ciemno szary. Dlatego też wiadomo że to załoga pomalowała pojazd na ten jasny kolor. Gdyby robiła to fabryka to właz byłby od środka jasny.

Popatrz na malowanie prawej strony wieży. Twój 7 PIK ma cyfrę "7" na takiej samej plamie co ten na kolorowej fotce. Krzyż z boku też jest na ciemnej plamie. Ciemna plama jest też przy mocowaniu anteny i 'idzie' do tyłu. Ciemna plama jest na koszu wieżowym - z tyłu kosza itd. 

Gąski na Twoim pojeździe mają kolor normalny gąsek + kurz. Twoja załoga je zdjęła przy malowaniu pojazdu.

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, meser262 napisał:

Nie - to właz kierowcy.

Oczywiście, pomyliłem go - leżał w zupełnie nie swojej pozycji. Jeśli zatem dobrze rozumiem, wóz trafił z fabryki w kolorze RAL 7021, natomiast załoga pomalowała go na piaskowy. Jest on dość jasny, podobny zresztą do koloru widocznego na innych IV G:

1038002303_PanzerIVAusfG10thPzDivision-Kasserinearea1943Tunisia.jpg.c5d5201b8bc99121b212d2941c3c7714.jpg

Podpisany jako wóz 10 PZ. Div, z okresu walk w Tunezji. W tym okresie malowano kolorem RAL 8020, a wcześniej (jak wyczytałem, jeśli bredzę to mnie poprawcie) kolorem RAL 8000. Mimo, że ten drugi określany jest po spolszczeniu jako żółto-brązowy, zaś RAL 8020 jako brązowy, to mam wrażenie że 8020 jest jaśniejszy lub bardziej piaskowy od 8000. Patrząc na zdjęcia wydaje mi się, że najbliższa tej barwie (z farb, ktore mam) jest Tamiya XF-60 Dark Yellow. Dla porównania, na zdjęciu poniżej farba Vallejo określona jako RAL 8020 - Camouflage Brown. Choć telefon trochę przekłamuje i przyciemnia kolory, to chyba widać różnicę:

1733779149_RAL8020.thumb.jpg.31338548a72f24ac8023503818cecdd4.jpg

Czy te ciemniejsze plamy to efekt niestarannego malowania? Czy jakiś rodzaj kamuflażu zaleconego przez "górę" (coś takiego stosowano chyba wcześniej)?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, zaruk napisał:

Czy te ciemniejsze plamy to efekt niestarannego malowania?

Dane miejsce pokryte jedną warstwą koloru, a te jasne miejsca to staranniejsze pokrycie farbą - na ciemnym podłożu. Dzięki temu z jednego koloru farby - wychodzą łaty.

Godzinę temu, zaruk napisał:

... wóz trafił z fabryki w kolorze RAL 7021, natomiast załoga pomalowała go na piaskowy.

Ja raczej skłaniam się w tym kierunku - pomalowali czym mieli.

Tylko pamiętaj że kolorowe zdjęcie to front wschodni. Twój to AFRYKA. U Ciebie kolory powinny być  zgodne z teatrem działań. Malowane fabrycznie. U Ciebie chodziło mi o ogólny wygląd - przejścia kolorów, a nie same kolory. Schemat plam na 7 PIK i na tym kolorowym bardzo podobne.

Twój 7 PIK - produkcja styczeń 1943 roku - czyli kolory TROPEN 2 - RAL 8020 Braun - (Afrika Braun) / RAL 7027 Sandgrau. Zestaw tych kolorów stosowany od końca marca 1942 roku.

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TAK. Na dzień dzisiejszy takie były rozkazy i wytyczne malowania pojazdów na teatr Afrykański/Tunezyjski. I to jest jasne i jednoznaczne. Natomiast rok 1942 na teatrach europejskich nadal nie jest taki oczywisty. Kiedyś była taka opinia - " jeśli pojazd był na zdjęciach jasny to oznaczało że - pomalowany w kolory 'afrykańskie' i wysłany do Rosji. Dzisiaj już to takie oczywiste nie jest. Ukazuje się całe mnóstwo zdjęć w tych jasnych malowaniach. I gdyby choć połowa miała 'jechać' do Afryki to zabrakło by transportowców by je przewieść. Natomiast Aliantów przy takiej ilości sprzętu by pogonili aż na Kaukaz - oczywiście jakby mieli paliwo -takie gdybanie.

Nie wiadomo dlaczego taka luka w dokumentacji akurat w 1942 roku. Na pewno trwały eksperymenty z różnymi kamuflażami bo i warunki gdzie trwały walki się zmieniały.( Lecz na razie nic nie odnaleziono nowego w papierach za ten okres.) Efektem czego może być jako kolor bazowy Dunkelgelb nach Muster - luty 1943 roku.

Pozdrawiam

Krzysztof

PS. Trochę 'zafiksowałem' się na kolorze bazowym RAL 7021 i na to kolory pustynne bo akurat pracuje nad właśnie tymi schematami malowań w Rosji właśnie w 1942 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chwila milczenia wynikała z zaskoczenia faktem, że czołg nie był pomalowany wyłącznie RAL 8020, tylko że miał położone fabrycznie dwukolorowe kamo RAL 8020/RAL 7027. Zaskoczka wynikała z tego, że czarno-białe zdjęcia nie pokazywały wyraźnie dwukolorowego malowania (zbyt mała różnica odcieni między stosowanymi barwami, jak również dodatkowe zanikanie tego kontrastu spowodowane osadzającym się pyłem i brudem), na nielicznych kolorowych natomiast rzadko widać wyraźnie dwa kolory:

1549113509_PanzerIVAusfG10thPzDivision-Kasserinearea1943Tunisia.jpg.a17a2300a3234cfd424dd12be0a93bb1.jpg

W międzyczasie zgłębiałem temat i wygląda na to, że schemat Tropen 2 jest właściwą wersją malowania dla 7 PIK.

941327168_Tropen2_2.jpg.801d2611d64dadec06c444bed3b260b6.jpg

Ponieważ, jak przypuszczam, wozy produkowane w styczniu 1943 z przeznaczeniem na front afrykański były już w fabryce malowane zgodnie z tym schematem, to czy pod spodem miały warstwę Panzer Grey? Wiele modeli jest pomalowanych z wierzchu kolorem piaskowym, a spod obić prześwieca RAL 7021. Skoro czołgi fabrycznie malowano według obowiązującego schematu RAL8020/RAL 7027, to jaki sens miałoby malowanie ich pod spodem dodatkową warstwą farby? Zdjęcie, które zamieścił Krzysztof pokazuje pod spodem ten kolor ale z opisu wynika, że czołg był nim pierwotnie pomalowany a porem przemalowany przez załogę. Tu zaś - na początku 1943 roku - a więc blisko rok po wprowadzeniu schematu Tropen2, mamy do czynienia z wozami malowanymi fabrycznie. Czy ktoś zatem wie, co miały one pod spodem i co wychodziło spod kamuflażu po jego obiciu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, zaruk napisał:

Czy ktoś zatem wie, co miały one pod spodem i co wychodziło spod kamuflażu po jego obiciu?

Na terenie ogólnie mówiąc 'Afrykańskim' - pojazdy wysyłane tam były malowane fabrycznie w kamuflaż tropikalny.
Jedynym wyjątkiem był sam początek - luty 1941 roku.. W którym pojazdy były w kolorze RAL 7021 Schwarzgrau  .
:arrow: W marcu - 17-03-1941 roku wprowadzono pierwszy typ malowania tropikalnego RAL 8000 Grünbraun  / RAL 7008 Khakigrau .
:arrow: Następnie - w marcu 1942 roku wprowadzono drugi wariant tropikalny RAL 8020 Khakigrau  / RAL 7027 AL 7027 Sandgrau.
:arrow: Ostatnia zmiana w tym teatrze działań to luty 1943 roku i wtedy pojazdy malowane kolorem Dunkelgelb nach Muster którego następcą został RAL 7028 Dunkelgelb.

Ze względu  na warunki terenowe w Afryce (oraz w Rosji) pojazdy w kolorze RAL 7021 były przemalowywane na jaśniejsze kolory. Dlatego załoga mając jeden kolor farby malowała go tak aby uzyskać dwa odcienie.
Na ciemnej farbie miejscami malowali bardzo cienką warstwę - dzięki temu ten ciemny przebijał. Na innych miejscach malowali łaty dokładniej i w tych miejscach ciemny szary nie przebija/prześwituje.
W tych pojazdach obicia mogą być ciemno szare lub w kolorze podkładu którym był RAL 8017 Rotbraun. Podkreślam dotyczy to pojazdów dostarczonych do Afryki na początku.

Później jak pojazdy były malowane w kolory tropikalne fabrycznie to obicia/przetarcia tylko w kolorze RAL 8017 Rotbraun. Dotyczy to też pojazdów wysłanych na front Rosyjski (wschodni).

Pozdrawiam
Krzysztof

Edytowane przez meser262
literówka
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.