Skocz do zawartości

IBG - zapowiedzi i nowości lotnicze


Kolekcjoner WP

Rekomendowane odpowiedzi

10 minut temu, mysiek13 napisał:

a wkładając kij w mrowisko wiecznych narzekań, że nie za darmo dla "Polskiego Modelarza" to wiadomo cos o poziomie cenowym black boxa i standardowego Spita? 

Ile by nie było i tak będzie za drogo.😉

  • Like 1
  • Haha 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
13 godzin temu, Xmen napisał:

Ile by nie było i tak będzie za drogo.😉

Aż tyle??? Skandal!

Za tyle to można ze trzy Mistrcrafty kupić i mieć że cztery razy więcej frajdy!

Edytowane przez socjo1
  • Haha 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, India napisał:

Czy tylko ja mam wrażenie, że golenie podwozia są równolegle, nie rozchylone?

Jeśli kąt rozchylenia goleni w modelu odpowiada twojemu wrażeniu to wszytko jest w porządku. Nierównoległe były w Bf 109....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, Skawinski napisał:

 

Są prawidłowe, bo są bardzo, bardzo delikatnie rozchylone. Ale już nie pamiętam o jaki kąt, więc nie pytajcie. Pamiętam, że było to dokładnie mierzone.

Według rysunków, w Mk.IX, to 92° 24', w Mk.I wygląda podobnie(?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, India napisał:

Ale na zdjęciu jest inny typ skrzydła. N zdjęciu jest skrzydło C, które miało inaczej ustawione golenie, jeśli dobrze pamiętam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, India napisał:

 

Przy zdjęciu robionym z takiego bliska perspektywa się rozjeżdża. Równie dobrze można wykombinować, że osłony chłodnicy są pod kątem. 

To zdjęcie nadal jest robione ze zbyt liska, a już jest różnica.

spitfire-fighter-duxford-uk-july-world-w

Edytowane przez TM48
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dziewiątka to dziewiątka…

Swego czasu była dyskusja na brittmodellerze:

The Supermarine Spitfire's undercarriage legs had a forward rake angle, with variations depending on the specific mark. Prototypes had a 0-degree rake, while later versions like the Mk I-VI had an 11-degree forward rake and 3-degree outward rake. Later marks, like the Mk VII-1917, increased the forward rake to 17 degrees, while maintaining the 3-degree outward rake. The undercarriage legs were attached to pivot points in the inner, rear section of the main spar. 
Here's a breakdown of the rake angles:
  • Prototype: 0 degrees forward and outward. 
  • Mk I-VI: 11 degrees forward, 3 degrees outward. 
  • Mk VII-1917: 17 degrees forward, 3 degrees outward. 
  • Mk XVIII Type Record: 17 degrees 18 minutes forward rake, 1 degree 24 minutes outward rake. 
  • Later Marks (including Mk VIII and later): Stronger legs were raked 2 inches (5.08 cm) forward, improving stability. 
    The undercarriage legs retracted outwards and slightly backwards into wells in the wing. Initially, blisters were needed above the wheel wells to accommodate the retracted gear, but later designs with a lower-sitting leg and a curved door eliminated the need for these blisters. This change also meant the leg sat slightly lower, requiring a dished or bulged door to fair into the wing underside. 

W opisach historii samolotu są wzmianki, że wprowadzenie mocniejszego silnika powodowało problemy pilotów z utrzymaniem kierunku stąd zmiany kątów goleni, różne ciśnienia w amortyzatorach itd.

W/g tej dyskusji kąt poprzeczny pomiędzy  golenią a płatem był ten sam, ale zmieniał się kąt wyprzedzenia (?) co na zdjęciach przy krótszej perspektywie może być mylące… Dlatego uważam, że zdjęcia szczególnie starszych wersjii z wojny sprawiają wrażenie że podwozie jest węższe, np. na fotkach pierwszych Spitów z 303go. Ponadto - wcale bym się nie zdziwił jeśliby w samolotach nadal latających podwozie nie było przerabiane, dla ułatwienia eksploatacji…

16 godzin temu, Soris napisał:

Według rysunków, w Mk.IX, to 92° 24', w Mk.I wygląda podobnie(?)

Edytowane przez Bedrzich
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana kąta wyprzedzenia pojawiła się wraz z zamontowaniem silnika serii 45 w wersji MkV. Ze względu na jego ciężar i przesunięcie środka ciężkości. Początkowo realizowano to klinami podkładanymi pod goleń. dopóki nie opracowano nowych goleni. Poza tym wyważenie korygowano masami wyrównującymi wożonymi w ogonie samolotu.

W temacie współczesnych Spitów znany jest przypadek restauratora, który założył, że podwozie Spitfire, to podwozie Spitfire  i potem trzeba było zdzierać poszycie, by uwolnić zakleszczone koła.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, greatgonzo napisał:

Zmiana kąta wyprzedzenia pojawiła się wraz z zamontowaniem silnika serii 45 w wersji MkV.

 

A dokładniej w "uniwersalnym" skrzydle, czyli wersji Mk.Vc. Spowodowało to zniknięcie "bąbli" na górnej powierzchni płata, ale jednocześnie wymusiło wyoblenie pokryw podwozia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.