Wymysl Napisano 13 Listopada Share Napisano 13 Listopada I Spitfire'y. Nie spodziewałem się, że L1066 będzie już teraz. Musze pisać list do Mikołaja. 7 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tainan41 Napisano 16 Listopada Share Napisano 16 Listopada Moja mała uwaga. Obydwa podpunkty powinny być opisane "Dla wszystkich malowań". W Spitfire'ach z ręczną wajchą do podwozia żarówki do celownika były zlokalizowane niżej, za tą wajchą. W pozycji pokazanej w instrukcji pojawiły się po wprowadzeniu mechanizmu napędzanego od silnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skawinski Napisano 16 Listopada Share Napisano 16 Listopada 2 godziny temu, Tainan41 napisał: Moja mała uwaga. Obydwa podpunkty powinny być opisane "Dla wszystkich malowań". W Spitfire'ach z ręczną wajchą do podwozia żarówki do celownika były zlokalizowane niżej, za tą wajchą. W pozycji pokazanej w instrukcji pojawiły się po wprowadzeniu mechanizmu napędzanego od silnika. Racja. MS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano 17 Listopada Share Napisano 17 Listopada 22 godziny temu, Tainan41 napisał: Moja mała uwaga. Obydwa podpunkty powinny być opisane "Dla wszystkich malowań". W Spitfire'ach z ręczną wajchą do podwozia żarówki do celownika były zlokalizowane niżej, za tą wajchą. W pozycji pokazanej w instrukcji pojawiły się po wprowadzeniu mechanizmu napędzanego od silnika. A dotyczy to Spitfire PR ? Jesli tal, to kolejna errata do instrukcji. Mam nadzeje, że producent zamiesci to na swojej stronie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qz9 Napisano 17 Listopada Share Napisano 17 Listopada Jesli PR miał celownik to tak, jeśli był zdjęty to nie bylo żarówek. To kółko to kalkulator nawigacyjny i był do wersji mk.II w tym miejscu jesli dobrze pamietam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skawinski Napisano 17 Listopada Share Napisano 17 Listopada (edytowane) Godzinę temu, Qz9 napisał: To kółko to kalkulator nawigacyjny i był do wersji mk.II w tym miejscu jesli dobrze pamietam. Nie, to był signalling switch box, stukało się tam morsem. Jeśli chodzi o 'mk' Spitfire'a, to różniły się one silnikiem. Lub bardzo grubą zmianą w konstrukcji płatowca. Mk II miał wewnętrzne wyposażenie w tym samym miejscu co Mk I z podobnego okresu produkcji, za wyjątkiem kilku drobnych elementów związanych z silnikiem. 1 godzinę temu, martinello napisał: A dotyczy to Spitfire PR ? Nie było celownika, nie było żarówek. 1 godzinę temu, martinello napisał: Jesli tal, to kolejna errata do instrukcji. Mam nadzeje, że producent zamiesci to na swojej stronie. Przy budowie modelu zawsze warto sobie ściągnąć instrukcję ze stronki IBG. Zazwyczaj są tam na bieżąco uwzględniane wszelkie poprawki, które potem wyjdą. A czasem wyjdą, bo instrukcje składają (i robią przegląd) tylko ludzie, więc jak to ludziom czasem im coś umknie MS Edytowane 17 Listopada przez Skawinski 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kelly9mm Napisano 17 Listopada Share Napisano 17 Listopada A co do korekt instrukcji, to czy w wersji "czarnej" przypadkiem nie są zamienione maszty B2-77 i B2-74 (krok 19)? Mam też wrażenie, że zabrakło polecenia wywiercenia otworu w prawym panelu silnika dla Mk.I (krok 14), choć jest pod to przygotowany od wewnątrz punkt. Na płytce PE numerki części też trochę myszkują (np. PE35 z instrukcji to tak naprawdę PE38, zaś część PE37 to na blaszce właśnie PE35, a samo PE37 nie jest tym razem wykorzystane ). Pozdrawiam, Marcin 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skawinski Napisano 17 Listopada Share Napisano 17 Listopada 36 minut temu, kelly9mm napisał: A co do korekt instrukcji, to czy w wersji "czarnej" przypadkiem nie są zamienione maszty B2-77 i B2-74 (krok 19)? Jak najbardziej, faktycznie. 36 minut temu, kelly9mm napisał: Mam też wrażenie, że zabrakło polecenia wywiercenia otworu w prawym panelu silnika dla Mk.I (krok 14), choć jest pod to przygotowany od wewnątrz punkt. Tak, potwierdzam, to już udało się wyłapać i niedługo poprawiona wersja będzie na stronie. 38 minut temu, kelly9mm napisał: Na płytce PE numerki części też trochę myszkują (np. PE35 z instrukcji to tak naprawdę PE38, zaś część PE37 to na blaszce właśnie PE35, a samo PE37 nie jest tym razem wykorzystane ). Na to, to już nawet dla mnie za późna godzina. Spojrzę jutro rano Miłego wieczoru i dzięki za wskazanie tych punktów, MS 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 18 Listopada Share Napisano 18 Listopada 12 godzin temu, Skawinski napisał: Miłego wieczoru i dzięki za wskazanie tych punktów, I to rozumiem . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano Czwartek o 18:04 Share Napisano Czwartek o 18:04 No to kalki na Spitfire Mk.I: 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano Piątek o 11:38 Share Napisano Piątek o 11:38 A takie coś jest w instrukcji jako zapowiedź: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano Piątek o 11:46 Share Napisano Piątek o 11:46 W dniu 17.11.2025 o 22:43, Skawinski napisał: Jak najbardziej, faktycznie. Tak, potwierdzam, to już udało się wyłapać i niedługo poprawiona wersja będzie na stronie. Na to, to już nawet dla mnie za późna godzina. Spojrzę jutro rano Miłego wieczoru i dzięki za wskazanie tych punktów, MS Czy już jest jutro ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skawinski Napisano Piątek o 12:11 Share Napisano Piątek o 12:11 (edytowane) 27 minut temu, martinello napisał: Czy już jest jutro ? Zależy jak na to patrzeć. Jutro zawsze będzie jutro. Albo było 10 dni temu A na poważnie. Potwierdzam: W dniu 17.11.2025 o 22:03, kelly9mm napisał: Na płytce PE numerki części też trochę myszkują (np. PE35 z instrukcji to tak naprawdę PE38, zaś część PE37 to na blaszce właśnie PE35, a samo PE37 nie jest tym razem wykorzystane ). PE37 będzie/jest wykorzystane dopiero w 'Beginning of the Saga', przy czym ta instrukcja zawiera jeszcze tę błędną numerację wspomnianą powyżej (była już wydrukowana gdy ten post się pojawił). Dopiero od styczniowych nowości będzie poprawka w druku. Edytowane Piątek o 12:13 przez Skawinski 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano Sobota o 16:43 Share Napisano Sobota o 16:43 (edytowane) Zgłaszam reklamację - jeszcze nie wiem instrukcji czy części plastikowych. Spod kadluba pod silnikiem ma numer "H1-4" tam gdzie inne modele "B1-11" W moim modelu i na zestawieniu elementów modelu nie ma ramki H... Edytowane Sobota o 16:44 przez martinello Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skawinski Napisano Sobota o 18:00 Share Napisano Sobota o 18:00 Godzinę temu, martinello napisał: Zgłaszam reklamację - jeszcze nie wiem instrukcji czy części plastikowych. Spod kadluba pod silnikiem ma numer "H1-4" tam gdzie inne modele "B1-11" W moim modelu i na zestawieniu elementów modelu nie ma ramki H... Instrukcji, o ile mówisz o Black Boxie. H1-4 to głęboka broda do PR. Dzięki za cynk! Michał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano Sobota o 18:01 Share Napisano Sobota o 18:01 (edytowane) Przepraszam, nie doprecyzowalem. To jest w instrukcji do "Beginning..." Ale powyższy wpis wyjasnia wszytko. Dziś sobota, to posiedzialem troszkę na dwoma modelami ktore dotarły dziś i lekko je porównałem. Mowa o spicie IBG "Beginning of the Saga" i modelu Eduarda "Vb Early". Moim skromnym zdaniem IBG wypusciło model lepszy prawie we wszystkich kategoriach, ale Eduard zyskuje "sklejalnoscią". Co mam na mysli - już tłumaczę: - kadłub i skrzydla są stabilniejsze, bo grubsze co ułatwi zachowanie geometrii. Lepszy jest też sposób pozycjonowania części, a podział technologiczny - bardziej klasyczny. - niektóre części i rozwiązania są bardziej "intuicyjne" - kółko ogonowe można wkleić po sklejeniu kadluba, stateczniki są prostrze do wklejenia i np. fakt, ze oba wyloty ogrzewania skrzydeł są doklejane, nic nie trzeba zeszlifowywać... Fajnie, że jest wybór ! Edytowane Sobota o 18:45 przez martinello Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MarCorp Napisano Niedziela o 11:16 Share Napisano Niedziela o 11:16 (edytowane) 17 godzin temu, martinello napisał: Dziś sobota, to posiedzialem troszkę na dwoma modelami ktore dotarły dziś i lekko je porównałem. Mowa o spicie IBG "Beginning of the Saga" i modelu Eduarda "Vb Early". Moim skromnym zdaniem IBG wypusciło model lepszy prawie we wszystkich kategoriach, ale Eduard zyskuje "sklejalnoscią". Co mam na mysli - już tłumaczę: - kadłub i skrzydla są stabilniejsze, bo grubsze co ułatwi zachowanie geometrii. Lepszy jest też sposób pozycjonowania części, a podział technologiczny - bardziej klasyczny. - niektóre części i rozwiązania są bardziej "intuicyjne" - kółko ogonowe można wkleić po sklejeniu kadluba, stateczniki są prostrze do wklejenia i np. fakt, ze oba wyloty ogrzewania skrzydeł są doklejane, nic nie trzeba zeszlifowywać... Fajnie, że jest wybór ! Sztywność częsci wynika z zastosowania innego plastiku. Zależy w którym miejscu mierzysz ale średnia gruboć ścianek w obu modelach jest taka sama. Natomiast co do sklejalności to można długo dyskutować. Oba modele są skierowane do innych grup odbiorców, Eduard dla mniej zamożnych i niecierpliwych Jeśli odrzucimy błędy w detalach mniejszych i większych to zostaje ta "sklejalność", ale czy klasyczny podział jest ułatwieniem to nie mam przekonania - sporo szpachlowania będzie. Jak krytykowaliście IBG że potrzebuje pare mikrogramów szpachli, to jaka imba z Eduardem się zaraz odwali wolę nie myśleć. No i skrupulatnie pominąłeś bardzo intuicyjne klejenie chłodnic z połówek, ścianek komór podwozia itd itp. Co kto lubi. Ale jak na wstepnie - to jest model dla mniej wymagających. I też tych co nie lubią kalkomanii kleić, napisów eksploatacyjnych dali 1/3 z tego co na samolocie było? Tu by Michał musiał się wypowiedzieć, jemu się te napisy po nocach śnią a jak otwiera lodówkę to go atakują z każdej półki. Edytowane Niedziela o 11:22 przez MarCorp rozwinięcie 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
India Napisano Niedziela o 11:29 Share Napisano Niedziela o 11:29 Niestety trzeba pamiętać, że czepiający się ułamków milimetra, do sklejenia najczęściej wybierają modele " lepsze inaczej".. Ale co się wykażą na forach to ich... O zniechęcaniu producentów do lepszej jakości modeli nie myslą.. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano Niedziela o 12:08 Share Napisano Niedziela o 12:08 (edytowane) No tak... Ja napisałem, że modele IBG są lepsze prawie we wszystkich kategoriach. Napisalem też że dobrze że jest wybór. Dodam, że moją planowaną kolekcję spitów oprę na produktach IBG. Ale muszą poprawić instrukcje. Za dużo błędów i korekt... Co do sklejalności. MarCorp - wszystko jest jak piszesz, ale mnie osobiscie denerwuje uklad który pojawil sie w dorze, potem byl w iar'rze i w koncu w spicie. Mowie o niemożliwości sklejenia skrzydel i kadluba osobno. Zawsze jest jakaś wrega kadluba polaczona z dzwigarem skrzydła i trzeba lepić to "na raz". Edytowane Niedziela o 12:14 przez martinello 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano Niedziela o 13:00 Share Napisano Niedziela o 13:00 W dniu 17.11.2025 o 22:43, Skawinski napisał: ... poprawiona wersja będzie na stronie. A gdzie, bo jakoś nie mogę znaleźć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
martinello Napisano Niedziela o 16:02 Share Napisano Niedziela o 16:02 3 godziny temu, Wojtek59 napisał: A gdzie, bo jakoś nie mogę znaleźć. http://www.ibgmodels.com/ Ale uwaga. Instrukcje aktualnie nie są poprawione "do końca". Patrz kilka postów wyżej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skawinski Napisano Niedziela o 20:32 Share Napisano Niedziela o 20:32 (edytowane) Może na spokojnie wszystko wytłumaczę. Ale zacznę od podziękowań, że kolekcję będziesz robił w oparciu o modele IBG. Włożyłem bezinteresownie ogrom czasu i sporo serca w ten model (i bynajmniej nie tylko ja) i takie słowa to dla mnie najlepsza gratyfikacja. Na pewno tego nie pożałujesz. A ponieważ napisałeś, że kupiłeś "Beginning of the Saga", to zachęcam do zapoznania się z moim opisem pierwszej opcji w tym zestawie: https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235149757-released-172-early-merlin-spitfire-family-ibg-guessing-game-round-2/page/38/#findComment-5377298 Stopniowo postaram się opisać wszystkie główne opcje. Główne = bez bonusowego L1066. Wszystko w tym temacie napisał już Wojtek Matusiak w Polskich Skrzydłach o Spicie I/II i Wojciech Mazur w "Samoloty, które nie zdążyły cz.2". Zdjęć nie ma, można jedynie domniemywać. 19 godzin temu, martinello napisał: Ale muszą poprawić instrukcje. Za dużo błędów i korekt... Errare humanum est. Najlepszy dowód, że instrukcje robią ludzie IBG ma naprawdę nieliczną załogę (ponownie, ja nie jestem pracownikiem IBG), która co kwartał wydaje naprawdę sporo modeli. Każdy tam pracuje bardzo ciężko, żeby osiągnąć jak najlepszy efekt końcowy, ale niestety potknięcia się zdarzają. 19 godzin temu, martinello napisał: Co do sklejalności. MarCorp - wszystko jest jak piszesz, ale mnie osobiscie denerwuje uklad który pojawil sie w dorze, potem byl w iar'rze i w koncu w spicie. Mowie o niemożliwości sklejenia skrzydel i kadluba osobno. Zawsze jest jakaś wrega kadluba polaczona z dzwigarem skrzydła i trzeba lepić to "na raz". Rozumiem, o co Ci chodzi z IARem i Dorą - tam dźwigar jest w gotowym komponencie razem z kadłubem, więc skrzydło niejako trzeba "okleić wokół" gotowego komponentu kadłuba. Zwróć jednak uwagę, że w Spitfire wygląda to inaczej. Tym razem ta wręga, która zawiera dźwigar, jest wklejana w skrzydło. Owszem, zawiera ona wręgę kadłuba, ale wkleja się to w gotowy kadłub, czyli są dwa niezależne, "gotowe" komponenty, które się montuje razem: Tu muszę nadmienić, że też wolałbym, żeby geometria nosa w modelu IBG była bardziej "idiotoodporna" - mam tu na myśli siebie, nikogo innego. Przy montażu połówek trzeba zachować uważność i nie spieszyć się. Nie da się tego robić "na autopilocie" lub "z zamnkiętymi oczami". Po przebrnięciu przez te etapy (12 - 14) powinno być już naprawdę z górki. Nie widziałem modelu Eduarda, opieram się na tym, co widać w necie, ale wygląda na to, że sklejenie połówek kadłuba w modelu Edka jest dużo łatwiejsze ze względu na dłuższą linię klejenia i sztywniejszy kadłub ze względu na zintegrowanie połówek kadłuba z górną pokrywą silnika i opancerzeniem kadłubowego zbiornika. Ma to jednak swoją cenę. IBG nie chciało wystawiać modelarzom takiego "rachunku", więc poszło na inny kompromis. Ceną, o której mówię, są detale w dwóch obszarzach. Pierwszy, jakby nie patrzeć bardzo widoczny: Jeśli chodzi o drugi obszar, to na spodzie kadłuba też się dużo dzieje, a ponieważ egzemplarze muzealne nie są w tym zakresie miarodajne, to wrzucę fragment planszy, gdzie widać m.in. dwie klapki zamykające kontenery pojedynczych flar. Nie wspomnę już o nitach: Także tak. IBG ma mniej standardowe rozwiązania, ale decyzja w ich sprawie nie miała na celu utrudnienia życia modelarzom, tylko to, żeby dokładając kilkanaście minut pasowania i ostrożności oszczędzić im szpachlowania, odtwarzania nitów itp. Ale podkreślę jeszcze raz - gdyby to było robione jeszcze raz, to zapewne ten nos byłby bardziej stabilny. Ale jest jak jest. W dniu 29.11.2025 o 19:01, martinello napisał: kółko ogonowe można wkleić po sklejeniu kadluba Tak, to zostało wychwycone już na etapie projektu, ale nawet bicie projektanta nic nie dało Uparci ludzie pracują w tym IBG. Niemniej jednak IBG udostępniło projekt wkładki (do samodzielnego druku), dzięki której można kółko wkleić po pomalowaniu. W dniu 29.11.2025 o 19:01, martinello napisał: stateczniki są prostrze do wklejenia Tu projektant też wykazał się zadziwiającą odpornością na bicie W dniu 29.11.2025 o 19:01, martinello napisał: fakt, ze oba wyloty ogrzewania skrzydeł są doklejane, nic nie trzeba zeszlifowywać... Powiem tak - większy wylot w modelu IBG też jest doklejany tak samo, jak w modelu Eduarda (tzn. blaszka i na to plastikowy element). Gdy ten większy wlot przyklejałem na skrzydle IBG, to miałem z tego tyle "frajdy", że natychmiast poprosiłem IBG, żeby do zestawu drukowanych części 3D z elementami zewnętrznymi (wyjdą lada moment) dodać właśnie ten wylocik jako pojedynczą, zintegrowaną część. Przyklejanie w modelu Eduarda tego mniejszego wylociku składającego się z blaszki i plastiku? Enjoy! Natomiast. Może być tak, że przewaga "sklejalności" odwróci się w momencie zamknięcia kadłuba i rozpoczęcia pracy nad skrzydłem: - komora podwozia: IBG 3 części; Eduard 7 części - obudowa chłodnicy cieczy: IBG 1 część (z suwaka); Eduard 3 części - obudowa późniejszej chłodnicy oleju: IBG 1 część (z suwaka); Eduard 2 części Co do innych aspektów modelu, np. research, to mimo, że nie jestem pracownikiem IBG, to mam wrażenie, że nie wypada się wypowiadać. Miłego, Michał Edytowane wczoraj o 07:37 przez Skawinski 2 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kwiatektatek Napisano Niedziela o 23:05 Share Napisano Niedziela o 23:05 7 godzin temu, martinello napisał: http://www.ibgmodels.com/ Ale uwaga. Instrukcje aktualnie nie są poprawione "do końca". Patrz kilka postów wyżej W jakiej zakładce szukać tych instrukcji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
caughtinthemiddle Napisano Niedziela o 23:12 Share Napisano Niedziela o 23:12 (edytowane) 11 godzin temu, kwiatektatek napisał: W jakiej zakładce szukać tych instrukcji? Trzeba wejść w interesującą Cię kategorię i kliknąć w miniaturkę frontu pudełka interesującego Cię modelu - nie wszystkie są klikalne, ale jeśli instrukcja jest dostępna online, to owo kliknięcie przeniesie Cię na podstronę danego modelu, gdzie znajdziesz klikalny prostokącik z napisem DOWNLOAD INSTRUCTIONS Edytowane 22 godziny temu przez caughtinthemiddle 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 15 godzin temu Share Napisano 15 godzin temu Ostatnia tegoroczna premiera w temacie Spitfire. W sprzedaży około 16 grudnia: 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.