Skocz do zawartości

Bolkow 105 C Airfix 1/72


Vieh_san

Rekomendowane odpowiedzi

Przyszedł do mnie papier do kalkomanii, więc zabrałem się za zrobienie próbnie na zwykłym papierze wydruku. Jeszcze dodam tylko flagę. Tak to teraz wygląda.

 

IMG20220525225143.thumb.jpg.be902639a324f7b2db04684b132b4002.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Rzeznik napisał:

Po wydruku opiszesz jak wyglądał proces drukowania kalkomanii w domowym zaciszu?

Tak, chociaż będę to też robił pierwszy raz i nie mam pojęcia jak to wyjdzie ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

@Rzeznikoto jak zrobiłem swoje kalkomanie. Używałem drukarki atramentowej, z racji, że kolorowa laserowa jest no co by nie mówić bardzo droga. W odróżnieniu od produkowania sobie "laserowych" kalek, te "atramentowe" wymagają trochę więcej pracy. Najpierw potrzebna jest oczywiście drukarka, ja mam Canon TS3350, a także papier do wykonania kalkomanii drukarką atramentową. Taki papier kupiłem na stronie sklepu Tweakable Parts (link dam na samym końcu).

Kupiłem papier white- taki, którego nośnik jest biały, więc jak miałoby się literę "O" i wycięło tylko dookoła to środek byłby biały. Plusem tego papieru jest to, że jak mamy jakieś kolorowe kalki to są ładnie widoczne (pokażę na zdjęciach potem). Jednak trzeba bardzo dokładnie je docinać, żeby nie było białej obwódki.

Kupiłem też papier clear- nośnik jest przezroczysty jak na kalkach producentów, niestety, jak coś jest kolorowe to po zdjęciu z papieru prześwituje. Wygląda to tak jakby było namalowane farbą clear. Jeden arkusz 10x13cm kosztuje 0,60 €. Także za 3 clear i 4 white plus wysyłka dałem 10,30€, myślę, że nie tak źle.

Dobrze, teraz jak w ogóle zrobić projekt takiej kalki na komputerze. Znajduję zdjęcie interesującego nas pojazdu, na którym widoczny jest jakiś element, którego wymiary będziemy mniej więcej znali. Ja np. wybrałem takie zdjęcie Bolkowa na, na którym przez szybę jest widoczna stopa pilota. Mniej więcej można założyć, że w bucie ma ona około 30cm. Bedzie nam to potrzebne do przeliczenia skali i zwymiarowania kalki w programie. Program to darmowy Inkscape (link na końcu) do grafiki wektorowej.

 

Otwieram to zdjęcie w tym programie i mierzę dosłownie na ekranie linijką długość stopy pilota. Ma ona w moim przypadku 2cm. Trzeba pamiętać, że nie mogę teraz zmieniać rozmiaru tej fotografi, tzn. nie mogę przybliżać i oddalać sobie jej, bo ze stopy co ma teraz 2cm na zdjęciu zrobi się taka co ma np. 5cm i obliczenia szlag trafi. Mierzymy interesujący nas element, w tym wypadku emblemat na przodzie i wychodzi 1,8cm.
 

1183560321_dlugoscstopy.thumb.png.aab2318288657178c50d78dd730502dc.png

 

Wiedząc, że stopa w bucie ma około 30cm to obliczamy z proporcji
2cm  -  30cm

1,8cm  -  x

x= 1,8x30/2= 27[cm]

 

Emblemat ma w rzeczywistości około 27 cm.

Analogicznie robimy z szerokością.
2cm  -  30cm

1,4cm -  x

x=1,4x30/2=21[cm]

Emblemat ma wymiary 27x21cm

 

Później mocno sobie przybliżam element do wykonania i

1. Używam krzywych Beziera do wyrysowania obrysu.

2/2a. Poprawiam narzędziem do edytowania węzłów.

3.Ustawiam kolor wypełnienia i obrysu.

4. Ustawiam krycie na takie, żeby mi prześwitywało zdjęcie spod spodu i rysuję resztę emblematu.

 

bezier.thumb.png.454bd747a9ea4302e44a5df918b045ff.png

 

 

Jak już go mam zrobionego to muszę go przerobić na skalę 1:72, czyli tą w jakiej jest Bolkow.
Usuwam/ukrywam zdjęcie, żeby mi nie przeszkadzało.

Zaznaczam cały emblemat.

Zmieniam jednostki w szerokości i wysokości obiektu na mm i liczę jakie w skali 1:72 ten emblemat będzie miał wymiary mając wcześniejsze dane. W rzeczywistości policzyliśmy, że ma 27cmx21cm. Skala 1:72 mówi nam, że 1 cm na modelu to 72cm w rzeczywistości.
Wysokość:
1cm - 72 cm

x - 27 cm

x= 27x1/72 ~~0,38[cm]=3,8[mm] (i to nas interesuje)

Wpisujemy w okienku Wysokość 3.8 (pamiętajmy używamy "." a nie przecinka) i zatwierdzamy ENTER powinno nam to zmienić wysokość. Analogicznie robimy z szerokością.

skala.thumb.png.db8b99e3e0007f2c2b3c64a8b271783c.png

 

 

Ustawiam emblemat w górnym lewym rogu, żeby na wydruku też był z brzegu i zostawiam troszkę marginesu.

Zrobimy teraz próbny wydruk, żeby nie marnować papieru do kalkomanii. Docinam sobie kartkę zwykłego papieru do drukarki na ten sam wymiar co będzie miał papier do kalkomanii. W Inkscape wybieram w menu Plik-> Drukuj...

Ustawiam typ druku na drukowanie fotografii, jakość wydruku na wysoki (tak jak na zdj), a rozmiar na podobny do tego jaki ma papier do kalkomanii, gdyż przy drukowaniu fotografii nie mogę wybrać niestandardowego wymiaru (może ktoś wie jak to zrobić?). Przez to jest potrzebne ustawienie interesującego nas elementu kawałek od brzegów obszaru roboczego (o czym napisałem na początku akapitu), żeby nam w ogóle to wydrukowało się na papierze, a nie obok.

Wkładam dociętą kartkę i drukuję.

druk.thumb.png.a1aacbbbacd392507c3a4cb7e217d83d.png

 

 

Jak jest wszystko w porządku to wkładam papier typu white. do tego emblematu musi być white, żeby kolory nie były prześwitujące. Pokażę wam na moim przykładzie.

Wydrukowałem wszystkie kalki na papierze typu clear i tak wyglądała kalka z emblematem:
 

 

283504780_704756010816155_2761598200944348687_n.thumb.jpg.95e4d06aa1eaf9e0d5d9682c1a16eb67.jpg

 

 

Dobrze, ale wróćmy do procesu tworzenia swojej kalki.

Po wydrukowaniu musimy dać atramentowi chwilę czasu na wyschnięcie, najlepiej użyć suszarki do włosów (bez niej to minimum dla pewności 10min musi odstać).

Schnięcie jest ważne bo teraz będziemy "utrwalać" atrament na papierze do kalkomamii. Jeśli tego byśmy nie zrobili to po włożeniu jej do wody rozmyła by się, a by było szkoda.

Żeby ją "przymocować" do papieru i zabezpieczyć użyłem po prostu cleara Mr. Color GX100, ale myślę, że każdy bezbarwny i błyszczący LAKIER (nie na bazie wody bo się atrament rozmaże) da radę.
Zamaskowałem resztę papieru do kalek, bo się jeszcze przyda kawałkiem papieru i spryskałem 4 warstwami cleara (myślę, że i 3 dałyby radę, zależy jak rozcieńczamy i co używamy pewnie).

 

283982764_411219457669411_5596718164931929233_n.thumb.jpg.70c738f413b00f33e9a8d48200528901.jpg

 

284006806_1170046937087642_7171857798460025972_n.thumb.jpg.e6514177a952326a913b188b02c293aa.jpg

 

 

Teraz czekamy do odeschnięcia, lepiej dłużej niż krócej.  Ja im dałem ponad godzinę. Nie zwracajcie na to szczególnej uwagi, ale to zdjęcie jest zrobione kalkom na papierze "clear" napisy wyszły dobrze, jednak potem jeszcze raz drukowałem emblemat na "white" z powodu prześwitywania, o czym było wyżej.

Jak lakier wyschnie to BRAWO :yahoo: mamy swoją kalkomanię :D korzystamy z niej tak samo jak z każdej innej, no może trochę obchodziłem się z nią delikatniej, ale poza tym tak jak z każdą inną kalką Micro Set pod, Micro Sol na i takie o to są tego efekty.

283911298_736665310856037_6529916193071986702_n.thumb.jpg.385c1f00410fb0472f49f4a806c8ffe7.jpg

 

284126972_757080122118437_2693568190567798907_n.thumb.jpg.4673b1f271d2cb80136ba69aafd8a3ba.jpg

 

283922302_702159814172312_8892578481032402814_n.thumb.jpg.326ee254e3671fd35506cd85ef1daeff.jpg

 

283358244_318461857143294_8206144191614829597_n.thumb.jpg.8374f4e929507faf52b13ed8c281d6d7.jpg

 

 

Spytacie się jeszcze, bo tego wcześniej nie wyjaśniłem, jak zwymiarowałem np. numery pozostałe z Niemiec na belce ogonowej. Mając jakieś wspólne elementy na zdjęciu, na którym były stopy pilota i na zdjęciu z numerami możemy znowu za pomocą proporcji policzyć ich wymiary. Tym wspólnym elementem była dla mnie przednia szyba. Zmierzyłem linijką jej wysokość na zdjęciu zrobionym od przodu. I obliczyłem jej rzeczywistą wysokość tak jak zrobiłem to z emblematem. Potem miałem zdjęcie zrobione z boku, na nim to wysokość tej szyby była punktem odniesienia. Obliczyłem rzeczywiste wymiary numerów, a potem przerobiłem na te w skali 1:72. Po namalowaniu ich zmieniłem tylko wymiary w programie i to tyle. Mam nadzieję, że mimo tego iż robiłem kalkomanię pierwszy raz to tutorial, bo chyba tak to mogę nazwać przyda się komuś.
Teraz linki:

Papier do kalkomanii (pamiętajcie, że ma być dla typu drukarki jaką posiadacie, w tym wypadku inkjet):
https://tweakable-parts.com/en/search?controller=search&s=decal

 

Link do programu Inkscape:
https://inkscape.org/release/inkscape-1.2/




PS
. Następnym razem jak będę robił jakieś znaczki na białym papierze, to będzie dobrą praktyką zrobić trochę szersze krawędzie, żeby był kolorowy zapas na wycięcie i mniejsze ryzyko pozostawienia białej obwódki wokół kalki.

Edytowane przez Vieh_san
  • Like 5
  • Thanks 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka uwag:

1. Oczywista - odetnij fragment z kalką od arkusza i dopiero lakieruj; nie masz potrzeby maskowania :)

2. Techniczna - chyba tylko dla tych używających lasera - ja odcinam fragment „nośnika” o zadanych wymiarach i naklejam (tylko rogi) na wydruku próbnym. Pozwala to używać niewielkich fragmentów podkładu np. 2x3 cm

3. Kupuję patent z wycinaniem i naddatkami, ale czasami kalka na obszary z widocznym podkładem - jej „poszatkowanie” (wycięcie dziur skalpelem) lub nałożenie może być trudne. Spróbuj, czy nałożenie dwóch (czasem nawet trzech) warstw (kopii) kalek drukowanych na transparencie nie da Ci oczekiwanego efektu

4. Projektowanie i wymiarowanie - zamiast szukać stopy etc.  (pomysłowe :) ) mierz znane elementy modelu i wymiaruj fotkę do nich (czyli mierzysz np szerokość kadłuba i potem rysujesz obiekt tej szerokości a potem skalujesz fotkę tak, aby pasowała do obiektu). Plus taki, że od razu rysujesz w dobrym wymiarze (i nie robisz detali, krórych nie widać w skali). Daje to naprawdę dobre efekty :) 

Na szybko chyba tyle

Opis i sama robota super :)

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moi drodzy, kontynuuję budowę i mam troszkę problem z ogarnięciem, czy ten nasz Bolkow ma na krawędziach natarcia łopat wirnika głównego srebrny pasek. Tzn chyba jest patrząc na to zdjęcie, ale nie wiem czy idzie on do końca łopaty, czy kończy się gdzieś wcześniej? Na tym zdjęciu na łopacie po lewej widać ewidentnie, że srebrny pasek jest, bo też jest jakiś kawałek czarnego paska. Natomiast ten srebrny wygląda jakby robił się coraz cieńszy, aż zanika. Nie wiem, czy srebrny kolor łączy się z refleksem światła?

1804290013.thumb.jpg.d90c287732ca806856606eec22fb8661.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powoli kończę, jestem na etapie washa, więc zaraz będę dodawał galerię. Ostatnie zdjęcie z warsztatu pokazuje zrobioną osłonę na wał i "popychacze". Pierwotnie chciałem ją zrobić z taśmy teflonowej żeby była gładka i wyglądała na naciągniętą, ale przerosło mnie to, więc użyłem chusteczki zanurzonej w wikolu. Jak zaschło na swoim miejscu to igłą zrobiłem otwory na wał.

 

IMG20220529154218.thumb.jpg.86fb757ad932e78c5eada854fd75462e.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam tylko że na Allegro też mozna kupić papier do kalkomanii. Można też go czasem dostać w jakichś lepszych papierniczych marketach online.

 

To tylko jakby człowiek nie chciał czekać na wysyłkę z cłem

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, kret69 napisał:

Dodam tylko że na Allegro też mozna kupić papier do kalkomanii. Można też go czasem dostać w jakichś lepszych papierniczych marketach online.

 

To tylko jakby człowiek nie chciał czekać na wysyłkę z cłem

 

No właśnie nie mogłem do drukarki atramentowej znaleźć nic. Do laserowej było i to dużo, nawet na stronie Techmodu można kupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

9 godzin temu, Vieh_san napisał:

No właśnie nie mogłem do drukarki atramentowej znaleźć nic. Do laserowej było i to dużo, nawet na stronie Techmodu można kupić.

Jak nie masz swojej laserowej, to warto poszukać dostępu np. w jakimś punkcie xero. Lepszy druk, nie trzeba zabezpieczać (cieńsze), łatwiej dostępny papier.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dziwne, ja kilka razy kupiłem na allegro własnie do atramentowej. Ale może teraz nie ma.

Właśnie próbowałem tego inkscape'a, nie potrafię nawet wyciąć fragmentu zdjęcia który chce obrobić :D

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, kret69 napisał:

 

Właśnie próbowałem tego inkscape'a, nie potrafię nawet wyciąć fragmentu zdjęcia który chce obrobić :D

 

Jest sporo tutoriali w internecie z obsługi tego programu. Dasz radę na luzie do ogarnięcia.

  • Sad 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, kret69 napisał:

Właśnie próbowałem tego inkscape'a, nie potrafię nawet wyciąć fragmentu zdjęcia który chce obrobić :D

 

Inkscape to program do grafiki wektorowej, a zdjęcie to grafika rastrowa. Wektory składają się z w figur geometrycznych i w takim programie za bardzo zdjęcia się nie przerobi. Służy ono tylko jako podkładka do przerysowania. Raster składa się jak nazwa wskazuje z rastrów, czyli komórek posiadających jakąś wartość (przedstawiana w obrazach jako dany kolor), innymi słowy przy przybliżeniu widać tzw. "pixele".
 

 

34 minuty temu, Mitrandir napisał:

Ja również go nie ogarniam .. 

 

Jedyne co mogę powiedzieć, to trzeba kombinować. Sam przy tych kalkach używałem go pierwszy raz, chociaż z jakąś tam grafiką komputerową już miałem do czynienia. Jak miałbyś jakiś konkretny problem to napisz PW, może będę umiał pomóc.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Vieh_san napisał:

Jak miałbyś jakiś konkretny problem to napisz PW, może będę umiał pomóc.

Ja się uczę inkscape ze względu na możliwość projektowania blaszek nie wiedziałem że można w nim zrobić również kalki 😎

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O! Blaszki :D to jest jedna z rzeczy które też bym bardzo chciał kiedyś spróbować zrobić. Oglądałem jak David od Plasmo na youtubie pokazywał w jaki sposób to zrobić, ale wygląda, że tam potrzebne są konkretne chemikalia, a trochę nie mając warsztatu gdzieś na zewnątrz albo w piwnicy bałbym się ich używać. Poza tym nie wiem jak to jest z dostępnością tych materiałów u nas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarówno w przypadku blaszek jak i kalkomanii najważniejszy jest projekt - i jak się już projekt opracuje, to zwykle się też znajdzie kogoś kto się podejmie wykonania. Ja np. robiłem już kalkomanie, blachy i wydruki 3D i skupiłem się na projektach. Do grafiki wektorowej używam starego CorelDRAW! i on się bardzo dobrze sprawdził do robienia kalkomanii i blaszek a także wstępnych projektów 3D.

Pozdrawiam i życzę powodzenia!

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CorelDraw to bardzo dobry program, uczyłem się na nim na studiach i mam do niego sentyment. Niestety po tylu latach gdzieś go zagubiłem, bo miałem właśnie dostęp jako student. Inkscape jest jednak podobny bardzo no i darmowy. Ekspertem nie jestem, ale na spokojnie można z nim sobie dać radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.