Skocz do zawartości

FVA 10B "Rheinland" (SP-051) - Kovozávody Prostějov - 1/72


Kon_Bar

Rekomendowane odpowiedzi

O szybowcu:
Szybowiec FVA-10b ”Rheinland” powstał w 1936 r. jako projekt studentów Lotniczej Grupy Technicznej przy Politechnice w Aachen. Zbudowano zaledwie 29 egzemplarzy. Szybowiec odznaczał się doskonałymi kształtami aerodynamicznymi, dużym przeszkleniem kabiny, dużym wydłużeniem skrzydła oraz zastosowaniem hamulców aerodynamicznych i kółka do startu i lądowania.

 

O egzemplarzu:
Po II Wojnie Światowej jeden szybowiec ”Rheinland” został odnaleziony w Grunowie. Odbudowany w warsztacie Instytutu Szybownictwa w Białej został oblatany na Żarze i tam wykonywał loty techniczne dla prób i badań. Później przydzielono go do szkoły szybowcowej w Fordonie k/Bydgoszczy, gdzie latano na nim wyczynowo do 1949 r. Po skasowaniu przekazano go w 1949 r. do magazynów Muzeum Komunikacji w Gądkowie, skąd po kolejnych zmianach składowania, trafił do zbiorów Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie.

(opracowane na podstawie materiałów z samolotypolskie.pl)

 

O modelu:
Model w skali 1/72 z zestawu wtryskowego Kovozávody Prostějov KPM 0153. Od siebie dodałem nieco we wnętrzu kabiny, hamulce aerodynamiczne typu DFS, przerobiłem kółko (w zestawie jest jakiś mutant - kółko w pozycji złożonej i klapy nie wiadomo po co) oraz... wydłużyłem skrzydła po 1mm z każdej strony (wymiar nie trzymał skali). Malowanie i kalki opracowałem na podstawie "Zagraniczne szybowce w Polsce" wyd. Stratus. Miał zająć tydzień, zajął 18 dni, ale w sumie nie żałuję - to mój 10-ty model szybowca. Kolekcja rośnie :)

 

721106603_FVA10B021g.thumb.jpg.bcc93ffa9b85196a2983c7c7503c0738.jpg

 

1290675706_FVA10B022g.thumb.jpg.9af4716e9b11cc02035fba8d0ee74a69.jpg

 

554366764_FVA10B011g.thumb.jpg.c6b2471fe0708608df0160104b99fa8a.jpg

 

39010124_FVA10B012g.thumb.jpg.b1fdaf81d455ad0797b99e41d6dc0cb5.jpg

 

505036134_FVA10B013g.thumb.jpg.0e47fb783bb3cbe8d2cdc5e26a884619.jpg

 

137098973_FVA10B014g.thumb.jpg.484d63dd5e77a2a344dd810ffc0cdab2.jpg

 

1583175528_FVA10B015g.thumb.jpg.e68649177eb5a51f2a97f03ba5841f0b.jpg

 

898905880_FVA10B016g.thumb.jpg.94cc2e0d9f3f95d22bb7f046342366d3.jpg

 

1091349672_FVA10B017g.thumb.jpg.7a37ba9425e05a6b418a95355511297e.jpg

 

1582883962_FVA10B018g.thumb.jpg.87fe61ab8ea1fb07828f50929a1c7fb9.jpg

 

738043517_FVA10B023g.thumb.jpg.668f842bad9431d009823fb12be24de6.jpg

 

451418919_pierwsze10modeli-zbiorowe.thumb.jpg.eb567e8b11576422fdaab19d41b8aeb2.jpg

 

 

Edytowane przez Kon_Bar
  • Like 17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, myszaty napisał:

Ale jeden? Na taką czeladkę?

Co ze Zlinkiem ? 😀


No nie wiem o jakim Zlinku myślisz 😛

Zresztą do tej gromadki to raczej CSS by pasował :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, myszaty napisał:

,, Zlinki - tu mam plany, nie ukrywam :) 42M, 142, 242 i 526(ML). Myślałem o "Żelaznym", ale kalek to chyba już nigdzie nie ma?  "

 

Myślałem bardziej, że masz na myśli jakiś konkretny z  konkretnego aeroklubu :)
Wszystkie powyższe są zakupione i czekają w pudełkach tylko zapału mi brak, bo albo KP albo AZ model co zawsze oznacza dużo szlifowania i szpachlowania  :D

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Kon_Bar napisał:

Malowanie i kalki opracowałem na podstawie "Zagraniczne szybowce w Polsce" wyd. Stratus.

A jak byś dał radę podzielić się jakimś skanem lub zdjęciem o ile takie tam jest to będę dźwięczny 😁 

KPM0154-kamo.jpg.d2acacb83832695d39371884ac92fcd0.jpg

Ciekaw jestem jak interpretować "drugi" polski egzemplarz pokazany na tyłach pudełka 🤔

Instytut Lotnictwa podobno miał drugi taki szybowiec, którego otrzymał od Czechów bo gdzieś czytałem wzmiankę o nim, ale ani nie można było zweryfikować rejestracji, ani malowania. Jedyny ślad to że miał mieć polskie znaki SP-2232, ale zanim je naniesiono zdążył się rozbić w 1960 roku.

 

Modelik oczywiście bardzo fajnie się prezentuje :super: Jeszcze ze szkoły szybowcowej przy której niedaleko mieszkałem w latach 1993-2006 😎

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Kon_Bar napisał:

Wszystkie powyższe są zakupione i czekają w pudełkach tylko zapału mi brak, bo albo KP albo AZ model co zawsze oznacza dużo szlifowania i szpachlowania  :D

Spokojnie to tylko żarty - broń cie boże żadne naciski 😀

Co nie zmienia faktu że Twoje modele z przyjemnością się ogląda. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Artek82 napisał:

Ciekaw jestem jak interpretować "drugi" polski egzemplarz pokazany na tyłach pudełka 🤔

Instytut Lotnictwa podobno miał drugi taki szybowiec, którego otrzymał od Czechów bo gdzieś czytałem wzmiankę o nim, ale ani nie można było zweryfikować rejestracji, ani malowania. Jedyny ślad to że miał mieć polskie znaki SP-2232, ale zanim je naniesiono zdążył się rozbić w 1960 roku.


Według ww książki:
"Był w Polsce jeszcze drugi egzemplarz tego typu, dostarczony przez czechosłowacki VZLU do Instytutu Lotnictwa w Warszawie, z przeznaczeniem do prób na odporność konstrukcji przodu kadłuba podczas zderzenia z przeszkodą. Szybowiec ten nosił fikcyjne znaki rejestracyjne SP-2232 (przerobione prawdopodobnie z czechosłowackich OK-8232) i został podczas w/w prób z manekinem, doszczętnie rozbity w dniu 27 sierpnia 1960 r."

 

Z tego tez powodu zrezygnowałem z ww malowania, choć pomarańcz wydawał się atrakcyjny 😉

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.