babcia131 Napisano 25 Maja 2012 Share Napisano 25 Maja 2012 Tak sobie przeglądam strony modelarskie i na jednej z chorwackich trafiam na taką oto informację. Zrzut strony poniżej, przedstawiający wykaz chorwackich MiG-21 zakupionych na Ukrainie i w Polsce Między innymi słynna" biało-czerwona Szachownica "wg tego wykazu ma Polski rodowód.Czy ktoś z Kolegów posiada ewentualnie jakąś wiedzę na ten temat , ewentualnie numery ex-polskich 21UM które jakoby trafić miały do Chorwacji. Według "poczty pantoflowej " nie mozna się jakoś doliczyć i odnależć części Naszych byłych 21UM ? Czyżby wyparowały ? Ja wiem że sezon ogórkowy się zbliża , ale temat powoli już wypływa od jakiegoś czasu . Ps .oczywiście jeśli mówimy o Chorwacji i zakupach , to mam na myśli już sytuację zaistniałą po rozpadzie byłej Jugosławii Szachownica -ex-Polski 21UM i wykaz zakupionych na Ukrainie i w Polsce 21UM ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 25 Maja 2012 Share Napisano 25 Maja 2012 W/g tego zródła http://www.acig.org/artman/publish/article_305.shtml samoloty tylko ,,przeszły ,, przez Polske ,skąd zostały wywiezione do Chorwacji. Częśc jednak pochodziła z Niemieckich zapasów ? in 1994 the Croats managed to acquire 25 MiG-21s in the Ukraine. These were flown to Poland, crated, and then shipped to Croatia per truck via Slovakia and Hungary. Later in the same year 15 additional MiG-21s were acquired from the same source, bringing the total to 40 aircraft. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 25 Maja 2012 Share Napisano 25 Maja 2012 In the year 2002 an agreement was reached with Romania that saw acquisition of four additional MiG-21UMs, as well as the upgrade of at least a dozen of MiG-21bis with some elements of the Israeli-Romanian Project LANCER Ale z tego co tłumaczy "google " wynika jasno że 4 dodatkowe 21UM nabyto po 2002 roku ? I dziwne trochę że samoloty nabywano na Ukrainie [ ew. w Niemczech ] a przechodziły transportem przez Polskę [ czyżbyśmy coś dopakowywali do skrzyń ? ] I w sumie dlaczego akurat UM są podawane jako pochodzące z Polski , a pozostała reszta mimo że przechodziła przez Nasz Kraj jest podawana jako pochodzace z Ukrainy Cytat z Forum Chorwackiego : 164.UM ,nabavljen u Poljskoj 2002g. te odmah poslan na modernizaciju u Rumunjsku 165.UM ,nabavljen u Poljskoj 2002g. te odmah poslan na modernizaciju u Rumunjsku, kasnije prebojen u specifičnu shemu crveno-bijelih kvadratića ,popularni 'Kockasti' 166.UM ,nabavljen u Poljskoj 2002g. te odmah poslan na modernizaciju u Rumunjsku 167.UM ,nabavljen u Poljskoj 2002g. te odmah poslan na modernizaciju u Rumunjsku Krajem 1993g. i početkom 1994g. u Ukrajini kupljeno 25 MiG-21 Bis/UM te kasnije iste godine kupljeno je još 15 zrakoplova MiG-21. Zrakoplovi su preletjeli iz Ukrajine u Poljsku gdje su rastavljeni u kontejnere te kamionima preko Slovačke i Mađarske dopremljeni u Hrvatsku. U istom paketu su kupljene i rakete zrak-zrak R-60 (AA- i R-3R (AA-2-2) ,streljivo 23mm i bombe od 250kg. Od ukupno 40 kupljenih MiG-21 oko 25 ih je sastavljeno ,a ostali su korišteni za rezervne dijelove. -2002/03g. u Rumunjskoj modernizirano 8 MiG-21Bis i 4 MiG-21UM (kupljeni u Poljskoj) modernizirani sljedeći zrakoplovi: UM u UMD: 164 , 165 , 166 i 167 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 25 Maja 2012 Share Napisano 25 Maja 2012 To trzeba zapytać o numery seryjne .Zreszta info acig podaje tylko zakup tych samolotów w 2002 nie pisząc skad pochodziły. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 25 Maja 2012 Share Napisano 25 Maja 2012 To nie takie proste. Tak rozumieją wszystko i nawet nie ma problemów z "dogadaniem się " ale na pytanie o ew. nb. [ seryjne ] jakie nosiły ex-UM nabierają wody w usta . Zresztą coś tam z tymi 21 zakupionymi było chyba nie tak [ resursy , dokumentacja , metryki itp ] Może nie tyle same samoloty co części zapasowe , które też miały pochodzić z części samolotów zakupionych od razu jako "dawcy częsci " Pożyjemy zobaczymy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 25 Maja 2012 Share Napisano 25 Maja 2012 Mam kolejne pytanie, czysto w ramach ciekawostki. Czy to malowanie bisa nb 9805 ma jakieś potwierdzenie w rzeczywistości czy to tylko ktoś zaszalał z flamastrami na kartce papieru? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 25 Maja 2012 Share Napisano 25 Maja 2012 Ten 9805 to był niezrealizowany projekt niestety, chyba w którymś numerze Lotnictwa Aviation International na początku lat 90-tych po raz pierwszy ten rysunek wydrukowano Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 26 Maja 2012 Share Napisano 26 Maja 2012 Potwierdzam -ani w czasie służby w Zegrzu , ani pózniej w Malborku nie było takiego malowania 9805 , ani innego BIS-a. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 26 Maja 2012 Share Napisano 26 Maja 2012 To trzeba zapytać o numery seryjne .Zreszta info acig podaje tylko zakup tych samolotów w 2002 nie pisząc skad pochodziły. Według źródeł zachodnich chorwackie UM mają numery seryjne : 160 - brak jakichkolwiek danych 161 - brak jakichkolwiek danych 162 - 516999207 163 - brak jakichkolwiek danych 164 - 516969001 był modyfikowany w Rumunii 165 - 516911036 był modyfikowany w Rumunii 166 - 516951031 był modyfikowany w Rumunii 167 - 516987091 był modyfikowany w Rumunii UM ze znanymi numerami seryjnymi nie były w naszym lotnictwie. Ale obawiam się czy te numerki są rzeczywiste ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 27 Maja 2012 Share Napisano 27 Maja 2012 Co by nie mówił ,jest chyba jakieś powiązanie między Chorwackimi 21 a Polską . Przecież nikt , ot tak sobie nie wyciągnał nagle kraju pochodzenia z rękawa. Jaki My mieliśmy udział [ interes] że nagle Polska przewija sie jako kraj tranzytowy w transporcie 21 z Ukrainy [ ? ] do Chorwacji via Rumunia . Tym bardziej że na Forum http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=13466.msg218537#new które podobno zrzesza byłych Fachowców Jugosłowiańskiego SIL-u , można dowiedzieć się nawet nb -seryjne 21F-13 , historię , obecne miejsce samolotu , a na temat 4 x 21UM od numeru 164-167 -normalnie "czarna dziura ". Zero podjęcia tematu. Dla mnie to mogą latać nawet na UM zdjętych z pomników w Mongolii , ale na pamiątkę to bym sobie przy fotkach tych UM -napisał np . -ex-Polski i nb. Zobaczymy . Rozpuściłem wici z nb .i seryjnymi tych UM na rosyjskich stronach -może będzie odzew Na razie -skany instrukcji "Opis techniczny silnika 37F2S " [ po rosyjsku - ale przejrzyście ] https://hotfile.com/dl/156930392/cd41995/Silnik_-_37F2S_Opis_techniczny_-JPEG.zip.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 27 Maja 2012 Share Napisano 27 Maja 2012 O ,to jest temat na model ! I podmalówki i R-3S ! ze niderlandzkiej strony... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 27 Maja 2012 Share Napisano 27 Maja 2012 Inne spojrzenie na to samo Uploaded with ImageShack.us Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 31 Maja 2012 Share Napisano 31 Maja 2012 Z najnowszej "Katastrofy awarie uszkodzenia 1971-1980" "MiG-21 (...) należący do 32 PLRTiA w okresie prób z zasobnikami Grzmot i Piorun. Zwraca uwagę zasobnik ZR-8 podwieszony pod skrzydłem. Sochaczew, styczeń 1973 r. Grzmot i Piorun? Rozmawialiśmy o tym ? ? ? To tak jako ciekawostka i zachęta do kupna powyższej. Książka, jak poprzednia, robi powalające wrażenie... Btw. Wczoraj sięgnąłem z ciekawości do magazynu Super Model (nr. 39), a tam relacja z budowy MiG-21MF Eduard + kalki miecznika z Academy. I... padłem ze śmiechu. Z całym szacunkiem dla modelarza, ale choćby zamontowanie zbiornika tył na przód, podwieszenie rakiet bez wyrzutni to chyba trochę za słaby poziom na gazetę.... Wystarczyło przecież zajrzeć do instrukcji, nie mówiąc już o naszym temacie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 31 Maja 2012 Share Napisano 31 Maja 2012 (edytowane) Zasobnik ,,Piorun,, z wyrobami ,,Grzmot,, .Czyli ZR-8MB wraz z pakietami Lbok-1 Edytowane 31 Maja 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 31 Maja 2012 Share Napisano 31 Maja 2012 Zwraca uwagę zasobnik ZR-8 podwieszony pod skrzydłem. Sochaczew, styczeń 1973 r.Grzmot i Piorun? Rozmawialiśmy o tym ? ? ? ... Mogłbyś to rozwinąć ? Bo chyba nie było w temacie. A odnośnie modeli -trafiają się i tacy co potrafią zamontować 2 lotki wychylone w tą samą stronę np. w dół -[ albo mylą z klapami , albo nie wiedzą do czego służy i jak działa ten element -ale też to o czymś świadczy ] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 31 Maja 2012 Share Napisano 31 Maja 2012 Rozwinąć, tzn? Jednak było już o ZR-8, tak coś mi świtało Dół 70 strony (Babcia, jest i "twój" Zeus). Mam jeden artykuł z Aeroplana 1/03 o ZR-8MB1, ale coś mi chodzi po głowie inny. Może coś sobie teraz wymyśliłem, ale w tym drugim były zbliżenia na ten zasobnik w kolorze zielonym? Nie mogę tego znaleźć, może ktoś kojarzy? We wspomnianym artykule (Aeroplan) nie wymieniono nazw. Piszą o jego wycofaniu na początku lat '90. Dziwne to, bo na W-3 są zdjęcia z nim podwieszonym... Btw. Babcia, Lotnictwo z szachownicą 41, strona 16, duże dobre zdjęcie ZB-360, takiego jak podsyłałem skan z książki Mikołajczuka. Teraz dopiero znalazłem ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 31 Maja 2012 Share Napisano 31 Maja 2012 Dzięki young -szczerze to zmyliły mnie te nazwy -"Grzmot-Piorun ", data wykonania zdjęcia -lata 7O i to jeszcze na e-Rze. Poszło na pocztę . Daj znać czy doszło , bo chyba coś namieszałem Teraz znalazłem kolejne zdjęcie ZR-8 .Chyba typowo pod smigłowiec , bo wyrzutnie stanowią całośc konstrukcyjnie z belką .Sorry , nie podam z jakiego wydawnictwa , nie pamietam . Uploaded with ImageShack.us Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Przegląd Konstrukcji Lotniczych nr 1 "Su-22M4" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Dzięki Mikele A wydawnictwo spokojnie sobie tkwi w folderze z wydawnictwami .I zasobniki jednak od Suki. Nie wiem czy dobrze pamietam , ale na BIS-ach też miał być zasobnik z bombami kulkowymi, tak przynajmniej twierdzili Nasi uzbrojeńcy. Podobno były jakieś próby [ albo coś mi się ubzdurało ] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Dzięki Mikele A wydawnictwo spokojnie sobie tkwi w folderze z wydawnictwami .I zasobniki jednak od Suki. Nie wiem czy dobrze pamietam , ale na BIS-ach też miał być zasobnik z bombami kulkowymi, tak przynajmniej twierdzili Nasi uzbrojeńcy. Podobno były jakieś próby [ albo coś mi się ubzdurało ] O ile mnie pamięć nie myli użycie bomby kulkowej po wojnie wietnamskiej zostały zabronione przez ONZ a my za czasów Gierka podpisaliśmy stosowne umowy. Dlatego po 75 roku nic się nie mówiło o tych zasobnikach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
young Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Jak się nie mówiło, jeżeli były próby na Su-22...? Przecież Suki, to połowa lat '80, a same próby chyba coś koło 1989? Wychodzi na to, że zasobniki te testowano (ale się nie przyjęły na części z nich?) przynajmniej na: Lim-6Bis, MiG-21, Su-22, Irydzie, Iskrze i W-3. I w przypadku tego ostatniego nie rozumiem, bo przecież są zdjęcia i to nie takie stare z tym ustrojstwem na Sokole Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Zasobniki nie były zabronione bo można z nich zrzucać np bomby przeciwpancerne PTAB - natomiast mówiłem o bombach kulkowych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
babcia131 Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Do grona państw posiadających i produkujących broń kasetową zalicza się równieżRzeczpospolita Polska. Na wyposażeniu Wojska Polskiego znajdują się produkowane przez Zakłady Metalowe Dezamet lotnicze zasobniki ZK-300 (zawierające 315 bomb LBOk-1, zdolne razić obszar o powierzchni 200 x 1500 m) oraz LBKas 250 (zawierające 120 bomb LBOk-1), a także stare, posowieckie bomby kasetowe typu RBK. Używana jest również kasetowa amunicja artyleryjska w postaci granatów moździerzowych kal. 98 mm, planowany jest zakup rakiet kal. 122 mm z głowicami kasetowymi Feniks-Z, przeznaczonych do samobieżnych wyrzutni rakietowych BM-21 Grad i WR-40 Langusta116. Opisane środki walki wykorzystywane są w procesie szkolenia, a kasetowa amunicja moździerzowa kal. 98 mm znajduje się na wyposażeniu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie. Powyższy fragment wykłądu znalazłem w "sieci" autor -poniżej . mgr Michał ŻeligowskiZakład Prawa Międzynarodowego Publicznego Uniwersytet Jagielloński PROBLEM UŻYCIA BRONI KASETOWEJ: Nie znam sie na broni , zasobnikach kasetowych itp , to samo tyczy min , ale coś mi sie wydaje że mamy to głęboko ....i słusznie .Bo nie stać Nas na wyrafinowane , inteligientne środki pola walki , że o potencjale całościowym Naszej Armii nie wspomnę. I jakby tak dobrze poszukał , to niejedno by znalazł. Ale to tak przy okazji ze już za Gierka przestalismy produkować i prowadzic badania nad bombami kulkowymi. No to teraz mamy pewnie "sześćienne " Kolejny fragment . 30 maja 2008 podczas konferencji w Dublinie 111 państw poparło zakaz używania bomb kasetowych. Od głosu wstrzymała się m.in. Polska, mająca na wyposażeniu kilka typów bomb kasetowych RBK, LBKas-250, ZK-300[1]. Do dziś (kwiecień 2011) Polska, obok między innymi Stanów Zjednoczonych, Rosji i Chin, nie została sygnatariuszem konwencji i nie jest zobowiązana zakazem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Lim-6Bis, MiG-21, Su-22, Irydzie, Iskrze ...i Su-7, Su-20. W Mielcu troche tego naprodukowali. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz 5710 Napisano 1 Czerwca 2012 Share Napisano 1 Czerwca 2012 Konwencja o zakazie lub ograniczeniu użycia pewnych rodzajów broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienie lub mające niekontrolowane skutki (tzw. Konwencja CCW) dot. wybranych rodzajów broni konwencjonalnej, które z powodu konstrukcji lub metody działania umożliwiają jedynie częściową kontrolę użytkownika nad skutkami jej zastosowania lub powodują cierpienia większe, niż niezbędne do uzyskania określonych celów militarnych, a jej celem jest eliminacja lub ograniczenie stosowania takich rodzajów broni. Konwencja jest ważnym instrumentem prawno-międzynarodowym zmierzającym do humanitaryzacji konfliktów zbrojnych i złagodzenia cierpień ponoszonych zarówno przez uczestników konfliktu tj. siły zbrojne, jak i ludność cywilną. Jest ona zbiorem zobowiązań o charakterze ogólnym. Właściwe zakazy lub ograniczenia wprowadzane są poprzez dołączanie do niej protokółów dodatkowych. Konwencja wraz z Protokółami: I w sprawie niewykrywalnych odłamków, II w sprawie zakazu i ograniczeń użycia min, min-pułapek i innych urządzeń i III w sprawie zakazów lub ograniczeń w sprawie broni zapalających, przyjęta została w 1980 r., a weszła w życie w dniu 2 grudnia 1983 r. Polska ratyfikowała Konwencję i Protokóły I, II i III w dniu 2 czerwca 1983 r. Bomba kasetowa to nie to samo co bomba kulkowa !!!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.