Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Grzegorz 5710 - ale tego to nie rozumiem , czy to dotyczyło wszystkich 21?

Czy masz na myśli układ w podłodze kabiny i element z fotela - zwierak bezwładnościowy -czy wogóle likwidację detonatorów w SRZO-2 ?

To chyba niemożliwe , bo w takim razie co ja sprawdzałem i włączałem przez 10 lat na BIS-ach [ zabezpieczenie 6 -sprawdzanie i włączanie obwodu wybuchu w luku przed kabiną ? bo to robił technik samolotu ]

Babciu - z całym szacunkiem nie czytasz uważnie. W 78-79 roku nie było u nas bisów jeszcze.

Poza tym owy dodatkowy mechanizm włączający obwód wybuchu "Chrom" był zabudowywany na fotelach produkowanych od 1 stycznia 1972 roku. ( od fotela nr. 201001 ) co też nie znaczy że samolot był do tego przystosowany.

Z tego co pamiętam chyba chodziło o zwieraki bezwładnościowe ale szczerze mówiąc nie bardzo się tym interesowałem bo to tajne urządzenie podlegało radzikom

Uważnie , uważnie , wiem ze w w tych latach nie było jeszcze BIS-ów , ale chodziło mi o to na jakiej wersji zdemontowano zwieraki bezwładnościowe -bo na pewno nie na BIS.[ ale byłoby dziwne gdyby zdemontowano z powodów bezpieczeństwa na jednej wersji 21, a zostawiono na innej -przecież chyba zasada działania i budowa była taka sama ] Tak się zastanawiam - kto wpadł na pomysł , żeby tajne urządzenie radiowe włączał technik samolotu- ale to historia z przeszłości.

 

Poniżej link odnosnie systemu SPS-a na 21 -elementy i działanie.

Rysunki , schematy , zdjęcia są tak dokładne że nie potrzeba tłumaczenia.

Cytat z otchłani internetu:

Układ zdmuchiwania warstwy przyściennej z klap /SPS/ jest przeznaczony do polepszenia warunków lądowania, zmniejszenia prędkości lądowania, skrócenia drogi dobiegu samolotu po wylądowaniu.

Skrócenie drogi dobiegu samolotu uzyskuje się przez zmniejszenie prędkości lądowania, kosztem wzrostu siły nośnej skrzydła, uzyskiwanej przez zwiększenie efektywności klap w wyniku zdmuchiwania z nich warstwy przyściennej. Warstwę przyścienną zdmu:bip:e się powietrzem pobieranym zza sprężarki silnika i kanałami gazowymi prawego i lewego skrzydła, przesyła do szczeliny przed klapami. Wymiary i kształt kanałów gazowych są tak dobrane, aby zapewnić jednakowe ciśnienie powietrza uchodzącego przez szczeliny z kanałów gazowych na całej długości klap.

Układ SPS włącza się do pracy przełącznikiem "SPS" na lewym pionowym pulpicie. Przy włączonym przełączniku SPS, instalacja uruchamiana jest automatycznie po wychyleniu klap o kąt 30o i na zakresach silnika, określanych położeniem DSS między ogranicznikami SPS a MAKSYMALNE. Ogranicznik SPS, odpowiadający obrotom 50+2-5%, ogranicza minimalne obroty silnika podczas lądowania z układem SPS. Zakres dopalania nie włączy się, gdy włączony jest układ SPS.

http://www.mycity-military.com/Avioni/MIG-21-Fishbed_171.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się zastanawiam - kto wpadł na pomysł , żeby tajne urządzenie radiowe włączał technik samolotu- ale to historia z przeszłości.

Technik samolotu był gospodarzem swojej maszyny , bez jego wiedzy i zgody nikt nie miał prawa wykonywać żadnych prac a że tajne urządzenie było pod szczególnym nadzorem to zaszczyt spadł na technika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładnie wyszedłeś zwrotem bojowym spod uderzenia.

W ten sposób to jako "gospodarz "mógłbym kazać np. Specjalistom URE wykonywac prace na silniku - w ramach "uzupełniania "się i wzajemnej pomocy specjalistów.[ o poczuciu odpowiedzialności i kulturze technicznej nie wspomnę ]

 

Opis fotela SK z instrukcji "Opis techniczny samolotu MiG-21U " [ po ros. ]

https://hotfile.com/dl/164090078/3ba51b8/Fotel_SK.zip.html

 

Gdyby kogoś z Kolegów interesowały odcienie i kolory stożka i miał zamiar "popełnić " np węgierskiego 21 to na poniższej stronie jest pare zdań i zdjęcie "różnokolorowych : stożków węgierskich 21. W skrócie -orginalne były wiadomo jakie -w czasie remontów malowali takim odcienim jaki akurat był "na stanie "

 

http://scalemodels.ru/modules/forum/viewtopic_t_35575_start_20.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładnie wyszedłeś zwrotem bojowym spod uderzenia.

W ten sposób to jako "gospodarz "mógłbym kazać np. Specjalistom URE wykonywac prace na silniku - w ramach "uzupełniania "się i wzajemnej pomocy specjalistów.[ o poczuciu odpowiedzialności i kulturze technicznej nie wspomnę ]

 

U za dużą demokrację chcesz wprowadzać - każdy z nas ( specjalistów ) musiał wykonywać wszelkie prace na samolocie w zakresie swojej specjalności a także o ile technik nie był zadowolony z poziomu ich wykonania -poprawek. Niestety gospodarz czasami bywał upierdliwo - złośliwy ale i to trzeba było przeżyć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za info o SPS :) Czyli jak rozumiem włączało się system dopiero tuż przed lądowaniem, bo inaczej nie działał dopalacz? A dlaczego nie było to na stałe zintegrowane z wychyleniem klap i dlaczego dopalacz był zblokowany? Miało to jakieś konkretne powody czy po prostu "konstruktor" tak wymyślił?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacko

Dziękuję za info o SPS Czyli jak rozumiem włączało się system dopiero tuż przed lądowaniem, bo inaczej nie działał dopalacz? A dlaczego nie było to na stałe zintegrowane z wychyleniem klap i dlaczego dopalacz był zblokowany? Miało to jakieś konkretne powody czy po prostu "konstruktor" tak wymyślił?

Ale problemów .

1.A słyszałeś o podejściu do lądowania z właczonym dopalaniem -system miał pomóc w lądowaniu , a nie w prz...niu w ziemię z dużą prędkością i wielkim hukiem.

I gdyby przypadkiem nastąpiło w czasie tuż przed lądowaniem włączenie dopalania , co związane jest z przejściem dyszy na max. rozwarcie, co związane jest w kolejności z opóżnieniami w inst .sterowania zakresami pracy silnika,inst. paliwowej , pomp , dławikami co związane jest w końcu z min. przepadnięciem samolotu w momencie włączenia dopalania itd. itd. - no to wyobraż co się by działo parę metrów nad ziemią .

[to tak na szybkiego -bo nie jestem w stanie opisac działania silnika i jego systemów w parę minut ]

2.Nie zblokowany -a zablokowany -to zasadnicza róznica. Ależ wychylenie było zintegrowane z klapami , ale dopiero w położeniu klap do lądowania , po ustawieniu manetki gazu za oporą SPS i włączeniu AZS " SPS"

Mało tego , nie można było cofnąc przypadkowo manetki gazu [ DSS ]w czasie lądowania przed oporę SPS na sektorze sterowania silnikiem, jesli się wczesniej specjalnie nie odblokowało zapadki .

3.Gdyby konstruktorzy nie mysleli i nie wzięli pod uwagę własności lotnych 21 to by pewnie nie wymyslono SPS-a

young

Jestem ciekaw za jaką kwotę pójdzie ? Ale warto , w sumie ciekawy i cenny sprzęt dla zbieraczy pamiatek po 21.

 

A tak przy okazji -sory że w tym miejscu -coś poprzestawiałem jak chcę napisac " ci " wyskakuje mi panel kontrolny karty graficznej ATI-co z tym badziewiem zrobic ?

Może jest jakiś Miłóśnik 21 znający się jednocześnie na komputerach trochę szerzej niż ja ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uhmmm. No ok ;) To jeszcze ostatnie pytanie: czy zawsze lądowało się z tym systemem czy były jakieś warunki (np. pogodowe?) kiedy się go nie używało?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze - w końcu po to zrobiono wersję samolotu z tym systemem aby ułatwiac Pilotom życie . Ale jak zwykle sa odstępstwa od reguły- nie związane absolutnie z warunkami pogodowymi -otóż Piloci cwiczyli lądowanie bez włączonego systemu SPS. Ale odbywało się to wtedy przy klapach wychylonych w położenie startowe 25 stopni [ nie 45 jak z SPS ] max .pozostałośc paliwa to 400kg i wówczas prędkośc lądowanie jest nieznacznie zwiększona o ok 2o km [ 280-3oo km /h ]

Jako ciekawostkę podam fakt -ze żródeł rosyjskich -młodzi adepci sztuki latania w szkołach lotniczych korzystający często z róznych wersji 21 , latając na 21PFM[ SPS] mieli przycisk połozenia klap na 45 stopni zablokowany -musieli się uczyc lądowac bez tego systemu .W sumie ciekawy system nauki, ale efekty i wyszkolenie takich Pilotów miałem możliwośc zobaczyc w czasie gdy BIS-y przyprowadzali Rosjanie. Panowie bajka , nie da się tego opisac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na polskich BIS-ach nieużywane, opisane w instrukcji "Opis techniczny 21BIS" chyba nawet niedostarczone z samolotami , a przynajmniej nie dotarły do eskadr. Chyba sposób i koniecznośc zamknięcia osłony przed katapultowaniem przesądziła o niestosowaniu tego typu "pomocy " Zresztą nawet instr. "Technika pilotowania MiG-21BIS" nie przewidywała tego typu lotów na BIS-ie , jedynie szkolenie na samolocie MIG-21U-UM, i dopiero pózniej na podstawie tego szkolenia dopuszczenie do samodzielnych lotów w trudnych warunkach atmosferycznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2016x.jpg

 

Mig-21 F-13 742016 na krzesinach przed koncem swojej krotkiej słuzby 1963. Zwroccie uwage na szachownice ,szczegolnie kadlubowa .Brak bialych pól i niedomalowana. W tej na stateczniku pionowym bialy jest bardzo slabej jakosci /powycierany ?/

 

temat do trumpkowego F-13

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

potwierdzam, o białym na kadłubie się zapomniało

 

71480034.jpg

 

Na 2015 sutuacja odwrotna, na kadłubie biały jest a na stateczniku z obu stron nie ma

 

71480016.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam Na niebie i na ziemi, ale w słabej jakości, film "z czarną ramką" dane:

avi

640x464 pikseli,

czas trwania 1:30:12,

rozmiar 498 MB (bajtów 522 951 168)

szybkość klatek 25 kl/s

szybkość danych 754 kb/s

kompresja divx.

Jeżeli ktoś posiada w lepszej jakości i jest gotów się podzielić, mam też Anflug Alpha 1, Dni Letnye i Pod Nohama Nebe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Szacownice na 2015 były ,,wypełnione ,, białym kolorem,co prawda wytartym ,ale to biały .

 

powiedzmy, że mnie nie przekonałeś

71480010.jpg

 

a jak masz lepszy dowód to chętnie zobaczę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zamieściłem powyższe zdjęcia pokazujące wyraźny brak białego koloru na szachownicy umieszczonej na stateczniku MiGa-F-13 2015. CO się z nim stało, tzn czy o nim zapomniano czy się wytarł to już sobie sam łam głowę. Skoro rzeczywiście stosowano białą farbę kiepskiej jakości która w wyniku eksploatacja się wycierała to dlaczego ta na kadłubie jest w tak przyzwoitym stanie? Absolutne zero logiki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Em dobrze pisze, widać granicę białej farby na obwodzie szachownicy :P

Poprostu była, ale się ścierała. Na kadłubie widać dostała nową warstwę. Na zdjęciu em'a (2016) natomiast tej farby od początku nie było.

Pierwszy lo-vis w Lotnictwie Polskim

Oj nie pierwsze ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zamieściłem powyższe zdjęcia pokazujące wyraźny brak białego koloru na szachownicy umieszczonej na stateczniku MiGa-F-13 2015. CO się z nim stało, tzn czy o nim zapomniano czy się wytarł to już sobie sam łam głowę. Skoro rzeczywiście stosowano białą farbę kiepskiej jakości która w wyniku eksploatacja się wycierała to dlaczego ta na kadłubie jest w tak przyzwoitym stanie? Absolutne zero logiki.

 

2015m.jpg

 

Skoro sam ,, mam łamać głowe,, to po co zamieszcasz zdjecia i piszesz ? Absolutny brak logiki .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprawa wyjaśniona, też mam to zdjęcie i nie zauważyłem, że to statecznik 2015. Na tamtych ujęciach ja jakoś nie mogłem się dopatrzeć białej. Widocznie należę do tych którzy puki nie zobaczą to nie uwierzą. Ze spuszczoną głową zawracam honor em

 

A brakiem logiki nazwałem zjawisko ścierania się farby z jednej tylko szachownicy i nadal to podtrzymuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.