Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

,,Umiejscawia,, czasowo pojawienie sie tych zasobników na połowe lat 80 tych /wraz z kupnem Su-22/ .
No raczej na pewno przed 1989[ Rosjanie ] rokiem.W 95 roku po przyjścu do Malborka bardzo się zdziwiłem widząc "to coś " wieszane pod samolot nie przez technika samolotu .A ta ekipa miała to na stanie ładnych naście lat. Przy okazji muszę się spytać o w miarę dokładną datę przyjęcia zasobników.I wogóle to był bardzo utajniony element wyposażenia 21, tak na dobrą sprawę to nie rzuciło mi się w oczy zdjęcie 21 np. z lat 80 z SPS pod k-bem.

 

Kurcze jak ja bym chcał już gdzieś wyjść .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może nie tyle klucz s-tów , co ilość SPS dla klucza .Zasobników jeśli się nie mylę było ? No własnie , parę sztuk [ 9 ], samolotów przystosowanych do przenoszenia chyba 9.Tak jakoś by wychodziło , 1 samolot z SPS-141 na klucz samolotów [1 na 4 ].Przedtem cięzko coś było wydobyć od obsługi, teraz nie ma od kogo, albo ludzie mało co pamiętają . Może być z sokiem i na ciepło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno mi dokładnie sprecyzować faktyczną ilość zasobników bo nie miałem dostępu do takich informacji - natomiast przy okazji spraw związanych z gotowością bojową na szczeblu dywizji mówiło się o kluczu takich samolotów. Dokładniej - dywizja wystawiała klucz samolotów z zasobnikami SPS 141.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie! Świetna sprawa,cos sie ,,wykluwa,, w tak tajemniczym temacie ,nie mniej tajemniczego uzbrojenia .

 

Jęzeli, tak jak pisze Grzegorz wprowadzenie zasobnika do arsenału naszych 21 to ok.82 ,zaryzykuje teze o awaryjnym ratowaniu nie tylko reputacji przez Rosjan po Libanie

Wszystkie instrukcje dotyczce SM mają daty od 1985 wzwyż .

Takze wprowadzenie produktu 62 miało by logiczny ciąg.

 

I jeszcze pytanie o RBK na 21 , czy loty z nimi odbywały sie w Debrznie i Malborku i od kiedy ? jeśli.A moze oprócz WL jeszcze inne pułki na 21 latały z nimi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em -a ja się tak nieśmiało spytam co to jest to " RBK" ?

 

Tylko czemu instrukcja nosi nr.Lot2585/86 I datę wydania POZNAN 1986.

Nie mogę wrzucić skanu tej strony, nie wiem czemu .

A odnośnie BISA- możliwe że NRD-cy kombinowali wcześniej, niestety dysponuje tylko rysunkiem , ale cos na rzeczy było, jak ze wszystkim u Nich , jeśli można było poprawić osiągi .

21biszsps141je.th.png

 

Uploaded with ImageShack.us

I wymiary

sps141wymiary.th.png

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sps1r.jpg

 

Ha ,nawet data wydania to 1989 czemu tak ? ...

 

sps2.jpg

 

Tak wyglada skorupa bohatera tej częśći ,bo bloki generalnie to te same jak w suczkowym SPS-141 MWGE

 

RBK- to jednorazowa kaseta bombowa /Razowyj Bombowoj Kontiener/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A oto daty wprowadzenia dwóch instrukcji :

"Samolot MiG 21 M - eksploatacja uzbrojenia " - Poznań 1971 wprowadzono do użytku w lutym 1971 - samolot w eksploatacji od 1969 roku.

 

" Fotel katapultowy KM 1 opis i eksploatacja" - Poznań 1972 wprowadzono do użytku w 1969 roku ( ten egzemplarz to dodruk w 72 r. ) - sam fotel od 1966 roku

 

Jak można zauważyć lata wprowadzenia instrukcji odbiegają od dat wprowadzania sprzętu. Zawsze tak było że najpierw był sprzęt i instrukcje fabryczne po rosyjsku a znacznie później wchodziły polskie instrukcje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia czasu potrzebnego tłumaczenia. Jestem niemal pewien, że od początku wprowadzenia maszyn równolegle wchodziły instrukcje w j. rosyjskim.

 

Naprawdę ciekawy temat się zrobił z tym wyposażeniem. Aż by się chciało podobne n/t Su-20/22 czy śmigłowców LWL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

datę wydania POZNAN 1986.

Nawet jak czytam to robię byki .Chodziło mi dokładnie o to samo.

Dzięki "RBK'przejrzałem sobie literaturę dotyczącą uzbrojenia bombowego i rakietowego ZSRR. I muszę powiedzieć że moja praktyczna znajomość szczególnie jeśli chodzi o bomby zatrzymała się na poziomie P-50. Niestety w pułkach WOPK jak już latano na poligon to niemal w 99% z tymi cementowymi pigułkami.Czasami zdarzyła się jakaś "100".Specyfika zadań.Ale już póżniej w Malborku , też z tym nie było lepiej. "Kombajn" tzn -działko, 2x50, UB-16 , na co którymś samolocie to był szczyt "wagomiaru ".Może w latach 70-80 w WL było coś więcej ?

Pozwolę sobie wrzucić przegląd podstawowych bomb, w sumie wagowo większość mozna by pod 21 podwiesić :

bombykasetowerbk250rbk5.th.png

 

Uploaded with ImageShack.us[/url ]

Wypełnione w zależności od misji różnym " nadzieniem "

W sumie są dwie takie publikacje w miarę przystępnie pokazujące uzbrojenie zza wsch .granicy:

PKL-15 uzbrojenie lotnicze -wschód

-Soviet/Russian aircraft weapons

 

No to Mikele do dzieła.Troche suczek tu sie robi, chociaz wiem doskonale że potrzeba by też ludzi którzy siedzieli lub jeszcze "siedzą w sukach ".Niestety bez dostepu do dokumentacji nic się nie wymyśli , głowa nie smietnik .Sam bym poczytał np. o Su-7 , Mig-19 , IŁ-28 , tego jest naprawadę mało.Nie mogę się doczekać Monografii 21, po polsku , a co tu mówić o innych samolotach. Gordon i s-ka wydali już Monografię o chińskich przeróbkach Migów , a u Nas dalej nic.

em

Wrzucisz coś z tej metodyki odnośnie BISA, [ tak z ciekawości pytam ]bo to co mamy to jest ogólnie instrukcja SPS-141Je

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze pytanie o RBK na 21 , czy loty z nimi odbywały sie w Debrznie i Malborku i od kiedy ? jeśli.A moze oprócz WL jeszcze inne pułki na 21 latały z nimi?

 

W Debrznie nie latano z RBK - to domena pułków szturmowych. Z tego co pamiętam były z bombek bojowych : OFAB 500, OFAB/FAB 100 ale to sporadycznie, SAB 100 MN z tym, że zdejmowane były spadochroniki po to aby oznaczyć cel naziemny no i standardowo szkolne P-50.

 

P-50 trudno nazwać cementowymi - korpus był żeliwny natomiast wypełniona była cementem i do tego laski trotylu i zapalnik AM-A. Natomiast w DDRowie rzucano niemieckie bombki szkolne i one były rzeczywiście całe z betonu i nie stosowano żadnych zapalników

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RBK na 21 to pokłosie Afganistanu.Robili Rosjanie więc znalazło sie w metodyku.

Pocisk S-5KO też z tego wydawnictwa ,rzadko wymieniany jako uzbrojenie Mig21.

 

A teraz pytanie dnia bomby kulkowe LBOk-1 na Mig-21 w zasobnikach ZR-8.

W/g instrukcji można było podwieszac 4 zasobniki ,z tym że na wewnetrznych belkach zalecano stosować belki pośrednie ! /jakie to ?/ lub zmodyfikowane zasobniki ZR-8 .

Czy mógłby ktoś opowiedzieć o tym szerzej ?

 

SPS -bedzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pocisk S5- KO i S5-MO różniły się od wcześniejszej wersji S5 K / S5 M tym iż miały styki odpalenia w postaci pierścieni w tylnej części pocisku a starsze miały przewody z wtyczką. Analogicznie wyrzutnie UB 16 czy UB 32 miały inne styki podawania impulsu odpalania. Było to spore ułatwienie jeśli chodzi o czas załadowania / odtworzenia gotowości bojowej samolotu.

 

W Polsce dla starszej wersji zasobnika UB 16 opracowano specjalną wkładkę pozwalającą na zastosowanie pocisków "O" - niestety po aferze w sochaczewskim pułku zaprzestano stosowania tych wkładek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em -takie pytania proszę dawać wcześniej. Wrzucam zdjęcie

zasobnikizamunicj.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Od lewej

-Mars-4

-Mars-2M-obydwa na npr

-Zeus-1 zasobnik strzelecki dla TS-11

-ZR-8 zasobnik na bomby kulkowe LBOk-1

-Fobos 3 -zasobnik foto dla 21

-i ostatnie -nie wiem -przypomina belkę typu Monsun [ zdwojona dla rakiet p-p dla innego SP ? ]

Jak widzisz ZR-8 ma belkę " sam w sobie " może to oto chodzi .

Jeszcze zdjęcie ZR-8 na W-3 , prototypów troche było , ale tego też nigdy nie widziałem [ na 21 na pewno nie ]

zr8namigowcu.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Pocisk S-5KO też z tego wydawnictwa ,rzadko wymieniany jako uzbrojenie Mig21.

Bo rakieta do UB-ka to była zawsze rakieta. One były niemal od poczatku istnienia 21.Ja też słyszałem o wersji S-ki do zakłócania stacji r-lok , ale też nie widziałem tego na oczy . Dla ludzi którzy mają co nieco dokumentacji i od czasu do czasu coś tu wrzucą .Sami nie wiemy wszystkiego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko sie by zgadzało gdyby dodano jedno zdanie z Instrukcji SPS-141Je, a mianowicie o przystosowaniu danego egzemplarza BIS-a ; ostatnie zdanie poniższego tekstu . I jak już pisałem można było to zrobić, chciałbym zobaczyć tego NRD-owskiego Bisa zamiast rysunku . Rarytas

instrsps141je139.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczęka opada, w jakim tempie i jakie informacje się tu pojawiają. Kiedyś trzeba to będzie wydrukować złożyć i

Podsumowując, czego do końca nie rozumiem. S-t przystosowany do zasobnika SPS to ten który miał możliwość puszczenia wiązki kabli/ posiadał kable/ potrzebne było założenie pulpitu w kabinie/ latał zwyczajnie w czasie służby z pulpitem ale nie wykorzystywanym. Które z tych?

Jako ciekawostka, w artykule o naszych MF serii 9600, autor wspomina jakoby maszyny te także mogły przenosić zasobniki SPS-141Je.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Young

S-t przystosowany do zasobnika SPS to ten który miał możliwość puszczenia wiązki kabli/ posiadał kable/ potrzebne było założenie pulpitu w kabinie/ latał zwyczajnie w czasie służby z pulpitem ale nie wykorzystywanym. Które z tych?

Prawie wszystko się zgadza .Bo żeby MF [ w przypadku Malborka ] mógł latać z zasobnikiem trzeba było poprowadzić wiązki kabli , przygotować mocowanie pulpitu w kabinie [ na codzień samoloty przystosowane do SPS latały bez zamocowanego pulpitu ] I tak przygotowany samolot mógł mieć podwieszany zasobnik..Mocowanie pulpitu to była chwila moment , plus podłączenia złączki w kabinie, robiono to przed samym wylotem.I jeszcze jedno samoloty przystosowane do podwiesznia zasobnika musiały mieć trochę inny przedni opływ belki podkadłubowej. Taki aby mozna było go odkęcać w celu podłaczenia złączki .Np . na przystosowanym Bisie trzeba było ten opływ przerobić , bo był on któtszy i nitowany .Niżej zdjęcie jak wyglądał przedni opływ - widac wkręty go mocujące do belki

 

sps141je2.th.png

 

Uploaded with ImageShack.us

Tak więc pewnie każdy 21 miał możliwośc przenoszenia SPS, ale że pojawiły się one w sytuacji że w większości JW były MF , no i BISY , trafiło na MF -bo Malbork miał akurat ten typ s-tu i określone zadania w systemie WL..Nie mam pojecia czy s-loty serii 96 mogły zasobniki przenosić . Teraz byśmy musieli zagłębić się w sprawy zasilania , prądnic itp .rzeczy , nie byłem elektrykiem, osprzętowcem . Dla mnie sprawa zasilania kończyła sie na akumalatorach. No i tych zasobników było zaledwie parę sztuk .Zresztą tego jednego jedynego BIS-a też mozna było poznać po przerobionym opływie belki. Jak gosciu od zasobników da mi zdjęcie to tu wrzucę. Niestety ciężko się cokolwiek wyciąga.Już dawno temu obiecałem zdjęcie z ostatniego lotu .....nie nie będę wymieniał nazwiska , chodzi o BIS-a którego model zrobił Leszek Sz. Porzednio gość chciał ponad 100 za zdjęcie , a póżniej się wycofał . Teraz znalazlem gościa który ma zdjęcia na kliszy , właśnie z tego ostatniego dnia, obiecał że zrobi odbitki , dla miłośników 21 i pamięci pilota . Zobaczymy.To wszystko jednak trwa .Samo życie .

Jako ciekawostka, w artykule o naszych MF serii 9600, autor wspomina
To jest tak jak się niedokładnie pamięta co napisał Young.Możliwe że ktoś na samolotach tej seri pozakładał okablowanie, ale czy mieli zasobniki ,ekpę ?.Czy 9600 to Łask ? Sorry że pytam nie chce mi się sprawdzać w spisach .Wiem że robiła to ekipa z Malborka i nkt nic nie wspominał o innych samolotach .Może w czasie remontu przystosowywano część samolotów , ale gdzie zasobniki ?

A jakiś skanik dałoby radę załatwić , ewentualnie nr i pisemo , to ściągniemy od "radzieckich ", tam mają dużo Naszych czasopism .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I teraz tak .Samoloty zmodyfikowane miały tą belke na stałe ? czy też po lotach z SM zakładano standartową belke paliwową ? Z Twego opisu zakładam że w tym opływie na stałe ,,siedział ,, wtyk zasilajacy SPS

Robiono modyfikacje w PWL Malbork ? czy podczas remontów w Deblinie ?

biuletyny były kupowane u Rosjan czy to powiedzmy dzieło ITWL u?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teraz tak .Samoloty zmodyfikowane miały tą belke na stałe ? czy też po lotach z SM zakładano standartową belke paliwową ? Z Twego opisu zakładam że w tym opływie na stałe ,,siedział ,, wtyk zasilajacy SPS

Robiono modyfikacje w PWL Malbork ? czy podczas remontów w Deblinie ?

biuletyny były kupowane u Rosjan czy to powiedzmy dzieło ITWL u?

em - Opływ był odkręcany , opuszczany , nie belka . Belka była i zostawała na swoim miejscu. Zasobnik podwieszano pod najzwyklejszą belkę paliwową, bo do czegoś go trzeba było przykęcić i w niczym to SPS nie przeszkadzało.Zasobnik miał na korpusie bolce , ustalacze , trzpienie i to wszystko pasowało do belki PALOWOWEJ , tyle że w zasobniku nie było paliwa Złączka ,wtyczka ,gniazdeczko -nazwij to jak chcesz był schowana pod odkręcanym odpływem ,po to aby się własnie do niej dostać.Teraz bym musiał przejrzeć dziesiątki zdjęć żeby pokazać opływ nitowany i odkręcany . Nie wiem gdzie robiono modyfikację , to przyszło z góry skoro byli Rosjanie i oni mieli sprawdzac poprawność montażu .Na 21 w Malborku robiła to ekipa przeszklona po zasobnikach .To nie był żadna wielka filozofia, nie doklejajmy do tej modyfikacji żadnej wielkiej ideologi . Był radiowiec , osprzetowiec uzbrojenieć i każdy z nich ślusarz , złota rączka , mechanik .Odkręcali luki , opływy, prowadzili okablowanie ,mocowali złączki i to wszystko .Normalna robota mechanika .Nie wiem naprawdę czy pózniej na kolejnych samolotach coś pod tym kątem robił np .Deblin.Ale wystarczy wziąść zdjęcia , poszukać belek podkadłubowych MF, i zobczyc opływy -przykręcane , czy nitowane i będzie wiadomo Akurat do Nowego Roku zejdzie Najgorsze jest to że naprawdę niewielu ludzi po poszczególnych specjalnościach 21 jest jeszcze do uchwycenia , a po takim zasobniku 3-4 w całej Polsce .Z tego 2 w miarę dostępnych, i każdy mówi co innego .

Tak na szybko znalazłem róznice między belką PALIWOWĄ przystosowaną do podwieszania SPS-141Je a belką PALIWOWĄ pod którą nie można byłoby podłączyc instalacji zasobik .Bo sam zasobnik na pewno tak

sps141je2.th.png

 

Uploaded with ImageShack.us

Opływ przerobiny

mig21smlukipatowiec15.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

p1280955.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

2 x opływ nieprzystosowany do podłączenia zasilania zasobnika .Te nitowane , tamten trochę dłuższy i PRZYKRĘCANY.

em -bo krzesiński Miecznik to ex-malborski samolot. No i już mamy konretny egzemplarz na który można było podwiesić zasobnik .Macie dostęp do byłych malborskich [ zdjęć oczywiscie ] bo może się też okazać że MF miały dostosowane opływy np . w czasie remontu

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie było paliwa powiadasz... Krzesiński Miecznik miał taka dłuzszą nitowaną belke. Przegladając teraz zdjęcia mozna doszukac sie wiecej samolotów z tymi belkami .Teraz kapuje po co /w jakim celu /opływ GSz a miał to wciecie w kształcie litery V od strony belki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możliwe że ktoś na samolotach tej seri pozakładał okablowanie, ale czy mieli zasobniki ,ekpę ?.Czy 9600 to Łask ? Sorry że pytam nie chce mi się sprawdzać w spisach .Wiem że robiła to ekipa z Malborka i nkt nic nie wspominał o innych samolotach .Może w czasie remontu przystosowywano część samolotów , ale gdzie zasobniki ?

A jakiś skanik dałoby radę załatwić , ewentualnie nr i pisemo , to ściągniemy od "radzieckich ", tam mają dużo Naszych czasopism .

9600 to 34/26/10/11 PLM. W artykule pisze, "mogły przenosić" (teraz sprawdziłem, może celowo nie "przystosowane", takie to zgadywanie co autor miał na myśli) lecz zasobników nie kupiono dla tej partii. Zeskanuję całość i podeślę we wtorek ;)

Temat zasobników pojawia się w tym wątku trzeci (?) raz, co pokazuje jak wiele jest jeszcze zagadek związanych z konstrukcją tej kultowej maszyny i jej służby w naszym kraju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mamy chyba 2 następne ex malborskie 21 przystosowne do SPS-141Je

-7812 :

7812w.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

7812wlocie.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

-8706-ex zegrzański -ex-malborski tu w w barwach poznanskich

8706pozna.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

I teraz mogę się mylić , niestety nie mam lepszego zdjęcia. Wg stwierdzenia fachowca przerabiającego BISA był to samolot " stojący póżniej w pierwszej linii w oczekiwaniu na sprzedaż, coś z z 5 w nb " Jak znajdzie zdjęcie będziemy pewni , a na razie moje dywagacje , czyżby 9805 ? Niestety nie mam lepszych zdjęć , potrzebne są w miarę wyrażne zbliżenia samolotów sprzed hangaru .A może jednak ?

9805przystosowanydosps1.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Young- bo teraz jak zaczyna się przeglądać na oczy i okazuje się że s-loty pokasowane , dokumentacji nie ma , monografie tworzą się latami, muzea to składowiska złomu ludzie zaczynają kopać , grzebać , przypominac sobie, ale to wszytko mało.Zresztą masz przykład 9600- zaczynał w BD, pózniej 26plm , i to było jeszcze za mnie, ale czy wtedy ktoś zwracał uwagę na opływy belki . Ale jeśli na zdjęciu nie ma przerobionej belki to autor może sobie dywagować.Nie sądzę naprawdę jednak żeby przerabiali belki w czasie remontów , chyba nikt już pózniej nie planował zakupów zasobników . I tak latali z nimi bardzo rzadko , szczególnie po 89 Byłbym wdzięczny z skanik .Poczytam .

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No chyba jednak , ale głowy bym sobie uciąć nie dał Tym bardziej sugerując się podpisaniem tego zdjęcia to już całkiem odpada. Całe szczęście że przynajmniej hangar ET został malborski Ale zdjęcie ładne , tego jeszcze nie miałem , dzięki .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.