Skocz do zawartości

Zadajemy pytania... Dostajemy odpowiedzi i pomoc...


krzychu-onisk

Rekomendowane odpowiedzi

44 minuty temu, greatgonzo napisał:

Nie potrafię powiedzieć nic mądrego, poza spekulacjami jak wyżej.  

I tu mi pomogłeś bardziej, niż Ci się wydaje. W tzw. międzyczasie robiłem ciąg dalszy własnej kwerendy (bo to nie jest tak, że idę na łatwiznę i jak czegoś nie wiem, to od razu lecę się pytać; pytam się, jak czuję, że dochodzę do ściany) i znalazłem brakujący element układanki - wizerunku prawej burty kokpitu Kittyhawka ET574 - tego, który został znaleziony w 2012 przez Polaka na pustyni w Egipcie. Wychodziłem z instynktownego założenia (które tylko potwierdziłeś " trzeba wychodzić od tego gdzie i kiedy służył samolot."), że jest spora szansa, iż wyposażenie "mojego" AK913 było takie samo. Po sieci jest trochę jego fotografii, ale, jak się im bliżej przyjrzeć, praktycznie ten sam zestaw pokazujący, jeśli chodzi o kokpit, lewą burtę i tablicę zegarów. Udało mi się natomiast dzisiaj znaleźć filmik z tym samolotem, zrobiłem screeny - i kolejna zagwozdka, bo to wyposażenie jest zupełnie inne, niz na tym zdjęciu z IWM:

image.thumb.jpeg.d82a35c644df251ef7c80cf6218706f4.jpegCałe szczęście dzięki Twojej informacji o typie radiostacji udało mi się, jak sądzę, zidentyfikować dwa główne elementy na tym zdjęciu:

"Zegar" po lewej najbardziej przypomina to:

RAFRemotecontactIndicator.webp.0e0c9df6757e3742f314231ded0e9054.webp

przy czym nie byłem w stanie zrozumieć z dyskusji na Britmodellerze, czy to było tylko do radia, czy też do IFF.

Drugie ustrojstwo to na pewno sterownik (?) radia typu C

1498076519_TR9controller.thumb.webp.840db1cd59a451edef1864946634e9e0.webp

Ta ledwo wystająca z piachu zalegającego kabinę prostokątna skrzynka wygląda mi na  "electric controller type 3". 

image.thumb.png.dd73b1004d1798964886f9ec5fdd5754.png 

Możliwe to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, greatgonzo napisał:

W tym okresie Kittyhawki 112 sq wydają się mieć rozpiętą antenę drutową. Trudno powiedzieć, ale na podstawie jednego zdjęcia wygląda, że w układzie lewe skrzydło - statecznik pionowy - kadłub. Nie dostrzegłem anten IFF. Jedyny przypadek, gdzie je zauważyłem to Francuzy z Lafayette, ale to świeżo dostarczone samoloty, z cholera wie jakim wyposażeniem.

 

Mają antenę drutową, wydaje się że standardową, czyli do obu skrzydeł i kadłuba, tutaj maszyna GA-C ze świetnie widocznym drutem do prawego skrzydła:

049.JPG.fb5befd38c33a66766b30aec3f0cf34b.JPG

 

Anteny IFF też bywają, świetnie widać to na słynnym GA-Y:

028.thumb.JPG.4b9c6242771bb94beb4cc68b26eefcd1.JPG

 

A tu bardzo fajnie widać przebieg anten IFF:

Photo-2.jpg.995b9adf6b3b63f9169535edcbef5747.jpg

Zdjęcia z zasobów IWM

 

7 minut temu, Helmut napisał:

"Zegar" po lewej najbardziej przypomina to:

No to jest właśnie peep squeek o którym pisał Gonzo, a to drugie, to panel sterowania radiem. Zdjęć ET574 mam całą kupę, niestety nie ma ani jednego z widokiem prawej burty kokpitu. Twój screen bardzo mi się przyda :D .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

I tak zupełnie przy okazji: znalazłem stronę z osprzętem RAF luzem, może komuś się przyda.

I to jeszcze druga, podobna.

Edytowane przez Helmut
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
8 minut temu, barszczo napisał:

Twój screen bardzo mi się przyda :D .

Wrzuciłem to, co mam na stronę z Walkaroundami.

Edytowane przez Helmut
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jestem z siebie dumny! Wydedukowałem dokładnie jak było :).

 

Ten Twój Controller type 3 to sterownik radia VHF. Nie pasi.

Jeżeli samolot miał IFF to przeniesiony bardziej do tyłu w to miejsce, gdzie na zdjęciu Barszcza były te puste stelaże. Choć na jakiejś rekonstrukcji widziałem tego IFFa z przodu, tylko to był Amerykanin. Spekuluję, ale nabrałem odwagi ;).

 

To pudełko w piasku będzie raczej  urządzeniem obsługi samolotu, nie radia.

 

5 godzin temu, Helmut napisał:

nie byłem w stanie zrozumieć z dyskusji na Britmodellerze, czy to było tylko do radia, czy też do IFF

Do radia. Peep Squeek był controllerem współpracującym z radiem komunikacyjnym. To pierwotna, dość prymitywna wersja IFF.  Radio VHF też mogło z nim współpracować.

 

Super te foty z piasku. Sporo rozjaśniły w temacie radia na MTO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, greatgonzo napisał:

Ale jestem z siebie dumny! Wydedukowałem dokładnie jak było :).

No i brawo Ty!

8 godzin temu, greatgonzo napisał:

Ten Twój Controller type 3 to sterownik radia VHF. Nie pasi.

OK. Whatever, zrobię po prostu pudełko z hipsu :)

8 godzin temu, greatgonzo napisał:

Jeżeli samolot miał IFF to przeniesiony bardziej do tyłu w to miejsce, gdzie na zdjęciu Barszcza były te puste stelaże.

To wyglądałoby, że nie miał w ogóle, bo na tych screenach w tym miejscu jest kontroler radia a dalej pusto. W ogóle jakaś goła ta burta. Nie było instalacji tlenowej?

Coś mi gdzieś się plącze, że w Afryce prowadzono walki na stosunkowo niewielkich wysokościach, więc może nie była potrzebna?

8 godzin temu, greatgonzo napisał:

Super te foty z piasku. Sporo rozjaśniły w temacie radia na MTO.

Nawet napisałem do p. Jakuba Perki na LinkedInie, czy nie ma więcej zdjęć niż to, co jest w sieci, ale nie odpowiedział. A jego materiały rozjaśniłyby naprawdę dużo. Szkoda, że to się kisi u niego na komputerze i nie jest powszechniej dostępne. Słyszałem o teorii pięciu podań ręki. Coś, ktoś? 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samolot wykonujący misje bojowe tlen musiał mieć. W Afryce latano niżej, ale to znaczy, że nie na 10km, a nie, że tylko kosiakiem.

 

Materiały od Barszcza dowodzą, że IFF używano. Może nie zawsze, ale był to też standardowy element wyposażenia amerykańskich myśliwców wysyłanych na MTO, więc był to raczej standard.

 

ET 574 przyglebił podczas przelotu ferry do stacji remontowej. Taki samolot mógł mieć zdemontowany i tlen i IFF.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. To drążę dalej. 

Czy dobrze kombinuję, że to, co z IFF było zainstalowane w kabinie, to przełączniki i przyciski detonatora? 

image.thumb.png.07ae2b53b5c820583d25a9512b29e7d6.png

Instalacja tlenowa mogła być amerykańska? Bo IFF, modele radia, wiadomo, musiało to wszystko byc kompatybilne ze sprzętem RAF; w przypadku instalacji tlenowej to tylko ewentualna zmiana systemu łączenia.

I jeszcze jedno pytanie: co to mogło być ta duża jasna skrzynka z dwoma zegarami na zdjęciu Barszcza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Wcale nie musiało. To znaczy musiało ale i tak było samo z siebie. Tu dochodziło do absurdów z cyklu tylko w wojsku :).

 

Tlen  brytyjski, pasy brytyjskie.

 

Kombinujesz po części, ale dobrze.  Albo odwrotnie. Skrzynka od Barszcza, to przewijający się w tej rozmowie sterownik IFF Mk II.

Edytowane przez greatgonzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, greatgonzo napisał:

Peep Squeek był controllerem współpracującym z radiem komunikacyjnym. To pierwotna, dość prymitywna wersja IFF.  Radio VHF też mogło z nim

Czyli w tym konkretnym przypadku peep squeak sobie, a IFF sobie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Docelowo mój... 

Wychodzę z założenia, że jako podstawę przyjmę pustynnego rozbitka i uzupełnię o to, czego na logikę brakuje (czyli np tlenu i IFF?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie to będzie jedno sobie, drugie sobie, bo to są zupełnie niezależne urządzenia. Radia często zdejmowano z samolotów do serwisu, a IFF to jeszcze było urządzenie supertajne i ktoś za  nie odpowiadał. I jeszcze dochodziła kwestia logistyki, więc spokojnie mogło być zdjęte, gdy samolot leciał gdzieś na tyły. 

Teoretycznie IFF czynił Peep Squeeka zbędnym. To było dość prymitywne urządzenie, mocno utrudniające normalną komunikację. Ale jeść nie prosiło, a całość sprowadzała się tylko do tego sterownika w kabinie - małe, lekkie., a w razie czego jest. I dodatkowo nie jetem pewien jak w Afryce wyglądała sieć odbiorcza tych wszystkich IFFowych sygnałów, i czy było wszędzie pokrycie dla każdego urządzenia.

Ale nawet na ETO, długo po wprowadzeniu normalnego IFF i jeszcze dłużej po przejściu Fighter Command na UKF, można spotkać Spitfire'y z Peep Squeekiem  w kabinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć wszystkim! Jestem tu nowy,  ale modele kleje "już" od około roku, głównie samoloty cywilne. 

Mam do was takie pytanko, ponieważ chciałbym się pobawić trochę z washem. Jaki odcień washa polecacie do białej farby? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie do malowania Hurricane IIb w amerykańskiej służbie. Planuję IIb z Army w 1/48 wykonać w nietypowym malowaniu i znalazłem takie coś (środkowe malowane ze szczęką):

https://www.mojehobby.pl/products/Hawker-Hurricane-Mk.IIB-Part-5-USAAF-Service-55182651.html

oraz opis:

image.thumb.png.e4c078543863608ef95f2b094e81a95d.png

Czy to jest prawdopodobne malowanie i jakie ma kolory - Dark Slate Gray / Olive Drab / Sky ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, walas napisał:

Cześć wszystkim! Jestem tu nowy,  ale modele kleje "już" od około roku, głównie samoloty cywilne. 

Mam do was takie pytanko, ponieważ chciałbym się pobawić trochę z washem. Jaki odcień washa polecacie do białej farby? 

To zależy, co chcesz osiągnąć i na czym....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.03.2025 o 22:34, caughtinthemiddle napisał:

W sumie ciekawe, jak bardzo uciążliwe byłoby dopasowanie do Edka.

Pierwsze przymiarki na sucho pokazują że powinno się udać.

Jak na moje skromne wymagania efekt będzie zadowalający a na pewno ciekawy.

Będzie 3U+XS.

Czyli piąta 110 w ciekawym malowaniu się zmaterializuje.

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.03.2025 o 15:28, greatgonzo napisał:

Wcale nie musiało. To znaczy musiało ale i tak było samo z siebie. Tu dochodziło do absurdów z cyklu tylko w wojsku :).

Tlen  brytyjski, pasy brytyjskie.

Kombinujesz po części, ale dobrze.  Albo odwrotnie. 

No więc z tego kombinowania udało mi się znaleźć zdjęcia kokpitu AK830 - nie do końca RAF, ale prawie, bo RCAF i wyposażenie miał brytyjskie. Kolejny kamyczek do ogródka "prawa burta kokpitu Kittyhawków Mk. I"

 

I kombinowania efekt - czy końcowy, to się okaże: poniżej próba rekonstrukcji układu urządzeń na prawej burcie, przy przyjęciu ET574 jako bazy oraz AK753 i AK830 jaki punktów odniesienia:

image.jpeg.75c65603e49ef1b3bb0b1ae40d81d94f.jpeg

1. Pip squeak, 2. Kontroler radia TR9, 3. Panel IFF Mk. IIN, 4. To coś, co wystaje z piachu w ET574 ;), 5. Włączniki i detonatory IFF, 6. Regulator tlenu Mk. VIIIA, 7. pokrętło do tlenu.

@greatgonzo, nadal dobrze kombinuję?

 

Edytowane przez Helmut
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.