Jump to content
qalimar

Mi-24W/WP Zwiezda 1/72

Recommended Posts

Wczoraj wpadł mi do rąk model Mi-24W/WP wyprodukowany przez Zwiezdę. Ładne wgłębne linie, spora ilość szczegółów stawiają ten model na pierwszym miejscu pośród konkurencji tj. staruteńkiego Mi-24 W Italeri(właściwie hybrydy D i W) i jego przepaków(Revell itd.) oraz Mi-24W Hobby Bossa.

 

th_1.jpg th_2.jpg th_3.jpg th_4.jpg th_5.jpg th_6.jpg th_7.jpg th_8.jpg th_9.jpg th_9-1.jpg th_10.jpg th_10-1.jpg th_11.jpg th_12.jpg th_13.jpg th_14.jpg th_15.jpg

Model Zwiezdy przedstawia późną wersję W, która charakteryzuje się wyrzutnikami ASO umiejscowionymi nie pod belką ogonową , ale z tyłu kadłuba, a także czujnikami opromieniowania przeniesionymi za kabinę pilota. Jeśli więc ktoś chciałby złożyć model w polskich barwach, tej konfiguracji odpowiada jeden tylko egzemplarz o nb 956.

 

http://www.airplane-pictures.net/registration.php?p=956

 

Zauważyłem tu niekonsekwencję producenta, jak powiedziałem wcześniej zestaw pozwala zbudować późną wersję, niemniej osłona wlotu powietrza do silnika rozruchowego AI-9 pasuje tylko i wyłącznie do egzemplarzy wersji D (żeberkowe płyty ze stali)- część nr A-42. Jest to mały problem- wystarczy położyć tu trochę szpachli i opiłować na gładko, tym bardziej, że Mi-24 W mają dwa typy tych osłon- wcześniejsze w kształcie pojedynczej wypukłej elipsy, oraz późniejsze ze spłaszczonym tyłem.

Dalej- model posiada bardzo dobry podział technologiczny. Producent zadbał o wiele szczegółów, a więc- otwarte osłony silników TW-3-117 (nota bene silniki są piękniunie), otwarte osłony przekładni głównej WR-24, która także znajduje się w zestawie wraz z podstawowym osprzętem. Oczywiście chcąc wykonać model z otwartymi osłonami, niezbędna będzie waloryzacja w/w luków poprzez uzupełnienie ich przewodami instalacji hydraulicznej, elektrycznej i paliwowej. Jeszcze jedno- interesująco rozwiązano osłony silników. W porównaniu do Hobby Bossa, gdzie wydają mi się one zbyt płaskie, tu kleimy je z dwóch części, co moim zdaniem lepiej pozwala odwzorować ten element( części A-11, 12 i A 55, 56)

Ciekawie rozwiązany jest montaż modelu- kleimy całe wnętrze- tj. kabinę pilota i operatora wraz z bagażówką i jej sufitem, który stanowi płytę podłogową dla silników i przekładni i na spokojnie wlepiamy w połówki kadłuba. Jeśli chodzi o kabinę pilota i operatora- tu mamy pole do popisu, gdyż producent poleciał na łatwiznę- jako pulpity , tablicę przyrządów i inne duperele, każe nakleić kalkomanię, która to w sposób symboliczny przypomina coś związanego z kabiną Mi-24.

Podwozie (wnętrze luku)- po raz pierwszy rozwiązano je tak, jak w oryginale, z charakterystycznym otworem na przestrzał śmigłowca.

Łopaty wirnika nośnego- bardzo ładne, śmigiełko ogonowe również- to wersja ze ściętymi końcówkami łopat.

Szkło- cienkie, z ciekawym podziałem technologicznym.

 

Uzbrojenie- średnio na jeża- zasobniki z działkiem Gsz-23 bardzo ładne, ppance ok., za to zasobniki B-8 to z kolei lipa- trzeba będzie nawiercać każdą z luf.

 

Podsumowując. Nie porównywałem modelu z planami, niemniej odnoszę wrażenie, że Zwiezda odwaliła tu kawał porządnej roboty.Zdecydowanie, na pierwszy rzut oka jest najlepszy jak dotąd w tej skali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pisałem o osłonach AI-9. Dla wyjaśnienia:

w modelu jest tak:

aid.jpg

a powinno być co najmniej tak(zważywszy na pozostałe elementy późnej serii):

aiw.jpg

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

panie Mariuszu, a co z kamo tego śmiglaka? na tym zdjeciu Pana autorstwa http://www.airplane-pictures.net/image29381.html ma bardzo dziwną kolorystykę Róże odcienei zieleni od jaskarawej po bardzo stonowane, czy to zasługa słońca? choć kąt padania promieni śłnecznych jest taki sam na cały bok?

 

no i pytanko o cenę tego hinda bardzo zaboli kieszeń?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kamuflaż zmienił się pod wpływem warunków atmosferycznych- na belce ogonowej i na osłonach silników widać wyraźnie wypłowienia. Oryginalny odcień zachował się w środkowej części płatowca i pod kabiną pilota. Dodatkowo odcień kamuflażu zmieniają zacieki, spaliny, wszelkiej maści zachlapania- Mi-24 zasadniczo jest brudny. To doskonale widać na jednolitym, zielonym kamo:

 

http://www.airplane-pictures.net/image103452.html

 

Wkrótce i egzemplarz 956 będzie się tak samo prezentować;-)

 

A cena?- trochę powyżej 60 zł, w Gdyni naprzeciw 'hali", gdzie kupowałem model zapłaciłem ze zniżką 52 zł.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musi byc krytycznie o sklepach. Kiedyś juz pisałem ,mniejsze ceny większa ilośc sprzedanych modeli. Czyli większa dostepność.

 

A teraz meritum, mój Mi-24 kosztował w przeliczeniu 42 Pln a za Lim-5 dałem niecałe 30 Pln.

W Czechach...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kawał dobrej roboty z tym opisem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie gustuję w wiropłatach ale odwiedzając wczoraj sklep Pana Kazia w Gliwicach również zanabyłem to cudo. Jestem pod wrażeniem. Do tej pory zbudowałem dwie 21 zwezdy...Niemniej w pudełku Mi-24 bije je na głowę. Szkoda że rosjanie nie pokusili się o tak zdetalizowanego miga-15/17 czy 19 w 72.

Pozdrawiam

Damian Biwo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla ułatwienia. Tak wyglądał świeżo umyty i wypicowany płatowiec nb 956 na którymś air show w Radomiu:

 

CCI20101004_00000.jpg

Jesto na pewno malowanie WZL-1 już po remoncie o czym świadczy żółty odcień jaśniejszego koloru kamuflażu i polski napis "Uwaga śmigło".

Podaję oryginalne kolory jakie nanosił producent:

1.szarozielony- FS24583

2.zielony- FS24258

3.błękitny-FS25526

 

Porównanie z planami:

Altair PKL Mi-24D (płatowiec ten sam przecież):

Italeri:

it2.jpg

 

Hobby Boss:

hb2.jpg

 

Zwiezda:

zw2.jpg

 

Aero Technika Lotnicza 12/92

Italeri:

it1.jpg

 

Hobby Boss:

hb1.jpg

 

Zwezda:

zw1.jpg

 

Jak widać Zwiezda najlepiej leży w obu tych planach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, czyżby ze zdjęć wyprasek na planach miało wynikać, że wszystkie kadłuby, bez wyjątku są zdecydowanie za wysokie?

A jak leżą plany PKL na Aero? I czy w ogóle są jakieś godne całkowitego zaufania?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oglądałem ten model w zeszłą środę. I jestem pod dużym wrażeniem wykonania. Jeśli jeszcze pasowanie będzie na odpowiednim poziomie, to Zvezda urośnie nam na konkurencję dużych marek. Tylko kalki... trochę odbiegają od całości... te które oglądałem, wyglądały na grube i miały żółtawy odcień...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po takich recenzjach tak się napaliłem na niego, że mam zamiar nabyć, mimo, iż wiatraków nie robię . Uważam jednak Mi 24 za najpiękniejszy w swojej klasie i grzechem byłoby nie mieć go w zbiorach. Znalazłem po 48 PLN + niestety wysyłka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupiłem, model naprawdę rewelacyjny. Szkoda tylko, żenie ma odlanych nitów, tylko cały gładki. Mi-24 nitowany jest nitami z łbem okrągłym, więc po "dziurkowaniu" zabraknie przysłowiowej wisienki na szczycie tortu.

 

ps. i model ma odwzorowaną asymetrię kadłuba - jak dla mnie po prostu rewelacja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Szkoda tylko, żenie ma odlanych nitów, tylko cały gładki. Mi-24 nitowany jest nitami z łbem okrągłym, więc po "dziurkowaniu" zabraknie przysłowiowej wisienki na szczycie tortu.

 

W 1/72 nitowanie, to małe miki- to jeszcze można przeboleć, albo delikatnie nanieść przyrządem zrobionym z trybu od zegarka. Gorzej w 1/35- weź zrób wypukłe nity, które żółci ludzie zrobili jako wklęsłe...

 

I jeszcze małe wtrącenie- model Hobby Bossa jawi mi się jako zmniejszona 1/35- te same podziały wnętrza kadłuba itd. Wierna kopia rzekłbym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W sprawie nitów .W Czechach były jako kalkomanie ,naprawde wypukłe! miał juz ktos z tym do czynienia ? mozecie cos podpowiedzieć ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
W sprawie nitów .W Czechach były jako kalkomanie ,naprawde wypukłe! miał juz ktos z tym do czynienia ? mozecie cos podpowiedzieć ?

 

Widziałem to cudo. Podobno nawet dość fajnie wychodzi. Tylko, że w przypadku Mi-24, jak zresztą i innych śmigłowców pojawia się problem- jak poprawnie odwzorować nity na wręgach siłowych i wzmocnieniach. Naklejane nity masz w formie pojedynczych pasków, a tu bawimy się z całą ich siatką o określonym wzorze:

 

http://www.airplane-pictures.net/image105210.html

 

Wręga siłowa jest tu zaraz za lukiem klimatyzatora.

 

Trzeba by było się bawić z każdym nitem z osobna. Syzyfowa robota.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ale straszne pudełka teraz mają

Fakt , moje pudełko stawiało taki opór , że dostało nożem.

Generalnie jestem pod duuużym wrażeniem , ilości detali i te silniczki - cudo!

Brakuje teraz "naszych " kalek - mnie rajcuje nowy kamuflaż , jak wcześniej zapowiedział kolega czekam aż go przemalują.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ale straszne pudełka teraz mają

Brakuje teraz "naszych " kalek - mnie rajcuje nowy kamuflaż , jak wcześniej zapowiedział kolega czekam aż go przemalują.

 

Niebawem ukażą się kalki do kilku polskich maszyn zarówno w wersji W, jaki i D w obu rodzajach kamuflaży

 

Cierpliwości.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakby Ci powiedzieć... z pewnego źródła:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mariusz,to niech,, pewne żródło ,, zamiesci testowe obrazki tych kalkomani. Będzie to dobre wejscie na rynek / reklama ,no ale tego słowa nie można uzyć bez zgody moderatorów

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.