Skocz do zawartości

Junkers Ju 87B-2 Airfix 1/72


tombie01

Rekomendowane odpowiedzi

A ołówkowy trik z maskowaniem owiewki? Oklejamy owiewkę taśmą i całość zaczynamy "ołówkować" miękkim ołówkiem, podobnie do monety odrysowywanej na położonej nań kartce papieru. Ramy kabiny się nam wówczas elegancko odcisną, zdjętą z owiewki maskę wyciąć już łatwo...

(-:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ołówkowy trik z maskowaniem owiewki? Oklejamy owiewkę taśmą i całość zaczynamy "ołówkować" miękkim ołówkiem, podobnie do monety odrysowywanej na położonej nań kartce papieru. Ramy kabiny się nam wówczas elegancko odcisną, zdjętą z owiewki maskę wyciąć już łatwo...

(-:

 

niestety - nie wiem czy miałeś tą owiewkę w ręku ale na niej linie podziału są tak znikome że mogą posłużyć modelarzowi jedynie do zwymiarowania, przez Tamiyowską taśmę nie odwzorują się ich w ten sposób (podobnie przez malarską) musiałbym szukać czegoś bardzo wiotkiego - ale dzięki to na pewno kolejny dydaktyczny sposób

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czy dobrze mnie zrozumiałeś z ośkami, dlatego uściślę; nawierty w owiewkach kół, ścinasz wewnątrz owiewek kołki ustalające i kleisz części, po obróbce i malowaniu wkładasz koło i wsuwasz ośkę i finito. Albo po prostu wklej koło po malowaniu i też będzie dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...bo trzeciego sposobu to ta owiewka nie wytrzyma, jest za bardzo porysowana

Namawiam na paski z kalek z jeszcze jednego powodu. Teraz spokojnie możesz przeszlifować całość owiewki na gładko i ją wypolerować - pozbędziesz się rys a na dodatek na gładką powierzchnię paski z kalki się ładnie położą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...bo trzeciego sposobu to ta owiewka nie wytrzyma, jest za bardzo porysowana

Namawiam na paski z kalek z jeszcze jednego powodu. Teraz spokojnie możesz przeszlifować całość owiewki na gładko i ją wypolerować - pozbędziesz się rys a na dodatek na gładką powierzchnię paski z kalki się ładnie położą.

 

Czyli przeszlifować papierem np 2000 i/lub 2500, a następnie wypolerować filcem - ręcznie czy np szlifierką?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli przeszlifować papierem np 2000 i/lub 2500, a następnie wypolerować filcem - ręcznie czy np szlifierką?

Przy jednej pancernej kabince zaczynałem od pilników, później krążki papieru i kamienie na szlifierce, następnie 600,800 i 1200 wodny, a następnie krążek z filcem i pasta do zębów, ale nie wolno trzymać szlifierki zbyt długo w jednym miejscu, materiał zaczyna się topić i "zwijać". Ostatnio przekonałem się do pasty polerskiej Tempo, dostępne na stacjach benzynowych i np. Castoramie.

Można w ten sposób doprowadzić do porządku chyba każdą kabinkę. Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki koledzy za masę dobrych rad - teraz efekty ich stosowania:

 

zeszlifowalem owiewkę - obeszło się bez pilników zacząłem papierem 1200 później 2000 i 2500 a nastepnie filc na szlifierkę

 

tutaj po starciu papierami ściernmymi

9e15c2c22a546731med.jpg

 

tutaj po polerce widac że jeszcze będę musiał trochę pucować

 

541fdf875703097dmed.jpg

 

paski zrobię z kalkomani popzostałej po TBF-ie znalazłem akurat dwa czarne w miarę szerokie pasy z których będe ciał

 

f071a95385460ea3med.jpg

 

pomalowałem Humbrolem 91

 

259a2d6a8d726065med.jpg

 

i polakierowałem - pozostało odczekać - mając w aerku farbke 91 dokończyłem kołpak śmigła

 

b1ab3e55ef1728d0med.jpg

 

falc farby ktory pozostał ścieram papierem 2500/ na sucho

psiknąłem też część kadłuba pod śmiglem

 

163816af7d6e8713med.jpg

 

i zamontowalem wiatrak

 

f18ef149c1ca78bemed.jpg

\

19341d45892fb896med.jpg

 

śmigiełko oczywiście sie obraca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmęczylem kilka elementów - np koła - tutaj mimo dobrych rad zrezygnowałem z ośki i tak musiałbym ją zaszpachlować po obu zewnetrznych stronach.

 

e881ce628f0a9a70med.jpg

aeab6b4dcc39d80emed.jpg

3026ba531dcecceamed.jpg

 

zamaskowałem koła w taki sposób aby nie było problemu z ich odklejeniem

 

skleiłem tylne usterzenie pomimo, iż tutaj również miałem kilka dylematów. Podpórki są w kolerze spodu samolotu i utrudniają malowanie pozostałych elementów ale postanowilem je przykleić i na końcu pomoalować pędzlem.

 

c3ace50387bdbb88med.jpg

 

podziałałem również z owiewką kalkomania pomalowana i polakierowana lakierem enamel z Model Mastera zdała egzamin z farbą nic się nie stało ani pod wpływem wody ani płynów SET, owiewka równiez prezentuje się ładnie po wypolerowaniu pastą Tempo z użyciem filca na szlifierce,

 

 

06c975ad487ec2f5med.jpg

4612d0809ef7d761med.jpg

 

Mam pytanie jeszcze o linie łączącą owiewkę z kadłubem, tutaj również wystepuje ramka, pisaliście aby wykonać ją przy malowaniu całości, ale czy i jak mogę zamaskować owiewkę aby nie uszkodzić pasków z kalkomani

chyba, że macie na to zupełnie inny - odmienny sposób a może mam ją również wykonać z kalkomani i delikatnie połączyć malując pędzlem łącznie

cc382c17dd463b28med.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie jeszcze o linie łączącą owiewkę z kadłubem, tutaj również wystepuje ramka, pisaliście aby wykonać ją przy malowaniu całości, ale czy i jak mogę zamaskować owiewkę aby nie uszkodzić pasków z kalkomani

chyba, że macie na to zupełnie inny - odmienny sposób a może mam ją również wykonać z kalkomani i delikatnie połączyć malując pędzlem łącznie

Moim zdaniem owiewkę założyłbym po pomalowaniu kadłuba i dołem położył paski kalkomanii na miejsce styku z kadłubem. Potem ew poprawki z pędzla.

Owiewka pierwsza klasa (porównując ze stanem wyjściowym).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma to jak dwie różne opinie - wydaje mi się że wybiorę radę Mikele nie dlatego że wydaje mi się bardziej słuszna ale na pewno wniesie do moich umiejętności kolejne doświadczenie - nigdy nie kładłem lakieru na transparentne części owiewki a i fakt czy kalkomania wytrzyma maskowanie też mnie bardzo ciekawi. ( tak a propos to ile warstw sidoluxu zalecasz-ja standardowo na model kładę trzy cienkie warstwy lakieru )

 

zanim doczekałem się na odpowiedzi (rozumiem że jest długi weekend-ale przez moment odniosłem takie wrażenie że całe lotnictwo wyjechalo a na forum zostala pancerka) na moje pytania zamierzałem zrobić niemal dokładnie tak jak opisał Falstart ale wiem, że poprawka pędzlem zostawi ślad odbiegający od całej reszty malowania aerkiem-chyba że ktoś ma to radę - ja myślałem aby bardziej rozcieńczyć tą farbę którą nanosi się pędzlem?-w każdym razie robiłem poprawki w kabinie i rożnica jest znaczna-cały model maluję Humbrolami

 

dołożyłem dolne ramki owiewki

3ea9fcfaf482558bmed.jpg

032f7c18dec4d24emed.jpg

 

chcąc przygotować więcej rzeczy do lakierowania i przy jednym brudzeniu aerka pomalowałem spód samolotu

088b5a38cf569945med.jpg

oraz najbrzydsze na świecie obudowy kól

 

1f3c2e54f8126cf0med.jpg

09598d7ced07f2femed.jpg

21abb56ca6da0df6med.jpg

 

jakość odlewow małych elementów takich jak bomby czy karabin dają wiele do życzenia i bardzo kształcą jeśli chodzi o szlifowanie taki filigramowych części, korzystając z okazji że miałem w aerku farbę H91 również je pomalowałem

f18e92a5cff8717bmed.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polakierowałem owiewkę ale z początku miałem serce w gardle - sidolux ułożył się w taki sposób, że wyglądał jak olej na szkle - zero gładkiej powłoki tylko krople płynu zebrane w kilkunastu miejscach ale podczas schnięcia powierzchnia uzyskała ładną (może nie idealną) transparentną gładź

844da115ee898cacmed.jpg

db98165bc93a7df9med.jpg

 

odmaskowałem też kółka

11a1e1203fed514amed.jpg

ac8627306237f001med.jpg

 

czeka mnie jeszcze jeden problematyczny element tego samolotu mianowicie podwieszne stelarze pod skrzydłami na zdjęciu samolotu widać że każdy ze stelarzy posiada naniesione elemenrty oznaczeń

 

c1a0d741ecc44ad3med.jpg

 

z początku mialem zamiar nanieść na nie odpowiednie czarne i białe paski farbą ale później stwierdziłem że posiadam resztki kalkomani z niemieckim krzyżem i po naklejeniu głównuych oznaczeń na skrzydło przykleję stelarz z wcześniej naniesioną kalkomanią krzyża - dlatego momalowałem je oddzielnie

 

6e8e3dc8d9b2fd29med.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tombie01, wedle mnie to z kabinką możesz mieć sporo problemów, maskowanie może zerwać miejscowo paski i sido, oby nie. Sądziłem, że najpierw przykleisz i obrobisz kabinę, pomalujesz model, a na końcu nakleisz ramki, no ale próbuj. Przygotuj sobie arkusik na paski i bez stresu rób swoje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

czeka mnie jeszcze jeden problematyczny element tego samolotu mianowicie podwieszne stelarze pod skrzydłami na zdjęciu samolotu widać że każdy ze stelarzy posiada naniesione elemenrty oznaczeń

 

c1a0d741ecc44ad3med.jpg

 

 

To nie są żadne stelaże, a hamulce aerodynamiczne.

 

 

Z nitami zrób coś takiego: Zdrap je. Jak masz twarde paznokcie to dasz radę. Jak nie, to jakimś drewnianym , lub plastikowym narzędziem, które nie pokaleczy powierzchni, a usunie nity. Na modelu zostaną ślady po nitach, te większe spoleruj. Będzie lepiej. Jakieś 20 lat temu odnitowałem w ten szybki sposób airfixowego Bf109 z interesującym efektem i bez uszkodzenia reszty linii podziału.

 

 

Model ma trzydzieści parę lat i wtedy taka moda obowiązywała. Mimo wszystko nie jest to zły Stukas w tej skali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie powiem - faktycznie w porównaniu do rodzimych producentów skleja się całkiem nieźle ale faktycznie odbiega od standardów dzisiejszych. Na drapanie nitów już trochę za późno, zabrałem się za maskowanie aby nałożyć pierwszy kolor z kamo. Chciałbym zdążyć jeszcze dzisiaj tak aby w niedzielny spokojny dzionek zrobić maski do kamuflarzu

55ebefa294ee3125med.jpg

 

w tak zwanym międzyczasie pomalowałem karabin - zgodnie z instrukcją - ten gunmetal z Humbrola wydaje mi się nie dokońca odpowiedni?!?

4d2647e7d7353417med.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podglądam po cichu bo sam kiedyś przerabiałem temat Stukasa B (gdzieś jest jeszcze na forum), ten gunmetal to taki stary pic na wode w modelach nie tylko Airfixa, przemaluj to na czarny mat i przetrzyj suchym pędzlem stalowym albo przemaluj to metalizerem czarnym humbrolowym i wypoleruj, tak jak jest teraz... to sam rozumiesz

 

pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Humbrol ma w swojej palecie dwie farby o tej samej nazwie. GunMetal 53 metallic (bardziej szary) i GunMetal 27004 metalcote (bardziej czarny). Moim zdaniem dużo lepiej wygląda ten drugi, bo pierwszy jest za jasny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Humbrol ma w swojej palecie dwie farby o tej samej nazwie. GunMetal 53 metallic (bardziej szary) i GunMetal 27004 metalcote (bardziej czarny). Moim zdaniem dużo lepiej wygląda ten drugi, bo pierwszy jest za jasny.

 

w instrukcji podany jest 53 metalic, mam w zasobach gun metal z ModelMaster - jest bardzo ciemny,

myślę że będzie ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Po długiej majowej przerwie od modelarstwa spowodowanej komuniami wracam do pracy pełen weny twórczej

 

f352a9bb42be885cmed.jpg

 

Całość pokryłem jaśniejszą zielenią z Humbrola 117

 

f087508285d8bf64med.jpg

03ecfff338ddb986med.jpg

 

szablony Kamo stworzyłem w następujący sposób - odrysowałem na kalkę techniczną kamo z instrukcji, nastepnie powiększyłem o ok 25% - taka róznica była mniej więcej między modelem a rysunkami

 

1a9e37a65ee6800dmed.jpg

 

do maskowania użyłem zaróno foli Oracle jak również taśmy tamiya

 

1558cb3befb8c2cbmed.jpg

pomalowałem Humbrolem 91

po "rozklejeniu" maski okazało się że tylko jeden ze szpiców na górnej pokrywie silnika nie wyszedł, w porówaniu do mojego poprzedniego ulepku jestem z siebie zadowolony

 

f00ab1d56b458aa7med.jpg

3149c252cadd0ea5med.jpg

04eacf0003c794e1med.jpg

5e11f5fcc87cae88med.jpg

d2aac703f3ea1456med.jpg

 

pozostawiając model w spokoju zająlem się wykonaniem reszty małych detali

 

fff9cefdd0fa0ac6med.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zdjęciu maskowania pokryłem cały model podwójną warstwa sidoluxu

9235e14235f119d2med.jpg

 

a następnie przykleiłem wszystkie przygotowane wcześniej elementy tj: podwozie, śmigło, oraz kabinę

845ae30fc151a8dbmed.jpg

d8f2266463544205med.jpg

7a9bf0b1e7303a29med.jpg

 

Rozpocząłem pracę z kalkomanią

7781a4a88fe6ec75med.jpg

jedyne wyzwanie to wykonanie kalki na hamulcach areodynamicznych które 'zasłaniają' krzyż -

b8ad71506a110583med.jpg

 

z początku miałem zamiar to pomalować - ale wygrzebałem w zapasach kalkomanie z krzyżem i wyciąłem z niej paski

39dc22f8e0d6066dmed.jpg

daf17ee83e029852med.jpg

045ced33786bfa1cmed.jpg

85930b7e8a19bd8bmed.jpg

9f80ecfb87d81d24med.jpg

 

przykleiłem pozostałe elementy podwozia

 

Kalkomanię pokryłem jedną wastwo sidoluxu - po wyschnięciu (bez brudzenia) nałożyłem dwie warstwy matowego werniksu Microskale - i nie wiem czy ten lakier nie daje dobrego efektu matu czy mam nałożyć kolejną warstwe ale nie jestem do końca zadowolony z efektu;

 

przy pracach końcowych zdazył mi sie niemiły wypadek - nacisnąłem niechcący na lufe karabinu - ten oderwał się i wpałd do środka ,

 

dfa2b7c8ca734d65med.jpg

f5752df847ba2e49med.jpg

 

spróbuję wykonać kilka lepszych zdjęć i zrobię galerię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.