Skocz do zawartości

MiG-15bis Franciszka Jareckiego (wydzielone)


Wojciech Butrycz

Rekomendowane odpowiedzi

Ciekawa jest też historia asa myśliwskiego Józefa Jeki. Brał udział między innymi w Kampani wrześniowej, Bitwie o Anglię, współpracował z CIA oblatując U-2 i wykonując loty nad Europą wschodnią oraz walczył w Indonezji. Z Franciszkiem Jareckim jest powiązany o tyle, że był jednym z kandydatów do wykradzenia MiGa-15. Miał być zrzucony na terenie ZSRR, dostać się do bazy lotniczej i uprowadzić samolot do Finlandii (przypomina mi to stary film "Firefox" :P). Akcję odwołano właśnie po ucieczce Jareckiego.

 

PS.

Nieudaną ucieczkę podjął w 1952 roku Edward Pytko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 72
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Znani mi kolejni nasi uciekinierzy to:

- Nieuport 24C1bis - (1 maja 1920) Piotr Abakanowicz,

- Ił-2m3 - "3" (21 marca 1949) ppor. Arkadiusz Korobczyński

- Lim-2 - "1327" (25 września 1956) Zygmunt Gościniak

- Lim-2 - "1919" (7 listopada 1957) por. Bohdan Kożuchowski

- TS-8 Bies - "1020" (10 lipca 1963) mjr Ryszard Obacz

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja znalazłem takich:

 

Arkadiusz Korobczyński - 1949 - Ił-2M3

Edward Pytko - 1952 - Jak-9

Henryk Kwiatkowski - 1951 - Po-2

Franciszek Jarecki - 1953 - MiG-15bis

Zdzisław Jaźwiński - 1953 - MiG-15bis

Zygmunt Gościniak - 1956 - Lim-2

Bogdan Kożuchowski - 1957 - Lim-2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem jeszcze to:

1982 – w Wiedniu wylądował An-2 uprowadzony przez trzech chorążych z eskadry lotnictwa transportowego w Krakowie (Kumor, Malec, Czerwiński). Zabrali ze sobą rodziny;

 

1983 – uzbrojonym śmigłowcem szturmowym Mi-2 uciekli do Szwecji piloci: Henryk Książek i Zbigniew Wojsa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co, robimy taki zestaw pt. 'Escapers'? Wydałbym to w skali 1/72 i 48. Może też 144, ale chyba modeli nie ma w tej ostatniej

Rzecz jasna będzie Mig-15bis Jareckiego. Kolorów raczej niewiele, więc pójdzie szybko w Techmodzie. Pozostałe dwa, trzy malowania wybierzcie sami ;). To taki 'modelworkowy' zestaw będzie. Limitowany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co, robimy taki zestaw pt. 'Escapers'? Wydałbym to w skali 1/72 i 48. Może też 144, ale chyba modeli nie ma w tej ostatniej

Rzecz jasna będzie Mig-15bis Jareckiego. Kolorów raczej niewiele, więc pójdzie szybko w Techmodzie. Pozostałe dwa, trzy malowania wybierzcie sami ;). To taki 'modelworkowy' zestaw będzie. Limitowany

 

 

No to mój wkład do projektu

Maszyna Kożuchowskiego

file.php?id=76&t=1&sid=6b7bed5c58b501f0031ac1195940fbee

 

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2816

 

Por. Arkadiusz Korobczyński uciekł 21 marca 1949 i lądował na Gotlandii.

Strzelec sierż. Zbigniew Kaczorowski powrócił do Polski.

Zdjęcia były chyba w jakimś "Aeroplanie" z lat 90-tych.

 

Szwedzi piszą jeszcze o jakimś Jaku-9 z 3 PLM , który lądował u nich w 1947, ale na razie nie znalazłem żadnych bliższych szczegółów.

Migi z różnych krajów "obozu socjalistycznego"

 

http://www.air-intel.nl/defectors.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli miałby być w 1/72 i 48, to najbezpieczniej wydać kalki do bisa Jareckiego, An-2 późniejszego wiedeńczyka, Ił-2m3 i może coś jeszcze, Jak-9 lub Mi-2? Do nich są (bądź będą) zestawy w obu skalach, z Biesem i Jak-18 już chyba ciężej. Tylko to zależy czy się dokopiesz do zdjęć.

 

Jarekk, jaki to numer dokładnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówię o oryginalnym malowaniu, przecież nie uciekał pomalowany w smoka

A możesz to malowanko zapodać? No bo ja nawet nie wiem jak on wyglądał oryginalnie.

A tak btw - 'Jarecki' już 'się robi'. Tak więc punkt [pierwszy z głowy. Czas na następne Chciałbym to jak najszybciej zrobić i dać do druku, żeby przed świętami był (zestaw) dostępny . Tak na gwiazdkę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1983 – uzbrojonym śmigłowcem szturmowym Mi-2 uciekli do Szwecji piloci: Henryk Książek i Zbigniew Wojsa.
To był chyba "2132" http://odkrywca.pl/forum_pics/picsforum16/mi2male_opt.jpg

W Lotnictwie AI 5/93 jest zdjęcie jednego z Jaków-18 tuż przed lądowaniem w Austrii. Niestety ujęcie takie, że nie widać numeru, ale mam wrażenie, że gdzieś widziałem jeszcze inne zdjęcia tej maszyny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To był chyba "2132"

Tu jest to samo zdjęcie i odrobina danych:

http://www.videofact.com/english/defectors1_pl.html

http://www.videofact.com/polska/robocze%20today/polenski.html

 

Są też wspomnienia pilota pod tytułem "Lot do wolności"/"Ucieczka do wolności"

https://itunes.apple.com/pl/book/lot-do-wolnosci/id513121924?mt=11

https://itunes.apple.com/pl/book/ucieczka-do-wolnosci/id517817880?mt=11

 

 

 

PS.

Trafiłem też na wystawę: Uciekinierzy z PRL-u

http://www.muzeumprl-u.pl/index.php?id=75

 

Bohaterami najbardziej spektakularnych ucieczek w czasach PRL byli piloci wojskowi i cywilni. W latach 1948-1989 odnotowano dziewiętnaście przypadków uprowadzenia maszyn wojskowych. Jeden z pierwszych miał miejsce w marcu 1949 r. kiedy na szwedzkiej Gotlandii wylądował lł-2 z eskadry Marynarki Wojennej z ppor. Arkadiuszem Korobczyńskim i mechanikiem bosmanem Zbigniewem Kaczorowskim na pokładzie.

 

Szczególny pod tym względem był rok 1953. W dniu śmierci Stalina, 5 marca, ppor. Franciszek Jarecki uprowadził na Bornholm nowoczesny wówczas samolot myśliwski typu MiG-15. Dokładnie dwa miesiące później jego wyczyn powtórzył ppor. Zdzisław Jaźwiński. Piloci uciekali nie tylko w pojedynkę. W lipcu 1956 r. czterech podchorążych z Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie uprowadziło do Austrii dwa samoloty szkoleniowe typu Jak-18. W lipcu 1963 r. mjr Ryszard Obacz, doświadczony instruktor i oblatywacz, wylądował wraz z żoną i dwójką synów w Berlinie Zachodnim na dwuosobowym samolocie szkolno-treningowym typu TS-8 Bies, z którego wcześniej wymontował wszelkie zbędne urządzenia.

 

Primaaprilisowym żartem nie okazał się wyczyn trzech chorążych z eskadry lotnictwa transportowego: Andrzeja Kumora, Andrzej Malca i Jerzego Czerwińskiego (wrócił do kraju), którzy I kwietnia 1982 r. uprowadzili samolot typu An-2 i po „uzupełnieniu" załogi o członków rodzin dolecieli do Wiednia.

 

Kraj „opuszczano" nie tylko za sterami samolotów. W lutym 1983 r. dwójka pilotów Henryk Książek i Zbigniew Wojsa uciekła do Szwecji uzbrojonym śmigłowcem szturmowym Mi-2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.robotmuseum.se/Mappar/Forelasningar/ARM_Teknisk_Underrattelse.pdf

 

Jest zdjęcie Mi-2, widać dokładnie numer i sporo szczegółów kamuflażu. Szwedzi piszą, że był uzbrojony w jedno stałe działko 23mm i miał ostrą amunicję.

 

Ja bym głosował właśnie za tym śmigłowcem , Jareckim , oraz Kożuchowskim (mała dioramka z leżącym na brzuchu Limem, byłaby ciekawa).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mowa tutaj o maszynach wojskowych, a pomijamy maszyny cywilne których też kilka zostało pożyczonych w ramach "biletu w jedną stronę" Uprowadzonych zostało kilka Jaków-12, Gawron, Zlin, An-2, An-24 Polish Aircraft at Tempelhof: http://www.mil-airfields.de/de/berlin-tempelhof-central-airport.htm pod tym linkiem na samym dole jest artykuł o naszych maszynach, a wiem że jeszcze jakiś AN-24 LOTu był uprowadzony i Zlin 42 SP-ALM. Tutaj fotka Wiedeńczyka z czasów ucieczki: http://historia.newsweek.pl/boleslaw-wrona--bohater-mimo-woli,zoom,79079.html raczej w standardowym malowaniu tamtych czasów, czyli jeszcze nie łaciaty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Artek, nie chcę mieszać cywilnych z wojskowymi. Jak sobie wyobrażasz kalkę z Mig-15 i An-24. Np. w 1/72 czy 48 .

An-24 co chwila lądowały w latach 80tych na Tempelhof i stało się to już prawdziwą plagą. Leciałeś np. z Warszawy do Szczecina, ale nigdy nie wiedziałeś gdzie wylądujesz . To osobna działka (którą mam akurat rozpracowaną).

Wracając do tematu - czyli Migi-15 '346' i Kożuchowskiego, Mi-2 i coś jeszcze? Czy zamykamy temat na tych trzech?

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do tematu - czyli Migi-15 '346' i Kożuchowskiego, Mi-2 i coś jeszcze? Czy zamykamy temat na tych trzech?

Ja bym proponował jeszcze Jaka lub Iła, ale tu może być problem z dokumentacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi-2 2132 to był US przebudowany na URN. MiG-15bis, Mi-2, An-2 i Ił-2/Jak-9 i mielibyśmy zestaw idealny

 

W Lotnictwie AI 5/93 jest zdjęcie jednego z Jaków-18 tuż przed lądowaniem w Austrii. Niestety ujęcie takie, że nie widać numeru, ale mam wrażenie, że gdzieś widziałem jeszcze inne zdjęcia tej maszyny.

Mam podobne wrażenie, tylko gdzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.