Jump to content
Mikele

Schematy malowań lotnictwa polskiego.

Recommended Posts

Przy okazji dyskusji w warsztacie Jaka-1B jednego z kolegów tu na forum pomyślałem, że może warto by było mieć tu jedno miejsce, gdzie będzie można zweryfikować malowanie, w jakim chciało by się wykonać swój model. Ja w tym temacie mam kilka pytań, a że jest tu sporo osób całkiem dobrych z historii lotnictwa w Polsce to sądzę, że dyskusja się rozwinie. Jeśli temat się przyjmie to moderatorzy mogliby go przypiąć do góry strony, żeby zawsze był pod ręką.

 

1. Jak-3

29_2.jpg

Za wiedzą i zgodą właściciela praw autorskich

'Jak-3', Skrzydla W Miniaturze No.15, by Zbigniew Luranc, Wydawnitctwo Avia-Press via wp.scn.ru

 

Czy to malowanie z zieloną plamą na okaptowaniu silnika i kołpaku można uznać za poprawne? Całkiem fajne urozmaicenie szarego kamuflażu.

 

2. Jak-9D

29_11.jpg

"Yakovlev's Piston-Engined Fighters" Red Star Vol.5 by Yefim Gordon and Dmitriy Khazanov. © 2002. Published by Midland Publishing 4 Waitling Drive, Hinkley, LE10 3EY, England. ISBN 1-85780-140-7 via wp.scn.ru

 

To malowanie jest znane i potwierdzone, ale pytanie mam trochę inne. w LWP używane były Jak-9T - czy są znane schematy malowań tych samolotów wraz z numerami burtowymi? To 37mm działko nawet w modelu robiłoby wrażenie i gdyby była możliwość wykonania modelu tej wersji z szachownicą i w dwubarwnym kamuflażu to było by dobrze.

 

3. Ił-2M3

29_6.jpg

"Ilyshin Il-2 Shturmovik. Il-2 Type 3, Il-2 Type 3M, Il-2KR, UIl-2" by Michal Ovcacik, Karel Susa. © 4+v.o.s., 1st edition, Prague 2006. ISBN 80-87045-00-9. via wp.scn.ru

 

Po muzeach w Polsce stoją maszyny powojenne w nudnych, nanoszonych wałkiem jednobarwnych malowaniach, więc pytanie, czy w czasie służby w pułkach maszyny miały naniesiony trójbarwny kamuflaż na górnych powierzchniach?

 

4. Ił-10

29_5.jpg

Lotnictwo z Szachownica, issue 20, No.4, 2006. Ilustrirowany magazin milosnikow historii lotnictwa polskiego. ISSN 1643-5702 via wp.scn.ru

 

To samo pytanie co i powyżej. Plus jeszcze istotna sprawa - jaki numer burtowy?

 

5. Tu-2S

29_1_b2.jpg

Lotnictwo z Szachownica, issue 33, No.3, 2009. Ilustrirowany magazin milosnikow historii lotnictwa polskiego. ISSN 1643-5702 via wp.scn.ru

 

29_1_b3.jpg

"Sredni Samolot Bombowy Tu-2" Typy Broni I Uzbrojenia (TBiU), No.42 via wp.scn.ru

 

W przypadku bombowców, czy to Tu-2S czy Pe-2FT, sprawa wydaje się prosta - jednolita, ciemnozielona góra i błękitny spód, ale powyższe schematy są zastanawiające. Dwubarwny kamuflaż, czy polowe poprawki lakiernicze? I jak wyglądają górne powierzchnie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Po muzeach w Polsce stoją maszyny powojenne w nudnych, nanoszonych wałkiem jednobarwnych malowaniach, więc pytanie, czy w czasie służby w pułkach maszyny miały naniesiony trójbarwny kamuflaż na górnych powierzchniach? (...) To samo pytanie co i powyżej. Plus jeszcze istotna sprawa - jaki numer burtowy?

Oczywiście że były. Ił-2 i Ił-10. A kolorami z tych sylwetek bym się nie podpierał, bo to ten sam schemat malowania. Warto szukać malowań lotnictwa ZSRR z czasów wojny. Jeśli chodzi o numer Ił-10 nie dowiemy się. Są dwie fotografie tego samolotu, bez oznakowania. Takich zdjęć jest cała masa różnych samolotów...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeśli temat się przyjmie to moderatorzy mogliby go przypiąć do góry strony, żeby zawsze był pod ręką.

Myślę, że tak będzie. Mówisz i masz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byle bym tu monologu nie prowadził ;)

 

Po muzeach w Polsce stoją maszyny powojenne w nudnych, nanoszonych wałkiem jednobarwnych malowaniach, więc pytanie, czy w czasie służby w pułkach maszyny miały naniesiony trójbarwny kamuflaż na górnych powierzchniach? (...) To samo pytanie co i powyżej. Plus jeszcze istotna sprawa - jaki numer burtowy?

Oczywiście że były. Ił-2 i Ił-10. A kolorami z tych sylwetek bym się nie podpierał, bo to ten sam schemat malowania. Warto szukać malowań lotnictwa ZSRR z czasów wojny. Jeśli chodzi o numer Ił-10 nie dowiemy się. Są dwie fotografie tego samolotu, bez oznakowania. Takich zdjęć jest cała masa różnych samolotów...

Czyli w zasadzie wiadomo, że nic nie wiadomo z tymi numerami bocznymi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aby ogarnąć problematykę malowań naszych samolotów z okresu 1943-46 warto zainwestować w to wydawnictwo:

 

AK_zps454c37da.jpg

 

Poza tym co już ogólnie wiadomo o kamuflażach sowieckich pozostaje jeszcze zapomniany kamuflaż z 1944 roku.

Dotyczy on w zasadzie małej ilości samolotów, ale rodzynek jest. To Szczerbakow Szcze-2. Nasze powojenne Szczerbakowy były malowane właśnie w tym kamuflażu. Dwa odcienie szarości jak myśliwce.

Encyklopedia wiedzy to czasopismo "Lotnictwo z szachownicą".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeba będzie w takim razie zainwestować w literaturę.

 

Kolejny samolot na tapetę: MiG-19P/PM

 

f43d24654e04bb1ed47fd40891874446mig19g%20kopiowanie.jpg

http://lotniczapolska.pl/MiG-19P-po-remoncie,27164

 

Komu jak komu, ale grupie rekonstrukcyjnej wieżyć można i trzeba Ale - po pierwsze, czy wszystkie dziewiętnastki miały zielone osłony anten radaru (wiadomo,że rozrzut barw jest spory: niebieskie, szare, czerwone(?) ), po drugie, czy kolor wnęk podwozia też zielony, czy może jak w przypadku MiG-15/17 szare (to samo dot. goleni podwozia) i po trzecie, czy kolorystyka kokpitu tak, jak w zrekonstruowanym 728?

 

Jeszcze jedno pytanie - instrukcja modelu MiG-19PM Trumpetera w 1/48 podaje kolor wnęk hamulców aerodynamicznych jako żółty. Jak to się ma do samolotów używanych w LWP?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komu jak komu, ale grupie rekonstrukcyjnej wierz można i trzeba

Ale - po pierwsze, czy wszystkie dziewiętnastki miały zielone osłony anten radaru (wiadomo,że rozrzut barw jest spory: niebieskie, szare, czerwone(?) ), po drugie, czy kolor wnęk podwozia też zielony, czy może jak w przypadku MiG-15/17 szare (to samo dot. goleni podwozia) i po trzecie, czy kolorystyka kokpitu tak, jak w zrekonstruowanym 728?

 

Jeszcze jedno pytanie - instrukcja modelu MiG-19PM Trumpetera w 1/48 podaje kolor wnęk hamulców aerodynamicznych jako żółty. Jak to się ma do samolotów używanych w LWP?

 

Ad.1 - Na 99,9% tylko zielone. W tym okresie szarych lub błękitnych Rosjanie raczej już nie malowali. Na czerwono nigdy? To kolor zarezerwowany dla sprzętu lotniskowego.

Ad.2 - Zielona wnęka na fabrycznym to bajka. Pod koniec użytkowania "21", gdy nie było innych farb, takie cuda się zdarzały na osłonach wnęk.

Ad.3 - klasyczny szary.

Ad.4 - Z tym kolorem "żółtym" to musisz poszperać w zdjęciach rozkręcanych "21". To w zasadzie dwie farby antykorozyjne do wnętrz płatowca. Zapewne też je stosowano na "19". Zwykła żółta, gdzieś głęboko we wnętrzu kadłuba i jasno-brudno-zielono-żółta na pokrywach i wnętrzach otwieranych luków.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikele - bardzo dobry pomysł na wątek wymiany informacji .

 

Odnośnie jednego z zagadnień poruszonych na początku - fotkę Jaka-9T w malowaniu dwubarwnym - czyli spód jasnoniebieski, góra zielona?oliwkowa z numerem burtowym 79 można znaleźć w Monografiach Lotniczych nr 47 strona 73.

 

A moje pytanie - czy ktoś wie, czy - a jeśli tak to jaki i gdzie umieszczony - numer miał śmigłowiec SM-1 (Mi-1) występujący w malowaniu dwubarwnym z pasem ozdobnym znany z lądowania pilota Tatarewicza na dachu jednego z wieżowców w Warszawie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jarekk - Ale wpadziocha z ortografem Normalnie, i tower you

 

Dzięki za odpowiedzi, sporo się wyjaśniło. Z tymi czerwonymi osłonami to gdzieś na jakimś forum ktoś się próbował bawić w identyfikację kolorów z czarno-białych zdjęć, ale że to było jakieś anglojęzyczne forum to z dużą dozą nieufności taką wiadomość przyjąłem. A ta farba antykorozyjna we wnękach - o tym nie pomyślałem, a brzmi to logicznie, dzięki.

 

@Mikołaj75 - malowanie dwubarwne to miałem na myśli dwukolorowy schemat na górnych powierzchniach. Może niedokładnie sforumułowane pytanie z mojej strony. Na pewno Pe-2 i Tu-2 w jednolitym zielonym malowaniu będę musiał wykonać więc chciałbym uniknąć kolejnych malowań tego typu, żeby zbyt monotonnie na półce nie było ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szanowni koledzy!

 

Bylem przyjacielem Zbyszka Luranca. Posiadam wszelkie prawa autorskie do "Skrzydel w miniaturze" i wszystkich Jego publikacji. W kazdym numerze jest wyraznie zabronione kopiowanie i publikowanie wszelkich tresci, tak w wersji mechanicznej, jak i elektonicznej. Zatem jesli ktos chce tu zamiescic cos z zawartosci "Skrzydel", prosze o zwrocenie sie do mnie o zezwolenie. Prosze Was uszanujcie ciezka prace i wole Zbyszka.

 

"Skrzydla" nie beda juz wznowione (chyba, ze rodzina zadecyduje inaczej) w rzadnej formie. W swoich zbiorach posiadm wszystkie numery "Skrzydel". W razie potrzeby udostepnie zawarte w nich materialy.

 

Marek M. Misiewicz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeszcze jedno pytanie - instrukcja modelu MiG-19PM Trumpetera w 1/48 podaje kolor wnęk hamulców aerodynamicznych jako żółty. Jak to się ma do samolotów używanych w LWP?

http://www.remontmiga.pl/w_hangarze.html

Nie mogę linkować bezpośrednio. Trzy ostatnie zdjęcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To dylematy co do kolorów z MiGiem-19 można uznać za wyjaśnione. Świetne zdjęcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
A moje pytanie - czy ktoś wie, czy - a jeśli tak to jaki i gdzie umieszczony - numer miał śmigłowiec SM-1 (Mi-1) występujący w malowaniu dwubarwnym z pasem ozdobnym znany z lądowania pilota Tatarewicza na dachu jednego z wieżowców w Warszawie?
Czy chodzi o śmigłowiec z linią graniczną kolorów w połowie kadłuba? Górna część jasna, dolna ciemniejsza i ciemny pasek graniczny przechodzący piorunkiem na belkę?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Śmigłowiec był bez numerów.

 

Co do nagrody - pewnie Cię zaskoczę, ale pamiętam i schematy są już opracowane i gotowe do drucku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejne pytanie, o dość osobliwy samolot. P-39Q Połynina. Specjalnie "polski" to on nie jest, ale nie uciekajmy w stronę polityki. Piękny samolot z szachownicą, tylko pytanie, która interpretacja zdjęć czarno-białych jest najbliżej prawdy?

 

1.

29_1.jpg

Artist: © Artur Juszczak via wp.scn.ru

 

2.

29_1_b3.jpg

Source: Clavework Graphics via wp.scn.ru

 

3.

29_1_b4.jpg

Mini Replika, (No.42) 2/2005. ISSN 1429-3935. via wp.scn.ru

 

Jedyne, co się zgadza to kolor numeru burtowego Które malowanie najbliżej prawdy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Według opisów naocznych widzów wariant 2.

Statecznik czerwony, jednak ten kolor żółty nie był chyba opisany jako żółty. Zachowane zdjęcie wskazuje, że jakiś jaśniejszy od reszty i nie biały.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Według opisów naocznych widzów wariant 2.

Statecznik czerwony, jednak ten kolor żółty nie był chyba opisany jako żółty. Zachowane zdjęcie wskazuje, że jakiś jaśniejszy od reszty i nie biały.

 

 

No bardzo Cię przepraszam - na nr 2 jest szachownica jest odwrócona. Mam jego zdjęcie od dawna i trudno tak na dobrą sprawę dokładnie określić kolor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skupiając się na stateczniku zapomniałem o szachownicy.

 

Lotnictwo z szachownicą nr 22, str.13:

-"Z tego okresu zachował się opis malowania płatowca, sporządzony przez jednego ze słuchaczy TSWL-kpr.techn.lotn. Adama Borowczyka. Powierzchnia samolotu była pokryta oryginalnym amerykańskim lakierem, natryskanym jeszcze w wytwórni Bella. Wierzch był koloru wypłowiałego khaki, podobnego do spełzłej jesiennej trawy. Można go było określić jako oliwkowy ze znacznym odcieniem piaskowego. Spód był szaro-błękitny, jasny. Po lewej, w spodzie przedniej części kadłuba namalowano czerwony napis znamionowy: US ARMY AIR FORCE P-39-Q-21-BE-SERIAL NO A.C. 44-3..........

Statecznik pionowy i pas pod nim na kadłubie były żółte. Ster kierunku czerwony. Liczba 01 żółta (lub biała ?)"

 

Chyba, że pan kapral buja?

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na okładce monografii 36 SSPL aeromaxu jest sylwetka 2 z poprawioną szachownicą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=3609&postdays=0&postorder=asc&start=0

3 strony dyskusji -ilu Dyskutantów , tyle koncepcji odnośnie tego samolotu.

 

Tiaaaa..... nawet brałem udział w tej dyskusji. Ile to już lat Koncepcje były rożne bo to luźna dyskusja była ale co nieco udało się ustalić. Mnie ciekawi natomiast co innego. Jak wyglądały płaty od góry. Amerykanie malowali na jednym płacie oznaczenia. Czy Rosjanie zakryli je swoją gwiazdą i dodali drugą na drugim placie, czy też po prostu zamalowali ? A jeśli były gwiazdy to co z tym fantem zrobili nasi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.