Mikele 16 Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Przy okazji dyskusji w warsztacie Jaka-1B jednego z kolegów tu na forum pomyślałem, że może warto by było mieć tu jedno miejsce, gdzie będzie można zweryfikować malowanie, w jakim chciało by się wykonać swój model. Ja w tym temacie mam kilka pytań, a że jest tu sporo osób całkiem dobrych z historii lotnictwa w Polsce to sądzę, że dyskusja się rozwinie. Jeśli temat się przyjmie to moderatorzy mogliby go przypiąć do góry strony, żeby zawsze był pod ręką. 1. Jak-3 Za wiedzą i zgodą właściciela praw autorskich 'Jak-3', Skrzydla W Miniaturze No.15, by Zbigniew Luranc, Wydawnitctwo Avia-Press via wp.scn.ru Czy to malowanie z zieloną plamą na okaptowaniu silnika i kołpaku można uznać za poprawne? Całkiem fajne urozmaicenie szarego kamuflażu. 2. Jak-9D "Yakovlev's Piston-Engined Fighters" Red Star Vol.5 by Yefim Gordon and Dmitriy Khazanov. © 2002. Published by Midland Publishing 4 Waitling Drive, Hinkley, LE10 3EY, England. ISBN 1-85780-140-7 via wp.scn.ru To malowanie jest znane i potwierdzone, ale pytanie mam trochę inne. w LWP używane były Jak-9T - czy są znane schematy malowań tych samolotów wraz z numerami burtowymi? To 37mm działko nawet w modelu robiłoby wrażenie i gdyby była możliwość wykonania modelu tej wersji z szachownicą i w dwubarwnym kamuflażu to było by dobrze. 3. Ił-2M3 "Ilyshin Il-2 Shturmovik. Il-2 Type 3, Il-2 Type 3M, Il-2KR, UIl-2" by Michal Ovcacik, Karel Susa. © 4+v.o.s., 1st edition, Prague 2006. ISBN 80-87045-00-9. via wp.scn.ru Po muzeach w Polsce stoją maszyny powojenne w nudnych, nanoszonych wałkiem jednobarwnych malowaniach, więc pytanie, czy w czasie służby w pułkach maszyny miały naniesiony trójbarwny kamuflaż na górnych powierzchniach? 4. Ił-10 Lotnictwo z Szachownica, issue 20, No.4, 2006. Ilustrirowany magazin milosnikow historii lotnictwa polskiego. ISSN 1643-5702 via wp.scn.ru To samo pytanie co i powyżej. Plus jeszcze istotna sprawa - jaki numer burtowy? 5. Tu-2S Lotnictwo z Szachownica, issue 33, No.3, 2009. Ilustrirowany magazin milosnikow historii lotnictwa polskiego. ISSN 1643-5702 via wp.scn.ru "Sredni Samolot Bombowy Tu-2" Typy Broni I Uzbrojenia (TBiU), No.42 via wp.scn.ru W przypadku bombowców, czy to Tu-2S czy Pe-2FT, sprawa wydaje się prosta - jednolita, ciemnozielona góra i błękitny spód, ale powyższe schematy są zastanawiające. Dwubarwny kamuflaż, czy polowe poprawki lakiernicze? I jak wyglądają górne powierzchnie? Quote Link to post Share on other sites
young 1 Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Po muzeach w Polsce stoją maszyny powojenne w nudnych, nanoszonych wałkiem jednobarwnych malowaniach, więc pytanie, czy w czasie służby w pułkach maszyny miały naniesiony trójbarwny kamuflaż na górnych powierzchniach? (...) To samo pytanie co i powyżej. Plus jeszcze istotna sprawa - jaki numer burtowy? Oczywiście że były. Ił-2 i Ił-10. A kolorami z tych sylwetek bym się nie podpierał, bo to ten sam schemat malowania. Warto szukać malowań lotnictwa ZSRR z czasów wojny. Jeśli chodzi o numer Ił-10 nie dowiemy się. Są dwie fotografie tego samolotu, bez oznakowania. Takich zdjęć jest cała masa różnych samolotów... Quote Link to post Share on other sites
Super Moderator okonek 0 Posted June 5, 2014 Super Moderator Share Posted June 5, 2014 Jeśli temat się przyjmie to moderatorzy mogliby go przypiąć do góry strony, żeby zawsze był pod ręką. Myślę, że tak będzie. Mówisz i masz Quote Link to post Share on other sites
Mikele 16 Posted June 5, 2014 Author Share Posted June 5, 2014 Byle bym tu monologu nie prowadził ;) Po muzeach w Polsce stoją maszyny powojenne w nudnych, nanoszonych wałkiem jednobarwnych malowaniach, więc pytanie, czy w czasie służby w pułkach maszyny miały naniesiony trójbarwny kamuflaż na górnych powierzchniach? (...) To samo pytanie co i powyżej. Plus jeszcze istotna sprawa - jaki numer burtowy? Oczywiście że były. Ił-2 i Ił-10. A kolorami z tych sylwetek bym się nie podpierał, bo to ten sam schemat malowania. Warto szukać malowań lotnictwa ZSRR z czasów wojny. Jeśli chodzi o numer Ił-10 nie dowiemy się. Są dwie fotografie tego samolotu, bez oznakowania. Takich zdjęć jest cała masa różnych samolotów... Czyli w zasadzie wiadomo, że nic nie wiadomo z tymi numerami bocznymi Quote Link to post Share on other sites
Jarekk 21 Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Aby ogarnąć problematykę malowań naszych samolotów z okresu 1943-46 warto zainwestować w to wydawnictwo: Poza tym co już ogólnie wiadomo o kamuflażach sowieckich pozostaje jeszcze zapomniany kamuflaż z 1944 roku. Dotyczy on w zasadzie małej ilości samolotów, ale rodzynek jest. To Szczerbakow Szcze-2. Nasze powojenne Szczerbakowy były malowane właśnie w tym kamuflażu. Dwa odcienie szarości jak myśliwce. Encyklopedia wiedzy to czasopismo "Lotnictwo z szachownicą". Quote Link to post Share on other sites
Mikele 16 Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 Trzeba będzie w takim razie zainwestować w literaturę. Kolejny samolot na tapetę: MiG-19P/PM http://lotniczapolska.pl/MiG-19P-po-remoncie,27164 Komu jak komu, ale grupie rekonstrukcyjnej wieżyć można i trzeba Ale - po pierwsze, czy wszystkie dziewiętnastki miały zielone osłony anten radaru (wiadomo,że rozrzut barw jest spory: niebieskie, szare, czerwone(?) ), po drugie, czy kolor wnęk podwozia też zielony, czy może jak w przypadku MiG-15/17 szare (to samo dot. goleni podwozia) i po trzecie, czy kolorystyka kokpitu tak, jak w zrekonstruowanym 728? Jeszcze jedno pytanie - instrukcja modelu MiG-19PM Trumpetera w 1/48 podaje kolor wnęk hamulców aerodynamicznych jako żółty. Jak to się ma do samolotów używanych w LWP? Quote Link to post Share on other sites
Jarekk 21 Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Komu jak komu, ale grupie rekonstrukcyjnej wierzyć można i trzeba Ale - po pierwsze, czy wszystkie dziewiętnastki miały zielone osłony anten radaru (wiadomo,że rozrzut barw jest spory: niebieskie, szare, czerwone(?) ), po drugie, czy kolor wnęk podwozia też zielony, czy może jak w przypadku MiG-15/17 szare (to samo dot. goleni podwozia) i po trzecie, czy kolorystyka kokpitu tak, jak w zrekonstruowanym 728? Jeszcze jedno pytanie - instrukcja modelu MiG-19PM Trumpetera w 1/48 podaje kolor wnęk hamulców aerodynamicznych jako żółty. Jak to się ma do samolotów używanych w LWP? Ad.1 - Na 99,9% tylko zielone. W tym okresie szarych lub błękitnych Rosjanie raczej już nie malowali. Na czerwono nigdy? To kolor zarezerwowany dla sprzętu lotniskowego. Ad.2 - Zielona wnęka na fabrycznym to bajka. Pod koniec użytkowania "21", gdy nie było innych farb, takie cuda się zdarzały na osłonach wnęk. Ad.3 - klasyczny szary. Ad.4 - Z tym kolorem "żółtym" to musisz poszperać w zdjęciach rozkręcanych "21". To w zasadzie dwie farby antykorozyjne do wnętrz płatowca. Zapewne też je stosowano na "19". Zwykła żółta, gdzieś głęboko we wnętrzu kadłuba i jasno-brudno-zielono-żółta na pokrywach i wnętrzach otwieranych luków. Quote Link to post Share on other sites
Mikolaj75 624 Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Mikele - bardzo dobry pomysł na wątek wymiany informacji . Odnośnie jednego z zagadnień poruszonych na początku - fotkę Jaka-9T w malowaniu dwubarwnym - czyli spód jasnoniebieski, góra zielona?oliwkowa z numerem burtowym 79 można znaleźć w Monografiach Lotniczych nr 47 strona 73. A moje pytanie - czy ktoś wie, czy - a jeśli tak to jaki i gdzie umieszczony - numer miał śmigłowiec SM-1 (Mi-1) występujący w malowaniu dwubarwnym z pasem ozdobnym znany z lądowania pilota Tatarewicza na dachu jednego z wieżowców w Warszawie? Quote Link to post Share on other sites
Mikele 16 Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 @Jarekk - Ale wpadziocha z ortografem Normalnie, i tower you Dzięki za odpowiedzi, sporo się wyjaśniło. Z tymi czerwonymi osłonami to gdzieś na jakimś forum ktoś się próbował bawić w identyfikację kolorów z czarno-białych zdjęć, ale że to było jakieś anglojęzyczne forum to z dużą dozą nieufności taką wiadomość przyjąłem. A ta farba antykorozyjna we wnękach - o tym nie pomyślałem, a brzmi to logicznie, dzięki. @Mikołaj75 - malowanie dwubarwne to miałem na myśli dwukolorowy schemat na górnych powierzchniach. Może niedokładnie sforumułowane pytanie z mojej strony. Na pewno Pe-2 i Tu-2 w jednolitym zielonym malowaniu będę musiał wykonać więc chciałbym uniknąć kolejnych malowań tego typu, żeby zbyt monotonnie na półce nie było ;) Quote Link to post Share on other sites
Warka Bear 0 Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Szanowni koledzy! Bylem przyjacielem Zbyszka Luranca. Posiadam wszelkie prawa autorskie do "Skrzydel w miniaturze" i wszystkich Jego publikacji. W kazdym numerze jest wyraznie zabronione kopiowanie i publikowanie wszelkich tresci, tak w wersji mechanicznej, jak i elektonicznej. Zatem jesli ktos chce tu zamiescic cos z zawartosci "Skrzydel", prosze o zwrocenie sie do mnie o zezwolenie. Prosze Was uszanujcie ciezka prace i wole Zbyszka. "Skrzydla" nie beda juz wznowione (chyba, ze rodzina zadecyduje inaczej) w rzadnej formie. W swoich zbiorach posiadm wszystkie numery "Skrzydel". W razie potrzeby udostepnie zawarte w nich materialy. Marek M. Misiewicz. Quote Link to post Share on other sites
young 1 Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Jeszcze jedno pytanie - instrukcja modelu MiG-19PM Trumpetera w 1/48 podaje kolor wnęk hamulców aerodynamicznych jako żółty. Jak to się ma do samolotów używanych w LWP? http://www.remontmiga.pl/w_hangarze.html Nie mogę linkować bezpośrednio. Trzy ostatnie zdjęcia. Quote Link to post Share on other sites
Mikele 16 Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 To dylematy co do kolorów z MiGiem-19 można uznać za wyjaśnione. Świetne zdjęcia. Quote Link to post Share on other sites
Grzes 511 Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 A moje pytanie - czy ktoś wie, czy - a jeśli tak to jaki i gdzie umieszczony - numer miał śmigłowiec SM-1 (Mi-1) występujący w malowaniu dwubarwnym z pasem ozdobnym znany z lądowania pilota Tatarewicza na dachu jednego z wieżowców w Warszawie?Czy chodzi o śmigłowiec z linią graniczną kolorów w połowie kadłuba? Górna część jasna, dolna ciemniejsza i ciemny pasek graniczny przechodzący piorunkiem na belkę? Quote Link to post Share on other sites
Mikolaj75 624 Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Tak - Grzes - o ten właśnie chodzi http://www.sanko.wroclaw.pl/samoloty/zestaw1/sm-1.html PS. Jak tam moja nagroda w konkursie Iskrowym? Quote Link to post Share on other sites
Grzes 511 Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Śmigłowiec był bez numerów. Co do nagrody - pewnie Cię zaskoczę, ale pamiętam i schematy są już opracowane i gotowe do drucku Quote Link to post Share on other sites
Mikele 16 Posted June 10, 2014 Author Share Posted June 10, 2014 Kolejne pytanie, o dość osobliwy samolot. P-39Q Połynina. Specjalnie "polski" to on nie jest, ale nie uciekajmy w stronę polityki. Piękny samolot z szachownicą, tylko pytanie, która interpretacja zdjęć czarno-białych jest najbliżej prawdy? 1. Artist: © Artur Juszczak via wp.scn.ru 2. Source: Clavework Graphics via wp.scn.ru 3. Mini Replika, (No.42) 2/2005. ISSN 1429-3935. via wp.scn.ru Jedyne, co się zgadza to kolor numeru burtowego Które malowanie najbliżej prawdy? Quote Link to post Share on other sites
Grzegorz 5710 0 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Zdecydowanie wariant pierwszy Quote Link to post Share on other sites
Jarekk 21 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Według opisów naocznych widzów wariant 2. Statecznik czerwony, jednak ten kolor żółty nie był chyba opisany jako żółty. Zachowane zdjęcie wskazuje, że jakiś jaśniejszy od reszty i nie biały. Quote Link to post Share on other sites
babcia131 0 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=3609&postdays=0&postorder=asc&start=0 3 strony dyskusji -ilu Dyskutantów , tyle koncepcji odnosnie tego samolotu. Quote Link to post Share on other sites
Grzegorz 5710 0 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Według opisów naocznych widzów wariant 2. Statecznik czerwony, jednak ten kolor żółty nie był chyba opisany jako żółty. Zachowane zdjęcie wskazuje, że jakiś jaśniejszy od reszty i nie biały. No bardzo Cię przepraszam - na nr 2 jest szachownica jest odwrócona. Mam jego zdjęcie od dawna i trudno tak na dobrą sprawę dokładnie określić kolor. Quote Link to post Share on other sites
Jarekk 21 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 (edited) Skupiając się na stateczniku zapomniałem o szachownicy. Lotnictwo z szachownicą nr 22, str.13: -"Z tego okresu zachował się opis malowania płatowca, sporządzony przez jednego ze słuchaczy TSWL-kpr.techn.lotn. Adama Borowczyka. Powierzchnia samolotu była pokryta oryginalnym amerykańskim lakierem, natryskanym jeszcze w wytwórni Bella. Wierzch był koloru wypłowiałego khaki, podobnego do spełzłej jesiennej trawy. Można go było określić jako oliwkowy ze znacznym odcieniem piaskowego. Spód był szaro-błękitny, jasny. Po lewej, w spodzie przedniej części kadłuba namalowano czerwony napis znamionowy: US ARMY AIR FORCE P-39-Q-21-BE-SERIAL NO A.C. 44-3.......... Statecznik pionowy i pas pod nim na kadłubie były żółte. Ster kierunku czerwony. Liczba 01 żółta (lub biała ?)" Chyba, że pan kapral buja? Edited June 10, 2014 by Guest Quote Link to post Share on other sites
young 1 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Na okładce monografii 36 SSPL aeromaxu jest sylwetka 2 z poprawioną szachownicą. Quote Link to post Share on other sites
Super Moderator okonek 0 Posted June 10, 2014 Super Moderator Share Posted June 10, 2014 http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=3609&postdays=0&postorder=asc&start=03 strony dyskusji -ilu Dyskutantów , tyle koncepcji odnośnie tego samolotu. Tiaaaa..... nawet brałem udział w tej dyskusji. Ile to już lat Koncepcje były rożne bo to luźna dyskusja była ale co nieco udało się ustalić. Mnie ciekawi natomiast co innego. Jak wyglądały płaty od góry. Amerykanie malowali na jednym płacie oznaczenia. Czy Rosjanie zakryli je swoją gwiazdą i dodali drugą na drugim placie, czy też po prostu zamalowali ? A jeśli były gwiazdy to co z tym fantem zrobili nasi Quote Link to post Share on other sites
Mikele 16 Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Pewnie zamalowali wałkiem pierwszą zieloną farbą, jaką mieli pod ręką ;) Quote Link to post Share on other sites
babcia131 0 Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 http://lend-lease.airforce.ru/english/articles/sheppard/p39/ Ot, taka ciekawostka jak wyglądało ew. malowanie nowych znaków na przejętych od US samootów.Rysunki to teoria , ale polecam linka i fotki . Sorry jeśli trochę odszedłem od głównego tematu. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.