Jump to content
Mikele

Schematy malowań lotnictwa polskiego.

Recommended Posts

... A jeśli były gwiazdy to co z tym fantem zrobili nasi

 

 

Kilka lat temu odkryto dobrze zachowane resztki polskiej "Airacobry" w piwnicach Politechniki Warszawskiej . Dzis sa one w Krakowie. Trzeba by sie zwrocic z zapytaniem do Muzeum to prawdopodobnie odpowiedza na to pytanie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

... A jeśli były gwiazdy to co z tym fantem zrobili nasi

 

 

Kilka lat temu odkryto dobrze zachowane resztki polskiej "Airacobry" w piwnicach, bodajze Instytutu Badan Lotniczych. Nie pamietam juz dokladnie gdzie. Trzeba by sie zwrocic z zapytaniem do Muzeum Techniki, albo Muzeum Wojska Polskiego.

 

Polska , to ona była tylko dlatego ponieważ stała porzucona na lorze na bocznicy w Radomiu. Jej resztki walały sie w piwnicach politechniki .

Kobre Połynina wywieżli na Boernerowo i tam ulegała zagładzie. Podobno są z artefakty ,przyrzady przełaczniki ale nie skrzydła.

 

http://odkrywca.pl/aircobra-z-uczelni-warszawskiej,681233.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

To znowu ja, Jarząbek. I znowu pytanie z nie mojego podwórka, czyli II WŚ.

 

D520rzut.jpg

źródło: pwm.org.pl

 

Czy są jakieś zdjęcia, rysunki, schematy malowania D.520 używanych przez polskich pilotów w 1940 we Francji? I czy na D.520 były malowane na kadłubach szachownice? O ile do MS 406 czy Potezów 63.11 materiały znaleźć można dość łatwo o tyle w przypadku tej konstrukcji temat nie jest już taki prosty do przejścia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bartłomiej Belcarz ,,Grupa Myśliwska Montpellier,, - wyd.Stratus

Tam znajdziesz zdjęcia polskich D 520.

,,Krystek,,

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

D520rzut.jpg

źródło: pwm.org.pl

 

Czy są jakieś zdjęcia, rysunki, schematy malowania D.520 używanych przez polskich pilotów w 1940 we Francji? I czy na D.520 były malowane na kadłubach szachownice? O ile do MS 406 czy Potezów 63.11 materiały znaleźć można dość łatwo o tyle w przypadku tej konstrukcji temat nie jest już taki prosty do przejścia.

 

Ta D.520 majora Mumlera z rysunku jest dobrze obfotografowany.

Dlaczego miałyby być szachownice na D.520 we francuskich jednostkach?

Na jedynych D.520 w GC II/7 latał klucz nr 6 Eskadry Montpellier - 7 pilotów ( m.in. ppor. Wacław Król).

Polska jednostka była tylko jedna, GC 1/145.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O szachownice pytam, bo na Moranach i Potezach były - na zasadzie analogii (nie, że się upieram, bo się nie upieram). Nie ukrywam, że o współczesnym lotnictwie polskim wiem nieco więcej niż o dawnych dziejach to dopytuję o co się tylko da, żeby przy wykonywaniu modeli historycznych nie popełniać żadnych merytorycznych błędów. A że pasjonatów historii wśród modelarzy niemało to i nie strach zadawać pytania

Share this post


Link to post
Share on other sites
Są na ten temat dwie książki ze Stratusa, w tym specjalny numer Polskich Skrzydeł. Szachownic nie było na nich.

 

Tak do końca definitywnego stwierdzenia bym nie użył - bo czy wszystkie samoloty używane we Francji mają udokumentowanie fotograficzne ???

Jak na razie tylko tak możemy snuć przypuszczenia a jak było rzeczywiście ???

 

Odnośnie postu Jarka - no cóż zgodnie z prawdą historyczną mieliśmy aż 4 dywizjony myśliwskie.

1/145 "Warszawski" w pełni wyposażony biorący udział w bojach,

2/ 8 " Krakowsko-Poznański" - 1 eskadra w działaniach bojowych - podzielona na klucze w jednostkach francuskich - 2 eskadra w oczekiwaniu na sprzęt,

3/ ?

4/ ?

obie jednostki w trakcie szkolenia oraz oczekujące na dostawę sprzętu

Share this post


Link to post
Share on other sites

10204980t4.jpg

 

Czy kolory, schemat malowania i położenie godeł w pudełkowym malowaniu 139 proponowanym przez Trumpetera są poprawne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godełka i rozmieszczenie są w porządku. Szachownica z lewej strony też, z prawej fotki nie znalazłem.

Na spodzie szachownice oczywiście pokręcone.

Malowanie drezdeńskie tego samolotu znajdziesz rozrysowane w ModelFanie 1/2004.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na prawym wlocie godło , szachownica odwrócona ,białym w KL. u góry. Kamuflaż prawej strony ,do poprawy .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na spodzie szachownice oczywiście pokręcone.

 

heh dokładnie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze dalej w temacie MiG-23MF. Ktoś z Was ma może dostęp do zdjęć, z których można by zidentyfikować kolory z czasu służby nb 456? Na http://www.lotnictwo.net.pl, z resztą nie tylko tam, są głównie zdjęcia z Wielochowa k. Słupska na których kolory są już mocno wyblakłe.

 

mig_23_456.jpg

 

http://picasaweb.google.com/108543813793389196736/MiG23_456_Wielichowo?gsessionid=t0VIrbmyBABRL471YDROsg

Share this post


Link to post
Share on other sites

To znowu ja, Jarząbek. Dwa pytania mam.

 

medium.jpg?uq=0001

http://www.netairspace.com/photos/3713/Polish_Air_Force/Sukhoi_Su-22M4/EPMB_Malbork/photo_23465/

 

Ma ktoś zdjęcie 3713 od góry? Z tego konkretnie okresu, ze wszystkimi godłami i zamalowanymi szachownicami kadłubowymi. Z burt to on jest dość dobrze obfotografowany, ale co się z kamuflażem dzieje na górnych powierzchniach to wielce tajemnica.

 

0673494.jpg

http://www.airliners.net/photo/Poland---Air/Mikoyan-Gurevich-MiG-21F-13/0673494/L/

 

I odnośnie jedynego kamuflażowego MiG-21F-13. Jaki kolor wnęk podwozia? Golenie wyglądają na jasnoszare i pewnie tak by wypadało całość pomalować, ale wolę się upewnić. Model chcę wykonać w malowaniu z czasów WAT, bez tych czerwonych podmalówek na pylonach i stożku wlotowym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozkład plam kamuflażu (górne powierzchnie) 3713 jest w kalkomaniach White Eagle do SU-22.

Jak chcesz do podeślę, podaj tylko maila na PW.

Krystek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
I odnośnie jedynego kamuflażowego MiG-21F-13. Jaki kolor wnęk podwozia?
Robert go robił, może coś znajdziesz z info dla siebie: viewtopic.php?f=86&t=25895

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie w tym sęk, że w warsztacie Roberta foty poznikały. Generalnie mam podejrzenie, patrząc po kolorze goleni, że śmiało można malować na szaro jak w Limach, ale wolałbym na to jakiś kwit.

 

Dzięki Panowie za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znalazłem takie zdjęcie, podpisane jako Jak-1b i żadnego dodatkowego info na jego temat. Ktoś wie coś więcej na temat Jaków-1 z szachownicami? Do tej pory myślałem, że latały tylko z gwiazdami i małymi szachownicami w przodzie kadłuba a opcja malowania w całkowicie polskich oznaczeniach jest bardzo kusząca. Patrząc po rozkładach plam kamuflażu na górze malowanie w dwóch odcieniach szarości. Chociaż na tak starym, wysłużonym zdjęciu zdaje się, że na górze są trzy kolory, ale takiego schematu malowań na Jakach nie było.

 

Jak-1_Polska_zpsozedr0pn.jpg

 

Malowanie, jak rozumiem, już powojenne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...bo to nie jest Yak-1b, ale Yak-9D w poradzieckim camo. Pod szachownicą widoczna dodatkowa kanciasta plama, zasłaniająca gwiazdę.

4 egz. Jak-9D 1 PLM otrzymał pod koniec 1944 r, ostatnie 2 spisano ze stanu w dniu 24.09.1946 r.

Ale faktycznie, wydaje się iż na foto część jaśniejsza kamuflażu, przechodzi w jakiś 3 dodatkowy b. jasny odcień.....(?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
część jaśniejsza kamuflażu, przechodzi w jakiś 3 dodatkowy b. jasny odcień.....(?)

Zapewne od kabiny do płata i śmigła samolot na lotnisku był przykrywany pokrowcem i tam kamuflaż nie wypłowiał tak jak na reszcie płatowca.

Share this post


Link to post
Share on other sites
...bo to nie jest Yak-1b, ale Yak-9D w poradzieckim camo...

Rzeczywiście dopiero teraz zwróciłem uwagę na osłony podwozia.

 

Jest w ogóle szansa na pomalowanie Jaka-1 bez udziału czerwonej gwiazdy? Najprościej znaleźć informacje nt. 1PLM "Warszawa" z końca wojny ale takie malowanie mnie nie interesuje specjalnie. Z drugiej strony jest w internecie takie foto:

 

b74c250e345f.jpg

 

Które mnie osobiście bardzo cieszy, bo można wykonać model z samymi szachownicami. Dodatkowo datowane jest na 1943 rok, więc jak to było z tymi oznaczeniami?

 

Następna rzecz - większość czarno-białych zdjęć identyfikowanych jest jako dwukolorowy, szary kamuflaż na górnych powierzchniach, ale są i takie rysunki:

 

29_2.jpg

 

Więc temat zaczyna się komplikować. Czy jest możliwe (prawdopodobne) do wykonania malowanie w brązowo-zielonym kamuflażu z szachownicami w trzech miejscach na kadłubie i usterzeniu?

 

ps. a z tym nierównomiernym wypłowieniu na tym Jaku-9 to dość prawdopodobna interpretacja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Dodatkowo datowane jest na 1943 rok, więc jak to było z tymi oznaczeniami?

 

A kolega nie zauważył, że ten 43 rok odnosił się do chyba UT-2 ze zdjęcia powyżej? A zdjęcie Jak-a z szachownicami podpisano wyraźnie: "Porucznik Kozak w skórzanej kurtce i mechanicy samolotu."

 

Brązowo-zielone kamuflaże na Jak-1 i Jak-9 w LWP to pokutują w starych opracowaniach i ich kopiach, nasze Jak-i były szaro-szare i póki co nie ma innych opcji.

 

Szachownice zastąpiły gwiazdy w lipcu 45 roku i raczej są małe szanse na znalezienie wojennego Jak-a bez gwiazd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brązowo-zielone kamuflaże na Jak-1 i Jak-9 w LWP to pokutują w starych opracowaniach i ich kopiach, nasze Jak-i były szaro-szare i póki co nie ma innych opcji.

 

To mi wystarczy ;)

 

Szachownice zastąpiły gwiazdy w lipcu 45 roku i raczej są małe szanse na znalezienie wojennego Jak-a bez gwiazd.

Nie upieram się przy wojennym malowaniu. Upieram się przy takim bez krasnej zwiezdy ;)

 

Czyli podsumowując, Model choćby takiej "12" z zamalowanymi gwiazdami i naniesionymi w ich miejsce szachownicami w okresie zaraz po wojnie jest jak najbardziej prawdopodobny i nie będzie wielkiego przerostu fiction nad science.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Jeśli chodzi akurat o 12 to chyba została stracona w walkach na Wale Pomorskim, ale głowy za to nie dam

Maszyna jest ciekawa ze względu na nietypowy chwyt powietrza u nasady lewego skrzydła.

 

O ile pamiętam któraś z maszyn z napisem fundacyjnym przetrwała wojnę (choć już bez napisu)

Większość samolotów, które przetrwały w 1 PLM do końca wojny pochodziło z pierwszych dostaw w Grigoriewskoje i Gostomlu, ale wg. Morgały do końca czerwca zostały przekazane na remont do Dęblina, czyli mogły nie doczekać do rozkazu o zamalowaniu gwiazd szachownicami. Jesienią '45ego Pułk miał jednak znowu kilka Jak-1, więc powinny być już z szachownicami.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.