Jump to content

Schematy malowań lotnictwa polskiego.


Recommended Posts

Mikołaju, odwrotka do kolekcji. czyli 1706 z 61.LPSzB z Białej Podlaskiej

Szachownice starego wzoru miała na spodzie też okolicznościowa 1708 z Białej

1706_3_zpspbmm71ts.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Pomęczę jeszcze ten temat.

 

analityczna029_zpsoadeufjz.jpg

 

Kolory w zasadzie rozszyfrowane, a co z numerami burtowymi? Na zdjęciu nic nie widac, ani na belce ogonowej, ani na wewnętrznych powierzchniach stateczników pionowych, ani na zewnątrz, pod szachownicami. A to najbardziej prawdopodobne miejsca. Cenzor czasów słusznie minionych w natarciu, czy może nie było ich w ogóle? Z Iłami-10 podobna sytuacja.

Link to post
Share on other sites

Ano mają. Dopytuję, jak to było w trójbarwnym kamuflażu na górze. Na jednolitym zielonym to spraw jest jasna. Zasadniczo się skłaniam do takiego położenia kalkomanii:

 

29_2.jpg

 

29_3.jpg

 

ale lepiej dopytać i mieć czarno na białym.

Link to post
Share on other sites

W monografii Polish Wings jest zdjęcie Jaka-7B w geometrycznym kamuflażu. Co prawda widać tylko lewą przednią część kadłuba, ale że schematy były ujednolicone więc problemu z rozszyfrownaiem całości nie ma.

 

Jak-7_kamo_zpswaoasfjm.png

 

Za to tradycyjnie - jaki(e) numer(y) burtowy(e)?

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Patrząc na zbiory Muzeum Lotnictwa z Krakowa nasuwa się pytanie - która interpretaca czarno-białego zdjęcie jest prawdziwa?

 

jak_11_archiwalne960.jpg

 

Szara:

jak_11_zdjecie960.jpg

 

czy oliwkowo-zielona:

banner_2.jpg

 

Na Krzesinach z kolei odrestaurowany Jak-11 dostał dwukolorowe malowanie:

 

511.jpg

 

Wszystkie trzy malowania występowały w PL? Pytam pod kątem Bilkowego modelu w 1:48, w którym samolot z numerem bocznym11 instrukcja każe malować na jasnoszaro.

Link to post
Share on other sites

Podobno ostatnie sztuki podczas remontów, a przynajmniej kilka z nich mogło być pomalowane na zielono-niebiesko, ale ten kruk to bzdura totalna.

Jeśli chodzi o jaka z Krakowa, to nie mamy pewności, czy malowanie ze zdjęcia pierwszego jest oryginalne. Nawet jeśli, Marek Radomski który opracował nowy schemat malowania jaczka jest fachowcem wysokiej klasy, dlatego nie wykluczałbym że ma zdjęcie tej maszyny z takim numerem bocznym. Tyle było krojów cyfr, więc mógł i taki się zdarzyć.

Link to post
Share on other sites

Z numerami bocznymi to jest zawsze loteria, bo stare zdjęcia tak były kadrowane, żeby ich widać nie było - wróg nie śpi, wróg czuwa!

 

A z tymi kolorami? Jasnoszary trochę "nudny" modelarsko, jasna oliwka to zawsze jakaś odmiana na półce ;)

Link to post
Share on other sites

Pozwólcie, że wrzucę słówko z monografii Jaka-11 za autorem

Samoloty Jak-11, opuszczające wytwórnie były pomalowane w całości jednolitym kolorem jasnoszarym (popielatym), według znawców, odpowiadającym FS 16165.

W takim też malowaniu latały prawie we wszystkich krajach, które go zakupiły.

Oczywiście jak zawsze zdarzały się wyjątki. W lotnictwie wojskowym byłej NRD latało kilka samolotów pomalowanych na kolor oliwkowo-zielony.

Również w lotnictwie polskim zdarzały się pojedyncze egzemplarze malowane w podobny sposób.

Były to samoloty po generalnym remoncie.

Sam nigdy nie spotkałem samolotu w takim malowaniu

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Niestety nie znam treści takich zarządzeń z lat 45-49 -

natomiast zgodnie z zarządzeniem nr 06 z dnia 13 grudnia 1950 roku

dotyczącym odnowienia pokrycia lakierowego samolotów zarządzono :

1- w okresie wiosenno-letnim 1951 r. dokonać w Jednostkach Wojskowych Wojsk

Lotniczych odnowienia pokrycia lakierowego samolotów. Jako termin

przemalowania określono okres od 1.czerwca 50 r do 1 lipca 50 r.

2- przemalowaniu podlegają wszystkie samoloty, z wyjątkiem tych, które

przyszły do Jednostek Lotniczych z remontu później jak 1 grudzień 50 r. i

tych które odejdą do remontu do 1 sierpnia 51 r. Zezwala się jednakże

malować i te samoloty, jeżeli wymaga tego ich stan.

3- przemalowań dokonać siłami Polowych Warsztatów Remontowych przy pomocy

personelu technicznego Jednostek.

4- ustalono następujące kolory pokrycia lakierowego samolotów :

 

Jak 9 P/M/T/W - góra jasno-szary, dół jasno-niebieski

IŁ-2, IŁ-10, Pe-2, Tu-2, UTB-2, C-47, Li-2, Po-2, Ut-2 - góra zielony dół

jasno-niebieski

NC-701- góra srebrny dół jasno-niebieski

Jak 11 - góra jasno-szary, dół jasno-niebieski

 

Na samolotach typu IŁ-10, nanieść ciemno-stalowe plamy maskujące / kamuflaż

/.

Link to post
Share on other sites
NC-701- góra srebrny dół jasno-niebieski

Jak 11 - góra jasno-szary, dół jasno-niebieski

Ciekawe czy te malowanka zrobiono.
Link to post
Share on other sites
Samoloty Jak-11, opuszczające wytwórnie były pomalowane w całości jednolitym kolorem jasnoszarym (popielatym), według znawców, odpowiadającym FS 16165.

W takim też malowaniu latały prawie we wszystkich krajach, które go zakupiły.

 

Zapewne byłaby to prawda gdyby autor wskazał oznaczenie farby jakie odpowiadało tej jasno-szarej barwie. W radzieckich katalogach taka nie występuje. Do wyboru jest AMT-16 i A-36. Żadna z nich nie była tak jasna. Wg rosyjskich znawców obie farby z czasem sporo płowiały z tym, że A-36 dostawała lekkiego zielonego odcienia.

 

Clipboard01hhhh_zpsnzvyx7jd.jpg

 

AMT-16

 

IMG_0921_zpsutnkmxsi.jpg

 

i A-36

 

ds_yak_15_15_zpst1ihciwh.jpg

Są jakieś zdjęcia tak pomalowanych Ił-10?
W Lotnictwie z Szachownicą nr 20 są zdjęcia. Na pierwszej stronie wątku jest cytowany schemat malowania z tego numeru. Na tej podstawie zdaje się Model Maker Decals robił swoje kalkomanie do Ił-2/10.

Chyba coś pomieszałeś.

W LzSz 20 są opisane dwa malowania. Jedno trójkolorowe z góry (wojenne) i drugie dwukolorowe powojenne (dwa kolory szare). O malowaniu zielonym i ciemnoszarym z instrukcji tam nic nie ma.

Link to post
Share on other sites
W Lotnictwie z Szachownicą nr 20 są zdjęcia. Na pierwszej stronie wątku jest cytowany schemat malowania z tego numeru. Na tej podstawie zdaje się Model Maker Decals robił swoje kalkomanie do Ił-2/10.

Chyba coś pomieszałeś.

W LzSz 20 są opisane dwa malowania. Jedno trójkolorowe z góry (wojenne) i drugie dwukolorowe powojenne (dwa kolory szare). O malowaniu zielonym i ciemnoszarym z instrukcji tam nic nie ma.

Błąd w komunikacji się wkradł, autosugestia. Myślałem, że mowa właśnie o wojennych malowaniach Iłów-10. Tych dwubarwnych powojennych malowań rzeczywiście chyba nie ma udokumentowanych.

 

@Baas ArK - osobiście nie kojarzę takiego zdjęcia. Może pytanie do właściciela Model Maker Decals wyjaśni kwestię. Stan malowań, szachownic także, bywał różny, więc nie jest to nieprawdopodobne.

 

 

Swoją drogą - kupiłem ostatnio ostatnią część książki "Polski samolot i barwa" T. Królikiewicza i R. Gretzyngiera i jestem bardzo zadowolony z zakupu. Sporo poruszonych w tym temacie kwestii jest, jeśli nie wyjaśnionych dokładnie, to bardzo dobrze naświetlonych.

 

Obraz%20%28146%29-500x500.jpg

Link to post
Share on other sites
Zapewne byłaby to prawda gdyby autor wskazał oznaczenie farby jakie odpowiadało tej jasno-szarej barwie. W radzieckich katalogach taka nie występuje. Do wyboru jest AMT-16 i A-36. Żadna z nich nie była tak jasna. Wg rosyjskich znawców obie farby z czasem sporo płowiały z tym, że A-36 dostawała lekkiego zielonego odcienia.
Zdaje się Jarku juz przy jakiejś galerii pisaliśmy, że te jasnoszare Jaki nie były do końca tak jak to do tej pory pisano i modele robiono

 

Mikele moim zdaniem ta książka to pozycja obowiązkowa.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.