Skocz do zawartości

Spitfire IXe i XVI 1/48 Eduard/Revell


neptun1939

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Witam w kolejnym temacie. Tym razem na warsztat trafiają dwie złośnice: czeska IXe od Eduarda i polska XVI od Revella.

4416_rd.jpg

supermarine-spitfire-mk-ixxvi,rev-04554,k3djZatnlKiRlOvRlmRk-.jpg

Z założenia modele będą w wersji "prosto z pudła". Może dodam do nich toczone lufy działek. Z tego co chcę dorobić/przerobić to tylko nity, których brak i jeśli będą brakujące jakieś linie podziałowe to zostaną dodane. O ile będą jakieś braki "kabelków" to je dorobię. Ten projekt ma być szybkim, relaksującym ( praca inżynierska sama się nie napisze...) przygotowaniem pod siedem-dwójkową Bf110 od Edka i Ju87 od Revella.

Malowania.

Mk IXe - pudełkowe:

MWxWZNP.jpg

I Mk. XVI:

k4071Of.jpg

Jednocześnie poszukuję kalki z napisami eksploatacyjnymi do mk.IXe - niestety Eduard nie daje ich w swoim arkuszu...

Relacja z pierwszych etapów prac za niedługo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Powoli malują się kokpity. Zdjęcia podłej "warsztatowej" jakości robione tym co kiedyś było telefonem:

zbLNoUt.jpg

YnDt0e4.jpg

zvRhsG3.jpg

aBqscrS.jpg

u8R60D0.jpg

Do weekendu postaram się zmalować cały kokpit IXe i dodać lepsze zdjęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...

Pierwsze nitowanie za mną. Spitfire z Revella w całości w nitach. Może nie wyszło super i za równo, ale tak już pozostanie. I tutaj pytanie: jakich narzędzi używacie by równo prowadzić linię nitów? Paski z tektury nie zdały egzaminu - obsuwają się.

Obydwa spitfiry mają również zmalowane kokpity i zabezpieczone glossem pod dalsze zabawy (Wash +lekkie brudzenie).

oMNrluF.jpg

XknWzJB.jpg

s9YX3ug.jpg

y5PP1L7.jpg

3M1LiLD.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponoć najlepsza jest taśma HIQ Parts Carving guide tape, tylko ze praktycznie nie można jej nigdzie kupić.

Ja trafiłem na nią w jakimś sklepie w Singapurze i czekam na dostawę.

 

guide_pair_8626f807-9a36-408a-817d-0199d8b0d975_1024x1024.jpg?v=1504720951

 

Do tej pory używałem głównie taśmę Dymo, która jest stosunkowo fajna, bo sztywna i rylec nie zbacza i ryta linia jest prosta, do tego ładnie się tę taśmę nakłada na różne krzywizny, choć jest dość sztywna. No i łatwo ją u nas kupić.

 

44056-1_1_xnm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam używam zwykłej taśmy izolacyjnej , też używałem tej plastycznej ale izolacyjna mi najbardziej podchodzi,choć trzeba pamiętać aby jej nie zostawiać na modelu(zostawia po dłuższym czasie klej).

Ogólnie to najlepiej nituje mi się z ręki ,po kresce i na przód .

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Kokpity zmalowane i ubrudzone. Pozostało dokleić pasy ( czekam na dotarcie dedykowanych blaszek).

Mk IXc:

LaAkiwY.jpg

LB1tSqb.jpg

C8qROF6.jpg

Mk XVI:

YQjiKA8.jpg

MviAYDy.jpg

1DkLOqO.jpg

nRadvbX.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Po dość długim okresie poszukiwania pasów w końcu udało się je zakupić i zmontować. W międzyczasie nastąpiła również całkowita reorganizacja warsztatu połączona z remontem...
Dziś zamykam połówki kadłuba. Kokpity uznaję za zakończone ( pozostało dodać celowniki )
Czeska dziewiątka - pasy ze stalowymi klamrami:
vZgm7vC.jpg
SwIj7OD.jpg
eBetfNU.jpg
Polska szesnastka, pasy z mosiądzowymi klamrami. Tutaj pasy są źle wklejone - instrukcja ALMu od tych pasów jest fatalnej jakości. Co do samych pasów od Spitfirów ciężko było znaleźć jakieś sensowne zdjęcie określonych przez producenta blaszki jako "Type M". Dopiero w instrukcji blaszki podobnych pasów od Eduarda udało się ustalić poprawne mocowanie. 
am3CjTJ.jpg
am3CjTJ.jpg
E5UkTr1.jpg
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz o tych uprzężach jakby były różne. To ten sam Sutton. Znaczy się, tak jak to zamontowałeś, to rzeczywiście, mamy tu dwa podtypy pasów, ale zaryzykuję twierdzenie, że producenci zestawów tego nie rozróżniają. Za to wykonali te pasy z błędami.

Z tych zdjęć trudno stwierdzić na pewno, ale montaż pasów naramiennych na dolnych zdjęciach jest być może prawidłowy. Na górnych zdjęciach montaż jest błędny.

Wiem, że  i tak nikt tego nie zauważy, więc uwaga jest tylko 'dla chętnych'.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...

Złośnice powoli nabierają kształtu.
 Revell - ogólnie mówiąc staruszek ma problemy ze spasowaniem. Miejscami trzeba odciąć element i dopasować go osobno, by linie podziału się schodziły Miejscami trzeba dość dobrze nadrzucić szpachlą. Ale szansa jest, że wyjdzie coś, co będzie w jakimś stopniu przypominało szesnastkę.
 Eduard - składalność bardzo dobra za wyjątkiem jednego ale: spasowanie skrzydeł z kadłubem. Troszkę trzeba było się namęczyć by to sensownie połączyć. Jeszcze czeka mnie kosmetyka w dopasowaniu ( szlifowanie, szpachlowanie).Lotki nie wklejone jeszcze.
Revell:
8Jyv9WT.jpg
f4gp8cy.jpg
Tragiczne spasowanie tych elementów - różnica grubości zmienna od dziesiątek milimetra aż po milimetr, dlatego próbuję tą niedoskonałość zamaskować poprzez wychylenie steru kierunku. Jeszcze w trakcie prac:
wJRLkGz.jpg
k5LWH4b.jpg
Brzuszek:
GOq8edg.jpg
I fragment który trzeba było odciąć, poprzycinać i dopasowywać na nowo. Jak na razie jest wklejony i wstępnie poszpachlowany, czeka mnie jeszcze dużo pracy by to ładnie spasować i wkomponować w całość płatowca:MkbQeQ4.jpg

Eduard:
Ge5wJWc.jpg
URQQ1ES.jpg
LePWejo.jpg
 W eudardzie problem stanowią jeszcze chłodnice, które niezbyt są dopasowane ( szpary i szczeliny). Obecnie pierwszą mam w ok. 50 % wyprowadzona na prostą. Druga dopiero czeka na swoją kolej.
 
 Różne większe i mniejsze elementy w kolorach, przed eksploatacją:
AOzqFsD.jpg
WPCpS2h.jpg
Fb1E08Z.jpg

Edytowane przez neptun1939
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Prace ze złośnicami są coraz bliższe fazie końcowej.
 Mk. XVI: 
- trwają walki z połączeniem kadłub-skrzydła
- prawie wyprowadzone połączenie kadłub-ster kierunku
- dodane nitowanie na statecznikach poziomych i wyryte brakujące klapki (pierwszy mój kontakt z szablonami edka).
- oszklenie wklejone i zamaskowane. Środkowa część lekko chwycona w jednym punkcie. Tutaj niestety jest problem: o ile oszklenie jest bardzo cieniutkie i super przejrzyste o tyle spasowanie pozostawia wiele do życzenia... W szczególności tragiczne jest spasowanie tylna część- kadłub część jest szersza od kadłuba. W konfiguracji końcowej będzie to przysłonięte środkową częścią oszklenia.
- działka... Instrukcja jest mocno pozajączkowana: każą wkleić działka w otwory bliżej kadłuba, ale na schematach malowania działka są w otworach zewnętrzynch( zamienione miejscem z fotokaemami/zaślepkami). Nie wiem, czy nie powinny być użyte krótsze działka ( części pod spodem ). W chwili obecnej są wklejone te, które nakazywała instrukcja, jednak wydaje mi się, że są one zdecydowanie za długie....

PBH6V5R.jpg
hP5mYcG.jpg
w5M673a.jpg
mgZnXuf.jpg
rQmJluV.jpg
AakkBgC.jpg
c8S1nJg.jpg
BHMNwgu.jpg
----------------------------------------
    Mk. IXe
- wprowadzam delikatne poprawki szpachlowania. 
- trwają walki z chłodnicami - nie są za dobrze spasowane ze skrzydłami. Obecnie zaszpachlowane zmywalną szpachelką Wamodu, czekają na obróbkę.
- działka i fotokaemy wklejone. Osłony aparatów czekają na obróbkę ( usunięcie połączenia z ramką - części są zbyt małe by je chwycić i obrobić przed przyklejeniem, przynajmniej mi się nie udało.
- troszkę martwią mnie lotki: wydaje mi się że nie są za dobrze dopasowane do modelu. O ile dół pasuje niemalże idealnie, o tyle z góry jest dość duża dziura - przy wychyleniu lotki w dół. Muszę to jeszcze zweryfikować ze zdjęciami. Lotki zo zdjęcia zostały tylko włożone w otwory - nie są przyklejone. 
X2nOMBQ.jpg
fcOD8oM.jpg
WqqVRP7.jpg
Ps. Te białe zacieki to pozostałości po szlifowaniu papierem wodnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy tutaj się wszystko dobrze spasowało? Wygląda że lewa strona odstaje i to może być powód tej nie równosci. Revell daje to jako dwie osobne części wiec trzeba było je troszkę podszlifować przed przyklejeniem. 

 

image.thumb.png.bd76bd189907ee199a0673e5db2443ef.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Części były obrabiane przed przyklejeniem. Fakt patrząc na te dwa powyższe zdjęcia dopiero teraz widzę, że część z jednej strony troszkę odstaje - ok. 0,08-0,1 mm ( w sumie to już nawet zabyłem że to było osobno montowane 😉 ). Jednak głównym problemem była grubość elementów: kadłub, w dolnej części jest grubszy o ok. 1mm w stosunku do steru. Co ciekawsze: ster odstaje bardziej w miejscu, gdzie części są spasowane na igłę...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maskowanie jeszcze można poprawić 😉 Do malowania jeszcze troszkę czasu zejdzie. Dzięki za zwrócenie na to uwagi - prześledzę jeszcze raz spasowanie maskowania i poprawię błędy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Powoli, ale do przodu. 
7oHBbHJ.jpg

LlRPXWP.jpg

Rq8kh1U.jpg

gij6i6c.jpg

9t4EkmT.jpg

u9fv8V3.jpg

lJYcb1B.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Dziś Złośnice dostały podkład z AK. Powoli przestajemy się z tym podkładem gryźć ( przy czeskiej 9 współpraca była bardzo dobra). Jutro będzie wyłapywanie błędów i początki ich poprawiania.
8Uyqp8b.jpg
Szesnastka:
HaKn4Jo.jpg
cgSig5j.jpg
2kXFI08.jpg
OcpPzvk.jpg
Gh1Uwg7.jpg
Czeska 9:
3MLYVKg.jpg
1RXhd10.jpg

16 spód:
Wd135Xr.jpg
5xGEdvY.jpg
i 9:
4o4QwRD.jpg
3G2morY.jpg
3uP3Ic2.jpg
Kilka nitów i linii zanikło - trzeba odtworzyć:
wC9K5ED.jpg
Śklarnia:
kiIlMXb.jpg
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Mućki dwie:
WyBROx1.jpg
Sw7yiZ9.jpg
HTfasfB.jpg
 Coś mi Aero świruje, albo brak wprawy. Przy małym wysunięciu iglicy ( próba kreślenia małych kreseczek) przez jakiś czas nie leci nic, a po chwili wali nadmiar farby i robią się kleksy co widać w paru miejscach...
 Na te większe ciemne placki pójdzie delikatna modyfikacja "a'la marmurek". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Delikatnie stonowana czerń plus lekka modyfikacja jej.
Obecnie trwa maskowanie bluetackiem pod kauflaże.
O1QXGJl.jpg
ZWWufan.jpg
YzKPXjK.jpg
Ps.Mam problemy z Aero ostatnimi czasy. Nie udaje mi się malował małych "wężyków" - nie podaje farby, a jak ciut więcej się cofnie iglicę to robią się kleksy... Ktoś może coś poradzić? Psikawka to MAR AB-1004 z dyszą 0,2 mm.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, neptun1939 napisał:

Nie udaje mi się malował małych "wężyków" - nie podaje farby, a jak ciut więcej się cofnie iglicę to robią się kleksy...

Brzmi mi to jak zbyt gęsta farba. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.