Skocz do zawartości

[szybowce] Czas na Sępa (IS-1 Sęp 1/72)


Kon_Bar

Rekomendowane odpowiedzi

 

Zachęcony wyglądem i radością z klejenia (niewiarygodne a jednak) "Gila" postanowiłem skleić "prawie z pudła" kolejny szybowiec - IS-1 Sęp.

Wszelkie zmiany (w szczególności wnętrze kabiny) postaram się opracować na podstawie posiadanych materiałów (część wskazali mi Koledzy w wątku projektu grupowego?

  1. Konstrukcje lotnicze Polski Ludowej - opis historii i konstrukcji powielany na wielu stronach WWW; planik
  2. Aeroplan 2001/1 - najlepsze plany (najwięcej detali)
  3. Lotnictwo z Szachownicą nr 55 - trochę dodatkowych faktów; plany (planiki?) podobne do tych z "Konstrukcji..."

Dodatkowo na forum można znaleźć jedną nieukończona relację z budowy oraz jedną galerię (ze zdjęciami)

In-box (zapomniałem o osłonie kabiny a podstawkę pominąłem celowo) - całe 10 części (wliczając nieobecną osłonę). 15 minut dla ambitnego 10-latka lub... no właśnie zobaczymy (zakładam ...naście a nawet ...dziesiąt roboczogodzin).

1819478805_sp01.thumb.jpg.7f1dec431d7dce957d2a6d97a97192ce.jpg

Plan (równie ambitny jak plan trzyletni z czasów powstania Sępa) przewiduje:

  • wykonanie wnętrza kabiny
  • oddzielenie powierzchni sterowych (klapy zostają; nie mam pomysłu na ich sensowną ekspozycję)
  • wykonanie hamulców aerodynamicznych
  • modyfikację skrzydeł (zatarcie śladów po przerywaczach; zmiana skosów oraz... wyprostowanie jednego "bananopodobnego")
  • zaprojektowanie kalek dla prototypu SP-443
  • malowanie wiśniowo-kremowe (pudełkowopodobne - dla wersji z pudełka serii "polskie szybowce")

Ufff.... Chyba tyle. Wyjdzie coś większego od Gila :)

29615072_sp02.thumb.jpg.ad0816f256bcf533422dcfb987d38ba4.jpg

 

Edytowane przez Kon_Bar
poplątanie z pomieszaniem w odnośnikach :/
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Grzes napisał:

Fragment tablicy barwnej z LzSz

 

Grześ - właśnie takie malowanie jak na pierwszych 2-ch rysunkach od góry (i wczesna osłona kabiny). Jedyny błąd, jaki widzę na tych planszach to obecne przerywacze na górnych powierzchniach skrzydeł (rzut z góry) - SP-443 ich nie miał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale was chłopaki wzięło na te "fruwacze" :super:

Bardzo przyjemnie tu zajrzeć i nasycić oczy czymś innym niż lufy i wydechy.

W młodości popełniłem całą serię tych "fruwaczy" i nawet stoją gdzieś w kącie ale wstyd wyciągać na światło dzienne :oops: (Mucha to taka czerwona że aż w oczy kłuje :szczerbol:)

Przez moment nawet planowałem zapisać się do "projektu" z jakimś "nie polskim" szybowcem ale niestety na dzień dzisiejszy nie ma szans żeby coś wcisnąć nowego na warsztat:wojo:

Podziwiam

:odlot:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kusi mnie ten Sęp, kusi. Też miałem całą serię tych szybowców, ale nie dotrwały do dnia dzisiejszego. A do Sępa mam jakiś sentyment, może dla tego, że był to mój pierwszy szybowiec jaki sklejałem. Powodzenia w budowie. Będę śledził postępy z prac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedziemy dalej :) Może przy wsparciu kolegów dotrzemy do prawdy :)

Zacząłem szlifowanie wnętrza usuwając ślady po wypychaczach, wycinając nadlewki i pocieniając ściany (zaznaczone na czerwono poniżej).

635572789_sp03.thumb.jpg.8dee88cd396c4f9a80c3ce399c500dbe.jpg

Tu zaczynają się schody. Ze zdjęć wynika, że powinienem dorobić podłogę, przegrodę zamykającą kabinę oraz półkę za pilotem (zielone linie). Cały czas jednak nie wiem, czy wycinać fragment zaznaczony na fioletowo. Ma ktoś jakieś argumenty za wycięciem (patrzę na znane mi zdjęcia i... nie wiem ? ). Jestem zdecydowany na jakieś 80%, ale może ktoś dostarczy argumenty przeciw?

Co do wyposażenia kabiny to planuję zrobić ile mi się uda z obrazka zaczerpniętego ze strony http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pis1.htm

772785824_sp04.jpg.4a0eeea49e8ec643feabe6b88f13231f.jpg

Elementy zaznaczone na pomarańczowo są wyposażeniem szybowców seryjnych (Sęp bis) i nie było ich w prototypie SP-443.

Edytowane przez Kon_Bar
.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie to piękny model. Mam te wszystkie szybowce, i myślałem, kiedyś , żeby je porządnie zlepić, ale na szczęście kolega mnie w tym dziele wyręczył ,_)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda na to, że ten fragment zaznaczony na fioletowo trzeba będzie wyciąć. Ze zdjęć wynika, że powinien być element przeźroczysty.

Link do krótkiej relacji z budowy modelu i trochę zdjęć gotowego Sępa. znalezione w internecie.

http://www.przemekk.pl/m_modelarstwo/szybowiec_is1_sep.html

Nie wiem czy kolega już te zdjęcia znalazł, ale może się przydać.

http://szybowce.fotoedytor.com/galeria/displayimage.php?album=330&pos=0

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Witam kolegę serdecznie. Mam na imię Tomasz i uwielbiam szybowce. Chcę się wziąć za IS-1 Sępa. Twój materiał jest dla mnie jak woda na pustyni. Czy masz może zdjęcia zrobionego już modelu? Przyznam, że jeszcze przed zapoznaniem się z Twoim materiałem dotknęły mnie te same rozterki, dotyczące kabiny modelu Sępa /w skali 1/72/. Teraz dotarłem do twoich przemyśleń i, wybacz, wielce z nich korzystam, bo chyba wyznaczają jedyny właściwy szlak... Dodaje, że dotarłem i do zdjęć Sępa w internecie /patrz: powyższe linki/, no ale zawsze jest nadzieja , że cos więcej się znajdzie... Stąd moje pytanie o ewentualne inne, nie publikowane zdjęcia... Pozdrawiam.. PS. Do czasu przeczytania Twojej relacji nie przypuszczałem, że to będzie tak poważna budowa. A będzie, Panie, będzie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...

Przychodzi taki czas, gdy odkopany w czeluściach szafy model niemal woła "skończ mnie" :)

Może faktycznie prawie 2 lata leżakowania to dosyć :?:

Przez ten czas ukończyłem chyba 3 inne szybowce, czegoś (mam nadzieję) się nauczyłem i dowiedziałem się więcej o Sępie.

Na początek: wyszpachlowany kadłub, uzupełniony o brakujące (w odlewie) zaczepy do lin i początek walki ze skrzydłami.

Jak widać postanowiłem odchylić nie tylko lotki, ale tez i klapy - pewnie o 40 stopni; jak przy lądowaniu.

Dodatkowo nieco pracy wymagają miejsca, gdzie w Sęp bis były przerywacze (już są zeszlifowane - teraz szpachla w płynie pomaga udawać fakturę poszycia)

Wyfrezowałem też jedną stronę pod hamulce IAW.

 

686936216_sp05.thumb.jpg.3d54d47e8efd61ef73e39ab6da2e45ba.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajrzyj tutaj:

http://fototeka.fn.org.pl/pl/strona/wyszukiwarka.html?key=Pierwszy+start&search_type_in=tytul&view_type=tile&sort=alfabetycznie&result[]=8025&lastResult[]=8025&pageNumber=1&howmany=50&view_id=&hash=1605484297

Znajdziesz tam sporo świetnej jakości zdjęć Sępa i innych wczesnych polskich szybowców, fotosy pochodzą z filmu Pierwszy Start.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, barszczo napisał:

Zajrzyj tutaj:

http://fototeka.fn.org.pl/...

Super! Nie znałem, dzięki :)

 

17 godzin temu, Grzes napisał:

Kurcze, gdzie tyle weny twórczej nałapałeś?

Zabrzmiało jak zarzut... 😜

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydła doklejone. Jedno przeszło poważna operację - wtrysk nie trzymał krzywizny (nie miał załamania). Naciąłem skrzydło żyletką i skleiłem zgodnie z drugim skrzydłem. Dodatkowo wklejone lotki i klapy (pozycja jak do lądowania)

 

1432517510_sp06.thumb.jpg.a0f58fe108d4e3f8ac24f9c8eaa7cacb.jpg

 

489140493_sp07.thumb.jpg.c7dd4a3075d32d6240b3512a775b5827.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sęp zaczął się wybarwiać 😉 Gdybym budował Sępa bis na tym etapie właściwie byłoby po malowaniu. Na szczęście prototyp miał początkowo nieco bardziej fantazyjne kolory :)

 

563845485_sp08.thumb.jpg.9b0ad64862d86d34ad3733abe666f084.jpg

 

514233983_sp09.thumb.jpg.914cad776d72a42e6a78a1065c3730ed.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, spiton napisał:

Bardzo lubie wychylone powierzchnie sterowe w modelach

 

W szybowcach też :) W samolotach mam złudzenie, że np. lotki chętnie wracają do zera same... W każdym razie postanowiłem, że w szybowcach spróbuję ruszać co się da :)

 

"Pierzenia" sępa ciąg dalszy. Teraz chyba jednak lakier, bo zaczynam bać się kolejnego maskowania...

 

194055291_sp10.thumb.jpg.339574be2a8be2af7389a53f23bf0eae.jpg

 

7098489_sp11.thumb.jpg.e1d668af362c94cc2a0daab9111699b7.jpg

 

197718777_sp12.thumb.jpg.95b97f43337153c649518b49930c92c6.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale pieknie się prezentuje w tym malowaniu !!!! Jak wyciąłeś dziury na hamulce ??? 

Edytowane przez spiton
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.11.2020 o 02:11, spiton napisał:

 Jak wyciąłeś dziury na hamulce ??? 

 

Frez walcowy - dwa przebiegi od krawędzi skrzydła (przed przyklejeniem do kadłuba) a później skalpel i docinanie kąta prostego (tam, gdzie były narożniki zaokrąglone) a od strony krawędzi wklejka z PCV. W środek wklejka z płytki PCV aby wygładzić dno / spłycić wnękę. Mam nadzieję, że zrozumiałe :)
 

"Kilometry" taśmy 😉

 

1385985959_sp13.thumb.jpg.52f6c506c4184b05b4181b294ddad93d.jpg

 

Efekt "po" w porównaniu do "przed" :) Może i efekt "chamski", ale ja lubię jak widać "strukturę" skrzydeł krytych płótnem (i nie, nie jestem masochistą, nie szlifuję ugięć etc. - jeżeli kogoś to razi - przykro mi)

 

1743107964_sp14.thumb.jpg.2fbd62299e358dfca5873d86b3345af0.jpg
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.