Skocz do zawartości

Zadajemy pytania, dostajemy odpowiedź


DeX

Rekomendowane odpowiedzi

We wszystkich klasach modeli plastikowych i kartonowych

obowiązuje podział na - junior/senior

Standard - model bez dodatków waloryzujących

wykonany z elementów zawartych w zestawie producenta

(nie dotyczy modeli z zestawów tzw. Profipack )

 

Otwarta - model waloryzowany (żywica, blaszki fototrawione,

elementy wykonane od podstaw, itp.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to, że w kategorii Standard można wystawiać jedynie modele, które są robione prosto z pudła (bez blaszek, żywic itp. dokupowanych oddzielnie, oraz samoróbek).

Wyjątkiem są tylko zestawy tzw. Profipack, Premium Edition itp... czyli modele, które już sam producent wzbogacił o części żywiczne,metalowe, blaszki fototrawione i inne tego typu części wrzucając je od razu do pudła. Zwykle są to niewielkie zestawy uzupełniające (ubogacające) dany model jak np. pasy bezpieczeństwa,tablice przyrządów pokładowych, koła żywiczne itp...

Zestawy Profipack mogą być na tych zawodach zgłaszane do kategorii Standard.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to trochę inaczej interpretuję.

Standard - model prosto z pudła bez dodatków waloryzacyjnych.

Dopisek w nawiasie, że nie dotyczy to zestawów "Profipack" moim zdaniem wyklucza takie modele z klasy Standard.

Myślę, że organizatorowi chodziło o to by wyrównać szanse bo mimo wszystko nawet podstawowe "walorki" z "profipaków" potrafią bardzo odmienić model.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To też racja i tak też może być. Bywałem zarówno na zawodach, które zaliczały Profipack do kategorii Standard, jak i do otwartej. Pojawiają się czasem nawet same kategorie Profipack.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To też racja i tak też może być. Bywałem zarówno na zawodach, które zaliczały Profipack do kategorii Standard, jak i do otwartej. Pojawiają się czasem nawet same kategorie Profipack.

A najlepiej w razie wątpliwości zapytać samego organizatora co miał na myśli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Mam kilka pytań, dla Was pewnie banalnych, dla mnie nie bo raczkuję w tym "sporcie"

 

Aktualnie składam F-15 w skali 1:72 ACADEMY

 

1. W jaki sposób, jakie techniki, czym i w jakim celu należy polerować niektóre elementy modelu. Ostatnio jak pytałem jednego z forumowiczów jak uzyskał efekt na dyszach silników napisał: "polerka potem suchym pędzlem stal"

Nie bardzo wiem jak to zrobić

 

2. Podczas szlifowania ze szpachli nie da się uniknąć ścierania warstwy plastiku (lekko jakby błyszczącej warstwy). Nie przejmować się tym i po zeszlifowaniu kłaść podkład i potem malowanie czy po szlifowaniu trzeba czymś pokryć plastik ?

 

3. Chcę zrobić pierwszego washa. Kupiłem farby temperowe.

W linie podziału wpuszczać tylko czarny kolor czy połączyć jakieś kolorki?

Po wpuszczeniu w linie podziału farb temperowych i po wyschnięciu coś z tym robię? (coś słyszałem o jakimś wycieraniu?)

 

Jaka ma być kolejność ? rozumiem, że

 

a) malowanie podkładem całego modelu

b) wpuszczam farbę temperową w linie podziału

c) maluję model kolorem kamuflażu (rozumiem, że zamalowuje też linie podziału, w które wcześniej wpuściłem tempery ?)

 

4. Czy farby akrylowe z czymś należy rozieńczyć przed malowaniem modelu?

 

5. Aero jeszcze się nie dorobiłem. Jakie macie pomysły na zrobienie śladów eskploatacji pędzelkiem? Nie chciałbym aby kamuflaż był idealnie czysty i aby model wyglądał jakby wyszedł z fabryki. Zależy mi na zrobieniu jakichś cieni itd.

 

 

To na razie tyle

Proszę o pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj.

 

Ja też jeszcze różnych technik się uczę i nie wiem wszystkiego ale w kilku wątpliwościach postaram się co nieco podpowiedzieć.

 

adn. 2. Ta gładka powierzchnia plastiku to nie żadna specjalna warstwa tylko wynik wtrysku tworzywa do formy - w tym wypadku dość gładko wypolerowanej tak by wiernie odwzorować powierzchnię oryginalnego płatowca.

Po szlifowaniu grubszym papierem ściernym rzeczywiście powierzchnia wychodzi matowa i warto by było ją upodobnić do miejsc nieszlifowanych bo warstwy farby podkładowej i docelowej mogą nie wyrównać odpowiednio powierzchni. W tym celu można przetrzeć miejsca po szpachlowaniu drobniejszym papierem ściernym (ja np używam 1500) co da gładszą powierzchnię i dopiero potem malować.

 

adn. 3 Wash daje się raczej na pomalowany już model.

Kolor najlepiej dobrać do kolorystyki modelu bo nie wszystko ze wszystkim pasuje. Po wyschnięciu nadmiar washa zmywa się. Wygodnie to się robi np wacikami kosmetycznymi (patyczki zakończone wacikami) maczanymi w rozcieńczalniku do tych farb od washa.

Kolejność:

a) malowanie podkładem,

b) malowanie właściwego kamuflażu,

c) wash.

Kolejność, którą zaproponowałeś jest właściwa raczej przy robieniu preshadingu. Czyli namalowaniu cienkich linii wzdłuż linii podziału przy pomocy aerografu i ciemnej farby.

 

adn.4. Rozcieńczenie farb przy malowaniu pędzlem nie jest konieczne. Jest jednak wskazane bo rozcieńczoną farbką można malować cieńsze warstwy a to z kolei przekłada się na bardziej równomierną powierzchnię bez zacieków i smug.

 

To tyle co mogę napisać od siebie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź i pomoc:)

 

Czekam jeszcze na odpowiedź jakiegoś fachowca na pytania 1 i 5

 

Mam jeszcze jedno pytanie:

 

 

6. W jaki sposób, czym robić linie podziału blach, jeśli linie zrobione fabrycznie zostały po części zaszpachlowane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem są do tego specjalne przyrządy ułatwiające poprawienie zaszpachlowanych linii, np:

http://www.jadarhobby.pl/trumpeter-09912-narzedzie-robienia-linii-podzialu-kadluba-p-16143.html

To nie jest jedyny model na rynku.

Przy odrobinie wprawy i samozaparcia można także użyć zwykłej krawieckiej igły lub innego ostrego szpikulca. Można także posiłkować się czasem piłką-żyletką.

 

Edit:

...bo tu nie podajemy linków...

Nie wszystkie linki są zakazane

W tym przypadku wydaje mi się, że takowy nie złamałby regulaminu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostre narzędzie należy rozgrzać np nad ogniem czy na sucho?

 

Kolejne pytania z mojej strony:

 

7. Jaki pędzel będzie właściwy do zrobienia washa farbami temperowymi (lotnictwo, skala 1:72 i ewentualnie 1:48)

 

8. Jaki pędzel będzie właściwy do nałożenia sidoluxu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostre narzędzie należy rozgrzać np nad ogniem czy na sucho?

Zdecydowanie bez grzania - na zimno. Wysoka temperatura mogłaby łatwo uszkodzić powierzchnię modelu.

adn. 7 Ja bym użył płaskiego średniego ale to chyba najlepiej jak sam się do tego przymierzysz co najlepiej leży w ręku.

adn. 8 jak pkt 7 Sprawdź na fragmencie ramki z oszkleniem czy cleanlux wchodzi w jakąś reakcję z tworzywem. Jeśli nie to zrób sobie próbę z malowaniem oszklenia sidoluksem i jak nie wyjdzie to zmyj cleanluxem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy czym najlepiej zalać formę, jakim materiałem? i jeszcze jaki materiał jest najlepszy na przedłużenie ramy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Za jakąś chwilę chcę ostatecznie polakierować rośka .I tu mam takie pytanie aby niczego nie spartolić : Model malowany był kolorami gunze serii C (nato tank kolor set) , czy mogę na te farby nałożyć lakier tegoż producenta tyle , że wodny (H020) .Pytam bo na innym modelu malowanym vallejo utworzył się taki biały nalot .Może to taka właściwość przy schnięciu ?

Z góry dzięki za odpowiedź

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Za jakąś chwilę chcę ostatecznie polakierować rośka .I tu mam takie pytanie aby niczego nie spartolić : Model malowany był kolorami gunze serii C (nato tank kolor set) , czy mogę na te farby nałożyć lakier tegoż producenta tyle , że wodny (H020) .Pytam bo na innym modelu malowanym vallejo utworzył się taki biały nalot .Może to taka właściwość przy schnięciu ?

Z góry dzięki za odpowiedź

 

Biały nalot to raczej nie wina różnicy warstw. Generalnie często powstaje w wyniku złego rozmieszania lakieru (matowy lakier to nic innego jak satin z domieszką czegoś w rodzaju talku). Istotny tu też jest rozcieńczalnik - tutaj proponuję po prostu oryginalny czyli dedykowany dla danego lakieru. Jeśli nakładasz lakier aero to wystarczy, że farba dokładnie wyschnie i spokojnie można położyć drugą o tym samym składzie i nic nie powinno się stać. Zawsze możesz też dla pewności model pokryć sidoluxem i dopiero potem na to położyć mat. Tej warstwy chyba nic poza zmywaczami cleanlux nie jest w stanie zedrzeć.

Generalnie posiadam zapas lakierów matowych Humbrola, żal mi je wywalać do śmieci ale stoją odłogiem bo choć pędzlem nakłada je się rewelacyjnie to przy natrysku zostawiają właśnie biały proszek. Kombinowałem już z wszystkimi, nawet oryginalnymi rozcieńczalnikami i ustawieniami psikawki i zawsze (w mniejszym lub większym stopniu) tworzył się osad. Więc jak już wspomniałem wcześniej wina to raczej nie różnica warstw więc spokojnie możesz je kłaść jedna na drugą lecz problem tkwi w lakierze. Ja ostatnio po prostu rozcieńczam mata dosyć solidnie i kładę go pędzlem - tak dla świętego spokoju - Różnicy nie widać a i roboty mniej .

 

Pozdrawiam

Piter

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, mam pytanie sklejam obecnie model RF-4E Phantom II, może nie jest to odpowiednie miejsce na tego typu post, ale nie wiem gdzie to umieścić. Mianowicie mam problem z doborem farb. Jakbyście mi pomogli byłbym wdzięczny.

 

Takie same kamo jak ja planuje, jest w tym linku:

http://www.rollmodels.net/nreviews/airplanes/72revellF4ohare/rf4e.php

 

Zielony jasny mniej więcej osiagnołem przy zmieszaniu pactry 87+27, co do ciemnego zielonego nie wiem co to za kolor?? :(. I jeszcze jedno pytanie czy kolor antracyt można inną farbką zastąpic?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.