Jump to content

MNH Panther Ausf. G, Kampfgruppe Bayer, Ardeny 1944 - RFM 5018 1/35


SzymonP.
 Share

Recommended Posts

Cześć,
Po kilku latach przerwy od modelarstwa i załatwianiu spraw prywatych, w ramach odpoczynku od rekonstrukcji historycznej postanowiłem wrócić do tego szlachetnego hobby.  Chociaż ręce  i wzrok już nie ten, to postanowiłem rzucić się na głęboką wodę i na wymagający model. Co interesujące, w ciągu kilki/kilkunastu lat w modelarstwie nie udało mi się nigdy skleić Pantery w żadnej skali. W związku z tym mój wybór padł właśnie na ten czołg.  Do tego poszukiwanie odpowiedniego tematu, zdjeć, materiałów źródłowych, czytania literatury i tak w mojej głowie powstał pomysł na taki właśnie projekt.

 

Pantera ze zdjęć została sfotografowana przy Rue Du Levant, w miejscowości Hotton w Belgii.  Została wyłączona z walki podczas starcia  niemieckiej 116 dywizji pancernej z jednostkami 3 dywizji pancernej wojsk amerykańskich. Pantera należała do I Abtailung, 16 Pz Regiment 116 Pz Division , dostarczona z fabryki MNH (Maschinenfabrik Niedersachsen-Hannover) o czym  świadczy charakterystyczne malowanie całego pojazdu. Pojazd wyprodukowano najprawdopodobniej w okolicach października/listopada 1944.

Model to RFM 5018 - bez wnętrza, za to ze standardowymi błędami, które trapią każdą panterę w 1/35 - wielkość łbów śrub, kół napinających (najprawdopodobniej) plus gratis od RFM - pięknie młotkowany pancerz (co będę próbował zminimalizować poprzez nałożenie imitacji surowej stalowej tekstury). Do modelu będę dodawał waloryzację - osłony boczne, może aluminiową lufę, metalowe gąski jeżeli stwierdzę, że te z zestawu się nie nadają itp.

W trakcie pracy będę posiłkował się 2 opracowaniami:
Panzer Tracts no.5-3 Panzerkampfwagen "Panther" Ausfuehrung G, Thomas J.  Lenz oraz Hilary Louis Doyle
Panther External Apperance & Desig Changes, Roddy MacDougall & Martin Block

 

oraz oczywiście poradami i sugestiami osób na forum , zarówno dotyczącymi malowania jak i samego wykonania.

 

pantera malowanieA.jpg

panter malowanie B.jpg

Edited by SzymonP.
zły numer katalogowy modelu
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • SzymonP. changed the title to MNH Panther Ausf. G, Kampfgruppe Bayer, Ardeny 1944 - RFM 5018 1/35

KIlka zdjęć dla atncji, późny typ jarzma działa, niestety z zamontowanym mocowaniem do I.R. (Infra Rot) - do usunięcia lub będzie trzeba kupić jakiś zestaw bez tego zaczepu.

 

DSC_0037.thumb.jpg.e0a93d908548d3945ab29baabe7aad49.jpg

 

Wieża, w instrukcji są dwie wersje produkcyjne - 1944 i 1945, jest to oczywiście uproszczenie. Produkcja z października/listopada 1944 powinna mieć "grzybki" do mocowania dźwigu (montowane od maja 1944)  jak również osłonę przeciwodłamkową nad jarzmem (w zakładach MNH montowaną od sierpnia  1944).DSC_0038.thumb.jpg.621e0a990d0f96afa94720132d4ddb94.jpg

 

No i główne uzbrojenie - Rheinmetall-Borsig 7.5 cm KwK 42 (L/70) - pięknie zdetalowane przez RFM, w zasadzie szkoda tej pracy, bo po złożeniu modelu wszystko będzie zakryte

DSC_0042.thumb.jpg.e55396a0e3f99e65627600e6caa9c0d9.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, patrykd napisał:

Na jażmie standardowo jak to rfm są ślady łączenia formy

Tak miało być 😉

 

Szymon fajny temat. PanzerArt robi późne jarzmo posiada szew i nawet numery na odlewie tylko pytanie czy gdzieś dostępne. Od dragona masz późne jarzmo bez Irdy ale też bez szwu i numerów, także nie wiem które lepsze RMF czy DML.

 

BTW Bez Friuli i abera to nie będzie Pantera 😄

3b137d4370086a8aeac95a6c746ee3bd.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bede zagladac bo mam taka na skladzie. Co do faktury pancerza to ja nakladam Mr Dissolved Putty od Mr Hobby. krotko przycietym pedzelkiem. wmiare rowna warstwe. Potem szlifujesz powieszhnie do momentu az jestes zadowolony z efektu.

 

Tak wyglada to w praktyce p podkladzie

 

image.thumb.png.6753dffd424b41af115bb11c7ac70503.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Irgr napisał:

Problem w tym że w modelu nie wystarczy tylko dorobić fakturę. Trzeba zniwelować tą którą wymyślił producent i jakoś wyrównać płyty pancerza. Jestem bardzo ciekawy co z tego wyjdzie.

Tym bardziej plynna szpachla twoim przyjacielem mozan kilka warstw polozyc a nadmiar zeszlifowac. W razie niepowodzenia zmywacz do akryli wamod lub mr tool cleaner i chyba mr levelling thinner mozna zmyc i zaczac od poczatku. Mozesz np na pierwszy ogien zalac wglebienia a potem po calosci. Lub dokupiz/dorobic zimmerit

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki koledzy za podpowiedzi! Jarzmo PanzerArtu już zamówione, w weekend zrobie próby ze szpachlówką Tamki i klejem humbrola, zobaczę co mi z tego wyjdzie. Jak dokupię MR Dissovled Putty (na razie mam tylko Surfacery 1500) to też wypróbuję. Widziałem dzisiaj zrobioną tą Panterę z RFM-u, właśnie z ładnie naprawionym pancerzem, podobno szpachla i klej wystarczy.  Najbardziej obawiam się pracy nad górną płytą wieży, ktoś miał fantazję, żeby "zmłotkować" akurat ten element 😑

Link to comment
Share on other sites

Fakturę poprawiał @skikut87.-

Najmniej problemów ze skurczem i najlepszą przyczepność cienkiej warstwy będziesz miał z szarą szpachlą Tamiyi. Warto by też przeszlifować powierzchnię przed jej nałożeniem.

Edited by Bzdura
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, SzymonP. napisał:

Dzięki koledzy za podpowiedzi! Jarzmo PanzerArtu już zamówione, w weekend zrobie próby ze szpachlówką Tamki i klejem humbrola, zobaczę co mi z tego wyjdzie. Jak dokupię MR Dissovled Putty (na razie mam tylko Surfacery 1500) to też wypróbuję. Widziałem dzisiaj zrobioną tą Panterę z RFM-u, właśnie z ładnie naprawionym pancerzem, podobno szpachla i klej wystarczy.  Najbardziej obawiam się pracy nad górną płytą wieży, ktoś miał fantazję, żeby "zmłotkować" akurat ten element 😑

Z tym ze Mr Dissovled putty nie jest agresywna dla platsiku i w razie niepowodzenia ja zmywasz szczegolnie jak sie nie ma wprawy. A szpachla tamki i klej humbrola to wejda w reakcje z plastikiem wiec bedzie wiecej roboty jesli cos pojdzie nie tak.

Link to comment
Share on other sites

Szpachla Tamki nie jest wybitnie agresywna wobec plastiku i można ją zmyć Levelling Thinnerem bez szkody. Dissolved Putty może odchodzić przy cienkiej warstwie. Pokrycie całych powierzchni szpachlą nie jest pracą precyzyjną, co tam ma pójść nie tak?

Edited by Bzdura
Link to comment
Share on other sites

Teraz wiem czemu za ten model zapłaciłem 136 PLN z drugiej ręki... Ilość pracy jaką trzeba włożyć w wyprowadzenie płaszczyzn zabiera sporo przyjemności. Ale nie poddaje się. Wybrałem Surfacer500, później spróbuję nałożyć na inny element szpachle Tamki z klejem i zobaczę co z tego wyjdzie.

DSC_0052.JPG

Link to comment
Share on other sites

Coś tam podziałałem 

 

DSC_0085.thumb.JPG.444175f1395cd776ebac60cfaca50f1f.JPG

Ze względu na to, że moja stara szpachlówka Tamiyi zaschła, zmuszony jestem używać Surfacera 500 (nie chce ryzykować, że rozminę się z kurierem i nową szpachlą, tym bardziej, że teraz mam najwięcej czasu na pracę), nie jestem przekonany co do wyglądu tekstury, ale przede mną jeszcze szlifowanie.

DSC_0087.thumb.JPG.4ca5c7ae84e4df41b060ca4eb43ead3f.JPG

 

DSC_0088.thumb.JPG.dbc90a7080632f8ce5bce271cfa38c0c.JPG

 

Największy problem to będzie góra wieży, tym bardziej, że przykleiłem już jakieś szczegóły.

Link to comment
Share on other sites

Ja osobiście nie rozumiem robienia faktury na tych w rzeczywistości idealnie gładkich płytach pancerza. Na egzemplarzach które przetrwały wojne faktura jest mało widoczna, a co dopiero w skali 1:35. Rozumiem elementy odlewane typu jarzma działa itd albo wieże radzieckich ISów.  

Wiem, że producent dał dupy z tą fakturą. Jeśli chodzi o mnie to wyszpachlowałbym to na gładko i naprawde gdzieniegdzie dał delikatną fakture. Co do wieży popytaj czy ktoś nie sklejał Pantery F Dragona i nie ma na wydanie góry od G. Skala ta sama może by pasowało. 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, produdi napisał:

Ja osobiście nie rozumiem robienia faktury na tych w rzeczywistości idealnie gładkich płytach pancerza. Na egzemplarzach które przetrwały wojne faktura jest mało widoczna, a co dopiero w skali 1:35. Rozumiem elementy odlewane typu jarzma działa itd albo wieże radzieckich ISów.  

Wiem, że producent dał dupy z tą fakturą. Jeśli chodzi o mnie to wyszpachlowałbym to na gładko i naprawde gdzieniegdzie dał delikatną fakture. Co do wieży popytaj czy ktoś nie sklejał Pantery F Dragona i nie ma na wydanie góry od G. Skala ta sama może by pasowało. 

Uwierz mi, gdyby nie  fuckup  producenta w życiu bym się nie bawił w teksturowanie, tym bardziej, że miałem do czynienia z oryginalną pancerką niemiecką z II wojny śiwatwej i wiem, że nawet późno wojenne produkcje miały stal z naprawde nielicznymi "wypryskami". Natomiast to co zaserwował producent to jakaś chora wizja czołgu wykuwanego chyba przez Krasnoludy ze Śródziemia. Ale dla mnie po 10 latach przerwy to też dobry moment, żeby przećwiczyć sobie niektóre techniki.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Zmęczyła mnie ta Pantera, na początek przygody z modelarstwem/ powrót do modelarstwa stanowczo odradzam. Zbyt dużo drobnych detali i rozdrobnienia części. Spasowanie ogólnie dobre, ale niektóre rzeczy trzeba poprawiać. 

Zmienione jarzmo na PanzerArt, trochę trzeba było się pobawić ze spasowaniem. 

Teksturowanie zrobione/ naprawione Surfacerem 500 i twardym pędzlem, nałożona jedna warstwa, przeszlifowanie, nałożona druga warstwa i kolejny szlif.

Usunięty tylni amortyzator, niestety instrukcja nie wspomina o takiej możliwości, do zaszpachlowania została szczelina montażowa.

Przede mną walka z zawieszeniem. Proszę  o dużo lajków, żebym znalazł motywację do dokończenia projektu.

DSC_0262.JPG

DSC_0295.JPG

DSC_0297.JPG

DSC_0302.JPG

DSC_0303.JPG

DSC_0309.JPG

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

38 minut temu, SzymonP. napisał:

Proszę  o dużo lajków, żebym znalazł motywację do dokończenia projektu.

Ksieżniczka z Instagrama się znalazła :D Taki przyjemny projekt, a tak narzeka.

 

Brnij w to dalej, dobrze Ci idzie. Konieczne sobie dokup blaszane listwy boczne te montażowe do ekranów bocznych. Najlepiej abera (bardzo wytrzymałe), lufy mg i liny Eureki też by się przydały. Reszta może być z pudła.

Edited by produdi
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Dziś drobny postęp prac,

Zamocowana większość drążków skrętnych w wannie, plus elementy zawieszenia.

DSC_0369.thumb.JPG.e8c464b129f1a8c3edd1a906cd149fca.JPG

 

Wklejony KM radiooperatora i peryskopy.

Peryskop radiooperatora ma w instrukcji pokazane złe miejsce mocowania elementu fototrawionego.

Persykop kierowcy ma znowu zbyt grube elementy łączące i wystaje ledwo nad główna płytę górną. W moim wypadku będzie przykryty osłoną przeciwdeszczową ale mimo wszystko musiałem go trochę podszlifować.

DSC_0372.thumb.JPG.31f8f8f1c609702629cf876c91ee3073.JPG

DSC_0370.thumb.JPG.68b8b65a81fe9aa2c93545eb1817e595.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.