Skocz do zawartości

M36B1 GMC Academy 13279, 1:35


Lipstein

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

To nie rodzaj paliwa - "vee" to silnik widlasty (w układzie V) a 60 stopni to rozchylenie cylindrów.

Pozdrawiam i życzę powodzenia w budowie

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paweł, zapytam wprost, masz wiedzę, czy Gasoline 94 octane - będzie dobre do Shermana z benzyniakiem?

Mam w kalkach na beczki taki napis, wydaje się to logiczne, teraz mamy przecież benzynę 95 okt.

 

Pojazd na razie usyfiony za pomocą dark wash i innych posiadanych tego typu specyfików AK, za pomocą rozpylania ich na kadłub z pędzla aerografem, na to jakieś posypki, z których robię zazwyczaj imitację gleby i pigment fixer MIG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem kiedyś zgłębić ten temat ale w sieci trudno było znaleźć dokładne informacje. Do napędu M36 amerykanie stosowali silnik Ford GAA, który był projektowany jako silnik lotniczy a w efekcie końcowym wylądował w czołgach. Benzyny lotnicze miały jeszcze przed wojną 100 ON ale trudno jest znaleźć informację czy do tych shermanów lali lotniczą czy zwykłą benzynę. Silnik lotniczy będzie pracował na zwykłej benzynie ale będzie się szybciej zużywał ze względu na spalanie stukowe i będzie miał mniejszą moc. Jest też bardzo możliwe, że adaptując silnik do czołgu ograniczono mu obroty, żeby przy zwykłej benzynie nie doprowadzać do spalania stukowego. Logistycznie jest to logiczne ale wojsko nie zawsze idzie w parze z logiką. Tyle mi się udało ustalić w temacie. Może komuś udało się dokopać do sedna sprawy.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Nie wiem na pewno, ale jestem przekonany że do napędu samochodów nie używano benzyny o tak wysokiej liczbie oktanowej. Sam jeszcze z lat 80-tych pamiętam jak na stacji benzynowej były benzyny o różnych "kolorach" - 78 oktanów, 86 oktanów i "żółta" 92 oktany. Jak pojechaliśmy do NRD to tam kminiliśmy czy będzie OK zalać go benzyna 94...

 

Dzisiejsza norma EN228 mówi "co najmniej 85 oktanów", więc wydaje mi się że w realiach wojny to mogło być jeszcze niżej.

 

Przy okazji - pamiętacie jak w "Zmiennikach" Kuśmider (zły strażak) leje benzynę ukradzioną z lotniska do zbiorników stacji benzynowej i mówią "Biała... zniszczy każdy silnik"

 

I drugie przy okazji - w Stanach w latach 30-tych bardzo ważnym krokiem w rozwoju lotnictwa było wprowadzenie na rynek benzyny lotniczej 100-oktanowej. W tym celu musiały się porozumieć firmy paliwowe i silnikowe, bo wcześniej nikt nie chciał robić takiej benzyny, bo nie było silników, które jej potrzebowały, a nikt nie robił silników o wyższych parametrach, bo nie było 100 oktanowej benzyny, żeby do nich nalać...

 

Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@pmroczko Generalnie widzę, że masz podejście do tematu podobne jak ja. Mam natomiast wątpliwości co do wiarygodności cytatu ze "Zmienników". Myślę, że spotkałeś się już z różnymi "nieścisłościami technicznymi w filmach. Przeciętny obywatel nie rozróżnia co to benzyna lotnicza a co to paliwo  lotnicze. Paliwo lotnicze służy do napędu silników turbinowych. Jeśli ta "Biała" była ściągnięta z Okęcia to było to na pewno paliwo lotnicze. Benzyniak na tym nie pojedzie. Diesel pojedzie ale nie długo. W krótkim czasie wypali mu tłoki. Benzyna lotnicza według mojej wiedzy silnika samochodowego nie uszkodzi bo od zwykłej różni się ilością dodatków antystukowych. Pozdrawiam. Andrzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za to właśnie bardzo lubię to forum....

Pozostaje szukać dalej: Wikipedia podaje, że silnik GAA zastosowano w M4A3, M4A3(75)W, M4A3(76)W, M4A3 (105), M4A3E2, M4A3(76)W HVSS, M4A3 (105) HVSS (), M10A1 () i M7B1 . 

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Lipstein napisał:

Chcę postawić obok na dioramie półciężarówkę Chevrolet z beczkami z paliwem (Miniart Chevrolet G7107), że niby mamy "tankowanie w locie" i mam rozkminę: ten pojazd był napędzany silnikiem benzynowym Ford GAA, a jako rodzaj paliwa znalazłem oznaczenie  "60° vee gasoline", "Benzyna 60° V" - co to znaczy to "vee" i 60°? Chcę dopasować kalki na beczkach, coby SF nie robić z oznaczeniami oktanów itp.

 

Silnik Forda GAA w M36 używał - 80 octane gasoline.

Do zbiorników M36, wchodziło 192 galony paliwa.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do tych kolegów, którzy malują farbami Valejo: jeśli nie macie dedykowanego rozcieńczalnika do nich, to czym go zastępujecie?

Jeśli malujecie lakierem bezbarwnym  Vallejo Gloss Varnish 70510, to w jakich proporcjach i z czym go mieszacie do aero?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, Lipstein napisał:

Pytanie do tych kolegów, którzy malują farbami Valejo: jeśli nie macie dedykowanego rozcieńczalnika do nich, to czym go zastępujecie?

Jeśli malujecie lakierem bezbarwnym  Vallejo Gloss Varnish 70510, to w jakich proporcjach i z czym go mieszacie do aero?

Czysta najtańsza wódka, jest on dosyć gęsty - spokojnie 2 (rozcieńczalnik)  do 1 (lakier) można mieszać - ja maluję podkłady i lakiery dyszą 0,5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, Lipstein napisał:

Pytanie do tych kolegów, którzy malują farbami Valejo: jeśli nie macie dedykowanego rozcieńczalnika do nich, to czym go zastępujecie?

Jeśli malujecie lakierem bezbarwnym  Vallejo Gloss Varnish 70510, to w jakich proporcjach i z czym go mieszacie do aero?

woda z kranu wystarczy, co do lakieru to mam jakis mecha gloss podobny w sumie  , i da sie nim malowac rozcienczenie to jakos dwie czesci wody jedna lakieru

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedzi.

Malowałem  na podobnych parametrach (rozcieńczalnik alkohol izopropylowy 90% co mi został po dezynfekcji łapek) i pokrycie takie sobie, trzeba będzie wódę wlać 2:1.

Mam dyszę 0,3mm, maluję na 1,5 bar.

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Lipstein napisał:

Pytanie do tych kolegów, którzy malują farbami Valejo: jeśli nie macie dedykowanego rozcieńczalnika do nich, to czym go zastępujecie?

Jeśli malujecie lakierem bezbarwnym  Vallejo Gloss Varnish 70510, to w jakich proporcjach i z czym go mieszacie do aero?

 

Osobiście nie stosuje zamienników. Przez kilka lat używania tych farb- mowa o serii Air najlepiej mi się maluje miksturą jak na filmiku. Lakiery bezbarwne rozcieńczałem pół na pół, ale ogólnie nie byłem  zadowolony z ich trwałości (głównie błyszczący, potrafił zejść przy pracy z łoszem i biedronką) i przeszedłem na bezbarwne pomarańczowej hataki. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam 2 (słownie dwa) produkty tej firmy i pora je po prostu zużyć, stąd pytanie.

Od zawsze oldskulowo maluję Humbrolami, bo uważam, że farba która nie śmierdzi i rozpuszcza się ją wodą jest wg mnie dobra do zabawek dla dzieci.

Aerograf mam tymczasowo pożyczony od kolegi (stary Paasche, z dolnym ciągiem farby) i wczoraj co rusz się zapychał, teraz już chyba wiem, dlaczego.

 

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Przykleiłem bety załogi na tylnej płycie. Bety mają być zamocowane liną - bawełniana nić, nie wiem skąd, barwiona starodawnym zwyczajem w herbacie.

Z zapasów mam też 3 figurantów w zimowych mundurach.

Ciągle brak koncepcji na dioramke, ale to błoto i mazanie wapnem mnie nęci...

IMG_7967.JPG

IMG_7968.JPG

IMG_7969.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Po kilkumiesięcznym zastanawianiu się naszła mnie wena i wczoraj w końcu ulepiłem panel szybkiej identyfikacji. Przymierzyłem też jak ma wyglądać  zabezpieczenie tego majdanu liną z bawełnianej nici (pobrudzonej dodatkowo ołówkiem). Tu pytanie: ktoś ma patent, jak zniwelować te włoski na niej? Natrzeć świecą?

Nadal kusi mnie zrobienie kamuflażu w pasy, jak na wcześniejszym zdjęciu, i rozmyślania, jak to zrobić, znowu zajmą kilka miesięcy...

IMG_7996.JPG

IMG_7995.JPG

IMG_7994.JPG

IMG_7993.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Lipstein napisał:

Tu pytanie: ktoś ma patent, jak zniwelować te włoski na niej? Natrzeć świecą?

 

Nie jestem pewien czy to się uda. Może prościej kupić kabelek taki jak w linku, ściągnąć izolację i masz linkę o średnicy około 1,1 mm którą możesz dowolnie kształtować i nie ma włosków. Uprzedzam, że nie ćwiczyłem tematu więc nie gwarantuję sukcesu. Może nawet nie trzeba kupować. Chyba wszystkie kable zasilające do różnych urządzeń mają w środku takie linki tylko nie wiem jakie mają średnice. 

https://amperlux.pl/Przewod-kabel-linka-miedziany-okragly-2x1-OMY-300-300V-p6312

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Endrju napisał:

 

Nie jestem pewien czy to się uda. Może prościej kupić kabelek taki jak w linku, ściągnąć izolację i masz linkę o średnicy około 1,1 mm którą możesz dowolnie kształtować i nie ma włosków. Uprzedzam, że nie ćwiczyłem tematu więc nie gwarantuję sukcesu. Może nawet nie trzeba kupować. Chyba wszystkie kable zasilające do różnych urządzeń mają w środku takie linki tylko nie wiem jakie mają średnice. 

https://amperlux.pl/Przewod-kabel-linka-miedziany-okragly-2x1-OMY-300-300V-p6312

 

 

Nic trudnego trochę matematyki D=√4S/π to tak w przybliżeniu.  

 

 
                   

 

Nominalny przekrój, mm2 Najbardziej dopuszczalna średnica żył miedzianych, mm
pojedynczy drut

 

(klasa 1)

wielodrutowy

 

(klasa 2)

wielodrutowy

 

(klasa 3)

wielodrutowy

 

(klasa 4)

elastyczny

 

(klasy 5 i 6)

0,05 0,35
0,08 0,42
0,12 0,55
0,20 0,65
0,35 0,9
0,5 0,9 1,1 1,1 1,1 1,1
0,75 1,0 1,2 1,2 1,3 1,3
1,0 1,2 1,4 1,5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A Twój pojazd w realu był stalowy a nie plastikowy.  :piwo:

Materiał na modelu nie ma znaczenia. Ma tylko znaczenie czy to coś będzie wyglądało jak oryginał. Wybór należy do Ciebie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.