Skocz do zawartości

Łosie dwa czyli PZL 37B IBG 1:72 po polsku i rumuńsku.


Roland_Sebastian

Rekomendowane odpowiedzi

@Skawinski Bardzo dziękuję za wypowiedź - powoli kiełkuje we mnie decyzja o wyborze konkretnych farb do rumuńskiego łosia.

Tymczasem udało mi się zmontować i pomalować wnętrze obu samolotów.


Większość elementów wnętrza wyciąłem z ramek, oczyściłem z nadlewek i przygotowałem do malowania. Żeby było łatwiej niektóre drobne elementy przykleiłem do kadłuba.

 

IMG_9581.thumb.JPG.5a42b7c9adf99311ada15b3d2cc43128.JPGIMG_9585.thumb.JPG.f7b742dfd9e84b6207bcb0cb717b47c4.JPG

 

Następnie nałożyłem na wnętrze ciemny khaki od hataki. Detale podkreśliłem suchym pędzlem.

 

IMG_9601.thumb.JPG.c8e9c596ee510b3869078c2fe92e5352.JPGIMG_9598.thumb.JPG.7f2e78a97d906d928986b048dc06c453.JPGIMG_9602.thumb.JPG.a52d8fb2e6c68fca3fe9bb40e0bdd3a9.JPG

 

Pomalowałem też bomby, z tego co udało mi się dowiedzieć bomby Ż wz 31 miały końcówki w kolorze khaki

 

IMG_9603.thumb.JPG.a8d2c92a264f61d005336e3e82e781b7.JPG

 

Następnie detale wnętrza również dostały swoje kolory i trafiły na swoje miejsce.

 

IMG_9607.thumb.JPG.27749a6554755394c7c1b1dcdf8a71a7.JPG

 

IMG_9653.thumb.JPG.6b355a60a56556fb17b1ecd79bc69049.JPG

 

IMG_9655.thumb.JPG.57464ca7591bf39f0ad8a813a562f9bd.JPG

 

Dołożyłem dodatki od Yahu i naniosłem wash z farb olejnych. Tutaj kadłub polskiego Łosia:

 

IMG_9681.thumb.JPG.41f6578bbaf7d835ad3ee56d47db15e6.JPGIMG_9679.thumb.JPG.ffa64c0e0b77ae959107466234f81046.JPGIMG_9678.thumb.JPG.f2269ca59a94134be0a5ba6e1340764b.JPG

 

Wnętrze rumuna postanowiłem nieco potraktować srebrną kredką:

 

IMG_9691.thumb.JPG.aac8d224de8df23844bcc8a5f6cbe333.JPGIMG_9694.thumb.JPG.7d137aaaa3fe65d23a9ccb8960ed29b6.JPG

 

Na koniec przymiarka oszklenia do kadłuba, wystarczyło usunąć niewielkie nadlewki ostrzem skalpela i wszystko do siebie pasuje idealnie:

 

IMG_9685.thumb.JPG.9cd4972b7f6502c9937ed43fce9e9ba9.JPGIMG_9684.thumb.JPG.9a59745dbb0ce6bd5ca4c72b1da75e46.JPGIMG_9683.thumb.JPG.753b657a0b563ad461b0d92eeb37d749.JPG

Tyle na dzisiaj, mam nadzieję, że kolejny wpis nastąpi niebawem. 😉

 

 

 

Edytowane przez Roland_Sebastian
  • Like 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, barszczo napisał:

No panie, bombowo. Podoba się :super:.

Trzeba przyznać, że IBG wykonało kawał dobrej roboty, a ja tylko to pomalowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj chciałem się podzielić pewnymi przemyśleniami wynikającymi z wykopalisk w literaturze, które poczyniłem. Zaczęło się od tego, że zabrałem się za silniki i nie wiedziałem jaki wydech mam zamontować w rumuńskim samolocie. IBG oferuje dwa typy, perforowany, z podłużnymi otworami i pełny. Wydawało mi się, że Łosie A i A bis miały ten pierwszy rodzaj kolektora, z podłużnymi otworami. Postanowiłem jednak przejrzeć swoje materiały zdjęciowe tej konkretnej maszyny. 
1515966567_o1.thumb.jpg.a8053a7f7cd0c1a78dbc1fbdad434f52.jpg

Na powyższym zdjęciu kolektor wygląda jednak na pełny, bez nacięć. Następne zdjęcie też to potwierdza według mnie:

image.thumb.png.13838161714055ea381529ce29ad78b0.png

 

W tym momencie zacząłem znowu wertować monografię zwracając uwagę na kolektory spalin - wszystkie maszyny opisane jako Łosie A i A bis miały kolektory z otworami, nawet część maszyn B posiadała takie rury wydechowe, oczywiście trafiłem też  na kilka zdjęć Łosi B z pełnymi rurami. Tylko Łosi B. Na koniec doszukałem się takiej grafiki ewolucji kolektora:


image.png.b9fd0cda85cc06cbe148a84f21644073.png

 

Zaczynam się zastanawiać, na ile możliwe jest to, że w dokumentację wkradł się błąd odnośnie numeru seryjnego i jest to rzeczywiście Łoś B, a nie A bis. 

 

Przy okazji trafiłem na świetne zdjęcie pokazujące, że samolot rzeczywiście miał dwukolorowy kamuflaż:

image.thumb.png.cfb6fe1ede88967fbb1098fbddc53d03.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Roland_Sebastian napisał:

Zaczynam się zastanawiać, na ile możliwe jest to, że w dokumentację wkradł się błąd odnośnie numeru seryjnego i jest to rzeczywiście Łoś B, a nie A bis. 

Może wydech ewoluował niezależnie od ewolucji wersji Łosia i A bis mógł w pewnym momencie otrzymać ostateczny wariant?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Wymysl napisał:

Może wydech ewoluował niezależnie od ewolucji wersji Łosia i A bis mógł w pewnym momencie otrzymać ostateczny wariant?

W takim przypadku wszystkie Łosie B powinny mieć wydechy pełne bez perforacji, a na zdjęciach jest po równo tych ze starszym i nowszym wydechem. Bardziej bym zakładał, że wydech wymieniono na nowszy w trakcie remontów, tylko po co by to robiono?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.03.2022 o 16:46, Roland_Sebastian napisał:

W takim przypadku wszystkie Łosie B powinny mieć wydechy pełne bez perforacji, a na zdjęciach jest po równo tych ze starszym i nowszym wydechem. Bardziej bym zakładał, że wydech wymieniono na nowszy w trakcie remontów, tylko po co by to robiono?

No właśnie jeśli rozwój wydechu byłby niezależny od rozwoju wersji to B mogłyby mieć i tak, i tak, w zależności na co się załapał. A A bis dostał nowy wariant w remoncie. Po co? W tym samym celu w jakim opracowano nowy wzór. Z jakiegoś powodu był lepszy.

Zdjęcia, o których piszesz to przegląd całej służby, czy u Rumunów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Wymysl napisał:

Zdjęcia, o których piszesz to przegląd całej służby, czy u Rumunów?

Przeglądałem i polskie i rumuńskie Łosie. 

 

2 godziny temu, Wymysl napisał:

A A bis dostał nowy wariant w remoncie. Po co? W tym samym celu w jakim opracowano nowy wzór.

Przy czym powinny być jakieś wzmianki o tym, a są jedynie informacje o dodawaniu okienka i zmianie wyważenia stateczników podczas remontów Łosi A bis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czas wrzucić aktualizację tego co udało mi się zrobić. 

 

Wymyśliłem sobie, że jeden z samolotów będzie miał zamknięte luki bombowe. Padło na polską maszynę. W związku z tym doszedłem do wniosku, że dobrym pomysłem będzie zamknąć je już na tym etapie, a nie na sam koniec budowy tak jak sugeruje to instrukcja. Pierwsze przymiarki wykazały, że trzeba będzie trochę popracować pilnikiem.

 

IMG_9695.thumb.JPG.f488688af26452cc6fc62cb932762efb.JPG

 

IMG_9696.thumb.JPG.65fa97c4fe2155e30ee92d02b5b6b9f6.JPG

 

Po chwili wszystko pasowało na swoje miejsce.

 

IMG_9699.thumb.JPG.cd6686f8a2dde992f9067f3a95afb877.JPGIMG_9698.thumb.JPG.174a2ae269b3c2efb88f65b956a40d6d.JPG


Wracając do toku budowy jaki nakazuje instrukcja przykleiłem stateczniki poziome, a jak już miałem je zamontowane to nie oparłem się pokusie przymiarki stateczników pionowych.

 

IMG_9703.thumb.JPG.6957e410ea18825cd9d7ef4ffa44d329.JPG

 

IMG_9701.thumb.JPG.0feaf0b506f3e87321b49654ddddb469.JPG

 

Nacieszyłem się widokiem po czym odłożyłem stery kierunku do pudełeczka -  są bardzo dobrze spasowane, więc przykleję je dopiero po pomalowaniu całości.


Drugi Łosiek też dostał stery:

IMG_9755.thumb.JPG.869cac38e4f622066d4458466f8a34bb.JPG

 

Kolejnym krokiem był montaż silników. Tutaj nie było większej filozofii, chociaż niestety instrukcja nie była zbytnio pomocna. Wyciąłem elementy, skleiłem w grupy, zapodkładowałem. Silniki pomalowałem srebrną hataką, a kolektory najpierw mieszanką srebnrej i czarnej farby, a następnie brązowej z odrobiną srebrnej.

IMG_9711.thumb.JPG.a9d5d98b0bda9cef170fb4622142151f.JPG

 

IMG_9716.thumb.JPG.2350f533e449c591b3e8c766430dcb2c.JPG

 

Po zamaskowaniu kolektorów wewnętrzne elementy otrzymały docelowe kolory czyli dla polskiej maszyny ciemny khaki, a dla rumuńskiej jasnobrązowy. W tym przypadku użyłem hataki C012 Dark Tan ANA 628. 

 

IMG_9717.thumb.JPG.8cafe2cb4513ed3f0e7c8dce7bdaa5c4.JPG

 

Na silniki naniosłem ciemny wash i całość ze sobą połączyłem. 

 

IMG_9722.thumb.JPG.45d534d982d50d61dacea4aa842ebc8e.JPG

 

IMG_9726.thumb.JPG.cf782b83320a931bb721d9c4a9d637d1.JPG

Zastanawiam się jeszcze nad wtarciem rdzawego pigmentu. Poza tym w międzyczasie budowy kolejnych podzespołów wróciłem do silników i rozwierciłem wloty powietrza, zdjęcie wrzucę następnym razem. 😉

 

Następnie zabrałem się za skrzydła. 

 

IMG_9741.thumb.JPG.eb3200e4811a2d82f1b9e546975753cf.JPG

 

IMG_9744.thumb.JPG.edf58320aa13a42f4a2e4e124248c5ce.JPG

 

Przed sklejeniem połówek pomalowałem wnęki na srebrno.

 

IMG_9753.thumb.JPG.fcd90638e90eb6e128aadeb26be723f1.JPG

 

IMG_9754.thumb.JPG.196d84f2c430bf658e040eaba21eb6ab.JPG

 

Połówki ze sobą skleiłem. Tutaj zauważyłem różnice jakościowe pomiędzy częściami z dwóch zestawów. Jeden komplet był bardzo dobrze odlany i nie miałem problemu z montażem, drugi miał spore przesunięcia i musiałem się nieco naszlifować żeby wyprowadzić linię łączenia skrzydeł. Do tego linia podziału na spodzie w miejscu slotów wyszła dość gruba, więc zalałem ją surfacerem i przeszlifowałem. Jak się dobrze utwardzi to ją poprawie rysikiem. Dokleiłem też klapy, lotki i chłodnice. Jak widać lotki z jednego zestawu miały jamki skurczowe, ponownie do ich wyprowadzenia użyłem surfercera. Ogólnie spodobało mi się używanie tego środka jako płynnej szpachlówki, zwłaszcza, że w trudnodostępnych miejscach można go usunąć wacikiem nasączonym MLT.

 

IMG_9756.thumb.JPG.0dcebf260884ea445fb532b77abda6dd.JPG

 

Jeden komplet skrzydeł otrzymał drzwi komór bombowych w pozycji zamkniętej.

 

IMG_9759.thumb.JPG.772db8270aa175ded65b08be51799bb3.JPG

 

Pozostało mi teraz pomalować całość podkładem, poprawić niedoróbki jeśli jakieś wyjdą i zabrać się za nitowanie. Czyli wracam do was za miesiąc lub jakoś tak...

 

IMG_9745.thumb.JPG.2332b969331ae3d8221603302aae15ec.JPG

 

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj niewiele. 

Samoloty dostały podkład:

IMG_9765.thumb.JPG.6efc0ba3de86df94c3722ed4404b0947.JPG

 

IMG_9766.thumb.JPG.420aee3de5b6effe54d0bf7f3bb62b7b.JPG

 

Do tego jedno ze skrzydeł udało się ponitować. Po pomalowaniu skrzydła na srebrno wyszło kilka baboli, zaznaczyłem sobie to ołówkiem. Zamierzam to zalać surfercerem i przenitować te fragmenty na nowo.

 

IMG_9770.thumb.JPG.1803a2ec39f321fb6321fdee4adac81c.JPG

 

IMG_9771.thumb.JPG.b6294edfdcda8702d28e0334bb9ec41a.JPG

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.03.2022 o 15:08, zaruk napisał:

Fajnie z tymi nitami jest.

Dzięki, ale powoli odchodzę od zmysłów. Tych nitów jest zatrzęsienie... Żeby podbudować nieco morale zapodkładowałem na srebrno drugie skrzydło. Zostało do nitowania jeszcze jakieś 60% kadłuba i będzie można brać się za drugi samolot....

 

IMG_9867.thumb.JPG.f49bb6d2b67e39deb31e01f00ca5e9a8.JPG


IMG_9868.thumb.JPG.23df395c228cd519136185ae13587e92.JPG

 

IMG_9869.thumb.JPG.be70344423cd18b2328bda9f06336659.JPG

Edytowane przez Roland_Sebastian
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Czołem koledzy modelarze. 

Łosie dostają kolejne nity, a ja odchodzę od zmysłów. 😜

Pierwszy kadłub w całości został onitowany i pomalowany srebrem w celu weryfikacji efektu

image.thumb.jpeg.3011a4a0f3089d78b0a1aa6c690f0060.jpeg

 

image.thumb.jpeg.da0ebc75cd49f692147a772674593960.jpeg

 

Na tym etapie mogłem już połączyć skrzydła z kadłubem.


IMG_9889.thumb.JPG.b54d5803d887c80e271b5f1ec724fbfa.JPG

 

 

 

IMG_9887.thumb.JPG.71a37b91453b3542f9388fdfb1a525d7.JPG

 

Jak widać wyniknęły drobne problemy ze spasowaniem. Łatwiej było to połączyć bez wklejonych drzwiczek komory bombowej. Na szczęście udało się ten element ostrożnie odkleić i przykleić skrzydła do kadłuba.

 

image.thumb.jpeg.7e01d5be7c9c18a79e94891fb06d4e52.jpeg

 

Powstałe szpary zalałem surfercerem, po uprzednim zamaskowaniu detali. Gdy surfercer dobrze się utwardził nadmiar zmyłem nasączonym w MLT patyczkiem kosmetycznym.

 

IMG_9896.thumb.JPG.9141a7c54df945ee986a8f57860bd428.JPG

 

IMG_9895.thumb.JPG.8e978a667fa5ed81f3b5f209ce2b3bec.JPG

 

Następnie na oszklenie nakleiłem maski Montexu i całość przymocowałem do kadłuba za pomocą kleju PVA. Dzięki temu, w razie jakiejś wpadki będę mógł bez większej szkody na modelu odkleić oszklenie.

 

IMG_9985.thumb.JPG.2219fc13a3231a44c778c5f7d7f487bd.JPG

 

IMG_9983.thumb.JPG.14a9079f127522de2ea6e9cf88e51bc7.JPG

 

W międzyczasie również nitowałem drugi samolot i całość prezentuje się następująco:
 

image.thumb.jpeg.2bbfeb059b45faf0c721a3bc617e5c61.jpeg

 

 

 

 

Edytowane przez Roland_Sebastian
  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, zaruk napisał:

Mocno widoczne te nity, ale po położeniu ciemnej farby efekt powinien być dobry.


Też się tego wystraszyłem jak zobaczyłem efekt, ale potem mi się przypomniało, że poprzednio po nałożeniu kamuflażu miejscami były ledwie widoczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Spód dostał kolor. Żeby wyciągnąć nitowanie postanowiłem dać ciemny wash w linie nity przed malowaniem docelowym kolorem. Malowałem mieszanką srebrnej i błekitnoszarej hataki, taż żeby osiągnąc kolor srebrnoszary, przy czym mam mieszane uczucia. Z cieniowania jestem w miarę zadowolony, no może jeszcze jedną warstwę dam, ale kolor mi trochę nie leży do końca.

 

IMG_0152.thumb.JPG.8bb306281b552f031387d13f6e4defb0.JPGIMG_0151.thumb.JPG.6e383a3a1adf20ca320f962902347a9d.JPGIMG_0150.thumb.JPG.86b5015461c600c31b814e3ff75dac75.JPG

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Poprawiłem malunki. Nie podobał mi się odcień spodu i widoczne ziarno metalizera, więc zrobiłem jeszcze raz rozjaśnienia białym po czym na całość natrysnąłem mgiełkę białej z odrobiną srebra C08.

 

IMG_0275.thumb.JPG.f284e8a5a3c41fa5b2c0c1aeff061864.JPG

 

IMG_0273a.thumb.JPG.a826d60c1e2f63f496c0d1f0c5db7c09.JPG

 

IMG_0274.thumb.JPG.ebcd1640baf20a4de322ae7abcd80add.JPG

 

Poza tym rumun dostał skrzydła.

 

IMG_0271.thumb.JPG.5e048ffd27b5727b46299332d8702630.JPG

 

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszła kolej na ciemny khaki:

 

IMG_0406.thumb.JPG.9ed7939455e1ed6599cee6bde2fe56a7.JPG

 

IMG_0405.thumb.JPG.39199fb0dece5bc5e3e03b6679d843d4.JPG

 

image.thumb.jpeg.7b34058afa1dc341f613754f73855b8a.jpeg

 

IMG_0403.thumb.JPG.2fe192032651f52950e5ee5d2b3aaf70.JPG

 

IMG_0404.thumb.JPG.a68df83ff3477c0ed46d3a3183479b5f.JPG

 

Ponieważ maluję mocno rozcieńczoną farbą powłoka ma wykończenie błyszczące co utrudnia nieco fotografowanie. Refleksy światła utrudniają odbiór, dlatego porobiłem zdjęcia pod różnymi kątami oświetlenia i modelu. To pozwala w miarę zwizualizować sobie całokształt efektów malarskich. Ponieważ jest to dla mnie frustrujące (niemożność odpowiedniego sfotografowania modelu) zamówiłem już filtr polaryzacyjny, który powinien poprawić jakość fotografii. poprzez stłumienie odblasków.

  • Like 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi też się podoba. Jeżeli można spytać, to czy po nitowaniu wygładzałeś powierzchnie nitowane przed malowaniem? Pytam, bo czasami się za bardzo odznaczają po malowaniu, a u Ciebie wygląda to OK.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, MAREK74 napisał:

Jeżeli można spytać, to czy po nitowaniu wygładzałeś powierzchnie nitowane przed malowaniem?

Tak. Po przenitowaniu całość przeszlifowałem gąbką ścierną od 3M, taką jak na zdjęciu poniżej. Po szlifowaniu niektóre nity wymagały poprawienia.image.thumb.jpeg.5621e56b8e4475bad11ee05892840b80.jpeg

 

13 minut temu, myszaty napisał:

Chyba pierwszy raz nie mam wrażenia sztuczności malownej powierzchni polską kaką 😀.

Dzięki! Trochę rozwaliłem system, a przynajmniej moje podejście do kanonu sztuki modelarskiej i nie nakładałem dodatkowego lakieru przed kalkami żeby zachować powierzchnie w takim wykończeniu jakie udało mi się uzyskać podczas malowania. Mam nadzieję, że się uda. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.