Skocz do zawartości

Panther Ausf. A „321” – I./PzRgt Groβdeutschland; Das Werk 35011 - wspólny warsztat


skikut87

Rekomendowane odpowiedzi

31 minut temu, enten napisał:

Recepta jest taka: bierzesz arkusz zimmu ataka na papier ścierny i jedziesz aż zacznie się robić na prawdę cienki - tak też jest w instrukcji producenta.

Sprawdzone - działa.

 

ja akurat go jadę pilnikiem do pani coś tam - żona ma ich dużo 😛 szczerze to balem się za bardzo to odchudzać by się nie połamało więc tylko zdzieram tak by była w miarę płaska powierzchnia by klej dobrze złapał i to działa bo wtedy ten ultra glu się pięknie przysysa,. Tak czy siak by nie było ja nie narzekam ze za grubo tylko zaznaczyłem ze dam plastiki bo one delikatnie wystają nad zimmetrit jak w oryginale 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, enten napisał:

Ja jadę na 320.

Ciekawostka jest taka i spróbuj - przyłóż sobie arkusik zimmu na element i podklej go extra thinnem. Nie będziesz szukał innych rozwiązań!

 

że dobrze z extra thinem reaguje czy to bardziej kwestia roztopienia plastiku i chwycenia? Ja jak piszę używam ultra glue - daje czas na swobodne ułożenie do tego mam specjalne narzędzie - szpatułkę zrobioną z ramki 😛

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, skikut87 napisał:

 

że dobrze z extra thinem reaguje czy to bardziej kwestia roztopienia plastiku i chwycenia? Ja jak piszę używam ultra glue - daje czas na swobodne ułożenie do tego mam specjalne narzędzie - szpatułkę zrobioną z ramki 😛

Extra Thin topi plastik więc łapie na klejący plastik żywicę.Równie dobrze można podlać lakierem akrylowym i też złapie.Ja używam model mastera akrylowego czasem do wzmocnienia klejonego elementu.I też będzie trzymało.Możliwości jest wiele .Cyjano ma jeden minus jak złapie to tylko debonder inaczej jak chce się poprawić element ustawić oderwać to już można narobić szkód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, bulik58 napisał:

Wodny (zielony) czy ten do szlifowania na sucho?

 

Wodnym zazwyczaj jadę.

 

@push-up78też fajny sposób! :)

 

Przy pracy z tamką jest ten plus, że pozycjonujesz na spokojnie i dopiero podlewasz klejem a czasu na to masz dużo i robisz to na prawde na spokojnie.

W przypadku klejenia na CA smarujesz klejem i czas start! :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.03.2022 o 22:48, enten napisał:

 

Wodnym zazwyczaj jadę.

 

@push-up78też fajny sposób! :)

 

Przy pracy z tamką jest ten plus, że pozycjonujesz na spokojnie i dopiero podlewasz klejem a czasu na to masz dużo i robisz to na prawde na spokojnie.

W przypadku klejenia na CA smarujesz klejem i czas start! :mrgreen:

Podobnie działa ten ultra glue z ammo mig swoją droga przypomina mi on żywice mig do pigmentow tyle ze łapie szybciej. Tak czy siak na prawej stronie pobawiłem się extra thinerem i tym ultra - efekt ten sam tyle ze tamke łatwiej się nakłada ale do większych powierzchni lepiej mi sie pracuje tym specyfikiem ammo. Bo nie podlewam nim tylko brzegów zimny a rozprowadzał go po całości wiec nie ma pustych przestrzeni np na środku przedniej plyty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.04.2022 o 08:31, skikut87 napisał:

Podobnie działa ten ultra glue z ammo mig swoją droga przypomina mi on żywice mig do pigmentow tyle ze łapie szybciej. Tak czy siak na prawej stronie pobawiłem się extra thinerem i tym ultra - efekt ten sam tyle ze tamke łatwiej się nakłada ale do większych powierzchni lepiej mi sie pracuje tym specyfikiem ammo. Bo nie podlewam nim tylko brzegów zimny a rozprowadzał go po całości wiec nie ma pustych przestrzeni np na środku przedniej plyty

 

Bo to jest żywica akrylowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weekend zbliża się ku końcowi również i główne prace nad panterą, kadłub i wieża gotowa😊 zostaje poskrobać Zimmerit itp. 

Muszę jeszcze dopasować metalową lufę, którą mam albo niestety dokupić afera za.... no właśnie. Niestety mojej do szczęścia prgeszkasdza mocowanie plastikowej (ten Dziubek wystający na przedostatnim zdjęciu). 

IMG_9352.thumb.JPG.857b46f91c9933b7b835ff89f36ee1c4.JPGIMG_9351.thumb.JPG.22f261186505938c265d5b3dae230e2d.JPGIMG_9350.thumb.JPG.52781a004174333e4b03f48a19835054.JPGIMG_9349.thumb.JPG.90f61a56e942df1d52dbd1382ee48056.JPGIMG_9348.thumb.JPG.17c07fce6c1c039b4630d96db8932683.JPGIMG_9347.thumb.JPG.778a8a7532bff2aeabe77f1110ad479e.JPG

 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przymierzasz, jak widzę, nie tą osłonę jarzma armaty. Ta jest z wersji wczesnej.

 

Jak podpatrzyłem osłony wentylatorów za to są z wersji G i to gorzej, bo już się nie da podmienić.  Ale w sumie to to duperel, bo i tak słabo widać. 

 

Wieżyczką dowódcy będzie w Zimmericie,  czy bez? Na zdjęciach słabo to widać...

Edytowane przez Merten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety masz racje… sugerowałem się obraziłem nie oznaczeniem 😞CEF92D7F-939A-40C2-B8B0-E82A4F33DD87.thumb.jpeg.e30d5d726a589fc8e2c6975a59f2e1bd.jpeg

 Próbowałem to wyrwać niestety klej jest za mocy i trochę uszkodziłem model… nic jak się nie uda tego jakoś ładnie załatać to kosz…

 

9F67C178-B28C-4057-9880-AEA0320FF86D.jpeg

Edytowane przez skikut87
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra udało się to zalatac jeszcze przed praca 😛 CCE998ED-5D0D-499E-9CC9-CCE9AE5C06D1.thumb.jpeg.8057b618e39ad1c225e5b3c4dde71ec9.jpeg

 

druga sprawa tu jest link do pantery dB która ma tem sam typ kratek, widać ze nie tylko osłony montowali wczesne do pojedynczych celowników 

 

http://www.toadmanstankpictures.com/panther_camp_borden.htm
 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to teraz zacznę od pytania - jak myślicie która osłonę działa założyć wczesną czy późną? 

 

Na razie na sucho spasowana lufa z PanzerArt - wymagało to przycięcia tej rury ale tak by jednak kawałek jej wchodził w osłonę - lepiej będzie potem trzymać

IMG_9405.thumb.JPG.5d65af323da9e11745204d5a45603a8c.JPGIMG_9409.thumb.JPG.5dd5e447c0bd300ef1009bfeec26f1a0.JPGIMG_9407.thumb.JPG.98fa1f4640c6480e233d3388ea24c878.JPG

 

Swoją drogą zaczynam być fanem ich luf bo;

1. Nie trzeba bawić się w składanie hamulców jak ma to miejsce w Aferze

2. Hamulec jest drukowany w 3d więc jakość też jest super!

 

IMG_9411.thumb.JPG.260d57440b19cbe10afc5e01bdf3ac90.JPGIMG_9410.thumb.JPG.5a92fc39ef0d62f4dce23a1a5736395e.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Merten napisał:

Późną!

 

czyli jednooką :)?? tak dobrze cię rozumiem? 

Bo z tego co wiem to w pierwszych seriach późnych dawali czasem tez osłony wczesne (nadwyżki z produkcji) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej dwa zdjęcia naprawdę wczesnych  panter A („425” to jeszcze kadłub z klapkową osłoną km.-u) oraz dodatkowo pantery D. Pokazują one osłony wentylatorów na tych wersjach w dwu odmianach  - to zwykły promienisty układ żeber i  układ żeber „zawirowanych”. Występowały pary jednakowych, jak i zróżnicowane.

Osłony na modelu są zgodne z tym asortymentem i nie wiem, dlaczego kolega opisuje je jako bardzo "późne,  wcześniej wręcz jako osłony z Panther G (!). Osłony z wersji G były nieco mniejsze i miały po 12 zamiast 14 żeber - patrz. 4. foto. Muzealne Panther A - np. w Ottawie czy w Aberdeen - mają normalne, standardowe osłony wersji D i A, a nie jakieś tam kombinowane lub mityczne późne.

Sprawa tych „grillów” mylnie wziętych za jakieś szczególnie „późne” skutkuje tu pewną żenadą - najpierw odbyła się próba zrywania prawidłowych elementów z modelu, teraz jest pochopne typowanie wariantu osłony działa - jako rzekomo koniecznie też późnego. Taki automatyzm stanowczo nie może być zastosowany dla pojazdu „321”. Przytoczony tu rozkład dostaw panter do jednostki pozwala wnioskować, że ten konkretny czołg i kilka innych mogły być w bardzo wczesnych wariantach pantery A , zwłaszcza te z pierwszej dostawy. No i kilka fotografii panter z 'Großdeutschland' to potwierdza.

425.jpg

244.jpg

433.jpg

G.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, JSJ napisał:

Poniżej dwa zdjęcia naprawdę wczesnych  panter A („425” to jeszcze kadłub z klapkową osłoną km.-u) oraz dodatkowo pantery D. Pokazują one osłony wentylatorów na tych wersjach w dwu odmianach  - to zwykły promienisty układ żeber i  układ żeber „zawirowanych”. Występowały pary jednakowych, jak i zróżnicowane.

Osłony na modelu są zgodne z tym asortymentem i nie wiem, dlaczego kolega opisuje je jako bardzo "późne,  wcześniej wręcz jako osłony z Panther G (!). Osłony z wersji G były nieco mniejsze i miały po 12 zamiast 14 żeber - patrz. 4. foto. Muzealne Panther A - np. w Ottawie czy w Aberdeen - mają normalne, standardowe osłony wersji D i A, a nie jakieś tam kombinowane lub mityczne późne.

Sprawa tych „grillów” mylnie wziętych za jakieś szczególnie „późne” skutkuje tu pewną żenadą - najpierw odbyła się próba zrywania prawidłowych elementów z modelu, teraz jest pochopne typowanie wariantu osłony działa - jako rzekomo koniecznie też późnego. Taki automatyzm stanowczo nie może być zastosowany dla pojazdu „321”. Przytoczony tu rozkład dostaw panter do jednostki pozwala wnioskować, że ten konkretny czołg i kilka innych mogły być w bardzo wczesnych wariantach pantery A , zwłaszcza te z pierwszej dostawy. No i kilka fotografii panter z 'Großdeutschland' to potwierdza.

 

Wielkie dzięki za merytoryke, jednak ja wybrałem osłonę późną. Niestety ale na podstawie tego jednego zdjęcia pojazdu 321 wiele nie wywnioskuje dlatego zastanawiam się coraz bardziej nad wykonaniem pojazdu z numerem 200. Niestety mam kilku speców od panter w moim otoczeniu i kilku tutaj na forum i już dostaje bzika - tak samo jak miało to miejsce z tygrysami 😛

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, produdi napisał:

Nie ma lekko 😉

 

to zapraszam szpeców do dyskusji w tym wątku pod nowy projekt 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

kolega opisuje je jako bardzo "późne,  wcześniej wręcz jako osłony z Panther G (!). 

Istotnie zaufałem rysunkom z monografii AJ Press, z których można wysnuć wniosek, że te "spiralne" osłony wentylatorów pojawiają się w wersji D-A, a "promieniste" w wersji G. Inna sprawa, że istotnie nie zauważyłem, że te "promieniste" w wersji G mają inną ilość żeberek.

 

Cytat

teraz jest pochopne typowanie wariantu osłony działa - jako rzekomo koniecznie też późnego

To akurat nie typowanie. "321" miała późniejszy celownik i jest na to zdjęcie w monografii pułku pancernego "GD".

Ale to było prawie pewne ze względu na późniejszy układ wydechowy - też widoczny na zdjęciach.

 

Cytat

Niestety ale na podstawie tego jednego zdjęcia pojazdu 321 wiele nie wywnioskuje dlatego zastanawiam się coraz bardziej nad wykonaniem pojazdu z numerem 200. 

No dobra - to ja robię "321".

Edytowane przez Merten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Merten. To ja mam tylko uwagi ws. metodologii dyskusji. Gdybyś powołał się na konkretne zdjęcie z monografii, nie pisałbym o pochopnym typowaniu. Autor wątku narzeka na brak zdjęć, a zamiast dowodów płynących z fotografii bezpośrednio dostał niezbyt trafne spekulacje oparte na błędach z innej, kiepskiej zresztą monografii. Dla mnie zaś, bez owego zdjęcia dowodowego, zostawało wnioskowanie z jakichkolwiek ustaleń. I tak, wcale nie zaprzeczając nowej wersji osłony działa, musiałem odnieść się do niej sceptycznie. Nowy układ wydechowy (rozumiem, że z dodanymi rurkami) tego „321” mógł bowiem teoretycznie oznaczać produkcję z 1.44., a więc czasu, gdy dwuoczne osłony jeszcze mogły pokutować, choć były przystosowywane do jednoocznego celownika.

Z tego okresu i tak wykonana była np. pantera D-B będąca dziś w kolekcji Littlefielda. 

 

>skikut87. Piszesz o jednym zdjęciu źródłowym, ale jakbyś nie zauważył tego „kolejowego” załączonego przeze mnie. Pewnie nie przyjrzałeś się mu bliżej i nie uznałeś też tego, co wtedy napisałem. Szkoda, bo powiększając fragment wieży uwyraźnia się górne fragmenty cyfr „2” i „1”, jest jeszcze jeden fragment wart uwagi przy porównaniu ze zdjęciem wyjściowym. Krótko mówiąc, miałeś do swojego zdjęcia drugie, istotnie poszerzające stronę informacyjną, a tak czy siak nie do zignorowania, bo pozycjonuje dany pojazd jako względnie wczesną panterę A. Co z tego? - Ano, to do dalszej dyskusji "speców", jakichś ewent. doprecyzowań itp.  No tak, ale kwestia zielony czy brązowy typowo stanęła na głównym miejscu, choć pozostanie nierozstrzygalna, choćby oczy do cna wypatrzyć.     

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, JSJ napisał:

 

>skikut87. Piszesz o jednym zdjęciu źródłowym, ale jakbyś nie zauważył tego „kolejowego” załączonego przeze mnie. Pewnie nie przyjrzałeś się mu bliżej i nie uznałeś też tego, co wtedy napisałem. Szkoda, bo powiększając fragment wieży uwyraźnia się górne fragmenty cyfr „2” i „1”, jest jeszcze jeden fragment wart uwagi przy porównaniu ze zdjęciem wyjściowym. Krótko mówiąc, miałeś do swojego zdjęcia drugie, istotnie poszerzające stronę informacyjną, a tak czy siak nie do zignorowania, bo pozycjonuje dany pojazd jako względnie wczesną panterę A. Co z tego? - Ano, to do dalszej dyskusji "speców", jakichś ewent. doprecyzowań itp.  No tak, ale kwestia zielony czy brązowy typowo stanęła na głównym miejscu, choć pozostanie nierozstrzygalna, choćby oczy do cna wypatrzyć.     

 Przyjrzałem się twoim zdjęcia, niestety niewiele mi one wniosły. Ewentualnie tylko wątpliwość ze pojazd 321 niekoniecznie posiada zimmerit DB a MNH. Nie chcą słusznie zaznaczyłeś można tylko spekulować jakie komponenty zostały użyte do budowy tego konkretnie pojazdu.  Mojej wiedzy Wynika że Niemcy mieli problemy z dostawami i wykorzystywali różnego rodzaju starszej części do budowy nowych pojazdów. 
 

Mam takie pytanie do Szanownych znawców tutaj ktoś z was posiada dobre fotografie pojazdu o numerze 200

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Gdybyś powołał się na konkretne zdjęcie z monografii, nie pisałbym o pochopnym typowaniu. 

Fakt, napisałem tak jakbym to wiedział od razu, ale dowód znalazłem chwilę później. 

Będę się jednak upierał, że ten strzał był pewny na 95% ze względu na późny układ wydechowy.

 

Cytat

Nowy układ wydechowy (rozumiem, że z dodanymi rurkami) tego „321” mógł bowiem teoretycznie oznaczać produkcję z 1.44., a więc czasu, gdy dwuoczne osłony jeszcze mogły pokutować, choć były przystosowywane do jednoocznego celownika.

Z tego okresu i tak wykonana była np. pantera D-B będąca dziś w kolekcji Littlefielda. 

 

Tylko, że ta Panthery z kolekcji Littlefielda ma jednak pojedyncze rury wydechowe.

Inna sprawa, ze została wydobyta bez nich i w sumie, to trudno pewnie jednoznacznie powiedzieć co ona tam z tyłu nosiła. Zakładam jednak, że odbudowali ją całkowicie "koszernie". 

 

 

Wracając do pojazdów z Großdeutchland...

 

Z tego co widzę po zdjęciach pojazdy dowódcze były z wcześniejszych dostaw.  Na przykład "300" miała numer podwozia 152365, więc była z lutego 1944. Poza tym uzupełniano chyba kompanie po kolei "111" miała starszy typ układu  wydechowego.

Inne zdjęcia z transportu kolejowego pokazujące Panthery (najprawdopodobniej właśnie  z 3./PzRgt GD)  mają numer m.in. 152511, a więc z produkcji kwietniowej. 

No i ciekawostka jest z "321", bo znalazłem jej zdjęcie od przodu i numer jest trochę zasłonięty przez podkowę stojącą na uchwycie lufy, ale najbardziej wygląda na 152148, co by oznaczało, że... "trzystadwudziestakjedynka" jest z... listopada 1943. Ale tutaj zasłonięta jest właśnie kluczowa  "1" w środku numeru. I wydaje się, że jedynym logicznym wyjaśnieniem jest, że za podkową chowa się nie "1", ale "4", bo jak uzasadnić układ wydechowy, płaskie koło napędowe i pojedynczy celownik, no i kulowe jarzmo kaemu, które wtedy (chyba jeszcze nie było montowane?) jak nie tym, że pojazd pochodzi z serii produkcyjnej z marca 1944. To z kolei ustaliłem metodą analogii, bo na przykład pojazd 152445 jest właśnie z produkcji marcowej i jest potwierdzony w I./PzRgt 1.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • skikut87 changed the title to Panther Ausf. A „321” – I./PzRgt Groβdeutschland; Das Werk 35011 - wspólny warsztat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.