Jump to content

Me-263 (Ju 248) V-1 , Mikromir , 1:72.


zloty
 Share

Recommended Posts

Messerschmitt Me-263 (Junkers Ju-248) V1 (DV+PA), fabryka Junkersa w Dessau, jesień 1944 r.

Projekt pierwotnie rozwijano jako Me-163 D. Chodziło o zwiększenie czasu lotu i dodanie normalnego podwozia do Me-163 B Comet.
Me-163 D był w rzeczywistości innym samolotem ze znacznie powiększonym kadłubem, który mieścił większy zapas paliwa i chowane trójkołowe podwozie. Me-163 D zachował skrzydło w stosunku do swojego poprzednika, ale jego konstrukcja została zmieniona, aby zwiększyć pojemność zbiorników na paliwo. Pierwszy eksperymentalny Me-163 D V1 był gotowy późną wiosną 1944 roku. Ministerstwo Lotnictwa zdecydowało, że Messerschmitt nie ma wystarczającej siły roboczej, aby rozwijać Me-163 D, biorąc pod uwagę inne prace firmy. W rezultacie wydano polecenie przeniesienia prac nad prototypem do zakładów Junkersa do Dessau.
Pod kierunkiem profesora Heinricha Hertela samolot został nieco przeprojektowany, po czym otrzymał oznaczenie Ju-248. Obniżono kadłub za kabiną pilota i wprowadzono kabinę ciśnieniową z kroplową owiewką. Stałe sloty zostały zastąpione automatycznymi, a powierzchnia klap została zwiększona. Opancerzony stożek dziobowy z Me-163 B nie został zainstalowany na samolocie, a pilota chroniła 20-milimetrowa płyta zakrywająca nogi i połowę ciała, dwie 12-milimetrowe płyty pancerza pokrywające górną część ciała oraz 100-milimetrowe szkło kuloodporne. Z tyłu znajdował się zagłówek o grubości 20 mm i opancerzone oparcie o grubości 12 mm. Uzbrojenie maszyny składało się z dwóch działek MK-108 kalibru 30 mm u nasady skrzydeł z zapasem łącznym 150 pocisków. Ju-248 V1 (DV+PA) ukończono w Dessau w sierpniu 1944. Pierwsze testy w locie przeprowadzono bez napędu - samolot wystartował na holu za Ju-188. We wrześniu zainstalowano w prototypie nowy dwukomorowy silnik rakietowy Walter HWK 109-509 C-4 o ciągu 20 kN (17 kN + 3 kN), który miał zwiększyć długość lotu.. Plany produkcji seryjnej zostały przygotowane i zatwierdzone przez RLM. Ministerstwo Lotnictwa nalegało na powrót do pierwotnej nazwy Me-263. Na spotkaniu 22 grudnia 1944 roku w Berlinie podjęto decyzje o kontynuowaniu prac badawczych i przekazaniu konstrukcji do produkcji seryjnej pod oznaczeniem Messerschmitt Me-263 A-1. Jednak Ju-248 V1 (lub Me-263 V1) pozostał jedynie w jednym egzemplarzu.
Zmiana sytuacji militarnej nie pozwoliła dokończyć przygotowań do masowej produkcji Me-263 A-1. Prototyp został zdobyty przez Armię Czerwoną i wysłany do Związku Radzieckiego, gdzie istniało szczególne zainteresowanie myśliwcami przechwytującymi z napędem rakietowym. W oparciu o maszynę prototypową biuro projektowe Mikojana i Guriewicza opracowało samolot I-270 (Ż) ze skrzydłem prostym o cienkim profilu i statecznikiem poziomym zamontowanym na szczycie statecznika pionowego. Radziecki samolot odbył pierwszy lot w 1946 r. po czym testy zostały przerwane.

Edited by obłok
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Za Kometa zawsze plus, a za większego następcę nawet dwa plusy 👍👍👍

Ładnie wyszedł , nie ma się do czego przyczepić 😉

(może tylko że lekko na nos leci)

Jak się składał Mikromir? Mam w szafie Special Hobby i Hume, Broplan sobie podarowałem ale nad Mikromirem się zastanawiałem chwilę.

 

Pozdrawiam!

ww 

 

@ obłok - to info to z Wikipedii? Generalnie większość się zgadza, z tym że tradycyjnie przeceniono modyfikacje Me-163D - to była maszyna w wersji B z dodanym prostym segmentem w środku kadłuba, cel jak wyżej - większy zasięg / czas trwania lotu, jest min jedno zdjęcie gdzie ładnie widać takie "cygaro" z początkiem i końcem od typowego B, z tym że już dół kadłuba okrągły - bez owiewek mechanizmu płozy, i z odrzucanym podwoziem - takim jakie pierwotnie zamontowano w Me-263 (lub w drewnianej makiecie).

pobrane.jpeg.79fb9e49b16095c827b8729f49c17220.jpeg

Jeśli chodzi o jedyny egzemplarz Me-263/Ju-248 (o ile faktycznie to był zbudowany oblatany samolot a nie makieta, źródła różnie podają) to pierwotnie miał odrzucane 3-punktowe podwozie które  finalnie zmieniono na chowane podwozie jak w modelu złotego.

Temat ciekawy i ciągle do końca nie zbadany, zdjęć mało bo i temat był tajny, różne poważne opracowania podają nieco inne scenariusze, cóż może wypłyną nowe wyjaśniające wątpliwości  kwity na ostatnie wersję Kometa.

 

 

 

Edited by wuwumaster
Link to comment
Share on other sites

40 minut temu, wuwumaster napisał:

Mam w szafie MPM i Hume

Witam model ładnie wykonany z tego co kojarze  modele wypuscił  Broplan , Huma, Special Hobby,Mikro Mir modelu MPM nie kojarze

Edited by mh76
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, mh76 napisał:

Witam model ładnie wykonany z tego co kojarze  modele wypuscił  Broplan , Huma, Special Hobby,Mikro Mir modelu MPM nie kojarze

Sorki! Racja, oczywiście special hobby 

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, wuwumaster napisał:

Za Kometa zawsze plus, a za większego następcę nawet dwa plusy 👍👍👍

Ładnie wyszedł , nie ma się do czego przyczepić 😉

(może tylko że lekko na nos leci)

Jak się składał Mikromir? Mam w szafie Special Hobby i Hume, Broplan sobie podarowałem ale nad Mikromirem się zastanawiałem chwilę.

 

Pozdrawiam!

ww 

 

@ obłok - to info to z Wikipedii? Generalnie większość się zgadza, z tym że tradycyjnie przeceniono modyfikacje Me-163D - to była maszyna w wersji B z dodanym prostym segmentem w środku kadłuba, cel jak wyżej - większy zasięg / czas trwania lotu, jest min jedno zdjęcie gdzie ładnie widać takie "cygaro" z początkiem i końcem od typowego B, z tym że już dół kadłuba okrągły - bez owiewek mechanizmu płozy, i z odrzucanym podwoziem - takim jakie pierwotnie zamontowano w Me-263 (lub w drewnianej makiecie).

pobrane.jpeg.79fb9e49b16095c827b8729f49c17220.jpeg

Jeśli chodzi o jedyny egzemplarz Me-263/Ju-248 (o ile faktycznie to był zbudowany oblatany samolot a nie makieta, źródła różnie podają) to pierwotnie miał odrzucane 3-punktowe podwozie które  finalnie zmieniono na chowane podwozie jak w modelu złotego.

Temat ciekawy i ciągle do końca nie zbadany, zdjęć mało bo i temat był tajny, różne poważne opracowania podają nieco inne scenariusze, cóż może wypłyną nowe wyjaśniające wątpliwości  kwity na ostatnie wersję Kometa.

 

 

 

Poszukałem głównie na rosyjskojęzycznych stronach i ryle znalazłem ... Ruscy potwierdzali przejęcie prototypu i jego "przerobienie"...

Edited by obłok
Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, obłok napisał:

Poszukałem głównie na rosyjskojęzycznych stronach i ryle znalazłem ... Ruscy potwierdzali przejęcie prototypu i jego "przerobienie"...

Ok jasne 👍

Fakt OKB MiG miało sporo darmowej wiedzy z pozyskanego Me-263, a także oczywiście z typowych Kometow Na,  natomiast Ż czy też I-270 (powstały jak pamietam 2 lub 3 prototypy) to dość inna konstrukcja, wykorzystano głównie silnik, nie odważyli się ani na układ bezogonowca ani na skośne skrzydła, no i trzeba pamiętać że mieli jakieś swoje doświadczenia po programie BI.

Btw I-270 wydał Amodel, ciągle da się go upolować 😉 

 

Sorki za offtop, już nie przynudzam 🙃

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.