CrazyPillow Napisano 18 Września Share Napisano 18 Września Taki lżejszy temat z rodzaju what-if? Zastanawialiście się kiedyś, co by było gdyby konstruktorzy w RWD przed wojną mieli trochę więcej czasu i środków i wypuścili już we wczesnych latach trzydziestych swój pierwszy dolnopłat? Np. na bazie RWD-5. Kpt Skarżyński miałby czym lecieć w obie strony ;). A ponieważ modele ZTS-u jakieś strasznie drogie nie są, więc czemu by się nie zabawić w taką fikcję historyczną? Takie trochę odpoczynek od bardzo poważnego robienia modeli zgodnych z oryginałem. Z przymrużeniem oka. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jmx62 Napisano 19 Września Share Napisano 19 Września Ponieważ lubię takie wyzwania będę tu zaglądał. Sam mam kilka zwariowanych projektów. Mam nadzieję że dociagniesz temat do końca, powodzenia w budowie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DobreMzimu Napisano 19 Września Share Napisano 19 Września 33 minuty temu, jmx62 napisał: Ponieważ lubię takie wyzwania będę tu zaglądał. Sam mam kilka zwariowanych projektów. Mam nadzieję że dociagniesz temat do końca, powodzenia w budowie. Zdradź tajemnicę jakie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jmx62 Napisano 19 Września Share Napisano 19 Września Nie da rady bo by mi inni mogli podebrać. Jak się wezmę za któryś i będę w zaawansowanym stadium to może wtedy, na razie nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BRAVO112 Napisano 19 Września Share Napisano 19 Września 21 godzin temu, CrazyPillow napisał: przed wojną mieli trochę więcej czasu i środków i wypuścili już we wczesnych latach trzydziestych swój pierwszy dolnopłat? i taki IAR 80 mogl powstac u nas ( na przyklad zamiast tramwajowego Zubra ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baas ArK Napisano 19 Września Share Napisano 19 Września 8 godzin temu, jmx62 napisał: Ponieważ lubię takie wyzwania będę tu zaglądał. Sam mam kilka zwariowanych projektów. Mam nadzieję że dociagniesz temat do końca, powodzenia w budowie. Każdego czasem najdzie. Małoletnim bąkiem będąc poczyniłem Czaplę jako dwusilnikowy średniopłat z krytą kabiną (od S-199). Również jestem ciekaw efektu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopernik Napisano 19 Września Share Napisano 19 Września Przecież RWD 5 był dolnopłatem 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 19 Września Autor Share Napisano 19 Września W 1928 r inż. Jerzy Rudlicki opracował usterzenie motylkowe "V" a w 1931 r. wypróbowano je z powodzeniem na samolocie Hanriot H-28. Gdyby RWDziaki robili wersję super plus dla Skarżyńskiego, mogliby je użyć (Skarżyński przeleciał Atlantyk płd w 1933 r.). Przecież to byli łebscy ludzie. Do tego ten samolocik jako dolnopłat miałby krótsze i bardziej zwarte (i opływowe) podwozie. Tylną płozę też mogliby zrobić chowaną w locie. No i taki samolocik spokojnie mógłby polecieć nie tylko z powrotem ale też w listopadzie, kiedy układ pasatów na przeskoku przez południowy Atlantyk jest niesprzyjający. Zresztą oryginalny RWD-5bis i tak miał zasięg 5000 km a wystarczyło 3500 km. No, ale jak się nie ma radia na pokładzie to małe opory, duży zbiornik paliwa i dobry kompas to podstawa :). Plan jest, lecimy z robotą: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 19 Września Autor Share Napisano 19 Września Kadłub i płat sklejony, malowanie zrobię później, w końcu rzeźbię troszkę w ciemno. Płat przyłożyłem do dolnej strony kadłuba, dokładnie tam, gdzie był w górnopłacie (żeby było to samo wyważenie - fantazja też musi mieć granice) i zaznaczyłem przód i tył piłą a następnie wyciąłem otwór na skrzydło. Jeszcze trzeba będzie dopiłować do dokładnego kształtu płata, ale tak, żeby nie naruszyć drzwi. Statecznik pionowy zostanie na zaś (przyda się), ale jeśli ma być Rudlicki, to trzeba dorobić owiewkę z tyłu kadłuba (wiadomo - sport maszyna). Usterzenie pionowe rozcięte i wygięte (wiem, że powinno być ciut większe, ale odpuszczam, korzystam z oryginalnej części). Podwozie będzie jedno-goleniowe stałe, wykorzysta się to co jest, na razie zrobiłem otwory na dolnej stronie płata, tam gdzie będzie (będzie na wpust - łatwy montaż i mocniejsze będzie). No i szpachlowanie tej wnęki na dole krawędzi natarcia pod kabinę i obcięcie wypustów - w dolnopłacie się nie przyda. Jak wyschnie to czeka mnie przymiarka oraz malowanie wnętrza kabiny. Samo wyposażenie kabiny już częściowo schnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano 19 Września Share Napisano 19 Września 43 minuty temu, kopernik napisał: Czy to fragment z książki Stratusa? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Slawek_26869 Napisano 19 Września Share Napisano 19 Września 14 minut temu, Grzes napisał: Czy to fragment z książki Stratusa? Niestety tak 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano 20 Września Share Napisano 20 Września Cóż, widzę, że w Stratusie ilość bardzo mocno rozmija się z jakością... Byle szybko coś sklecić i wcisnąć klientom kolejne dziadostwo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artek82 Napisano 20 Września Share Napisano 20 Września Hehe ciekaw jestem efektu Kiedyś znalazłem Czaplę Racer... ... i RWD 5 Twin Sam mam plan na jakiegoś sajensfikszyna, ale to może kiedyś tam 3 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gerd Napisano 20 Września Share Napisano 20 Września pomysłowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 20 Września Autor Share Napisano 20 Września Takie nietypowe modele są fajne. Można się poczuć trochę jak konstruktor. Z drugiej strony, faktycznie, gdyby historia potoczyła się ciutek inaczej, to takie inne samoloty naprawdę mogłyby powstać i znalibyśmy je od zawsze. Oczywiście bardzo szanuję modelarzy, którzy robią modele super historycznie dokładne, bo w ich modelach zachowują dla nas kawał historii i robią ogromną robotę archiwistyczną. Wielki szacun. Ale w każdej dziedzinie fajnie zrobić czasami wariację na temat, bo to jest co nieco odświeżające :). Ok, wracając do dolnopłatowego RWD-5, kabinka wyschła po malowaniu, tak samo wnętrze kabiny i jej podłoga na płacie. Kółka też wyheblowałem - standardowe owiewki i golenie zrobione z ramki (eko i recykling musi być ). No i jak zwykle niecierpliwość wzięła górę i musiałem przymierzyć. Jutro klejenie skrzydeł, ogonka i łapek. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 20 Września Share Napisano 20 Września Robisz ciekawy projekt, będę śledził. RWD-5 bis to jedna z moich ulubionych maszyn. Wpadłem dziś rano na pomysł, może by tak zrobić piątkę na pływakach. Taki RWD-5 Hydro. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 20 Września Autor Share Napisano 20 Września Też wpadłem na taki pomysł, fajny, ale na razie mam inne pomysły, więc ja odpadam, ale zachęcam szanownego kolegę. Albo RWD-5 z silnikiem gwiazdowym (silnik z RWD-6)? Ciekawie by to wyglądało. Pływaki można skołować z Piper-Cup firmy KP albo SMER. Jest taki na pływakach a oba samoloty raczej jednej klasy i wielkości. W sumie nie taka naciągana fantazja - po prostu nie zrobili, ALE PRZECIEŻ MOGLI! Po prostu czas leciał, a rozwój samolotów w latach trzydziestych to była jakaś rakieta, ci konstruktorzy to chyba jakieś cyborgi były! Coraz to nowe rzeczy wypuszczali i niekoniecznie eksploatowali stare dobre pomysły do końca. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cieciwa Napisano 21 Września Share Napisano 21 Września A dlaczego 'klasyczne' usterzenie? Jak szaleć, to szleć. Usterzenie typu "V" ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 21 Września Share Napisano 21 Września Pływaki mam więc to nie problem, trzeba będzie je tylko ogarnąć. Trzeba będzie również nabyć RWD-5 i zastanowić się którą wersję zrobić na pływakach. Nie zamierzam wymieniać silnika, chociaż pomysł dobry, mogłoby to ciekawie wyglądać. Przy zmianie silnika trzeba byłoby skracać kadłub, a nie chce za mocna ingerować w bryłę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 21 Września Autor Share Napisano 21 Września 3 godziny temu, mig napisał: Pływaki mam więc to nie problem, trzeba będzie je tylko ogarnąć. Trzeba będzie również nabyć RWD-5 i zastanowić się którą wersję zrobić na pływakach. Nie zamierzam wymieniać silnika, chociaż pomysł dobry, mogłoby to ciekawie wyglądać. Przy zmianie silnika trzeba byłoby skracać kadłub, a nie chce za mocna ingerować w bryłę. No, silnik mocno zmieni bryłę, jak ktoś lubi klasykę (co osobiście całkowicie rozumiem), to faktycznie nie polecam. Już sama zmiana silnika na gwiazdę w wersji lądowej będzie niezłą konwersją. Co do pomysłu z pływakami: proponowałbym wersję dwumiejscową - można do tego dorobić fajną "legendę", że mogli zrobić prawdziwy samolocik turystyczny - ponieważ w Polsce rzek jest całkiem sporo, to zwykły pilot zawsze mógł lądować na rzece albo innym jeziorze. Prawdziwa turystyka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 21 Września Autor Share Napisano 21 Września 6 godzin temu, cieciwa napisał: A dlaczego 'klasyczne' usterzenie? Jak szaleć, to szleć. Usterzenie typu "V" ? Bo pomysł jest taki, że w RWD chcieli zrobić samolot na drugi przelot Skarżyńskiego, tylko że tym razem w dwie strony. Jak wiecie RWD-5 bis "Amerykanka" wróciła do Europy na pokładzie statku "Avila Star" płynącego z Rio de Janeiro do Boulogne (Francja). Dopiero z Francji Skarżyński wrócił samolotem do kraju. Więc pomysł był taki (mój pomysł, na historical fiction), że przelot owszem, ogromnym wyczynem był, ale jak zwykle nasi mieli niedosyt i szykowali się do lotu w dwie strony. Do tego przydałby się samolot o zmniejszonym oporze aerodynamicznym. Dolnopłat ma krótsze podwozie i można je zrobić bardziej opływowe, do tego usterzenie "V" też stawia mniejszy opór - przecież to byłoby trzy-cztery lata po testach tego rozwiązania w Polsce. A jak coś jest i działa i na dodatek dobre, bo polskie, to czemu nie skorzystać? Oki, dzisiaj wkleiłem skrzydło i usterzenie i boczne szybki kabiny. Więcej nie dało rady, sami rozumiecie - sobota. 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 21 Września Share Napisano 21 Września Jeżeli usterzenie Rudlickiego, to większe powierzchnie usterzenia. Odpowiednio, rzuty pionowe i poziome powierzchni usterzenia motylkowego muszą być równoważne odpowiadającym rzutom powierzchni właściwych stateczników ( st. pionowego i poziomego). Inaczej samolot będzie niestatetczny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wuwumaster Napisano 21 Września Share Napisano 21 Września W dniu 20.09.2024 o 09:43, Artek82 napisał: ... i RWD 5 Twin RWD-Zwilling! Padłem... Co do przedmiotowego dolnopłata , ciekaw jestem jak wybrniesz z zamknięciem od góry kabiny, prosi się tam o jakieś obłe szkiełko, Z goleniami podwozia super wybrnąłeś - przypomina mi to RWD-21, Ogólnie fajnie się ogląda taką "wariację na temat" Pozdr ww Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 22 Września Autor Share Napisano 22 Września 16 godzin temu, Wojtek59 napisał: Jeżeli usterzenie Rudlickiego, to większe powierzchnie usterzenia. Odpowiednio, rzuty pionowe i poziome powierzchni usterzenia motylkowego muszą być równoważne odpowiadającym rzutom powierzchni właściwych stateczników ( st. pionowego i poziomego). Inaczej samolot będzie niestatetczny. Bardzo słuszna uwaga, aczkolwiek rzut pionowy to chyba tylko połowa powierzchni statecznika pionowego, więc skosy tego typu usterzenia nie są duże a co za tym idzie rzut poziomy niezbyt się zwiększa. Oczywiście rozpiętość powinna być większa, ale niezbyt zauważalnie, a robienie całkiem nowego, wykonywanie linii żeberek (ja mógłbym tylko wklęsłe - rysikiem a model ma perforację wypukłą), to byłby trochę przerost formy nad treścią. Dosztukowanie też mogłoby dać średni efekt. Tak więc wykorzystuję to co jest, w nadziei, że mniej spostrzegawczy nie zwrócą uwagi. A na bystrzaków.... cóż, nie ma rady, i tak zobaczą ;). Jest jeszcze inny problem.: ciąg silnika umieszczonego nad płatem będzie dodatkowo pochylał (a nie zadzierał) maszynę jak w przypadku górnopłata. Ponieważ w klasycznym układzie samolotu usterzenie poziome daje siłę w dół, to potrzebne będzie większe usterzenie, albo mocniej zaklinowane, co dla samolotu do dalekich przelotów jest średnim pomysłem. Co lepsze, większe pod mniejszym kątem czy mniejsze pod większym? Cóż, bez aerodynamika nie rozbieriosz... Eeee, dobra, lecimy jak jest Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 22 Września Share Napisano 22 Września Zaczyna przypominać samolot czyli jest dobrze. Skłaniam się do wersji dwumiejscowej jeśli chodzi o wersje morską. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.