Mikolaj75 Napisano 29 Sierpnia Share Napisano 29 Sierpnia Tu masz różne podpowiedzi. Różowe jest też omówione - 3 albo 4 strona. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 29 Sierpnia Share Napisano 29 Sierpnia 3 godziny temu, abtb napisał: "były dwa 027, jeden w Mińsku drugi w Powidzu" Ten drugi to 1A-07027. W publikacji Stratusa są dwie fotki: jedna w kamuflażu z 21 PLM-B z Powidza, a drugie "gołego" z 58 PSz-B z 1985. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 29 Sierpnia Share Napisano 29 Sierpnia (edytowane) Och, bo ja bardziej obrazki oglądałem niż tekst czytałem i wyszło mi, że będzie samolot z czeską trójpolówką. Stąd połowa, jedno oko i wywód o czeskim znaku, doskonale nie na temat. Edytowane 29 Sierpnia przez greatgonzo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KRYSTEK Napisano 29 Sierpnia Share Napisano 29 Sierpnia Kiedyś można było kupić kalkomanie do 027. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano 3 Września Autor Share Napisano 3 Września Skoro już druga strona warsztatu to można by i co pokazać Ale i tak najważniejsze, że @greatgonzo ozdrowiał i wzrok mu wrócił w całości . Po tych wszystkich rozkminach należało by też skorygować tytuł warsztatu co też niebawem uczynię. Ale na razie wracamy do meritum. Tak jak pisałem - w piątek poczmistrz dostarczył drugi egzemplarz modelu wraz z kilkoma dodatkami: tj. wczesnymi napisami eksploatacyjnymi i maskami do wszelkiej maści luków inspekcyjnych Maski wyglądają tak: i żeby wydoić je na maksa, plan użycia jest podstępny a zarazem prosty - najpierw malowanie pierwszego egzemplarza na ciemną stal - maskowanie luków i malowanie kolorem ostatecznym, drugi egzemplarz odwrotnie - najpierw kolor ostateczny a potem przyklejenie obramowań luków i malowanie na ciemniejszy kolor Oczywiście poza obmyślaniem planów, zrobiłem też to i owo: - SBLim-1 UTIMiG-15: I żeby nie było że to to samo tylko inaczej ułożone: 6 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano 22 Września Autor Share Napisano 22 Września Aktualizacja Temat trochę "przycichł" ale jednak powolutku porusza się do przodu: - UTI MiG 15 - SBLim-1 I w tym przypadku pojawia sie pytanie "okienkowe" - SBLim 1 był (chyba ) na bazie MiG-a 15 (Lima-1) i w tej wersji (a przynajmniej w modelach Eduarda) okienka nie występują. jest co prawda okrągłe (to z radiokompasem) ale należy je zamalować. A zatem pytanie - wryć zarys okrągłego, czy dać sobie spokój? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 23 Września Share Napisano 23 Września Skoro powstał z Lim-1, to zrób jak Lim-1. I to jest dobra rada 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 23 Września Share Napisano 23 Września 23 godziny temu, abtb napisał: I w tym przypadku pojawia sie pytanie "okienkowe" - SBLim 1 był (chyba ) na bazie MiG-a 15 (Lima-1) i w tej wersji (a przynajmniej w modelach Eduarda) okienka nie występują. Trudno powiedzieć. W monografii piszą, że SBLimy-1 powstawały z wykorzystaniem czechosłowackich przodów kadłuba od CS-102, a te okienka posiadały. Z drugiej strony widać, że to nie był cały przód, np. widać zaślepione w przegrodzie wlotu powietrza miejsca po reflektorze (a w jednym przypadku na zdjęciu jest i reflektor), więc może i dół był od jednomiejscówek.? Wyraźnych zdjęć niestety nie ma. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 23 Września Share Napisano 23 Września W dniu 28.08.2025 o 09:09, abtb napisał: Można więc odnieść wrażenie, że szkolny MiG zmieniał swoją nazwę w zależności od pory roku albo kaprysu dowódcy pułku Pozwoliłem sobie - przed rozpoczęciem tego warsztatu - jakoś usystematyzować wiedzę o polskich SBLim - ach i doszedłem do wniosku, że cokolwiek czytam i porównuję - efek końcowy jest taki sam czyli jestem w : Zatem budować będę wg własnego widzimisię, bez oglądania się na wszelkich desperatów drących szaty z rozpaczy Plan jest prosty i jego głównym założeniem jest "zużycie" kalek pozostałych po budowie SBLim-a 2A. Z ciekawości zajrzałem na Twój warsztat i mogę jako "desperat" stwierdzić, że w większości Twoje wnioski co do SBLimów są dalekie od .... realnych SBLimów. Np. hamulców aerodynamicznych były dwa rodzaje. Pierwszy dla MiGa-15 i drugi dla MiG-15bis. Innych nie było pomimo, że go zidentyfikowałeś na zdjęciu. Ale warsztat mi się podoba. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 23 Września Share Napisano 23 Września (edytowane) Poszło dwa razy. Edytowane 23 Września przez Jarekk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano 24 Września Autor Share Napisano 24 Września 10 godzin temu, Jarekk napisał: Innych nie było pomimo, że go zidentyfikowałeś na zdjęciu. Całkowicie się z tobą zgadzam. To była TYLKO moja teoria ( a właściwie pytanie) oparte na zdjęciu które jak najbardziej wywołało "złudzenie optyczne". 10 godzin temu, Jarekk napisał: Twoje wnioski co do SBLimów są dalekie od .... realnych SBLimów. Cóż, będą znawcy mieli "używanie" w galerii Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 24 Września Share Napisano 24 Września 2 godziny temu, abtb napisał: Cóż, będą znawcy mieli "używanie" w galerii Zrób taki zgrabny zabieg, i napisz we galerii że, samolot przed lub tuż po przebudowie z jednej wersji w drugą.. Tym wpisem, ,wytracisz malkontentom argumenty czy tam co... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chorąży Napisano 24 Września Share Napisano 24 Września W dniu 29.08.2025 o 09:00, abtb napisał: Proszę: Sorry że się wcinam, ale dopasowuje cyfry i litery do shimwagen 1/35 Tamia i szukam liter i cyfr o wys ok. 4 mm i stąd prośba: jakie rozmiary mają te mig-15 z górnego rzędu cyfry ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano 24 Września Autor Share Napisano 24 Września Godzinę temu, chorąży napisał: jakie rozmiary mają te mig-15 z górnego rzędu cyfry ? Masz na myśli "0 1,2,3.........."? To tak w ciemno piszę, że co najmniej 10mm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chorąży Napisano 24 Września Share Napisano 24 Września 2 godziny temu, abtb napisał: Masz na myśli "0 1,2,3.........."? To tak w ciemno piszę, że co najmniej 10mm Tak, dziękuję za info . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 24 Września Share Napisano 24 Września (edytowane) W dniu 22.09.2025 o 21:04, abtb napisał: Aktualizacja Temat trochę "przycichł" ale jednak powolutku porusza się do przodu: - UTI MiG 15 - SBLim-1 I w tym przypadku pojawia sie pytanie "okienkowe" - SBLim 1 był (chyba ) na bazie MiG-a 15 (Lima-1) i w tej wersji (a przynajmniej w modelach Eduarda) okienka nie występują. jest co prawda okrągłe (to z radiokompasem) ale należy je zamalować. A zatem pytanie - wryć zarys okrągłego, czy dać sobie spokój? Na tym rysunki masz ściągę jak były rozmieszczone te dwie anteny (4,7). To nie były "okienka" tylko osłony anten z przeźroczystej plexi. SBLim-1 miał ogon Lim-1 (tylko 7). SBLim-2 miał ogon Lim-2 ( 4 i 7). SBLim1 lub 2 z przodem UTI MIG-15 to zagadka, bo teoretycznie miał dwa komplety anten (SBLim-2). Stawiam, że zdemontowano te podkadłubowe, przednie. SBLim1 i 2 różniły się też płozami ogonowymi. Widać to na rysunku. Edytowane 24 Września przez Jarekk 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 25 Września Share Napisano 25 Września (edytowane) 15 godzin temu, Jarekk napisał: Na tym rysunki masz ściągę jak były rozmieszczone te dwie anteny (4,7). To nie były "okienka" tylko osłony anten z przeźroczystej plexi. SBLim-1 miał ogon Lim-1 (tylko 7). SBLim-2 miał ogon Lim-2 ( 4 i 7). SBLim1 lub 2 z przodem UTI MIG-15 to zagadka, bo teoretycznie miał dwa komplety anten (SBLim-2). Stawiam, że zdemontowano te podkadłubowe, przednie. Edytowane 25 Września przez Wymysl 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano 1 Października Autor Share Napisano 1 Października (edytowane) Czas płynie -modele się budują UTI MiG-15: SBLim-1: Trochę obrobiłem, trochę dodałem: blacha żaroodporna oraz "okienko" z tyłu kadłuba. Pozostało jeszcze zrobić "przerywacz" na grzebieniu aerodynamicznym. Edytowane 1 Października przez abtb 5 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano 3 Października Autor Share Napisano 3 Października Maziaje - podkład kontrolny i poprawki - podkład właściwy - GX-2 - stal Tera nalepki na panele i jadę z rozjaśnieniami 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 4 Października Share Napisano 4 Października W dniu 1.10.2025 o 21:17, abtb napisał: zrobić "przerywacz" na grzebieniu aerodynamicznym. Co masz na myśli? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano 4 Października Autor Share Napisano 4 Października 2 godziny temu, Wymysl napisał: Co masz na myśli? Takie pól okrągłe wycięcie na pierwszym grzebieniu od kadłuba na lewym skrzydle. Fotka z filmu to obrazująca powinna być na 1-ej stronie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mcrec1962 Napisano 4 Października Share Napisano 4 Października (edytowane) O ile dobrze pamiętam to w tym wycięciu , siedząc w kabinie można było zobaczyć " optyczny wskaźnik " położenia podwozia. Edytowane 4 Października przez mcrec1962 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Endrju Napisano 4 Października Share Napisano 4 Października (edytowane) Godzinę temu, mcrec1962 napisał: O ile dobrze pamiętam to w tym wycięciu , siedząc w kabinie można było zobaczyć " optyczny wskaźnik " położenia podwozia. Niestety już nie pamiętam do czego służyło to wycięcie. Zastanawiam się czy w ogóle kiedykolwiek wiedziałem. Ten wskaźnik w nomenklaturze SIL nazywał sie wskaźnikiem mechanicznym. Wskaźnik ten znajdował sie w połowie odległości między grzebieniami. Widać go na załączonym zdjęciu z sieci. Wycięcie nie pomagało obserwować go. Poza tym wskaźniki mechaniczne były dwa a wycięcie tylko jedno. Edytowane 4 Października przez Endrju Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mcrec1962 Napisano 4 Października Share Napisano 4 Października (edytowane) Nie pamiętam już dokładnie , ale to chyba był "...mechaniczny wskaźnik położenia goleni". Na SB Limie były 3 szt. / "5ki" też miały/ Dwa na górnej powierzchni płatów i jeden z lewej strony wiatrochronu / wskazania dla przedniego p./ Nie będę się upierał , dawno już nie siedziałem w kabinie SB,ale z drugiego fotela chyba były widoczne te na platach... Jak u nas na lotnisku będzie już złożony i wpuszcza mnie do kabiny- odpowiem Czy akurat to wyciecie w grzebieniu aż tak pomagało? Nie wiem. Ale znalazłem również egzemplarz bez wycięcia... To już chyba odrestaurowany ...? Edytowane 4 Października przez mcrec1962 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abtb Napisano 5 Października Autor Share Napisano 5 Października Wracając do tematu wycięcia, uważam że nie jest to żaden "otwór" do rzucania okiem na wskaźnik podwozia. Po pierwsze - wycięcie jest tylko na lewym grzebieniu a wskaźniki raczej są dwa. Po drugie - jest to grzebień aerodynamiczny i raczej nikt by w nim nie robił wycięcia do oglądania wskaźnika. Być może pewną podpowiedzią/wskazówką jest fakt, że przy prędkości wynoszącej 0,985 prędkości dźwięku "pojawiło się nowe zjawisko pochylania samolotu na lewe skrzydło" {za "Samoloty MiG", Piotr Butowski}. Co prawda skutkowało to wprowadzeniem wzmacniaczy hydraulicznych układu sterowania ale też innych zmian konstrukcyjnych. Jakich - nie napisano. "Wycięcie" to jest obecne zarówno na wersjach szkolnych, ale też i czysto bojowych, np. na tym MiG-u 15bis: co w swoim modelu uwzględnił Eduard: A teraz pora na powrót do warsztatu: - oblepiłem model maskami na panele Następnie to wszystko zdjąłem, położyłem połysk i kalki: I tym oto sposobem powoli zmierzam do zakończenia prac - jeszcze tylko podwozie, łosz i lakier końcowy i będzie można puszczać galerię w ludzi. I zabieram się za SBLim-a 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.