Jump to content
Grzegorz

Samoloty wielopłatowe - pytania i odpowiedzi...

Recommended Posts

Witam czy ktoś miał do czynienia z elektrodami EDM. Kupiłem sobię takich gdzie pisało średnica 0,3 i okazalo się że to średnica zewnętrzna a nie otworu. Czy ktoś wie czy kupując takie elektrody o średnicy 0,7 jaka by była średnica (jest to jakoś znormalizowane?)

 

https://www.amazon.it/sourcingmap%C2%AE-singolo-foratura-elettrodo-tubazione/dp/B00NWF6IQK/ref=sr_1_1?s=tools&ie=UTF8&qid=1520160816&sr=1-1&keywords=sourcingmap%C2%AE+100+pz+rame+foro+singolo+0.3mm+x+400mm+EDM+foratura+elettrodo+tubazione+tubo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czy gdziekolwiek można kupić kalkomanie do polskich Albatrosów D.V, przede wszystkim dla szaraka z puckiego MDLot?

Wiem, że już dawno pisałeś, ale jeśli ty lub ktokolwiek będzie zainteresowany to mam gdzieś na starym dysku namiary na 2 fajne sklepy, które mogą to mieć. Postaram się wrzucić tu jak znajdę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

351 to nie interior green tylko Zinc Chromate, trochę się różni odcieniem od Interior Green Gunze, ale minimalnie.

Nie można tego koloru kupić poza zestawem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
351 to nie interior green .

 

To jeszcze, proszę, uzasadnij to twierdzenie. Moim zdaniem błądzisz po nieznanych wodach, ale nie w takich sprawach się myliłem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak sprawdzałem, to nr FS maja inne (porównywałem z vallejo Interior Green)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zasadniczo Interior Green to ANA 611, a ten wg FS to FS34151. Dlaczego pod tym FS Gunze nazywa kolor "Zinc-Chromate Type I" jest dla mnie wielką niewiadomą. Chętnie bym się dowiedział.

Za mało "standardów".

Share this post


Link to post
Share on other sites

C351 różni się od C58 minimalnie.

Interior Green jest odrobinę jaśniejszy i nieco bardziej żółtawy niż Zinc Chromate.

Ale różnica w słoiczkach jest naprawdę tak niewielka, że prawie niezauważalna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli kupować ten zestaw dla jednej farby czy mogę użyć np vallejo 71.010 FS34098?:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli to do mnie pytanie to nie potrafię odpowiedzieć, bo nie znam tego koloru Vallejo ani nie wiem co chcesz pomalować.

C351 to kolor po coś stworzony, ja gdzieś chyba zetknąłem się z informacją (nie wiem ile w tym prawdy, a może coś mi się pomyliło), że to taki stary interior green, stosowany kiedyś w takim samym celu jak dzisiejszy interior green.

 

Podchodząc do sprawy z drugiej strony: jeśli instrukcja malowania każe użyć C351 (bądź odpowiednik FS), a nie jesteś jakimś kolorystycznym nazistą, to możesz spokojnie użyć C58 i różnicy pewnie nikt nie zauważy.

Gdybyś jednak powinien użyć Zinc CHromate II Type I i chciałbyś go użyć, to kupuj zestaw Gunze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chętnie bym się dowiedział.

 

Ponieważ Solo zarzucił mi pisanie nieprawdy i zrejterował z wyjaśnień powtarzam, że rzeczony kolor to jest interior green, a Solo, po prostu nie wie o czym pisze. Ten ZC type I należy rozumieć jako nazwę własną producenta farbki modelarskiej, który musiał sobie jakoś poradzić w sytuacji gdy kolor nie miał oficjalnej nazwy. W skrócie, to jedna z farb używanych w owym czasie do malowania kabin samolotów amerykańskich. Stała się ona bazą do ustalenia koloru Interior Green przez JAC i wpisania go w standard ANA. Interior Green to niby ten sam odcień, co omawiana wersja mieszanki na bazie ZC. Jednak z natury rzeczy ta mieszanka nie była wartością stałą i moim zdaniem producent modelarski robi niegłupio przedstawiając ją jako nieco różną od IG.

Share this post


Link to post
Share on other sites
To jest na pewno interior green. Ale czy Interior Green, to już nie wiem .

 

tego nie rozumiem możesz powiedzieć jaka jest różnica pomiędzy interior green a Interior Green ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
(...) moim zdaniem producent modelarski robi niegłupio przedstawiając ją jako nieco różną od IG.

W takim razie zachowuje się dość niekonsekwentnie, umieszczając w opisie także nr FS34151...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mariucha:

Oba kolory w pewnym sensie są takie same, bo ANA611 miał być jak ten dotychczasowy. Tyle, że dotychczasowy nie zawsze był taki sam, bo to nie był kolor, tylko zaprawiany czernią primer. Ale jeśli mamy znaleźć dla obu kolorów jakiś odnośnik, to będzie on taki sam. Szczególnie w FS, gdzie określony nr będzie niechybnie najbliższy obu kolorom. FS naprawdę nie jest wzornikiem kolorystycznym i nierzadko zdarza się, że gdy chce się znaleźć jakiś odpowiednik w tym katalogu dla drugowojennej barwy to mamy kilka dość równorzędnych kandydatów i oczywiście żadnego ideału. Bywa, że te FSy - kandydaty wsadzone w prawdziwy system kolorystyczny usadawiają się w zupełnie różnych strefach tonalnych!

 

Historycznie to bez sensu, już same odwołanie się do FS takie jest. Ale modelarsko, dla kogoś kto buduje kolekcję modeli i chce pokazać przemiany w malowaniu samolotów delikatne zróżnicowanie zielonego ZC i Interior Green wg mnie ma jakiś sens. Co prawda samodzielne łamanie odcienia IG jest dramatycznie łatwe i z większym potencjałem realizmu, ale dzisiaj wiadomo jak jest... .

 

Bengal:

Już tłumaczę. Użycie wielkich i małych liter ma znaczenie: Interior Green to nazwa własna konkretnego koloru w systemie ANA (może być także w innych systemach jak np. FS, ale trzymamy się okresu). Pisząc Interior Green masz na myśli wyłącznie IG ANA611. Jeśli interior green - to oznacza wszystkie kolory zielone używane do malowania wnętrz samolotów. W czasie IIwś w USA stosowano co najmniej 6 kolorów które określimy interior green, a tylko jeden Interior Green.

 

A tak przy okazji gdy malowano kabinę Twojego TBD nie istniał jeszcze ANA611. Ale tak drobne różnice są nie do dostrzeżenia nawet przez wybitnych kolorystów i będą mogły mieć znaczenie tylko gdyby te różne kolory zestawiać ze sobą na jednym planie. Inna rzecz czym malowano te Devastatory w środku. Nie mówię, że czymś innym, niż ten protoplasta IG ale z doświadczenia wiem, że gdy komuś zależy na takich sprawach to lepiej sprawdzić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście pełna zgoda.

Dodam może jedynie, że protoplasta ANA611, czyli podkłady z czarnym, często nieco się od siebie różniły, choć zazwyczaj były nieco jaśniejsze od ustalonego później Interior Green.

A potem wszystko suchym pędzlem, washem i filtrami i...

Share this post


Link to post
Share on other sites
podkłady z czarnym, często nieco się od siebie różniły, choć zazwyczaj były nieco jaśniejsze od ustalonego później Interior Green.

 

To raczej modelarska legenda. O ile wiem nie ma żadnych konkretnych danych o odcieniach barwionego podkładu. Wiadomo, że IG na tym bazował i kolory były niemal identyczne, ale nie sposób zweryfikować tego niemal, także w zakresie, w którą stronę na ogół to szło. Podkreślam to 'raczej' które jest tylko formą powiedzenia 'nie wiem'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdaje się chodziło o to, że sam podkład był mało odporny na promienie UV i zaczęto dodawać do niego jakiegoś czarnego kleju. I oczywiście dodawano go dość różnie. Dopiero unormowanie ilości tego dodatku spowodowało pojawienie się już oficjalnie Interior Green.

Oczywiście - zdaje się

ps: I zdaje sie, że miało to miejsce właśnie w 1943 roku, od kiedy to Interior Green stał się nieco ciemniejszy. Oczywiście Interior Green jako skrót myślowy, wcześniej to był tylko interior green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nic o tym nie wiem. Formuła 'yellow green', protoplasty IG, była określona i ograniczała się do ZCY, pasty aluminiowej i czarnej emalii. Emalia bywała zastępowana i pasta aluminiowa także, a z czasem wyeliminowana, co wpływało na kolor. W użyciu był tlenek tytanu, biała emalia, barwniki białe i szare, ale nie klej raczej. No i kolor nigdy nie był tematem. To znaczy zgodność kolorystyczna, bo ten 'yellow green' powstał jako odpowiedź na konkretne zapotrzebowanie na właściwe malowanie kabin samolotów. I pod tym kątem był testowany i przyjmowany. Tyle, że do czasów ANA nie przyjęto konkretnych standardów. Jeszcze w 1943 Wright Field meldowało, że nie istnieje żaden wymierny standard dla malowania kabin, ani nawet nikt odpowiedzialny za stworzenie takiego standardu. Pierwsze wzorniki Interior Green traktowane były jako próbki do oceny koloru 'w polu', nie jako wzory dla producentów. Dopiero wprowadzenie ANA unormowało sprawę od strony formalnej. I jak wiadomo tylko formalnej.

 

Edyta:

Chyba, że mówiąc o protoplaście IG, mówimy też o drugiej odnodze barwionego ZCY z dominującą pastą aluminiową, tzw apple green. Pominąłem go, bo za bardzo różni się ad ANA 611. Gdyby i ten wariant barwionego primera brać pod uwagę, to summa summarum IG bez wątpienia będzie ciemniejszy. A jak jeszcze dodamy czysty ZCY... .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę że określenie "klej" wzięło się z "wolnego tłumaczenia", a dotyczyło po prostu czegoś wiążącego składniki, które były zasadniczo proszkiem, czyli pewnie farby.

Oczywiście kolor nie był żadnym zagadnieniem, wynikał ze stosowanych składników. Ale zmiana na ciemniejszy była już świadoma, na co też jest oczywiście legenda O tym, że piloci po dłuższym czasie dostawali na łeb od jaskrawego koloru. Stąd potem większa ilość czarnej farby i używanie tego jako ostatniej malowanej warstwy w miejscach przebywania ludzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ale 'yellow green' był od początku jaki był. I choć wynikał z zastosowanych składników, bo miał swoje korzenie w jednej z wersji czysto funkcyjnego primera, to był też konkretnym kolorem ocenianym, testowanym i przyjętym jako kolor właśnie. Od 1938 roku, a właściwie nawet od 1937 kolor był jak ANA 611. Jaskrawy był, owszem, 'apple green', ale ten nie miał nic wspólnego z ANA. Za to od ANA był ewidentnie jaśniejszy. Ale to nie jego jasność mogła stanowić problem, tylko właśnie ta jaskrawość. Nie wiem, dla mnie ten 'apple..' to okropny kolor, ale np. Vought znalazł w swoich zasobach zapasy 'apple green' i uzyskał zgodę na ich wykorzystanie. Tak malowano kabiny części F4U-1D, więc nawet po standaryzacji ANA nie obawiano się malować biura pilotów nieco jaskrawo.

 

Edyta:

 

Pamiętając, że formuła dla 'yellow green' była określona, niebezpodstawne wydaje się przypuszczenie, że wahnięcia koloru spowodowane były już na starcie jego bazą. Pamiętamy, że ZCY to nie kolor, a primer iw ogóle nie musiał być kolorystycznie stały. Oczywiście zamienniki jeszcze to potęgowały, ale to nie znaczy, że dość popularne wnioski, iż zakontraktowani i kontrolowani producenci robili co im się chciało na własną rękę. IG zapewne powstał jako kolor odpowiadający barwie którą uzyskano sporządzając próbkę 'yellow green' by the book. Ale to tylko moje przypuszczenie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.