Jump to content

Recommended Posts

Young-polecam CD z Aeroplanu 5/6(33)2001-MiG-21 w Polsce -40 lat eksploatacji.W folderze "wyposazenie" przepiękne zdjęcia gondoli GP-9,zamontowanej ,rozłozonej ,pod i obok s-tu.I to całkiem z bliska-rzeczywiscie takie ujecia to rarytas.Próbuję skopiować płyte ,mogę ją podesłać , ale całą ok.170MB,pojedyncze zdjęcia nie dają się skopiować.Płyta gotowa -służę pomocą,czekam na decyzję.

Dobrze że chociaż wyskoczyłem na działkę, moj Boże ,cały dzień o 21.To juz chyba skrzywienie zawodowe.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 4.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Uzbrojenie rakietowe kierowane pozwala na stosowanie czterech typów pocisków rakietowych : R-3R /produkt 320/, R-3S /produkt 310A7/, R-13M /produkt 380/ i R-55 /produkt 67/. Jednocześnie na samolocie

Monsun to wyrób nasz, na nasze potrzeby. Niech mnie ktoś poprawi, ale jeśli dobrze kojarzę z założenia miał podnieść możliwości naszych PF i PFM więc te pierwsze też mogły go przenosić. Czy PF był św

Kopiujesz zawartość tekstu z worda (np ctrl+C) i wklejasz w polu tekstowym na forum (np ctrl+V). Mi tak wchodzi.

Posted Images

Na UMach i chyba innych szparkach montowano gondolę z wkm Afanasjew 12,7 mm. Wyglądało toto tak:

afanasjev127.jpg

afanasjev127-3.jpg

afanasjev127.jpg

Fotokarabin S-13-300-OS montowany na szparkach (wczesne wersje) wygląda następująco, zdjęcia sprzed tygodnia z MLP w Krakowie:

IMG_0261.jpg

IMG_0262.jpg

Odnośnie gondoli GP-9 i PFa to chyba w książce o 1 PLM wyd. Rossagraph jest wzmianka o lotach z tym zasobnikiem nad poligon. Podczas jednego z lotów na wskutek obluzowania zamków mocowania (piszę z pamięci) na jednym z PFów z 1PLMu został "rozstrzelany" radar.

EDIT:

Wiedziałem, że dzwoni ale nie w którym kościele.

Rozstrzelenie dotyczyło PFMa (niestety) n/n 7811 na wskutek obluzowania przedniego węzła mocowania. Żeby było śmieszniej na następnej zmianie lotnej w podobny sposób uszkodzono PFMa n/b 7812 (sic!). Tym razem oberwały tylko anteny swój-obcy.

Zdarzenia miały miejsce latem 1993 roku.

Link to post
Share on other sites

babcia131 wielkie dzięki ale płytkę mam. Numery specjalne Aeroplana to podstawa moim zdaniem.

Ciekawa sprawa z tym działkiem do szparek, nie mam żadnego zdjęcia s-tu z nim jak i samej gondoli, więc to dla mnie "nowość".

Mówicie '93 rok. To musiały być PFM-y z Poznania? Czyli strzelano z tych działek nawet pod koniec kariery tych wersji i to stosunkowo niedawno. Może ktoś wie do jakiego typu misji/celów zabierano taką gondolę strzelecką?

Link to post
Share on other sites

young-nic się nie stało ,przy okazji odświeżyłem sobie wiadomości i stan mojego posiadania.Mogę tylko przypuszczać ,że latano na poligon i ćwiczono niszczenie celów naziemnych,tak jak na pozostałych wersjach MiGów z działkami.Jak już pisałem ,mimo posiadania gondoli , przez cały okres słuzby na 21 ,nie zakładano jej na SZPARKĘ. Być może w innych jednostkach ,latano na niszczenie celów powietrznych,ale nie sądze aby ktos przy prędkości MiGa zdecydował się na walenie z działka do rękawa.W Słupsku była ESKADRA HOLOWNICZA, latająca na JAKACH-40,i oni na specjalnie przystosowanych s-tach z wyciągarkami ,wypuszczali i holowali na linie rękawy.Ale cos mi się wydaje ,że strzelała tylko opelotka,i chyba LiMy.To samo było z IŁ-28,też był wariant do holowania,na pewno strzelały LiMy,ale czy 21 ?Trzeba byłoby byc bardzo opanowanym,aby podejść do takiej szmaty na odl.kikuset metrów ,przy tej predkosci, wycelować ,oddać CELNĄ serię i nie wpakować się w to wszystko.

Link to post
Share on other sites

Fakt.

Dziwne tylko dla mnie jest, że latano z działkiem na cele naziemne. Bo przecież w przypadku W, wykorzystywane miałoby być raczej przeciw celom powietrznym? (same powstanie gondoli GP-9 dla wersji nie uzbrojonych w działko pokładowe wzięło się z doświadczeń wojny wietnamskiej gdzie brakowało takowego uzbrojenia do zwalczania celów pow.) Chyba, że mam błędne pojęcie... A do celów powietrznych w rodzaju różnego rodzaju bomb-celów zrzucanych na poligonie w Ustce? Przecież odpalano pociski, to czemu nie działko? (chyba, że jest to niewykonalne z różnych względów)

 

Ps. Dla mnie wątek roku na modelwork To jak panowie, rozbieramy 21-wszego na czynniki pierwsze?

mig21b73.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeszcze tylko dodam, że sytuacja dotyczyła PFMów należących do 2 eskadry 1 PLM (miała miejsce parę miesięcy przed spisaniem PFMów z stanu pułku). Latali porucznicy (starsza kadra przesiadła się już na MiGi-29), zadaniem było atakowanie celów naziemnych przy pomocy działek i npr. Standardowy zestaw to GP-9 i 2 x UB-16. W takim wariancie to chyba latali nad Jagodne.

Link to post
Share on other sites

Jak świat światem ,na M,MF,BIS-ach ,przynajmniej w Zegrzu Pom. latali zawsze na atakowanie celów naziemnych.Jak miało być coś bardziej skomplikowanego,tzn, totalne porażenie przeciwnika latalli na tzw .kombajn.S-lot uzbrojiny był wtedy w UB-16,bomby-50, i załadowane działko.Latali też właśnie na poligon na Ustkę ,zresztą teraz też latają, i własnie strzelają do bomb oswietlajacych ,ale nie z działka ,ale z rakiet na podczerwień.Jeszce jedno -latają też na Ustkę ,strzelają z działka ,ale do celów nawodnych-do tarcz-ustawionych na tratwach. Z Zegrza do Ustki było ładnych kilkadziesiąt km. ale gdy pilot leciałi na nocne strzelanie z rakiet na podczerwień do bomb, niejednokrotnie wiedzieliśmy wcześniej od niego czy trafił w cel.Po prostu przy ładnej pogodzie ,z płyty lotniska obserwowalismy maoment wystrzelenia pocisku z s-tu, i widać było rozbłysk i moment trafienia w cel. Ale często zdarzało się ,że rakieta omijała bombę, pól biedy ze próbowała chociaż przechwycić gorący cel,ale zdarzały się takie zołzy ,że zaraz po zejścu z wyrzutni ,od razu szła Panu Bogu w oko. Wszystko na skutek tego ,że do strzelania wydawano rakiety którym kończył się okres przechowywania.No ale było chociaż z czego strzelać.

Link to post
Share on other sites

Do Piotra S.-coś mi sie wydaje że w 1993 roku 1PLM,posiadał na stanie jedna eskadrę 29,ale druga latała na M,a nie na PFM.Tak kojarzę bo w II 1996 roku jezdziłem do Mińska Maz. odbierać te złomy,przekazywane do Malborka. A wówczas te samoloty nie latały juz ładnych parę m-cy,zakopane w śniegu ,błocie po osie kół. I na pewno były to M-z serii 19,tzn numery 1905,1906 ....itp. Ale może się mylę,jednak tego ze w 96 odbierałem M , jestem pewien.

Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem zrobienie na siłę z MiG-21 szturmowca mijało się z celem. Zresztą z tym zestawem do ''totalnego porażenia'' to za wiele nie namieszał jezeli chodzi o atakowanie celów naziemnych. Szybki był po prostu za szybki do takich rzeczy i mało zwrotny żeby w krótkim czasie zrobić nawrót i jeszcze raz zaatakować. Tu już lepiej radził sobie lim-6bis, udzwig uzbrojenia(2x Mars-2 lub dwie bomby chyba max. 250kg) też niewielki ale miał trzy działka i był dużo bardziej zwrotniejszy. Podobnie chyba lub nawet duzo gorzej spisywał się w roli szturmowca odpowiednik naszego MiG-21, F-104.

Link to post
Share on other sites

Obawiam się że w czasie konfliktu nie byłoby czasu i mozliwości na powtórny atak. Także atakownie celu naziemnego za pomocą RS-2US,kiedy trzeba równo lecieć i trzymac raketę w wiązce radaru ,przy ogniu przeciwnika graniczyłoby z lotem kamikaze.

A jeśli chodzi o zwrotnosć i szybkośc manewrów przy podejscu do celu,to wiara w możliwości 21 na takich wysokosciach, skońyła się tragicznie i dla s-tu 9494 i dla pilota Śp,kpt. Mikołajczyka.Takie jest życie ,niestety.

Link to post
Share on other sites
Do Piotra S.-coś mi sie wydaje że w 1993 roku 1PLM,posiadał na stanie jedna eskadrę 29,ale druga latała na M,a nie na PFM.Tak kojarzę bo w II 1996 roku jezdziłem do Mińska Maz. odbierać te złomy,przekazywane do Malborka. A wówczas te samoloty nie latały juz ładnych parę m-cy,zakopane w śniegu ,błocie po osie kół. I na pewno były to M-z serii 19,tzn numery 1905,1906 ....itp. Ale może się mylę,jednak tego ze w 96 odbierałem M , jestem pewien.

Dokładnie napisałem, że sytuacja miała miejsce parę miesięcy PRZED spisaniem PFMów z 1 PLM. Potem 2 eskadra miała eMki.

Całe zdarzenie opisane jest w książce "1. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa" cz. 2", strona 37 relacja por pilota Andrzeja Roguckiego.

Wg opisu na tej samej stronie w drugiej połowie 1993 zaczęto przezbrajać 2. eskadrę na eMki. Podczas pokazów w Dęblinie w `93 1 PLM wystawił do pokazu w locie 6 MiGi-29 i 6 MiGi-21 PFM w szyku delta. Pierwsze eMy przyleciały 17.09.1993 roku. W październiku `93 do Poznania odprowadzono sprawne PFMy a w miesiącach marzec-maj 1994 PFMy z wypracowanymi resusami trafiły do Mierzęcic.

Pozdrawiam

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

Chylę czoło przed Piotrkiem S.

Ala jak widac im słabsze lotnictwo ,tym wiekszy kociokwik z samolotami. Kochani D-cy za wszelką cenę starali sie utrzymac stan posiadania i stworzyć iluzję szkolenia.I po jaką cholere było przerzucać s-ty ,z pułku do pułku, sztuczne podtrzymywanie ,zamęt z przyjmowaniem i za chwile z oddawaniem s-tów.Częsc M przyjętych z Mińska po przylocie do Malborka juz nigdy nie wzniosła się w powietrze-smutny widok ,jak patrzy sie na cos co kiedys latało ,grzmiało i było naprawdę ładne i zgrabne w powiterzu,a póżniej stoi w hangarze ,brudna ,zapomniane ,cieknące,,obdarte z części..To samo niestety spotkało Bisy, na szzceście zainteresowała się nimi prywatna spólka z Krosna i może chociaż przywrócą do latania jakiegos 21

Link to post
Share on other sites

Young-Kolego ,nie bądżmy takimi optymistami,do latania powróci może 1-2. To kupili goscie powiązani z prywatną wytwórnią sprzętu latajacego, jakieś awionetki ,ULM-y,coś w tym stylu, i to tez przez jakiś posredników.Zabrali juz niemal wszystkie bojowe,chęci duże ,deklaracje pewnie też,ale coś mi to brzydko pachnie .Dlaczego nie zabrali Szparek ?

Jesli się nie myle ,to właśnie UM maja najwieksze powodzenie u kolekcjonerów i pasjonatów latania na zabytkach.Szparki stoją i dosłownie "gniją"na powietrzu juz chyba 4 lata..Obraz nędzy i rozpaczy.

Swoją droga to musi byc w MON-ie,straszna nędza finansowa,skoro Naszych Sił Powietrznych nie stac po tylu latach eksploatowania na utrzymanie w sprawnosci choćby jednego latającego MIG-21.Przeciez na całym swiecie taki latajacy zabytek to jest zywa gotówka ,przyciągajaca ludzi na rózne zloty, pokazy itp.. Tak jak pisze ,daj Boze ,niech odrestaurują chociaz 1 Miga-21,ale reszta została zakupiona na złom i metale kolorowe-niestety.Zresztą co tu dużo ,mówić ,jeszcze niedawno mielismy na lotnisku ,takiego pokazowego 21M -nb.1907,jednego z przybyłych z Minska z uzbrojeniem ,podwieszeniami,odmalowany ,całkiem przyjemny s-lot dla gosci.Niestety ,jakaś Durna Pała,podjeła decyzje o skasowaniu,poniewaz musimy wywiazac sie z podpisanego traktatu o rozbrojeniu w Europie [czy jakos tak]Rozumiecie coś z tego, bo ja nie ,a niby komu zagrazał 21 ,z podcietymi węzłami mocowania skrzydeł.To jest Polska własnie.Na początku chyba 1990 roku, j...ty Siwicki sprzedał za granice kilkaset sztuk niepotrzebnych wg niego Limów, i teraz wszyscy maja co ogładac na pokazach na swiecie ,oprócz Nas. I na dodatek szurnięci amerykanie ,nagminnie malują te Nasze biedne Limki w radziecke barwy z czerwonymi gwiazdami.Paranoja.

Link to post
Share on other sites

Piękne ,ale dlaczego nie u Nas ? Niechby reklamowały Poznańskie Koziołki,,albo i Zakute Krzyzackie Łby,zawsze to na Naszym niebie,Nasze samoloty.Potrafimy robic interesy , nie ma co.

Link to post
Share on other sites

Coś mi się wydaje że to Forum staje się konkurencją dla Googla ,przynajmniej w niektórych tematach.Tak trzymać,dzięki za kolejne ciekawe zdjęcie,a juz mi sie wydawało że temat 21 ,to zamknięty rozdział w moim życiu. Fajnie ze czasami dzieki pasjonatom modeli i lotnictwa ,można wrócić do lat młodosci. Dzięki Panowie.

Link to post
Share on other sites

W 1997 roku w Bydgoszczy sfotografowałem takiego PFa:

MiG-21PF-0907.jpg

Dlaczego o nim piszę? Wcześniej został uwieczniony na takiej fotce właśnie z gondolą GP-9:

MiG-21PF-907.jpg

Zdjęcie pochodzi z książki Andrzeja Morgały "Polskie samoloty wojskowe" 1945-1980, Wydawnictwo MON, Warszawa 1981

 

Imt, masz może szerszy kadr? Równie dobrze może to być PF n/b "0901" dostarczony do Polski 07.05.1964 do 11PLM. N/b "1901" przyleciał 10.07.1965 do 41 PLM

Link to post
Share on other sites

Piotr, obok tego 0907 stoi następny rodzynek 2404 brał udział w filmie '' Na niebie i na ziemi'' .

Wracając do tematu gondoli to moim zdaniem nieciekawie wygląda pod migiem, psuje sylwetkę. Fotki GP-9 moze komuś się przydadzą:

Mig-21GP-901.jpg

Mig-21GP-902.jpg

Mig-21GP-903.jpg

Mig-21GP-904.jpg

Mig-21GP-905.jpg

Mig-21GP-906.jpg

Mig-21GP-907.jpg

Mig-21GP-908.jpg

Mig-21GP-909.jpg

Mig-21GP-910.jpg

Mig-21GP-911.jpg

Link to post
Share on other sites
Piotr, obok tego 0907 stoi następny rodzynek 2404 brał udział w filmie '' Na niebie i na ziemi'' .

Znaczy tak, z tyłu stoi a raczej stał "2408" w białym?/ jasnoszarym malowaniu:

MiG-21PF-0020.jpg

Pierwszy z prawej to chyba "2412" (pasuje do "papierów" co to je mam:)).

Zdjęcia wyglądają tak:

MiG-21PF-0025.jpg

MiG-21PF-0024.jpg

Zbliżenie na przód, trzecia cyfra to raczej "1" , czwarta wygląda z zarysu jak pierwsza czyli "2"

MiG-21PF-0022.jpg

Wszystkie zdjęcia zrobiłem 30.08.1997 podczas bydgoskiego "erszoła"

Link to post
Share on other sites
nie mam tylko takie, ale na zaślepce wlotu powietrza (pod drabinką) widać nr 19.. dlatego 1903 jest bardziej prawdopodobny.

Teraz na to spojrzałem, rzeczywiście 1901 bardziej prawdopodobne.

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.