Ipkinss Posted December 19, 2010 Share Posted December 19, 2010 Witam! Ja również przyłączam się do konkursu Z małym opóźnieniem ale mam nadzieję, że wyrobię się w terminie. Na pewno dołożę wszelkich starań! Tematem, który wybrałem sobie na wątek konkursowy, będzie historia jednego z wybitniejszych pilotów polskich jakim bez wątpienia był Leopold Pamuła. Chcę wykonać jego samolot z przedwojennych manewrów. Pamuła latał wtedy, przez krótki okres czasu, na P.7a pomalowanym "na koguta". fot. www.polishairforce.pl Zdjęcia: (Monografia AJ-Press) Model tej "siódemki" już dawna chodził mi po głowie. Teraz jest okazja by pomysł zrealizować. Obowiązkowy rys historyczny chciałbym przedstawić w nieco odmiennej formie. Wpadłem na pomysł, by stworzyć coś w rodzaju pamiętnika, czy też wspomnień Leopolda Pamuły, z okresu jego przedwojennej służby w lotnictwie polskim. Wszelkie fakty historyczne będą zawarte w tekście i poparte źródłami. Mam już w głowie kilka "odcinków" i myślę, że uda się to połączyć w sensowną całość, z której bez trudu wydobędzie się faktograficzne informacje. Prawdę mówiąc sam jestem ciekaw jak się to rozwinie. Kilka słów o modelu i dodatkach. PZL P.7a pochodzi ze znanych, chyba wszystkim, wyprasek Mastercrafta (vel PZW Siedlce). Model ogólnie nie jest taki zły, gdyby nie "kwadratura" kadłuba. Będzie to największy błąd do poprawienia. Zamierzam posiłkować się blaszką Part'a do P-11c. Kilka elementów na pewno da się z niej wykorzystać. Silnik planuję stworzyć "od zera". Wiem jaka będzie skala przeróbek i czego się spodziewać w trakcie budowy ponieważ, jedną "siódemkę" mam już na sumieniu Mały in-box: A teraz wprowadzenie do tematu, czyli krótki życiorys pilota: "Toruń, dnia 17 lipca 1928 roku. Dowództwo 4 Pułku Myśliwskiego. Zgodnie z otrzymanymi rozkazami melduję się w kwaterze 4 Pułku Lotniczego by objąć dowództwo nad 141 eskadrą myśliwską. Przedstawiam również swój dotychczasowy życiorys. „Urodziłem się 15 listopada 1898 roku w Buczaczu na Ukrainie. W 1923 roku miasto przeszło pod jurysdykcję polską i stało się miastem powiatowym województwa tarnopolskiego. Nauki pobierałem w sześcioletniej szkole realnej w Krakowie. Maturę zdałem w roku 1916. Niedługo po tem, wcielono mnie do armii austro-węgierskiej przydzielając do 13 Pułku Piechoty, który to stacjonował w Nowym Sączu. Odbyłem kurs oficerski w Opawie po czem objąłem dowodzenie kompanii w 13 Pułku Piechoty. W roku 1917 wyruszyłem na front wschodni. W kwietniu przyszłego roku mianowano mnie dowódcą plutonu moździerzy i wysłano na front włoski, gdzie zapadłem na malarię. Choroba wyeliminowała mnie z dalszej służby w Pułku. Podczas rekonwalescencji doczekałem odzyskania niepodległości naszej Rzeczypospolitej. Usłyszawszy tę nowinę, natychmiast zaciągnąłem się do nowego Wojska Polskiego. Z powodu malarii, szkolenie w WP rozpocząłem dopiero w 1919 roku od kursu dla oficerów. Dostałem także promocję na podporucznika. Skierowano mnie do jednostki zapasowej, a następnie na szkolenie w Wyższej Szkole Techniki Wojsk Kolejowych w Krakowie. Zdobyłem kwalifikacje instruktora wojsk kolejowych i pełniłem wtenczas służbę w Zamościu. Podczas wojny z bolszewikami walczyłem w składzie X Baonu Kolejowego w stopniu dowódcy kompanii. W 1921 roku otrzymałem promocję na stopień porucznika i stale służyłem w wojsku kolejowym przez dwa lata, po czym powziąłem postanowienie o lataniu. Kariera moja lotnicza zaczęła się w maju 1923 roku, kiedy to zgłosiłem się na instruktaż do Niższej Szkoły Pilotów w Bydgoszczy. Następnie ukończyłem kurs w Wyższej Szkole Pilotów w Grudziądzu i dostałem przydział do 2 Pułku Lotniczego w Krakowie. W pierwszym półroczu 1925 roku szkoliłem się na kursach instruktorów pilotażu w Bydgoszczy i pilotów myśliwskich w Grudziądzu. Następnie skierowano mnie do Lidy, gdzie służyłem w nowo powstałym 11 Pułku Myśliwskim. Pułk operował na samolotach Spad 61. W 1926 roku zostałem mianowany dowódcą 113 Eskadry Myśliwskiej. W sierpniu 1928 roku, 11 pułk lotniczy rozwiązano, co spowodowało przeniesienie eskadr 113 i 114 do 2 pułku lotniczego w Krakowie. „ kpt. pil. Leopold Pamuła" Źródło: http://www.polishairforce.pl/pamula.html Pozdrawiam Ipkinss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slavko Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Znając Twoje zdolności do robienia z potworków świetnych maszyn wyjdzie to genialnie Pozdrawiam Slavko Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tleli Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 O, jak miło widzieć liniowego "puławszczaka"! Już się bałem, że żadnego nie będzie w konkursie. Życzę powodzenia i kibicuję. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kornik_69 Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Zabrałeś się za chyba najładniejszą P.7 kolego Ipkinss Życzę powodzenia! Pozdrawiam Kornik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marwaw Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 No wreszcie się doczekałem myśliwca z serii "P". siadam i kibicuję Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crustian Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Będę kibicował z całego serca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qalimar Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Uwaga odnośnie malowania- z tego, co wiem, ów kogut był namalowany odręcznie wapnem. Strzała też. Na rysunku, zastanawia mnie ten czerwony kolor- najprawdopodobniej go w ogóle nie było. Ciekawe jak wybrniesz z tego problemu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crustian Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Chodzi Ci o tą czerwień na górnej powierzchni skrzydeł? Przyjrzyj się dobrze zdjęciu,ja widzę tam tę czerwień Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qalimar Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Crustian- niech będzie, że widzisz, wszelakoż przydałoby się drugie zdjęcie tego samolotu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kacperek315 Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Kolejny cudaszek w Twoim wykonaniu się szykuje. Będzie miło podpatrywać. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
artoor_k Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 P.7 i to jeszcze z Krakowa...mniam Będę stałym obserwatorem. Powodzenia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crustian Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Crustian- niech będzie, że widzisz, wszelakoż przydałoby się drugie zdjęcie tego samolotu... Na razie wzrok mam jeszcze dobry taka jasno szara linia.fakt,że chciałbym też zobaczyć więcej zdjęć niż jedno Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jendrass1 Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Zapowiada się kapitalna maszyna. Powodzenia ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GreeN Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Będę siedział w pierwszym rzędzie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crustian Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Będę siedział w pierwszym rzędzie. Ja w 3'cim ponoć najlepiej widać Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kwiatektatek Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 taka jasno szara linia Ale ten szary mocno się różni od czerwieni w szachownicy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarekk Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Przyglądałem się wstawionemu zdjęciu w monografii P-7 i żadnej czerwonej linii również nie widzę. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipkinss Posted December 20, 2010 Author Share Posted December 20, 2010 Witam kolegów! Hoho ale odzew! Dzięki za komentarze i zainteresowanie tematem! Ja również uważam, że "strzały" na skrzydłach były białe. W Aero są rysunki tego samolotu wyłącznie z białymi malunkami. Porównałem sobie to z fotkami P-11 Rayskiego z namalowanym na kadłubie biało-czerwonym pasem. Nawet na zdjęciach w blasku słonecznym wyraźnie widać, że czerwień się odznacza. Myślę, że na samolocie Pamuły równie wyraźnie odznaczałaby się czerwona barwa. Przemawia też za tym wspomniany argument z szachownicami. Osobiście zamierzam zrobić białe strzały PS. A tam drugie zdjęcie! Ja bym chciał "walkarounda" tego samolotu ;) Pozdrawiam Ipkinss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crustian Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Zrobisz jak uważasz to Twój model .Ja obstaję przy tym ,że linia była i ją widzę taka jasno szara linia Ale ten szary mocno się różni od czerwieni w szachownicy. słabe zdjęcie stąd może szara linia jest słabo widoczna ale jest na pewno .może to nie była taka sama czerwień,tego nie wiemy.niech jakiś purysta poszuka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcin1323 Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Nareszcie ! czekałem na jakieś nasze samoloty Ostatnio przegladając różne materiały z lat pzredwojennych natknąłem sie na koguta i wyobrażałem sobie jakby on wyglądałna modelu Z ciekawością będę śledził warsztat. p.s. jesli bys chciał mogę podesłac ci skany planów w 48 (bodajże ) z kasiązki "samoloty mytślwskie września 1939" Glassa, Cieslaka i kogoś jeszcze , sorki zapomniałem, bo z głowy piszę Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qalimar Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 W celu "rozjaśnienia" umysłów przedstawiam interpretację malowania tego samolu z książki "Polski samolot i barwa" Tadeusza Królikiewicza, WMON 1990. Moim zdaniem błędnie zaznaczone są szachownice na skrzydłach- nie powinny być ponad białym pasem. Brak godła na kadłubie- powinny być widoczne jego fagmenty. Szachownicę na sterze kierunku sobie wcięło. Skąd się wziął ten czerwony pionowy pasek na stateczniku pionowym? To, że plamy koguta na kadłubie nie bardzo odpowiadają tym ze zdjęcia, to już małe miki. Istotą zagadnienia jest tu jednak całkowicie biały pas. Na logikę- skoro przygotowujemy samolot do ćwiczeń i każą nam coś na nim namalować wapnem, aby to później szybko zmyć, to czy bawimy się w subtelności? Maziamy, maziamy i raz jeszcze maziamy. Sądzę, że nikt nie bawił się w pozostawianie czerwieni, a jeśli już to na wyraźne życzenie pilota. A i wtedy też odręcznie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crustian Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Ta grafika i komentarz świadczą jedynie o tym ,że grafice z książki "Polski samolot i barwa" Tadeusza Królikiewicza, WMON 1990. NIE należy ufać! i jest to fanaberia rysownika nie podparta niczym (zbyt dużo błędów ma to malowanie bym mu zaufał, wolę trzymać się zdjęcia).A od Ipkinss'a zależy jak postąpi.Czy bardzie zrobi s.f. czy nie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qalimar Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 A od Ipkinss'a zależy jak postąpi.Czy bardzie zrobi s.f. czy nie. Właśnie. Niemniej teraz jest czas na gadanie, co jest fantastyką, a co nie. Gorzej by było, gdybyśmy sobie zaczęli o tym dywagować, po pomalowaniu modelu Tak więc panowie, wyciągać, kto co tam ma, może Ipkinssowi będzie łatwiej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiotrekM Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Wg mnie nie ma tam żadnych dodatkowych czerwonych elementów. Samolot jest zwyczajnie pomazany białym wapnem. Bardziej mnie ciekawi jak z tego wybrnąć na modelu żeby nie wyglądało jak model pomazany pędzelkiem przez przedszkolaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crustian Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Ipkins przepraszam,że Ci tu zaśmiecę ale polecam niektórym by się sprawdzili tutaj bo jestem pełen obaw : http://jasisz.jogger.pl/2007/03/23/nie-rozpoznawanie-kolorow-i-strony-www i ciekawy test z co prawda nie z naszą flagą ale prawie jesteśmy kolejnym stanem więc ...: http://kck.wikidot.com/zajecia:08:modelebarw Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.