Skocz do zawartości

Su 20 1:48


GEM

Rekomendowane odpowiedzi

Witaj Grzegorz - przejrzałem zdjęcia i wyszło mi, że sloty mogły być wysunięte zarówno przy wysuniętych jak i schowanych klapach. Natomiast w MiniReplice nr 35 jest fotka ukazująca wysunięty slot Su-22 przy złożonym skrzydle (samolot zaparkowany).

Myślę, że można w tym zakresie zaapelować do praktyków Su-20/22 o wskazówki płynące z doświadczenia lotniczego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 171
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Wiem że szkoda by było tego nie odlać w żywicy. Ale to nie jest takie proste. Nie ukrywam że trochę idę w tym kierunku. Choć tak naprawdę to nie wiem ilu może być zainteresowanych, i czy warto się w to bawić. Przecież tak naprawdę to jest to nowy model. I tutaj właśnie jest wielki problem, bo robiąc jakąkolwiek część to trzeba się zastanowić jak to zrobić, aby potem można było to wyjąć z formy.

Ale wystruganie czegoś z klocka polistyrenu to dopiero ok 50-60% pracy. Pozostaje jeszcze nacięcie linii podziału, nity itp, a to ma bardzo ważne odczucie wizualne, jest ostatecznym etapem pracy. Dlatego na razie strugam, a jak coś z tego wyjdzie to będę myślał o klonowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że więcej niż paru:-)

Nie wiem jaka jest cena Wilgi, ale pewnie niemała. To może wielu odstraszyć. Cóż jeśli ktoś ma "ciśnienie", nie ma wyboru. Gdybym zajmował się 7 pułkiem i chciał mieć każdy typ w miniaturze, nie miałbym wyboru

Podziwiam dalej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Su-20 to bardzo ciekawa konstrukcja i mam wrażenie że dość unikalna w świecie modelarskim. Z tego co wiem to nie było modelu Su-20 w skali 1/48 a to nie wątpliwy plus. A co do ceny jest dość sporo modeli z przedziału 200-300 zł które ludzie kupują dam przykład, dobry model F-18 koszt nie mniej niż 200 zł. Oczywiście dużo zależało by od ''reklamy'' itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym odlewaniem faktycznie nie jest to łatwe przy detalach.Połówki płatów,kadłub to jeszcze mały problem ale drobnica to już problem.Sam cztery razy układałem przednią goleń do Mig-19 by dobrze się nią odlewało i rozdzielało od podstawy ,a i tak nie wyszło tak jakbym chciał.

GEM dobrze piszę,o tym,że trzeba dobrze pogłówkować ,jak poprawnie przygotować formę.W Wildze widzieliśmy w zasadzie efekt końcowy,nigdy nie widzieliśmy formy.

Klienci by się znaleźli choć trzeba brać pod uwagę ,ze cena wyjściowego modelu to czasem grubo ponad 100 -150 zł więc żywica wstępnie dodatkowe 50% ceny podniesie...co najmniej....trochę taniej by wyszło zrobić zestaw do konwersji ale biorąc poziom przeróbek,który serwuje nam GEM ,to chyba konwersja ostatecznie i tak nie miała by sensu bo to nowy model prawie nam robi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masa dywagacji teoretyczno-biznesowych, a jak zestaw będzie, to od krytyków się nie opędzi.

Panowie - Grzegorz krok po kroku pokazuje jak zrobić sobie Su-20 w 48, kto chce nie naśladuje, nie ma tu żadnych niedostępnych dla ludzi technologii.

Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem z budowaniem modelu, który ma posłużyć jako model-matka, to czasami konieczność wyboru innych zupełnie technologii i dróg dojścia do efektu końcowego. I raczej zabierze więcej czasu.

 

Śledzę Grzegorz uważnie. Mam nadzieję, że nawet jeśli nie skończysz tego modelu do Bytomia, to i tak przywieziesz pokazać. Oglądanie takich "szpejów" na etapie ich powstawania, jest nawet ciekawsze czasami niż podziwianie ukończonego modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostawmy rozważania o odlewach, formach itp. Na razie trzeba coś wystrugać żeby można było myśleć o innych dalszych ruchach.

Po przerwie świątecznej mogłem trochę popracować dalej. Całe szczęście że gwiazdor przytargał nowy odkurzacz bo sprzątania przy tej mojej dłubance trochę jest. Dzisiaj skupiłem się na dopracowaniu połączenia skrzydło kadłub.

Po usunięciu klap i sklejeniu połówek skrzydła, wyprowadziłem wstępnie fragment skrzydła w którym jest osadzona klapa. Zrobiłem również "skrzynkę" w której będzie umieszczona wnęka podwozia. W kadłubie odwierciłem dwa otwory do pozycjonowania skrzydła podczas klejenia na gotowo.

3ns0.jpg

Ponieważ nie jest tak prosto idealnie dopasować połączenie gdzie są krzywe i łuki postanowiłem to zrobić przy użyciu kleju CA.

Aby po całej operacji można było rozłączyć skrzydło od połówki kadłuba, okleiłem kadłub taśmą samoprzylepną. W przygotowane otwory wcisnąłem skrzydło i szczeliny zalałem klejem.

0v5r.jpg

5kod.jpg

Potem delikatnie odłączyłem skrzydło od kadłuba i wszystkie nadlewki kleju delikatnie przeszlifowałem.

ffb1.jpg

er82.jpg

Po tej operacji można było sprawdzić efekt pracy. Moim zdaniem wygląda to dosyć dobrze i jest dobrym kolejnym szczebelkiem do dalszej pracy.

a4m7.jpg

wtlp.jpg

Wygląda to wszystko trochę strasznie, chodzi mi o powierzchnie, poharatane od szlifowania , ale to się jeszcze dopracuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorzu, bardzo ciekawy pomysł na dopasowanie, choć przy połówkach bałbym się nieco ryzyka utraty prawidłowego wzniosu (tu ujemnego). Nie ukrywam, że po ukończeniu moich centropłatów sprawdzę, czy w razie czego da się zastosować tę metodę u mnie - choć mam pełną nadzieję, że zadziała ta już przyjęta...

Przy okazji ponowię pytanie o otwory przed i za górnymi lukami działek - wciąż masz je nieotwarte, to dość charakterystyczny element, nie sądzę, że będziesz chciał go pominąć.

Aha - przy przyjętej konfiguracji namawiam Cię na rozważenie rezygnacji z malowań zaopatrzonych w napisy pożegnalne i wykonanie podwieszeń zawierających charakterystyczne belki wielozamkowe. Tylko namawiam - Ty decydujesz.. Pozdrawiam - Mikołaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mikołaju z otworami na razie się wstrzymuję. Na razie próbuję robić to tak, aby była możliwość odlania tego w formie. A wtedy wszystkie otwory muszą być zakryte. W ostateczności przewiduję możliwość wyfrezowania w skrzydle zagłębienia i wklejenia w to miejsce blaszki z wykonanymi otworami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na cuda, jakie wyprawia Mikołaj ze Swoim modelem to i mnie lepiej się pracuje. Nawet nie wiecie, jakie to motywujące jak się patrzy, że ktoś jeszcze robi coś podobnego jak my.

Kontynuuję prace przy centropłacie. Wkleiłem wnęki podwozia głównego. Ścianki tych wnęk zaczynam wypełniać wzmocnieniami i uchwytami do siłowników i drążków. Zrobiłem wnęki do mocowania klap wewnętrznych, prowadnice, wzmocnienia, itp.

1k87.jpg

Klapy wykonałem z klocków uzyskanych ze sklejenia płytek polistyrenu, a następnie wykorzystując ogólnie znane techniki obróbki ręcznej wystrugałem klapy.

n4xj.jpg

Po dopasowaniu na sucho klap do skrzydła można było zrobić przymiarkę do kadłuba.

xrp6.jpg

8sdd.jpg

3np9.jpg

We wnękach klap powinien być jeszcze otwór w którym jest mocowany siłownik który wysuwa klapy. Ale to będzie zrobione trochę później. Mikołaju zaczynam się coraz bardziej zastanawiać nad Twoimi sugestiami odnośnie malowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak oglądam Twój Warsztat i podziwiam cierpliwości, wytrwałości i umiejętności. Modelarstwo przed duże M. Oj motywuje motywuje. Podrzucam zdjecia klapy do Su 20 , jakie kilka dobrych lat wstecz zrobiłem w Warszawskiej uczelni.

IM000914_zpsdde4a405.jpg

 

IM000915_zps01461a1a.jpg

 

IM000915_zps01461a1a.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.