Skocz do zawartości

An-28/M-28 Bryza 1/72 Aeroplast


Rafalik

Rekomendowane odpowiedzi

Podział blach też nie teges.]

Całkiem możliwe, bo na moim rysunku nie ma podziału blach. Przynajmniej nie w takim rozumieniu.

 

Czy zakład w Mielcu to ten sam , w który wykonany łosia-cosia ??> To dużo wyjaśniało ,-))))

W tym samym zbudowano też kilkanaście tysięcy innych samolotów. ;) A ten model sylwetkowy Łosia w skali 1:1...no cóż. ;)

 

Wracając do tematu. Mnie to jest w zasadzie już obojętne, czy ktoś skorzysta z tego, co tu napisałem i skoryguje swój model, czy nie. Bawi mnie jedynie sytuacja w której niemal każdy pluje się na takiego F-16 z Mastercrafta, że trzeba cofać skrzydła, bo są za bardzo z przodu (a kosztuje ów model kilkanaście złotych), ale jak w tym modelu są braki i kosztuje prawie stówkę, to już jest w porządku i nie należy narzekać, bo to nasze, polskie. Ja tak nie uważam. Cieszę się, że model jest, ale sądzę, że można było zrobić go lepiej.

 

Jakby ktoś, coś chciał, to zapraszam na PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 141
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Wracając do tematu. Mnie to jest w zasadzie już obojętne, czy ktoś skorzysta z tego, co tu napisałem i skoryguje swój model, czy nie. (...) Cieszę się, że model jest, ale sądzę, że można było zrobić go lepiej.

 

Jakby ktoś, coś chciał, to zapraszam na PW.

 

Myślę, że jednak czytasz wątek i dlatego odpisuję tutaj. Mam nadzieję, że nadal będziesz chciał się dzielić swoją wiedzą. To, że ktoś podważa źródła jakimi się ktoś inny posługuje nie ma na celu, przynajmniej w moim mniemaniu, dyskredytowania tego kogoś, a jedynie rozwianie wątpliwości.

Masz rysunki przeskalowane z oryginalnych rysunków tego samolotu i w to wierzę, ale nawet takie rysunki mogą zawierać błędy, na co może wskazywać szczegół, który wyłowił Piotr Dmitruk. Bo powtórzę się, rzeczywisty samolot, jego zdjęcia i rysunki, a wreszcie umiejętność ich interpretacji to dosyć zawiła sprawa. Fajne jest właśnie to, że wspólnym wysiłkiem będzie można dociec, co i jak w modelu jest skopane, co zrobione dobrze, a co ktoś zrobi z tą wiedzą to jeszcze coś innego.

 

Rafalik, przestań, nie tłumacz.

Widzisz chyba, że "To jest miś na miarę naszych możliwości. My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom! Mówimy: to jest nasz miś, przez nas zrobiony, i to nie jest nasze ostatnie słowo!".

Szkoda Rafalika na takich obrońców, nie "jarząbkuj" tu na siłę AdamieDwu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafalik, czy te plany są ogólnodostępne, czy tylko do użytku prywatnego?

Może jest możliwość ich ściągnięcia, żeby można było uczciwie porównać z doskonale dostępnym materiałem zdjęciowym i wymiarowym, a następnie bez zastrzeżeń zweryfikować geometrię modelu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, więc pozwoliłem sobie zweryfikować kwestię "skosu" na sterze kierunku. I tutaj prawda wydaje się leżeć po środku. Żółta linią obrysowałem statecznik na jednym ze zdjęć, które idealnie go przedstawiają. Oto efekt:

 

1898612_929753297076381_2808744014907587448_o.jpg

 

Dzięki koledze Piotrowi za wyłapanie tego. Muszę to wyjaśnić u źródła. ;)

 

Taką samą weryfikację fotograficzną pozwoliłem sobie wykonać dla obrysu kadłuba:

 

11082180_929762730408771_6185209535070764264_o.jpg

 

Jak widać, bez niespodzianek i wszystko siedzi na zero z planami. Bez obaw - nie dopasowywałem tak długo linii ze zdjęcia, żeby mi pasowało do planów. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przesuwanie okien, drzwi i dzioba spowoduje na pewno zwiększenie sprzedaży zestawów (za pierwszym razem nie każdemu się nie uda), oraz narzędzi modelarskich. Może też ktoś wyda żywicę do korekcji kadłuba:)

Ja w tym widzę spisek.

A na poważnie: Czy ktoś zdecyduje się na poprawianie zestawu, czy nie, to fajnie, że dyskusja idzie w kierunku wychwycenia wszelkich niedoskonałości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pomyślę o konieczności "nadbudowy" czapy to już mnie paluchy świerzbią, bo lubię taką robotę !!!!

I tu mam pytanie. Czy planowany jest taki wariant :

histor16.jpg

Bo to mój ulubiony ,-))) W sumie dorobienie kija z tyłu to banał, tylko jeszcze kalki.....W sumie tez nie kosmos, ale dziwie sie, ze producent na razie nie zaplanował tej-jakże atrakcyjnej wersji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziwie sie, ze producent na razie nie zaplanował tej-jakże atrakcyjnej wersji
A skąd wiesz, że nie zaplanował? Pisaliśmy już o tym

Poza tym przejrzyj ramki (jeśli kupiłeś model) części dodatkowe do Bryzy Bis w nich znajdziesz (łącznie z "kijem" )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie najważniejszym błędem do korekty są te okna.

Ale czy luk nie jest i przesunięty i za duży. O ile to będzie w 72?

Jarku, nie tak szybko z tym przesuwaniem okien.

Kolejna przymiarka.

W samolocie przednia krawędź drzwi jest praktycznie na wysokości krawędzi spływu korzenia skrzydła (delikatnie do tyłu).

br6_zpsapusijxa.jpg

W modelu są one dosłownie milimetr bardziej do przodu.

br7_zpschp2zaqw.jpg

W planach Skowrońskiego są one z kolei milimetr bardziej do tyłu.

br5_zpskfmvzlli.jpg

W planach Rafalika wydają się być zgodne z oryginałem.

br8_zpsd6o1tuxw.jpg

Tak więc te różnice są minimalne, praktycznie do pominięcia.

Jednak jeśli model przyłożymy do planów Rafalika, jest duża różnica ich umieszczenia. Oznacza to w związku z tym, że i całe skrzydło jest w innym miejscu na planach i w modelu. To zresztą widać.

br9_zpsrdc983ud.jpg

br10_zpsjescm9tw.jpg

Oznacza to, że jeśli ktoś chce koniecznie pilnować wymiarów, to:

-albo przesuwanie drzwi i okien nie ma sensu, a potrzebna jest większa chirurgia z korektą długości kadłuba przed i za skrzydłami

-albo zweryfikować porządnie wiarygodność WSZYSTKICH planów (dlatego pytałem o ich dostępność)

-albo uznać, że 1-2 mm różnic wymiarów mieści się w dopuszczalnych granicach, czyli model wcale nie odbiega na minus od innych modeli renomowanych firm, a więc jest całkiem OK i nie ma o co kruszyć kopii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc wygląda, że w zakresie podstawowych proporcji plany są dość dobre. Najprostszą korektą jest więc zwykłe cięcie kadłuba w zakresie tylnej krawędzi tylnych drzwi. tym cięciem można zwęzić drzwi, spowodować przesunięcie okien, skrzydła, gondoli podwozia, kabiny i części dziobowej, a więc skorygować te miejsca, które najbardziej nie leżą w planach. Oczywiście jeszcze będą drobne przesunięcia, ale już nie tak istotne.

br11_zpsx6jjfztx.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy planowany jest taki wariant :

histor16.jpg

Bo to mój ulubiony ,-))) W sumie dorobienie kija z tyłu to banał, tylko jeszcze kalki.....W sumie tez nie kosmos, ale dziwie sie, ze producent na razie nie zaplanował tej-jakże atrakcyjnej wersji

 

Już chyba ktoś napisał, że w każdym opakowaniu są jednakowe ramki, ale z małymi odstępstwami.

Precyzyjnie. Wygląda to tak, że kadłub jest zawsze jednakowy. Zestawy różnią się silnikami i śmigłami.

 

90040 - AN-28 - wspólny kadłub + silniki PZL + śmigła 3 łopatowe,

90041 - M-28 - wspólny kadłub + silniki PW + śmigła 5 łopatowe,

90042 - M-28 - wspólny kadłub + silniki PW + śmigła 5 łopatowe,

90043 - C-145 - wspólny kadłub + silniki PW + śmigła 5 łopatowe.

 

900XX - Bryza 1R - wspólny kadłub + silniki PZL + śmigła 5 łopatowe,

900XX - Bryza 1bis - wspólny kadłub + silniki PZL + śmigła 5 łopatowe.

 

Z obecnych zestawów nie da się zrobić Bryz morskich, bo do zestawu 90040 trzeba dokupić śmigła 5 łopatowe.

O kalkach nie wspomnę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy planowany jest taki wariant :

histor16.jpg

Bo to mój ulubiony ,-))) W sumie dorobienie kija z tyłu to banał, tylko jeszcze kalki.....W sumie tez nie kosmos, ale dziwie sie, ze producent na razie nie zaplanował tej-jakże atrakcyjnej wersji

 

Już chyba ktoś napisał, że w każdym opakowaniu są jednakowe ramki, ale z małymi odstępstwami.

Precyzyjnie. Wygląda to tak, że kadłub jest zawsze jednakowy. Zestawy różnią się silnikami i śmigłami.

 

90040 - AN-28 - wspólny kadłub + silniki PZL + śmigła 3 łopatowe,

90041 - M-28 - wspólny kadłub + silniki PW + śmigła 5 łopatowe,

90042 - M-28 - wspólny kadłub + silniki PW + śmigła 5 łopatowe,

90043 - C-145 - wspólny kadłub + silniki PW + śmigła 5 łopatowe.

 

900XX - Bryza 1R - wspólny kadłub + silniki PZL + śmigła 5 łopatowe,

900XX - Bryza 1bis - wspólny kadłub + silniki PZL + śmigła 5 łopatowe.

 

Z obecnych zestawów nie da się zrobić Bryz morskich, bo do zestawu 90040 trzeba dokupić śmigła 5 łopatowe.

O kalkach nie wspomnę.

90040+90041 i mamy NAVY , ale niema co gdybać skoro maja być Bryzki z NAVY

 

ponadto z zestawu mozna zrobic Bryzy Navy np 1017, 1022, 1008, 1007 - mówię o samolocie nie kalkomaniach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z obecnych zestawów nie da się zrobić Bryz morskich, bo do zestawu 90040 trzeba dokupić śmigła 5 łopatowe.
Można zrobić taką:

fa69d41f08e026bf.jpg

Foto: Wojciech Koprucki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ci Jarku dziękuję za bardzo przejrzysty opis co jest w srodku pod katem zbudowania Bryzy Bis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to takie "radzieckie" malowanie.
Malowanie może i radzieckie, ale fakt, że Bryzke można zrobić i myślę w tym malowaniu jeden z modeli popełnić

W szarym wdzianku marynarskim ze śmigłami 3-łopatowymi można zrobić wersje ekologiczną (0404 lub 0405) http://lotniczapolska.pl/Druga-Bryza-z-systemem-AIS,32346

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znakomite zestawienie Jarku. Ja dołozyłem na Twoim rysunku porównanie kabin.

 

bb35053039856344.jpg

 

Duzo "dobrej" pracy i na nic. Dopasowywanie do tego zdjecia nie ma sensu, gdyz nie jest to rzut boczny platowca, co widac po tym, ze widzimy krawedzie natarcia obu statecznikow, wiec jezeli te kilka stopni chcemy wyrownac to okienka ida do przodu bardziej w kierunku tego co jest na modelu. Juz kiedys byla taka dyskusja o interpretacji zdjec - i nikt nie wyciagnal wnioskow jak widze. Rysunek z katalogu tez nie moze zostac uznany za wiarygodny w 100%, bo takie rysunki sa czesto przyblizone. Prosze kolegow o wziecie tych uwag za probe konstruktywnej I pomocnej krytyki a nie za KRYTYKANCTWO, bo daleki jestem od tego.

Jezeli ktos ma zdjecie dokladnie 90 stopni do burty Bryzy, wtedy warto powtorzyc eksperyment ze zdjeciem, ale musi to byc 90 a nie 91, 93 czy 88 stopni. W perspektywie wymiary skosne skracaja sie - to wie kazdy kreslarz i konstruktor. Przynajmniej ja sie tego uczylem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bryza bis. Z 5 łopatowym śmigłem, innym noskiem, radarem i kijem, no i szarym malowaniu, to jest to !! Ma swój niepowtarzalny urok. Poczekam na model z tą wersją ,-))

 

Hadzi, to zdjęcie ma bardzo dobre ujecie do takich porównań. Znam się na tym ,-))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, no to nie do wiary. Nie, to być nie może...

Panowie, jest 21 wiek. Bądźmy poważni

Co to ma być? Model? Czy rękodzieło ludowo- rzemieślnicze

Wystarczająco dużo śmieci, owiniętych w kolorowy kartonik ja nakupił. Więcej już nie potrzebuję

 

 

Popieram. Aeroplast w 21szym wieku, taki bubel ? ! ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze mam pytanie. W jakim celu w Bryzie Bis koła głównego podwozia się podczas lotu skręcają na boki ?

Czy to maja być "pontoniki" do wodowania ? ,-))))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.