Jump to content

An-28/M-28 Bryza 1/72 Aeroplast


Recommended Posts

Nadlatują An-28/M-28 Bryza W martoli są w zapowiedziach. Aeroplast 1/72

 

Właśnie nabyłem jeden z czterech modeli: C-145, zależało mi na fabrycznym malowaniu (a nie jak twierdzi producent - okolicznościowym).

Muszę wydrukować sobie plany, by móc zweryfikować wymiary i geometrię modelu. Niemniej jednak patrząc na wypraski, widzę...mnóstwo wypływek. Właściwie na większości elementów one są. Są też skurcze. Najbardziej jednak przeraziły mnie rysy na klapach (powstałe prawdopodobnie w skutek szlifowania formy złą gradacją papieru) oraz zagłębienia wynikające ze zbyt mocnego polerowania/szlifowania w okolicy rur wydechowych na połówkach gondoli silnikowych. Wygląda to naprawdę słabo. Jedno ze śmigieł jest odkształcone.

Wnętrze kadłuba (ścianki połówek) są bardzo źle dopracowane, więc ewentualne wykonanie modelu z otwartym tylnym lukiem wymagałoby sporo wysiłku.

Jakość powierzchni zewnętrznej właściwie taka sama jak w przypadku SW-4. Arkusz kalkomanii wygląda całkiem spoko. Instrukcja bardzo czytelna, kolorowa, w formie książeczki. Na plus (chyba) osobne powierzchnie sterowe.

 

Model na pewno z serii 'must have', ale nie za te pieniądze. Weryfikację geometryczną do dobrych planów zrobię w poniedziałek.

 

Kilka zdjęć z telefonu:

 

11046853_921259257925785_4328310618245690524_o.jpg

 

11034359_921259251259119_5529861703172331865_o.jpg

 

11025271_921259241259120_7520981633013975921_o.jpg

 

11053071_921259291259115_701320805736190348_o.jpg

 

10835059_921259457925765_1226738072235954658_o.jpg

 

11043149_921259464592431_3202731791941580215_o.jpg

 

10830809_921259477925763_557598143810451672_o.jpg

 

10922330_921259557925755_2919449965021842557_o.jpg

 

10955322_921259604592417_6518627779970025620_o.jpg

 

11025912_921259634592414_6941998189319192363_o.jpg

 

11025945_921259671259077_6665936610386348738_o.jpg

 

10986941_921259687925742_1764192417311281154_o.jpg

 

11000627_921259731259071_8376537600716601063_o.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jakością ta nowa produkcja Aeroplastu nie powala. Formy robione przez Czechów, chociaż nie są to formy drążone, wyglądają dużo lepiej. Dlaczego Aeroplast nie użyje technologii galwanicznej, dużo tańszej i lepszej? Po co ambitnie zamawiać stalowe formy drążone, które nawet takie kiepskie jak te tutaj są na pewno droższe niż galwaniczne?

Link to post
Share on other sites

Nie, no to nie do wiary. Nie, to być nie może...

Panowie, jest 21 wiek. Bądźmy poważni

Co to ma być? Model? Czy rękodzieło ludowo- rzemieślnicze

Wystarczająco dużo śmieci, owiniętych w kolorowy kartonik ja nakupił. Więcej już nie potrzebuję

 

Link to post
Share on other sites
Ja tam swojego zamówiłem i cieszę się, że jest. Mankamenty może ma, ale wolę dołożyć do kolekcji model z łatwymi do poprawy mankamentami, niż nie dokładać modelu w ogóle.

Coś w tym jest. największy plus, że jest. Wszystko mające samoskladaki są a Bryza jest taka.

Link to post
Share on other sites

Trochę się dziwie, ze Aeroplast nie mając dopracowanej technologii porywa się na tak skomplikowany model. Ja bym robił modele prostrze. Takie jednoramkowe. I dopracowywał technologie. I taki skomplikowany model zrobił by wtedy, kiedy był bym w stanie dorównać konkurencji. Bo taki skomplikowany i drogi oraz niszowy model to trudna sprawa. Łatwo się poślizgnąć. Jakość jest jaka jest cena jest jaka jest. To nie będą świeże bułeczki....To model dla experten.

Link to post
Share on other sites
To model dla experten.

 

Przesada:) Trochę nadlewek do usunięcia, trochę szkiełko do wypolerowania. Racja, że ta technologia do rzyci jest, a nie do naszych wygórowanych wymagań i nie widać jakiegoś postępu w porównaniu do wcześniejszych produkcji. Mam obawy, że przyjęli technologię, która nie rokuje niestety postępu w stronę choćby nowego Airfixa.

Link to post
Share on other sites

Jeśli dobrze widzę, dostajemy w każdym modelu te same ramki z pełnym kompletem części do każdej wersji?

Link to post
Share on other sites

Prawie. Ramka z gondolami silnika jest jedna i raz dostajemy stronę z gondolami Pratta, a raz z silnikami PZL/TWD (w zależności od modelu) + odpowiednie śmigła. Reszta faktycznie jest taka sama we wszystkich pudełkach. No i w modelu An-28 (specjalne malowanie) nie ma bagażnika podkadłubowego, który jest sam jeden na osobnej ramce.

 

Foto całego plastiku z pudełka:

 

10835147_921610151224029_7064503181376650853_o.jpg

Link to post
Share on other sites

Model prezentuje się całkiem przyzwoicie, mam nadzieje, że składalność będzie też przyzwoita. Bez szpachli i papieru ściernego się nie obędzie.

__________________________________________________________________________________________

Na warsztacie:

F-22 Raptor - Italeri 1/72

Link to post
Share on other sites

Witam,

 

Obiecałem porównanie modelu M-28 do planów, ale brak czasu nie pozwala mi na zajęcie się tematem. Kilka rzutów na szybko.

 

Gondola:

10847324_924609344257443_8592350226934243232_o.jpg

Nie leży, nie wiadomo jakbym jej nie ustawiał, to nie leży.

 

Kadłub:

10998314_924609317590779_3990578182561671294_o.jpg

 

11080746_924609270924117_1302125995930979276_o.jpg

 

10750198_924609267590784_6588761628119218007_o.jpg

 

11080545_924609227590788_3120211987922743248_o.jpg

 

Tak jak pokazuje ostatnie zdjęcie - jest źle. Bardzo.

Model ułożyłem do spodniej części kadłuba (bo to właściwie jedyny odcinek, który jako tako siedzi) i pierwszej wrędze, czyli podziale między noskiem a całą resztą kadłuba. Po dołożeniu noska, kadłub wystaje z przodu o dobre 3mm. Gdy przesuwam model o 3mm do tyłu, żeby siadł nosek i zgrała się tylna część kadłuba, to w górnej części (zwłaszcza w obszarze "czapki") wychodzą jeszcze większe jaja niż są na ostatnim zdjęciu.

 

Przymierzyłem też statecznik pionowy. Zły kształt i to całkiem sporo. Wszystkie informacje które dotychczas zebrałem mówią mi jedno - ten model zdecydowanie nie jest wart swojej ceny. Niestety. Po sklejeniu wyjdzie coś "bryzo-podobnego", nic więcej.

Link to post
Share on other sites
Może projektant skurczu tworzywa nie uwzględnił?

Albo mu sie plany żle przeskalowały albo ty masz żle przeskalowane?

To raczej nie wina skurczu, a raczej wina oparcia się twórcy na jakichś niesprawdzonych kwitach. Na weekend sprawdzę jeszcze przekroje kadłuba.

 

Moje plany są akurat idealne, to raz. A dwa, to gołym okiem widać, że "czapka" ma kompletnie zły kształt, jest mega wypłaszczona.

Link to post
Share on other sites

No, niestety, konfrontacja "czapy" czy drzwi i okien ze zdjęciami pokazuje, ze projektant wziął do łapy nie te kwity...

rozmieszczenie okiem i drzwi to pryszcz, ale wypłaszczenie "sufitu kabiny" mocno zmienia sylwetkę. Kurde, czemu projektanci tak mało czasu spędzają na sprawdzeniu czy maja dobre kwity !! Przecież to nie jest Łoś ,-)))

Link to post
Share on other sites

Jedno zasadnicze pytanie do zagadnienia Bryzy tzn. "jak bardzo model nie leży w planach", mianowicie jakie są gwarancje, że plany są 100% perfect!? Z mojego ponad 40 letniego doświadczenia modelarskiego wiem, że plany są równie często złe jak modele i nie mam tu na myśli modeli w rodzaju MiGa-29 FUJIMI, który w latach 80-tych ubiegłego stulecia został opracowany na podstawie ponoć dwóch zdjęć z satelitów szpiegowskich (sic!). Poza tym niektóre rzeczy są do poprawienia, a wreszcie konia z rzędem temu, kto po zbudowaniu modelu i oczywiście nieznajomości tego wątku, po porównaniu modelu ze zdjęciami, znajdzie wiele błędów w materii przystawalności bryły do rysunku. No być może przesunięcia okien i drzwi. A na koniec: nie liczcie na to, że ktoś inny wypuści lepszą Bryzę; dla wytwórców modeli żywicznych temat jest spalony i byłby za drogi (duży model), a Italeri, Hasegawa czy Czesi na pewno nie zajmą się tym niszowym tematem - nawet mimo faktu, że C-145 są na wyposażeniu lotnictwa USA.

I jeszcze w temacie planów, sądzę, że najlepsze do współczesnych samolotów lotnictwa polskiego robi kol. Skowroński, a te Bryzy były w którymś numerze Lotnictwa z Szachownicą.

Link to post
Share on other sites

Skąd wiem, że plany są perfect? Bo są przeskalowane z oryginalnych rysunków tego samolotu, a sam samolot znam na wylot by gołym okiem wskazać większość z błędów.

Link to post
Share on other sites

A jak wygląda położenie okien i drzwi w stosunku do planów? Zdaję sobie sprawę, że zdjęcia kłamią i na powyższych fotkach występuje silna paralaksa, dlatego proszę o sprawozdanie słowne.

 

Drugie pytanie to czy udałoby się tak ułożyć model na planach, żeby w większości miejsc było w miarę znośnie (odstępstwa od bryły poniżej 1 mm) a w innym miejscu wyszedł jeden większy błąd? Mam tu na myśli np. maksymalne przesunięcie modelu do tyłu, bo w ogonie brakuje tych 3 mm a z przodu z kolei jest za dużo. Może i okna "wejdą" na swoje miejsca z niewielką tolerancją? Wtedy być może okazałoby się, że nie jest zwichrowana cała bryła tylko np. część przednia/nosowa. Potem można się zastanowić jak to naprawić...

 

W zasadzie nie bardzo rozumiem czemu tak załamujecie ręce nad tym wypłaszczonym dachem nad kokpitem. Taki błąd się naprawia przy pomocy grubo położonej szpachli i pilnika. Żadnych wielkich cudów nie trzeba odprawiać. Może i jest to upierdliwe, ale po latach rozpieszczania przez Tamiyę chyba nie zapomnieliście jeszcze jak się szpachluje?

Link to post
Share on other sites

Wczoraj wylądował mój An-28.

Nie wgłębiałem sie w szczegóły czy gdzieś brakuje 1mm, a gdzie indziej jest 1mm za dużo.

 

Ale może ktoś mi potwierdzi, tudzież zaprzeczy, bo znalazłem elementy które wydają się zrobione pod Bryzę ekologiczną (zbiorniki paliwa i anteny radaru obserwacji bocznej) i chyba żądło z Bryzy bis ???

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.