Skocz do zawartości

[in-box] F-14A Tomcat // Tamiya // 1:48


Solo

Rekomendowane odpowiedzi

No bo tego typu książki to nie są z reguły zbytnio szczegółowe walkaroundy, szczególnie dla osób dobrze obeznanych w temacie.

To raczej pozycje dla kogoś takiego jak ja, kto słabo zna daną maszynę i dzięki np. takiemu DACO może zorientować się nieco bardziej szczegółowo w temacie jej budy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgadzam się. Do takich celów o jakich piszesz służyły książki typu InAction. Tam były zarysowane podstawowe różnice. Ostatnia część do F-14 wyszła jakoś 10 lat temu. DACO w swoim założeniu miało dać to, ale i maksymalnie dużo jeśli chodzi o detale wewnętrzne. Taki hardcore dla "otwieraczy konserw". Nie było do tej pory takiej książki jak ta. Walk Around Squadron Signal można porównać, ale nieco "ślizga się" po niektórych aspektach, a inne całkowicie pomija. DACO zachwyciło jak się ukazało i wciąż zachwyca. Takich (jak ja) którym w tej książce i tak sporo brakuje, jest pewnie tylko kilku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgadzam się. Do takich celów o jakich piszesz służyły książki typu InAction. Tam były zarysowane podstawowe różnice. Ostatnia część do F-14 wyszła jakoś 10 lat temu. DACO w swoim założeniu miało dać to, ale i maksymalnie dużo jeśli chodzi o detale wewnętrzne. Taki hardcore dla "otwieraczy konserw".

 

Bo ja wiem... Tak jak pisałem, takie pozycje jak Daco, albo przewodniki Jake'a Melampy są dobre dla mnie, czyli osoby która dopiero poznaje świat współczesnych myśliwców.

Ale jak się chce trcohę więcej pogrzebać, to te pozycje nie są wystarczające.

Ot, choćby brak takiego drobiazgu, jak zdjęć tego co jest na osłonie antyodblaskowej pilota w F-14 czy w owiewce, brak choćby słowa w temacie radaru w The Modern Hornet Guide, czy pobieżne przedstawienie uzbrojenia niemal w każdej książce J. Melampy. Takich przykładów mogę podać znacznie więcej.

Nie mówią że to złe pozycje, bo to świetne książki: jak się chce zrobić model, tak jak ja, to praktycznie nie trzeba szukać innych zdjęć i informacji.

Ale jeśli ktoś ma ochotę pootwierać trochę maszynę, to już się zaczynają schody, bo jeśli nawet coś jest pokazane, to często tylko z jednej strony, brakuje po prostu bardziej szczegółowych zdjęć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu zgadzam się z Marcinem. Daco to już jest książka dla zaawansowanych miłośników tematu, a nie dla tych którzy obejrzeli Top Gun i spodobał im się ten samolot. W dużym stopniu spełnia te wymagania, ale niektóre rzeczy można by poprawić. Choćby te nieszczęsne bobrze ogony - autor pisze, że na A były przynajmniej cztery typy, prezentuje tylko dwa. To samo z chin podami. Mnie nie podoba się też operowanie pojęciami "wczesny A" czy "późny A", w tego typu publikacji wypadałoby podać block, na którym zaszła zmiana. Także to o czym już pisałem - książki Daco są głownie takimi walk aroundami na czas wydania pozycji, jak na mój gust pomijają czasami dość ważne rzeczy z historii danej maszyny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uklejony:

http://hyperscale.com/2016/galleries/f14atomcatmw48_1.htm

 

a co do książek dla "otwieraczy konserw" to nie tylko DACO, pragnę przypomnieć jeszcze takie wydawnictwa jak Verlinden czy WWP.

 

pozdrawiam

ww

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie niuanse jak gunvents mało ludzi zauważa, jedynie maniacy. Modyfikacje do Block 130/135 nie wszystkie Tomcat-y przechodziły np. 158612 F-14A, gdzie wg danych pozostał Block 60, choć zdjęcia pokazuję że zmienił się co nie co...

Są też maszyny, tak jak Marcin napisał, które dotarły do 1989 i nawet lat 90-tych (US Navy reserve sqdn.), które np. modyfikacji gunvent-ów nie otrzymały.

Także obecnie ciężko ocenić jakie modyfikacje były wykonywane w NADEP (Navy overhauls depot), bo czasem Tomcaty przechodziły przez NADEP a modyfikacji do Block-a późniejszego nie dostawały.

Podobnie jest z wzmocnieniem stopnia RIO, circa 2003 - podobno podczas Overhauli je dodawano, ale nie ma osoby z Grumman-a, która jest w stanie potwierdzić kiedy i który egz. taki "plate" dostawał.

 

Tak to wygląda to jeżeli chodzi o wychodzenie maszyn fabrycznie:

 

F-14A-60 (158612 - 158619)

F-14A-65 (158620 - 158637)

F-14A-70 (158978 -159006)

-- no alpha probe

-- early beaver tail

-- IRST/ALQ-100 chin pod or just ALQ-100

-- 7-holed gun vent

-- Notes of interest: 158621 had the short gun muzzle with no gun vent. Some jets had the 7-holed gun vent replaced by the standard 2-holed gun vent later in life, even while retaining the original beaver tail. They also received the nose alpha probe later in life, even if they didn't have a Block 135 upgrade.

 

F-14A-75 (159007 - 159025)

-- no alpha probe

-- early beaver tail

-- ALQ-100

-- 7-holed gun vent

-- Notes of interest: Many of these jets retained the early beaver tail and gun vent throughout their life. Some were upgraded to Block 135 and had the standard beaver tail installed. They also received the nose alpha probe later in life, even if they didn't have a Block 135 upgrade.

 

F-14A-75 (159421 - 159429)

F-14A-80 (159430 - 159468)

-- no alpha probe

-- standard beavertail

-- ALQ-100

-- 7-holed gun vent

 

F-14A -85 (159588 - 159637)

-- no alpha probe

-- standard beaver tail

-- ALQ-100

-- Notes of interest: The early 7-holed gun vent was installed up 159611. Starting somewhere within 159612 - 159615, the standard 2-holed gun vent was installed. The first definitive picture is of 159615.

 

F-14A-90 (159825 - 159874)

F-14A-95 (160379 - 160414)

F-14A-100 (160652 - 160696)

F-14A-105 (160887 - 160937)

F-14A-110 (161138 - 161168)

-- standard beaver tail

-- nose alpha probe

-- standard 2-holed gun vent

-- ALQ-100

 

F-14A-115 (161270 - 161299)

F-14A-120 (161416 - 161445)

-- ECM blisters under glove vanes and beavertail

-- standard beaver tail

-- nose alpha probe

-- standard 2-holed gun vent

-- ALQ-100

 

F-14A-125 (161597 - 161626)

F-14A-130 (161850 - 161873)

F-14A-135 (162588 - 162611)

F-14A-140 (162688 - 162711)

-- TCS/ALQ-100 chin pod

-- ECM blisters under glove vanes and beavertail

-- standard beaver tail

-- nose alpha probe

-- standard 2-holed gun vent

 

F-14B-145 (162910 - 162927)

F-14B-150 (163215 - 163229)

F-14B-155 (163407 - 163411)

-- TACAN antenna

-- ECM blister on left nose gear

-- ECM blisters on sides of intakes

-- NACA gun vents

-- GE F110 engines

-- TCS/ALQ-100 chin pod

-- standard beaver tail

-- nose alpha probe

 

F-14D-160 (163412 - 163418)

F-14D-165 (163893 - 163904)

F-14D-170 (164340 - 164604)

-- dual IRST/TCS chin pod

-- new cockpit layout and seats

-- TACAN antenna

-- ECM blister on left nose gear

-- ECM blisters on sides of intakes

-- NACA gun vents

-- standard beaver tail

-- nose alpha probe

-- GE F110 engines

-- ECM blisters under wing glove removed

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie niuanse jak gunvents mało ludzi zauważa, jedynie maniacy. Modyfikacje do Block 130/135 nie wszystkie Tomcat-y przechodziły np. 158612 F-14A, gdzie wg danych pozostał Block 60, choć zdjęcia pokazuję że zmienił się co nie co...

 

Maszyna 159863, którą zbudował pan Mike oprócz gunvents miała również zmodyfikowany tyłek, a to jednak dość poważna zmiana jak na F-14:

 

b9344c81a9f68c6fmed.jpg

 

Skoro walczył z chin podem to moim zdaniem i nad tym winien się pochylić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety malo oplacalne szczegolnie po rozmowie z jednym z polskich producentow akcesori modelarskich. Mowi ze woli sprzedawac w swiat nic w pl bo ok 75% odbiorcow w pl narzeka na cene produktu lub cene przesylki albo sposob platnosci. A mi nie chce sie w to bawic szkoda czasu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ostatnim czasie zakup sporej ilości rzeczy w UK był nawet opłacalny. Tych większych typu modele może nie, bo tu koszty wysyłki dużych pudeł nie są małe. Jeszcze gorzej jest z tymi odleglejszymi miejscami - cena takiego F-14 Tamiyi może być tam atrakcyjna, ale wysyłka zżera zyski, nie mówiąc już o wysoce prawdopodobnym zainteresowaniu ze strony urzędu celnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.