Skocz do zawartości
rymulus

Mil Mi-4A Master Craft 1/72

Rekomendowane odpowiedzi

Tematem warsztatu będzie śmigłowiec MI-4A wczesnej serii produkcyjnej, charakteryzuje się ona długą gondolą podkadłubową. Jest to przepak KP z tego co się orientuję to jest poprawny wymiarowo.

Model zacząłem robić jakieś 15 lat temu z marnym skutkiem i po krótkiej walce porzuciłem go na strychu. Doszedłem w końcu do wniosku, że już dojrzał do tego aby go zrobić. Planuję wykonać egzemplarz o numerze boczny 611, który był eksponatem w muzeum Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej, a obecnie jest własnością fundacji Polski Orzeł.

Jeśli chodzi o plan prac nad modelem to zamierzam wykonać kabinę transportową, kabinę pilotów, reduktor wirnika głównego i być może silnik oraz jakieś drobniejsze poprawki.

Teraz mam kilka pytań do Was.

Jak pisałem wcześniej chciałbym wykonać silnik i tu pytanie do was czy jakaś firma robi żywiczny silnik ASh-82 lub podobny, który dało by się przerobić.

Oczywiście jakby ktoś miał w swoich zbiorach materiały, np plany w 1/72, dotyczące tego śmigłowca to ja chętnie bym je przygarnął. Internet dość dobrze już przekopałem w poszukiwaniu zdjęć i planów.

Z warsztatem ruszę gdy skończę obecnie robiony model, więc już niedługo. Teraz liczę na waszą pomoc w zbieraniu materiałów.

Na koniec kilka zdjęć ukazujących stan obecny modelu, taki inbox po latach.

 

yCXCdyP.jpg

 

RLK064t.jpg

 

jjBElhF.jpg

 

LfalLrq.jpg

 

3Q3k5U3.jpg

 

inPehPs.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tematem warsztatu będzie śmigłowiec MI-4A

W końcu solidny radziecki wiatrak

Zasiadam z beką popcornu i paczam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
czy jakaś firma robi żywiczny silnik ASh-82 lub podobny, który dało by się przerobić.
Ciro models zestaw żywice + blaszki
Oczywiście jakby ktoś miał w swoich zbiorach materiały, np plany w 1/72, dotyczące tego śmigłowca to ja chętnie bym je przygarnął. Internet dość dobrze już przekopałem w poszukiwaniu zdjęć i planów.
Poszukam, bo jest szansa że coś mam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Авиация и Время numer 3/95 , WWP Present Aircraft Line No. 11: Mil Mi-4 / 4A Hound in Detail

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ciro models zestaw żywice + blaszki

Odwiedziłem ich stronę, wygląda na to, że kogoś tam dopadła choroba i praktycznie nie mają na tą chwilę nic w ofercie.

Szkoda, miałem nadzieję na pozyskanie silniczka. Nie poddaję się jeszcze i będę kombinował dalej.

 

Авиация и Время numer 3/95 , WWP Present Aircraft Line No. 11: Mil Mi-4 / 4A Hound in Detail

Wielkie dzięki em. Świetne pozycje, szczególnie druga, materiał tam zgromadzony pozwoli na odrobinę szaleństwa przy budowie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, tą stronę znam.

Mam jeszcze dwie książki (w PDFie) po rosyjsku, w których jest sporo bardzo dobrych technicznych rysunków. Połączenie informacji z tych książek z tym co podesłał em daje świetny obraz budowy Mi-4.

Te książki to:

"Śmigłowiec Mi-4A Opis Techniczny tom I", Moskwa 1962.

"Śmigłowiec Mi-4 (z silnikiem ASZ-82W) Instrukcja eksploatacji i obsługi technicznej tom II", Moskwa 1962.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
czy jakaś firma robi żywiczny silnik ASh-82 lub podobny, który dało by się przerobić.
Ciro models zestaw żywice + blaszki

 

Ciro robi tylko fragment silnika widoczny przez otwory na pokrywie silnika. Jeżeli chcesz mieć cały silnik, to proponuję dorwać zestaw żywiczny do Ła-5 z AML, zdjęcie poglądowe:

aml_la5-parts4.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciro robi tylko fragment silnika widoczny przez otwory na pokrywie silnika. Jeżeli chcesz mieć cały silnik, to proponuję dorwać zestaw żywiczny do Ła-5 z AML

Ten zestaw znam, brałem pod uwagę jego zakup gdy nie będę miał innej możliwości. Przez jeden ze sklepów internetowych chciałem zamówić sam silnik z tego zestawu, odpowiedzieli mi jednak, że skoro jest to oferowane razem to nie da się ściągnąć samego silnika. Nie mając innego wyjścia zamówiłem w AML żywice do Ła-5.

Wykorzystując dane o wymiarach, podane w książce z opisem technicznym Mi-4, pomierzyłem sobie model. Wiedziałem, że jest dobrze zwymiarowany ale nie spodziewałem się, że aż tak. Różnice w wymiarach sięgają zaledwie dziesiątych części milimetra. Tyczy się to zarówno wymiarów kadłuba jak i poszczególnych elementów jak np koła, drzwi boczne czy śmigło ogonowe.

Miałem jeszcze nic przy modelu nie robić ale naszło mnie na wycinanki, te największe.

 

R6t058d.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Miałem jeszcze nic przy modelu nie robić ale naszło mnie na wycinanki, te największe.

I co dalej zamierzasz z tymi puzzlami robić ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
I co dalej zamierzasz z tymi puzzlami robić ?

Najpierw cały kadłub muszę zeszlifować bo ścianki mają prawie 1,5 mm grubości.

Część tych puzzli to będą otwarte luki inspekcyjne, a część jest wycięta czasowo żebym miał lepszy dostęp do dalszej obróbki i waloryzacji wnętrza kadłuba. Przód kadłuba odciąłem bo będę tam wciskał silnik, a zanim to zrobię muszę wybudować całą ścianę oddzielającą sekcję silnika od kabiny i ładowni.

Pociąłem to także dla tego żeby uniknąć trudności na jakie natrafiłem przy budowie poprzedniego modelu, czy jest to słuszna droga okaże się niebawem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ił skończony czas więc na poważnie zająć się Milem. W pierwszej kolejności muszę wszystkie elementy kadłuba wyszlifować aby zmniejszyć grubość ścianek. Chcę aby ścianki miały grubość pomiędzy 0,7 a 0,5mm, a nie około 1,5mm jak ma fabrycznie model.

Całe to szlifowanie idzie bardzo opornie, po całym popołudniu udało mi się skończyć tylko dwie części.

 

p00aAQJ.jpg

 

UV5SEeM.jpg

 

lirpsbP.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

lol nie moja bajka ale jak widzę taki masochizm to chętnie oglądam

Powodzenia z oporną materią będę zaglądał...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich w nowym roku.

Postanowiłem zaktualizować nieco warsztat. Nie ma tego zbyt wiele bo trwa walka z nadmiarem plastiku. Żeby przyśpieszyć ten proces w ruch poszły elektronarzędzia, mimo to nadal odchudzenie pojedynczego elementu zajmuje wiele godzin. Rozcinam też dalej kadłub na mniejsze elementy i wycinam luki inspekcyjne jednocześnie sprawdzając wszystko z dokumentacją. Po pierwszym zachwycie dotyczącym dokładności wymiarowej modelu przyszedł czas na wyłapanie kilku błędów. Okazuje się, że kabina pilotów jest o 3mm za krótka. Przedłużenie jej, do tyłu, nie stanowi problemu ale niestety pociąga za sobą konieczność przerobienia drzwi i panelu z oknem za drzwiami. Nie chodzi tu tylko o poszerzenie samych drzwi, przerobić będzie trzeba również znajdujące się tam okna, które też są za małe. Kolejnym elementem do poprawy jest garb za wirnikiem głównym biegnący w stronę ogona, jest on nieco za długi i troszkę zbyt płaski.

Ostatnim na tę chwilę elementem kadłuba do poprawy jest część nosowa śmigłowca, która zbyt mocno opada ku dołowi. Będę zmuszony pociąć ją mocniej niż planowałem. Profil "nosa" po uniesieniu pasuje do planów lecz będzie wymagał wstawienia klinów by można go było spasować z resztą kadłuba.

 

aobR2Qc.jpg

 

Kilka zdjęć poglądowych na etap odchudzania i cięcia ścianek nosowej części śmigłowca.

 

60k6lBr.jpg

 

SKVY0eq.jpg

 

uKUcYX6.jpg

 

Zostałem również szczęśliwym posiadaczem żywicznego silnika od firmy AML.

 

xb9xPl5.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kolejna mała aktualizacja warsztatu. Szlifowanie w celu zmniejszenia grubości ścianek uważam za zakończone. Wykonałem kolejne, ale nie ostatnie, cięcia kadłuba.

Teraz wygląda to tak.

 

ZSIocOq.jpg?1

 

Boczne wloty powietrza, które lata temu wycinałem z wielką pasją, musiałem zakleić by nadać im właściwy prostokątny kształt.

 

KOEc2wP.jpg?1

 

Jak to mawiają, pierwsze koty za płoty. Powstały pierwsze elementy dla Mi-4. Zaczynając od przodu dorobiłem wręgę nr 1 i nr 2. Wręga nr 1 oddziela ładownię od komory silnika i wraz z wręgą nr 2 tworzy przednią podporę podłogi w kabinie pilotów.

W kolejnym etapie wykonam podłogę kabiny pilotów i ściany sekcji reduktora wirnika głównego. Wszystkie te elementy nadadzą kadłubowi sztywność dzięki czemu będzie można wykonywać dalsze podzespoły, które wymagają dokładnego wymierzenia i spasowania w celu uniknięcia wymiarowych niespodzianek w trakcie montażu.

 

a24Rdjb.jpg?1

 

DOLB20g.jpg?1

 

3FyJryw.jpg?1

 

NIzwJ1K.jpg?1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie moja skala ani temat ale takie warsztaty to

miło oglądać "starą szkołę"...

Patrzam dalej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawy warsztat mojego ulubionego radzieckiego śmigłowca

Śmieszne jest to, że ten stary zestaw wygląda na lepiej zdetalowany od Trumpetera w 35

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W trumpeterze też wnętrze do przerobienia..... .....fajna robótka,chętnie tu będę zaglądał))).

...Jeszcze takie pytanko...z ciekawości-jaką metodą odchudzałeś zwłaszcza osłony silnika?))).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W trumpeterze też wnętrze do przerobienia..... .....fajna robótka,chętnie tu będę zaglądał))).

...Jeszcze takie pytanko...z ciekawości-jaką metodą odchudzałeś zwłaszcza osłony silnika?))).

Do odchudzania używałem miniszlifierki z dołączonym do niej kamieniem szlifierskim w kształcie kuli o średnicy 10 mm. Wykończenie na gładko papierem ściernym. Dobre dwie i pół godziny delikatnego szlifowania i jedna połowa osłony sinika gotowa

Boki kadłuba zmuszony byłem szlifować tylko papierem ściernym bo szlifierkę zakosiła mi żona. Szlifowanie samym papierem jednej połówki kadłuba zajmowało dobre dwa popołudnia.

 

Bardzo ciekawy warsztat mojego ulubionego radzieckiego śmigłowca

Śmieszne jest to, że ten stary zestaw wygląda na lepiej zdetalowany od Trumpetera w 35

Rzeczywiście zacna maszyna. Radzieccy konstruktorzy mają dar do projektowania świetnie wyglądających maszyn z dołączonymi ciekawymi gadżetami. Może nie wszyscy wiedzą ale MI-4 dało się odpalić na korbę.

Jeśli chodzi o dokładność modelu Trumpetera to się nie wypowiem bo nie posiadam o tym żadnej wiedzy. Miałem tylko okazję raz widzieć ten model na żywo. Pomalowany był świetnie ale nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że w tej skali wygląda jak zrobiony z kartonu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niedziela zbliża się ku końcowi więc wrzucam małą aktualizację. Płyty podłogowe w kabinie pilotów i w przedziale reduktora są już gotowe. To samo tyczy się ścian pomiędzy nimi. Są to jak na razie surowe elementy praktycznie bez żadnych dodatków.

Postanowiłem, pomimo, że nie będzie go widać, zrobić miejsce na wał napędowy łączący silnik z reduktorem. Chcę go zamontować aby sprawdzić czy dam radę tak wszystko wymierzyć i wykonać żeby te dwa elementy dało się ze sobą połączyć bez żadnych przesunięć. To taki lekki masochizm ale jeśli się uda to będę miał wielką satysfakcję.

 

Do celów poglądowych Milek został sklejony plasterkami, a wykałaczka udaje wał napędowy.

 

l20T51u.jpg

 

zgXf5Ps.jpg

 

Lhk0427.jpg

 

0ce5l0V.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W trumpeterze też wnętrze do przerobienia..... .....fajna robótka,chętnie tu będę zaglądał))).

...Jeszcze takie pytanko...z ciekawości-jaką metodą odchudzałeś zwłaszcza osłony silnika?))).

Chyba do zrobienia W przedziale transportowym jedynymi elementami, które mają jakiekolwiek szczegóły to drzwi z tyłu

 

Jeśli chodzi o dokładność modelu Trumpetera to się nie wypowiem bo nie posiadam o tym żadnej wiedzy. Miałem tylko okazję raz widzieć ten model na żywo. Pomalowany był świetnie ale nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że w tej skali wygląda jak zrobiony z kartonu.

No cóż Robi się z niego 25 cm pudełko z zaokrągleniami po obu stronach i doklejoną 50 cm rurką Widziałem Mi-4 w kartonie i byłem przekonany, że to Trumpeter, więc coś w tym musi być... ale koniec offtopu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.