Skocz do zawartości

Letov LF-107 "Lunak" - Admiral - 1/72


Kon_Bar

Rekomendowane odpowiedzi

Babaryba 2019 w toku, a człowiek chce (i może :) ) sklejać. Chwilowo przeszła mi wena na "Sępa" (w sumie nie wiem czemu - chyba przez brak pomysłu na wyszpachlowanie hamulców) wyciągnąłem więc z pudła nowy model - tym razem ma być ŻÓŁTY :)

Model Admiral-a jest (jak to z szybowcami w 72-ce) bardzo prosty, choć z kilkoma "udziwnieniami". Zawiera np, żywiczne odlewy... tylnej podpory (czemu nie z plastiku ?! czemu nie od razu na kadłubie? Chyba zapomnieli :) ) i rurki Pitota (tu chyba wystarczyłby drucik... albo rurka z igły lekarskiej). Owiewka za to pancerna (wolałbym Vacu ? )

Na szybko włączyłem tryb "udziwnij" i:

1. Wyfrezowałem otwory pod hamulce aerodynamiczne i odciąłem lotki. Klapom odpuściłem :D

1395382657_lf-107lunak001a.thumb.jpg.5d725f3d439e55168af1525f3a1fff7c.jpg

Przykleiłem lotki (wychylone w dół mają być wychylone mniej; trudno w tej skali zrobić "mniej" :D )

1581847670_lf-107lunak002a.thumb.jpg.9c17c67ad1433f3376a50d6f0cf711a1.jpg

W międzyczasie pastwiłem się nad kadłubem. Tu na fotce już "późna" wersja z doklejonym (o co chodziło z tym podziałem? O ilość części czy jak?) statecznikiem pionowym. Ster kierunku oczywiście odcięty.

1018702605_lf-107lunak003a.thumb.jpg.7546de85f51b7530bc878841aad05fd7.jpg

Ster kierunku z doklejonym paskiem HIPS i szlifowany w półwałek; statecznik z nafrezowanym rowkiem

2127358519_lf-107lunak004.thumb.jpg.5c490029101e66956274ac03b7541239.jpg

I na koniec jakaś przymiarka z rozciętą kabinką. Jeszcze nie wiem jak bardzo ją uchylę, ale mam nadzieję, że nawet lekka szczelina uatrakcyjni model.

559191906_lf-107lunak005.thumb.jpg.71e81b14c06c5bf6755508367551634f.jpg

O to tyle na dziś :)

Edytowane przez Kon_Bar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki chłopaki za miłe słowa :)

Coś udało mi się dłubnąć w weekend

Skrzydła wklejone i zaszpachlowane. Stery ogonowe jeszcze w trakcie poprawek :)

2119664726_lf-107lunak006.thumb.jpg.3bdf2a709969d2613adde527bdd3d6cd.jpg

Skrzydła od dołu nieco wzbogacone :)

54103065_lf-107lunak007.thumb.jpg.a7c0db60b37804074a636809e2536e9e.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do lotników, czy taka konfiguracja jak wyżej jest dopuszczalna?

prawe lotki wychylone do  góry, lewe w dół - przechył na prawe skrzydło (?)

ster wysokości  na dół - ogon idzie do  góry, nos w dół (?)

ster kierunku wychylony  w lewo - ogon w prawo, nos w lewo (?)

jaka figurę wykona szybowiec?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, slawbo napisał:

Pytanie do lotników, czy taka konfiguracja jak wyżej jest dopuszczalna?

Jak autor odpowiem ze swojego punktu widzenia - zastanawiałem się, czy taki układ jest możliwy i uważam, że na pokazie statycznym (a wystawiam modele "na trawie") jest :)

Jeżeli poprawnie interpretuję zachowanie szybowca to z lotu poziomego skręcałby w prawo. Kontra sterem kierunku powodowałaby brak opadania przy skręcie (uślizg). Stery wysokości powodowałyby właśnie opadanie ku ziemi, ale jak napisałem - chodzi bardziej o zaprezentowanie mechanizacji skrzydła niż o super hiper realistyczne oddanie dynamiki konkretnego manewru.

Edytowane przez Kon_Bar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do lotników, czy taka konfiguracja jak wyżej jest dopuszczalna?
prawe lotki wychylone do  góry, lewe w dół - przechył na prawe skrzydło (?)
ster wysokości  na dół - ogon idzie do  góry, nos w dół (?)
ster kierunku wychylony  w lewo - ogon w prawo, nos w lewo (?)
jaka figurę wykona szybowiec?
Slizg na skrzydlo, stosowany czesto przy ladowaniu, zeby wytracic wysokosc. Kiedy wychylasz ster kierunku w lewo, prawe skrzydlo na skutek obrotu szybowca wokol osi pionowej, przyspiesza, zwiekszajac sile nosna, którą kontruje się lotkami. Ster wysokosci w dół, żeby zabezpieczyć prędkosć bo w ślizgu wzrastają opory i spada pręskość. Zarazem manewr ten pomaga ustawić szybowiec w osi pasa startowego, do lądowania

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, sebastain napisał:

Slizg na skrzydlo, stosowany czesto przy lądowaniu...

Ha! I wyszła ze mnie „lama”. Myślałem, że ster kierunku kontruje działanie lotek a tu wychodzi całkiem na odwrót :) Dzięki Sebastianie za wyjaśnienia !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ha! I wyszła ze mnie „lama”. Myślałem, że ster kierunku kontruje działanie lotek a tu wychodzi całkiem na odwrót  Dzięki Sebastianie za wyjaśnienia !
No to troche bardziej skomplikowane :) , nie do konca dziala jak w "war thunderze" :) w zakrecie ster kierunku pomaga. Jak pochylasz szybowiec np na lewe skrzydlo, lewa lotka do góry, prawa na dól. Zwieksza sie sila nosna na prawym skrzydle, zmniejsza na lewym, zarazem rosnie opor na prawym, zmniejsza na lewym. Dopoki prawe skrzydlo sie podnosi, ma wiekszy kąt natarcia wzgledem naplywajacych strug powietrza, dlatego opor rosnie. Wtedy szybowiwec zamiast skrecac w lewo, jak bysmy chcieli, robi wymyk w prawo, dlatego popycha sie ster kierunku w lewo, zeby skontrowal zwiekszanie sie oporow na prawym skrzydle. Jak przestaniesz sie pochylac, ster kierunku wraca do polowy wychylenia i prowadzisz w zakrecie, do momentu wyrownania szybowca, gdzie znow zachodzi podobne zjawisko jak wczesniej. Mam nadzieje ze pomoglem :)

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Jak kopać to głęboko! Po trzech latach postanowiłem, że czas skończyć ten projekt 😉 W międzyczasie kupiłem nową owiewkę (stara została zniszczona - to był powód zawieszenia projektu) oraz doszukałem się zdjęć z wysuniętymi klapami. Skoro były fotki trzeba było wyciąć i klapy. Nie muszę pisać, że na tym etapie dopuściłem się wielu aktów wandalizmu i dopiero kilkukrotne doklejanie, szpachlowanie, poprawianie pozwoliło mi na (opcjonalną) akceptację wyniku.

 

1601827346_lf-107lunak009.thumb.jpg.09f458b504a4a45427b5f122660ddfd9.jpg

 

Idąc za ciosem postanowiłem skończyć z wyszukiwaniem materiałów, poprawiłem deskę rozdzielczą i ostatecznie wkleiłem kokpit.

1640248894_lf-107lunak010.thumb.jpg.0342214748371392aa24fc1aa20f68c8.jpg

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owiewka przyklejona i zamaskowana

 

1846192409_lf-107lunak011.thumb.jpg.a60464797c2260c6a64029efca652bb5.jpg

 

Model pomalowany

 

2046120700_lf-107lunak012.thumb.jpg.75a3cdcc4786ee79d186783abc833841.jpg

 

Hamulce w trakcie sklejania

 

1086255334_lf-107lunak013.thumb.jpg.f29dc7a1aa673ad135a8c02076fc0d9b.jpg

 

I przygotowane do malowania (wraz z drucikami do montażu na skrzydłach - pierwszy raz chcę spróbować tego sposobu)

 

327824681_lf-107lunak014.thumb.jpg.6a1bf0806f29b1b222e63f54a53cc382.jpg

 

Kaleczki też zaprojektowane

 

1286216126_lf-107lunak015.thumb.jpg.bf08143691f5590a8e27d6753f1bd7c3.jpg

 

Mam nadzieję na finisz w weekend :)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I już po kaleczkach, lakierze etc. Jeszcze warstwa półmatu i... galeria :)
Dziękuję wszystkim, którzy mieli siłę zajrzeć do tej relacji :)

 

510894626_lf-107lunak016.thumb.jpg.e840a7c283cc3ac09853822499a8c62a.jpg

 

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Vieh_san napisał:

To ja mam jeszcze pytanie jeśli zdążyłem. O co chodzi z "drucikami do montażu na skrzydłach"? To jest jakaś metoda?

 

Zwykle przyklejałem słupki do hamulców aerodynamicznych a potem walczyłem z ich wklejeniem (malutka powierzchnia styku) we wnękach w skrzydłach. Tym razem porobiłem "U"-kształtne druty, pomalowałem poziomy odcinek na kolor wnęki i po przycięciu, przyklejeniu do hamulca wklejałem taki komplet. Różnica niby niewielka a szybkość montażu jakby zauważalnie większa a i trwałość połączenia lepsza :) Mam nadzieję, że przekazałem co chciałem 😕

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętam że wtedy obserwowałem Twoje poczynania z tym szybowcem i nagle ucięło...

...myślałem że już go skończyłeś i zapomniałeś o nim, aż tu nagle... 👏

No to może będą dwa Lunaki w weekend bo mój tez się kończy.

297559979_567159248525241_6608435225390745253_n.thumb.jpg.305b8c76949f8cb8c49eff3b07345c2f.jpg

Nie tak ambitny, ale nareszcie po ponad roku przepychania go na półce montażowej będzie mógł stanąć na stojaczku 🙂 Jeszcze tylko kilka drobiazgów.

Dokumentacji zdjęciowej polskiego egzemplarza jest jak na lekarstwo i dużo brałem na domysły stąd nie wiedziałem że na dziobie był napis Letov np. którego u mnie brak. 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo! Najważniejsze, że jest skończony :)

U mnie głównie chodziło o zniszczoną owiewkę - zdobyłem nową  vacu i trzeba było tylko iskry ochoty, aby przysiąść i skończyć. Strasznie męczę te swoje szybowce, ale powoli do przodu :) Stadko rośnie :) 

 

FDDCCA9A-D8B0-4880-B76A-9A46B646F3FE.thumb.jpeg.9bdf63e59d602f7123eb74b01ab27f07.jpeg

 

Galeria Lunaka znajduje się tutaj:

 

Edytowane przez Kon_Bar
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.