Jump to content

Ił-28 Bobcat Models 1:48


Recommended Posts

Witam.

Jeśli temat gdzieś był poruszony to proszę o przekierowanie. 

Czy miałjuż kontakt w wyżej wymienionym zeztawem i może coś wiecej napisać, jakie maszyny eksploatowane w polskim lotnictwie można wykonaćz tego zesrawu i jaka jest jego jakość

Edited by Tazman79
Link to post
Share on other sites

Z tego co czytałem o tym modelu to jakość jest raczej średnia, choć nie jest to zły model. Nie brakuje w sieci warsztatów.
Nie wiem jednak czy łatwo będzie przerobić wersję T, jaka jest w pudełku, na wersje które służyły w naszym lotnictwie (bo T chyba nie mieliśmy). Kalkomanii w każdym razie do polskich maszyn nie brakuje.

Link to post
Share on other sites

Ił-28N - nosiciel bomb jądrowych RDS-4 Tatiana, wyposażony w lepszą awionikę, dodatkowe zbiorniki paliwa na końcach skrzydeł, ogrzewaną komorę bombową oraz osłony w oknach mające chronić załogę przed oślepieniem po eksplozji jądrowej. Pierwszego zrzutu ładunku jądrowego z Iła-28 dokonano 23 sierpnia 1953 r.

 

W Polsce znajdowały się również samoloty-nosiciele bomb atomowych Ił-28A. Obecnie trudno jest stwierdzić, ile maszyn w naszym lotnictwie było faktycznie nosicielami.

Mieliśmy jeszcze wersję "E" - W połowie lat 1960-tych przystąpiono do modernizacji lotnictwa rozpoznawczego. Nie powiodły się próby zakupienia w ZSRR nowego sprzętu, oferowane samoloty Jakowlew Jak-27R nie spełniały wymogów. W tej sytuacji zakupiono wyposażenie rozpoznawcze do prowadzenia rozpoznania i przeciwdziałania radioelektronicznego. Wyposażenie zostało zamontowane na 10 samolotów bombowych Ił-28. Tak zmodyfikowane samoloty otrzymały oznaczenie Ił-28E i wprowadzono je na wyposażenie 33 PLRO.

Edited by Slawek_26869
Link to post
Share on other sites
W dniu 7.08.2019 o 19:05, Solo napisał:

Z tego co czytałem o tym modelu to jakość jest raczej średnia, choć nie jest to zły model. Nie brakuje w sieci warsztatów.
Nie wiem jednak czy łatwo będzie przerobić wersję T, jaka jest w pudełku, na wersje które służyły w naszym lotnictwie (bo T chyba nie mieliśmy). Kalkomanii w każdym razie do polskich maszyn nie brakuje.

Witam

Dziś miałem w rękach model Ił-28 i wygląda naprawdę świetnie,, linie delikatne i ostre, wnętrze kabiny naprawdę bogate, dwie wersje oszklenia nosowego, a także dwie owiewki kabiny w całości i otwarta. Co do wersji to na pudełku jest owszem wersja T, ale w pudełku jest normalna wersja ( bez przedłużonej komory bombowej - torpedy są na zewnątrz) z wypowiedzi znajomego jak najbardziej możliwa do zrobienia polska wersja.

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Solo napisał:

Ale którą wersję można z niego zrobić?

Jest wersja radziecka i chińska. Prawdopodobnie podstawowa wersja Ił-28 bombowca, czy są elementy do wersji rozpoznawczej nie zdążyłem się przyjrzeć. Jak wspomniałem są dwie wersje oszklonego przodu.

Link to post
Share on other sites

Bombowa,tak jak kolega Maniek napisał. Dwa nosy ponieważ chiński Harbin miał trochę inny układ. I chyba dolna szybę dłuższą. Rozpoznawcza ma inne gondole silnikowe bo miała większe koła. 

Edited by em
Link to post
Share on other sites
W dniu 7.08.2019 o 18:45, Qz9 napisał:

I słusznie. Potrzebne sa kalkomanie do samolotu Ludowego Lotnictwa Polskiego ?

Sa juz tez dostepne kalki od HDL (Polska, Finlandia, Egipt, NRD  &  Wietnam Pln., Nigeria, Wegry, Polska, NRD):

http://www.hyperscale.com/2019/reviews/decals/hidecal48035previewbg_1.htm

 

hidecal48035previewbg_1.jpg

Hi-Decal 1/48 and 1/72 Il-28 Beagle Decal Preview: Image

Hi-Decal 1/48 and 1/72 Il-28 Beagle Decal Preview: Image

Hi-Decal 1/48 and 1/72 Il-28 Beagle Decal Preview: Image

Z nowego modelu Bobcat mozna zbudowac bez przeróbek:

- standardowa wersje bombowa Il-28  [uzywana w Polsce] (niestety producent nie dolaczyl wnetrza komory bombowej),

- wersje rozpoznania elektronicznego Il-28 RT [uzywana w Polsce jako Il-28E] z dwoma identycznymi kopulami radarowymi, jedna na zwyklym miejscu, a druga na klapach komory bombowej,

- wersje rozpoznania elektronicznego Il-28 RTR [uzywana w Polsce równiez jako Il-28E] z pojemnikami z elektonika na koncach skrzydel, o krztalcie zblizonym do zbiorników paliwa. Tu wystarczy przerobic zalaczone przez producenta zbiorniki,

- seryjna wersje torpedowa Il-28T jak byla uzywana w ZSRR i Indonezji (tj. bez zbiorników na koncach skrzydel i z uzbrojeniem "rakieto-torpedowym" w standardowej komorze bombowej - tj przenoszonym tylko wewnetrznie  ( uwaga dot. wnetrza komory bombowej jak wyzej, wiec bez przeróbek model mozna wykonac tylko z zamknieta komora uzbrojenia) i  oczywiscie standardowa kopula radaru pod kadlubem.

-----

- rozpoznawcza wersja Il-28R [uzywana w Polsce] ze zbiornikami paliwa na koncach skrzydel niestety posiadala wieksze kola podwozia glównego i co za tym idzie szersze gondole silnikowe. W skali 1/48 te róznice sa juz dosc widoczne i wymagalyby przeróbki gondoli - natomiast bardzo ladne zbiorniki paliwa sa juz w zestawie. Oczywiscie w komorze bombowej znajdowalo sie w tej wersji wyposarzenie rozpoznawcze... 

- bombowiec przystosowany do przenoszenia ladunków jadrowych, oznaczony w zaleznosci od zródel jako Il-28A (atomnyj) lub Il-28N (nositijel) róznil sie zewnetrzenie od standardowej wersji bombowej duza wieksza oslona radaru pod kadlubem -  mozna ja przerobic z dolaczonej do modelu kopuly rzekomego radaru wersji T.

 

Egzemparze wersji Il-28A/N , Il-28T oraz Il-28U trafily m.in. na Kube gdzie niektóre z nich zostaly zmontowane i wykonaly loty próbne ( bez jakichkolwiek oznaczen panstwowych) ale krótko potem zostaly zdemontowane by wrócic do ZSRR na mocy porozumienia Kennedy-Chruszczow konczacego tzw. kryzys kubanski.

 

 

Edited by DiegoR
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Wersja R miała większe koła , stąd tylko poszerzone gondole na te koła , długośc gondole miały taką samą we wszystkich wariantach. Jesli chodzi o wersje ,,elektroniczne,, to trzeba szukać zdjęć konkretnych egzemplarzy . Wersja z pojemnikami na koncach skrzydeł, w których była stacja SRS-3 była reprezentowana przez jeden samolot. Pozostałe przenosiły staje SPS-2 oraz SRS-2 a także ,,sieczkarnie,, typu ASO-28 czyli dwie zrzutnie pasków folii metalicznej lub igiełek z tworzywa sztucznego pokryte metalizerem..Ponadto były samoloty bez PSBN-M czyli radaru czytaj bez owiewki za gondola NLG.Te miały system nawigacyjny RYM-S czyli układ nawigacyjny coś jak radiowe systemy nawigacyjne stosowane w Bomber Command.I jeszcze... niektore egzemplarze miały zamontowane nad kabiną strzelca stacje SPO-1 Syrena czyli odbiornik fal radarowych taki sam jak w Su-7.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.