Skocz do zawartości

Zadajemy pytania, dostajemy odpowiedź


DeX

Rekomendowane odpowiedzi

...Macie może dla mnie jakieś porady jak poradzić sobie z tym podwoziem? I co ogólnie robiłem źle?...

Pozostaje Ci skalpel. Rozciąć. Dokleić porządnie zaczepy. Zostawić na kilka godzin, żeby dobrze wyschły i skleić jeszcze raz.

Przed sklejeniem kilka razy przymierzyć, czy zaczepy dobrze trzymają i uniemożliwiają przesunięcie.

Metoda druga (szybsza) to kleić po kawałku klejem CA, ale jak nie masz wprawy to raczej nie polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje uszanowanie

To jest mój pierwszy post, z góry dziękuję za wyrozumiałość i wszelkie komentarze. 20 lat temu, małolatem jeszcze będąc, sklejałem siły zbrojne III rzeszy (1:35, pojazdy, figurki), wtedy sztuka modelarstwa w moim wykonaniu polegała na pomalowaniu modelu humbrolami przy użyciu pędzli lub wykałaczek (figurki).

 

Teraz chciałbym zwócić do modelarstwa i nauczyć się bardziej wyrafinowanych technik. Jako że zawodowo "siedzę" w ciężarówkach to chciałbym pobawić się trochę ciągnikami siodłowymi Italeri 1:24.

Przez wiele tygodni przeszukiwałem to i inne fora w temacie modelarstwa i aktualnie stosowanych technik. Muszę przyznać że im więcej czytałem, tym większy bałagan miałem w głowie. Stąd mój post.

 

Chciałbym prosić Was o komentarze czy ustalony przez mnie plan działania i jego kolejność na sens, ewentualnie co zmienić?

(na pierwszy ogień idzie Scania 164L 580KM V8 + akryle Lifecolor, przy pomocy "Adler AD-7790" oraz kompresor AS-186)

 

1. Części plastikowe kleję klejem z igłą Revella. "Szyby" kleję innym klejem, mogę prosić o podpowiedzi jakim konkretnie?

 

2. gdy mam sklejony podzespół - szlifuję miejsca łączeń papierem ściernym gradacji 1000-2000 i uzupełniam ubytki szpachlą modelarską. Nie szlifuję całego modelu, no bo na Boga jedynego po co? (spotkałem się z takimi opisami)

 

3. odtłuszczam przy pomocy aerografu i spirytusu rektyfikacyjnego (podoba mi się ta opcja bo zakładam że spirytus sam w ciągu 15 minut wyparuje, przy opcji mycia wodą z mydłem trzeba zapewne czekać dłużej na wyschnięcie podzespołu). Odtłuszczony podzespół wkładam do pudełka tekturowego (nie kurzy się).

Spotkałem się z opisem odwrotnej kolejności, to znaczy najpierw odtłuszczanie a potem szlifowanie, ale jaki to ma sens? Zakładam że to błąd w opisie.

 

4. nakładam aerografem farbę podkładową (jedna warstwa?). Czy w ofercie Lifecolor jest jedna farba podkładowa (nazywa się acrylic primer?) czy też jest ich wiele i jak wybrać ta właściwą?

 

5. nakładam aerografem farbę zasadniczą pamiętając, że lepiej nakładać kilka warstw cieńszych niż jedną grubą. Farbę rozcieńczam w strzykawce rozcieńczalnikiem Lifecolor (thinner) w proporcji, którą na dobrą sprawę sam muszę sobie wypracować (rozcieńczona farba ma swobodnie spływać po ściankach strzykawki).

To co się da maluję aerografem, najmniejsze elementy maluję pędzelkiem.

Tu mam pytanie, jeżeli np. kabinę pomaluję w całości farbą podstawową, a potem pojedynczy element znajdujący się na kabinie pomaluję na inny kolor pędzelkiem, to pokryje ładnie? czy spodziewać się tu jakichkolwiek problemów?

 

6. Kalkomanie

 

7. Lakierowanie całości modelu. Tu mam chyba największą zagwostkę. Czy to konieczne? Jeśli tak, to czym, aerografem ? przy pomocy jakiego środka ? Czy istnieje niebezpieczeństwo że źle wykonane lakierowanie zepsuje caly model ?

 

 

pytania dodatkowe:

Aero miedzy kolejnymi psikaniami myję wodą, a po skończonym malowaniu myję przy pomocy nitro.

Co z oponami we wspomnianym przez mnie modelu Scanii? Dołączone są opony gumowe, jest sens coś z nimi robic czy montować tak jak są? Podobnie felgi, Italerka daje je w kolorze aluminium, malować je czy zostawić?

 

z góry dzieki za pomoc i wszelkie uwagi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nitro wypali ci uszczelki w aero

 

Serdeczne Bog zaplac za rade domyslam sie ze najbezpieczniej bedzie zakupic zmywacz Lifcolor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aero miedzy kolejnymi psikaniami myję wodą, a po skończonym malowaniu myję przy pomocy nitro.

 

Nitro wypali ci uszczelki w aero

Chryste panie, dopiero się dowiaduję??? Na szczęście używam od dawna i nic się nie stało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście po pierwszej próbie metody z lakierem do włosów okazało się, że jak zwykle zje...poległem. Nawilżam wierzchnią warstwę, biorę wykałaczkę i... farba zdziera się aż do plastiku. Dlaczego tak się dzieje? Co mogę na to poradzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....

1. ... Revella. "Szyby" kleję innym klejem...

2. ...szlifuję miejsca łączeń....

3. ...odtłuszczam przy pomocy aerografu i spirytusu rektyfikacyjnego...

4. nakładam aerografem farbę podkładową. Czy w ofercie Lifecolor jest jedna farba podkładowa?...

5. nakładam aerografem farbę zasadniczą....na inny kolor pędzelkiem...?

6. Kalkomanie

7. Lakierowanie...Czy to konieczne?...

Co z oponami?

Moje zdanie (i wcale nie jedyne słuszne)

ad. 1 Odszedłem od tego kleju bo daje bardzo miękką spoinę, która trudno zeszlifować. Prawie każde klejenie wymaga szpachli. Ja kleję CA, ale część ludzi bardzo chwali klej Tamiyi. Do szyb nic idealnego nie wymyślono. Te wszystkie przeźroczyste słabo trzymają. Te lepsze kosztują ok. 40 zł. Ja kleję również CA, ale trzeba bardzo uważać na zadymienia.

ad. 3. No właśnie spirytus odparowuje, a co z tłuszczem? - bo chyba nie odparuje.

ad. 4. Jako podkład Surfacer. Czemu wybrałeś Lifecolor? Przy ciężarówkach często trzeba używac taśmy maskującej a Lifecolory i Vallejo to farby których najwiekszą wadą jest kiepska przyczepność. Polecam Gunze celulozowe na zewnątrz, a akryle do robienia wnętrza (tu Lifecolory są tak samo dobre jak inne).

ad. 5 Jak na biały kolor pędzelkiem nałożysz czarny to pokryje, ale odwrotnie to już trudniej. Można ratować się nakładając najpier kolor jasnoszary matowy lub srebrny, a na to dopiero biały czy inny błyszczący.

ad. 6. Nie zapomnij o płynach do kalek. Na ciężarówkach to ważne bo kalki są duże i sporo jest załamań.

ad. 7. Lakier daje połysk i zabezpiecza farbę i kalki. Możesz stosować nawet zwykłe Sido, ale lepiej kupić porządny lakier np. Gunze.

Opony w zestawie są nienaturalnie błyszczące. Można je zmatowić lub pociągnąć farbą matową ziemistą. Ja używam tu Lifecolor, ale do wad tych farb należy dodatkowo dopisać, że nadruk na etykiecie ściera się błyskawicznie, więc nie powiem Ci jaki to numer farby, bo już się wytarł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad. 3. No właśnie spirytus odparowuje, a co z tłuszczem? - bo chyba nie odparuje.

 

spotkałem się ze stwierdzeniem, że właśnie spirytus i wszystkie śmieci odparowują razem w try miga

 

ad. 4. Jako podkład Surfacer.

 

czytałem że wielu z Was go używa, jak mniemam w sprayu - to chyba super wygodne, zakupię go w takim razie i ja

 

Czemu wybrałeś Lifecolor? Przy ciężarówkach często trzeba używac taśmy maskującej a Lifecolory i Vallejo to farby których najwiekszą wadą jest kiepska przyczepność. Polecam Gunze celulozowe na zewnątrz, a akryle do robienia wnętrza (tu Lifecolory są tak samo dobre jak inne).

 

boję sie mojego pierwszego razu z aerografem , a naczytałem sie że właśnie Lifecolor jest bardzo wdzięczna do aero, łatwo się po niej czyści sprzęt i nadaje się także do pędzla

ale sprawa farb jest jeszcze u mnie wciąż otwarta, jeszcze nic nie kupiłem, poczytam o tych Gunze

 

ad. 6. Nie zapomnij o płynach do kalek. Na ciężarówkach to ważne bo kalki są duże i sporo jest załamań.

 

Nie podobają mi sie te wielkie kalkomanie ("jarmark" ) i na modelach też będę ich unikał. W każdym razie do tablic rejestracyjnych i innych mniejszych kalek jak mniemam płyn tez sie przyda, dzięki za wskazówkę

 

ad. 7. Lakier daje połysk i zabezpiecza farbę i kalki. Możesz stosować nawet zwykłe Sido, ale lepiej kupić porządny lakier np. Gunze.

 

przyjąłem

 

Opony w zestawie są nienaturalnie błyszczące. Można je zmatowić lub pociągnąć farbą matową ziemistą. Ja używam tu Lifecolor, ale do wad tych farb należy dodatkowo dopisać, że nadruk na etykiecie ściera się błyskawicznie, więc nie powiem Ci jaki to numer farby, bo już się wytarł.

 

przyjąłem

 

wielkie dzięki za podpowiedzi!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Zabieram się do sklejenia F-18C Revella (swiss), i mam pytanko, który z dodatków eduarda, które blaszki można do niego wykorzystać? Pytam, gdyz większość jest dedykowanych do Hasegawy i innych, a do Revella w 1/48 nie moge nic znaleźć. Może któryś z kolegów robił horneta revella i wie co i jak. Nie wiem, jak z pasownościa blaszek do innego modelu, niż ten do którego są przeznaczone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu wybrałeś Lifecolor? Przy ciężarówkach często trzeba używac taśmy maskującej a Lifecolory i Vallejo to farby których najwiekszą wadą jest kiepska przyczepność. Polecam Gunze celulozowe na zewnątrz, a akryle do robienia wnętrza (tu Lifecolory są tak samo dobre jak inne).

 

boję sie mojego pierwszego razu z aerografem , a naczytałem sie że właśnie Lifecolor jest bardzo wdzięczna do aero, łatwo się po niej czyści sprzęt i nadaje się także do pędzla

ale sprawa farb jest jeszcze u mnie wciąż otwarta, jeszcze nic nie kupiłem, poczytam o tych Gunze

 

Jak ma to być inicjacja z aerografem, to lepiej odpuść Lifecolory. One szybko schną i przytykają dyszę a przez to nauka może stać się koszmarem. Gunze, Gunze über alles!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad. 3. No właśnie spirytus odparowuje, a co z tłuszczem? - bo chyba nie odparuje.

 

spotkałem się ze stwierdzeniem, że właśnie spirytus i wszystkie śmieci odparowują razem w try miga :hmmm:

Spirytusu, rozpuszczalnika czy benzyny używa się jak najbardziej do czyszczenia/odtłuszczania różnych powierzchni, ale w połączeniu np. ze szmatą, która zbierze ten rozpuszczony "syf", a taka metoda bardziej nadaje się do malowania płotu niż modelu ;) Samo natryśnięcie nic nie da, chyba że zafundujesz temu naprawdę solidną kąpiel żeby wszystko spłynęło (nie odparowało), albo będziesz się bawił np. z patyczkami higienicznymi. Moim zdaniem lepiej użyć po prostu ciepłej wody z płynem do naczyń (np. ludwikiem).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ma to być inicjacja z aerografem, to lepiej odpuść Lifecolory. One szybko schną i przytykają dyszę a przez to nauka może stać się koszmarem. Gunze, Gunze über alles!

 

Jacko - dzieki za rade, zastosuje Ludwika

 

MIRO, Marak - dzieki, niechaj bedzie Gunze ale po przeczytaniu strony gunze.pl niestety potrzebuje Waszych kolejnych wskazowek:

 

Ktory podklad w sprayu? (Scania ma byc bazowo granatowa/czarna)

Mr.Surfacer 1000 Spray - podklad szary w sprayu (170 ml = 50 zl)?

Mr.White Surfacer 1000 - podklad szary w sprayu (170 ml = 50 zl)?

Jaka jest miedzy nimi roznica?

a moze jeszcze inny (podklado-szpachlowka)?

 

Farby bazowe Mr.Color akrylowe serii C

 

Rozcienczalnik do aero: Mr.Color Leveling Thinner (110 ml = 25 zl)

 

Plyn do mycia aero: Mr.Color Cleaner (250 ml = 42 zl)

 

Plyn do ukladania kalek: Mr.Color Setter ?

 

Lakier - ale ktory?

Mr.Super Clear czy Mr.Top Coat Gloss ?

Mat, polmat czy polysk?

 

Chcialbym juz w koncu wybrac, kupic i zaczac robic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktory podklad w sprayu? (Scania ma byc bazowo granatowa/czarna)

Mr.Surfacer 1000 Spray - podklad szary w sprayu (170 ml = 50 zl)?

Mr.White Surfacer 1000 - podklad szary w sprayu (170 ml = 50 zl)?

 

Bez znaczenia, bylebyś nie kupił Mr. Base White, bo to coś innego

 

Farby bazowe Mr.Color akrylowe serii C

 

Rozcienczalnik do aero: Mr.Color Leveling Thinner (110 ml = 25 zl)

 

Seria C to nie akryle, ale są świetne. LT tak

 

Plyn do mycia aero: Mr.Color Cleaner (250 ml = 42 zl)

 

Jest fantastyczny, ale cholernie drogi. Tańszą alternatywą jest preparat do czyszczenia pędzli dostępny w Lidlu (1l = 10 zł)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście po pierwszej próbie metody z lakierem do włosów okazało się, że jak zwykle zje...poległem. Nawilżam wierzchnią warstwę, biorę wykałaczkę i... farba zdziera się aż do plastiku. Dlaczego tak się dzieje? Co mogę na to poradzić?

 

Zdzieraj pędzlem. A farba schodzi, bo słabo trzyma się powierzchni. Dałeś podkład pod farbę?

Przy metodzie z lakierem do włosów, koniecznym jest położenie cienkiej warstwy lakieru do włosów, na to również cienkich ( kładzionych kilkoma warstwami) warstw farby. Po 15-20 minutach od położenia farby można ją zrywać. Kiedy położysz zbyt dużą warstwę farby to zacznie odchodzić ona płatami w sposób niekontrolowany i nadto zacznie się marszczyć ( zrobi się taka pajęczynka na niej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seria C to nie akryle, ale są świetne. LT tak

 

to ja juz zgłupiałem

na gunze.pl piszą:

 

"Mr.Color - farby akrylowe na rozpuszczalniku organicznym (seria C). To najwyższej jakości, akrylowe, oparte o rozpuszczalniki organiczne farby firmy Gunze Sangyo."

a dalej pod "więcej informacji":

"Mr.Color - farby akrylowe celulozowe"

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seria C to nie akryle, ale są świetne. LT tak

...na gunze.pl piszą:

"Mr.Color - farby akrylowe na rozpuszczalniku organicznym (seria C). To najwyższej jakości, akrylowe, oparte o rozpuszczalniki organiczne farby firmy Gunze Sangyo."...

Bo to trochę tak jak każdy rzemieślnik wie, że są gwoździe żelazne i stalowe (porządne - te twarde), mimo iż metalurg wie że żelazo w technice nie występuje a każdy pręt czy śrubka to stal, tylko z mniejszą lub wiekszą zawartością dodatków stopowych.

A wracając do farb to Gunze nie kłamie, ale modelarze zwykli nazywać farby akrylowe celulozowe farbami celulozowymi, a farby akrylowe wodne farbami akrylowymi.

Te pierwsze lepiej trzymają, lepiej kryją, lepiej błyszczą, lepiej śmierdzą i nie nadają się do pędzla.

Te drugie, przede wszystkim mniej śmierdzą i można malować pędzlem.

Obie są szybkoschnące.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo to trochę tak jak każdy rzemieślnik wie, że są gwoździe żelazne i stalowe (porządne - te twarde), mimo iż metalurg wie że żelazo w technice nie występuje a każdy pręt czy śrubka to stal, tylko z mniejszą lub wiekszą zawartością dodatków stopowych.

A wracając do farb to Gunze nie kłamie, ale modelarze zwykli nazywać farby akrylowe celulozowe farbami celulozowymi, a farby akrylowe wodne farbami akrylowymi.

Te pierwsze lepiej trzymają, lepiej kryją, lepiej błyszczą, lepiej śmierdzą i nie nadają się do pędzla.

Te drugie, przede wszystkim mniej śmierdzą i można malować pędzlem.

Obie są szybkoschnące.

 

dzięki za wyrozumiałość i cierpliwość

szukałem farb nadających się zarówno do aero jak i do pędzla (Gunze podaje że celulozowe można kłaść obiema technikami). W każdym razie "wchodzę" w celulozowe i sam się przekonam co do jakości traktowania ich pędzlem.

Jeszcze raz wielkie dzięki

 

Gdybyś mógł jeszcze mi doradzić w kwestii lakieru bezbarwnego, tu czułbym się już spełniony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Ktory podklad w sprayu? (Scania ma byc bazowo granatowa/czarna)

Mr.Surfacer 1000 Spray - podklad szary w sprayu (170 ml = 50 zl)?

Mr.White Surfacer 1000 - podklad szary w sprayu (170 ml = 50 zl)?

Co prawda nigdy nie miałem Surfacera w sprayu, ale wydaje mi się, że lepij kupić w słoiczku, bo z aero można lepiej dozować zwłaszcza w zakamarki ramy, a do dużych powierzchni używam kupionego w lakierach samochodowych sprayu akrylowego "Car-Rep" 500 ml - 17 zł.

Surfacer im wieksza cyfra tym podkład jest bardziej drobny czyli bardziej podkład, a mniej szpachla.

Zazwyczaj im bardziej szary tym lepiej kryje, ale pod jasne kolory trzeba dawać jasny lub biały.

 

Farby bazowe Mr.Color akrylowe serii C

Pamietaj, że pędzlem nimi nie pomalujesz nic (może jakieś drobiazgi), więc lepiej te główne do kabiny zewnatrz wziąć "C", a pozostałe "H"

 

Plyn do mycia aero: Mr.Color Cleaner (250 ml = 42 zl)

Tak jak pisał kolega, ja używam z Castoramy "Płynu do mycia pędzli i narzędzi malarskich" za ok. 8 zł.

 

Plyn do ukladania kalek: Mr.Color Setter ?

Pewnie może być. Ja używam z Microscale Set i Sol, ale każda kalka jest inna, więc trudno powiedzieć, że któryś płyn jest lepszy.

Lakier - ale ktory?

Mr.Super Clear czy Mr.Top Coat Gloss ?

Mat, polmat czy polysk?

Najlepiej z seri "H" - bo możesz bez obawy kłaść na wszystko i się nie pogryzą. Proponuję kupić zarówno mat, półmat i połysk, bo na zewnątrz oczywiście masz połysk, ale wewnątrz masz na pewno elementy matowe i półmatowe, czasem lepiej efekt uzyskać lakierami. Przykład: dźwignia zmiany biegów. Maluję farbą czarną błyszczącą całą dźwignię, potem "lakierem mat" dół gdzie jest guma, "lakierem półmatem" górną gałkę. Prościej niż kupować trzy różne czarne farby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plyn do ukladania kalek: Mr.Color Setter ?
Nie chodzi czasem o Mr. Mark Setter z Gunze?

 

Musisz pamiętać, że są dwa rodzaje:

Mr. Mark Setter (niebieski) - do układania (czyli pod kalki)

Mr. Mark Softer (zielony) - do zmiękczania ułożonych (czyli na kalki)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plyn do ukladania kalek: Mr.Color Setter ?
Nie chodzi czasem o Mr. Mark Setter z Gunze?

 

Musisz pamiętać, że są dwa rodzaje:

Mr. Mark Setter (niebieski) - do układania (czyli pod kalki)

Mr. Mark Softer (zielony) - do zmiękczania ułożonych (czyli na kalki)

 

 

Osobiście polecam SOL i SET - MICROSCALE.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.