Skocz do zawartości

F/A-18F Super Hornet, Hasegawa, 1:48


Marcin Witkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Mały teaser tego nad czym aktualnie się znęcam. Albo cała ta kotłownia znęca się nade mną 😉 

Elementy na razie położone luźno, bądź na plastelinie. Na miejsce trafią po malowaniu. Później trzeba to jeszcze będzie kablami pospinać 😉 

52453251415_f03a121d49_k.jpg

  • Like 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że się podoba 😉 Nawet jak jest prosto z pudła, hahaha

 

Nie, cysterny nie zrobię. Ale w tym modelu będzie jeszcze jeden. Też będę go "rył". Ale zrobię to nieco dokładniej i subtelniej. One w rzeczywistości też się niekiedy od siebie różnią, więc różnicę będzie można przekuć w fajne odwzorowanie tego co faktycznie występuje. Być może przy tej okazji zrobię żywiczną kopię 😉 

 

Edytowane przez Marcin Witkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajawiłem ostatnio temat przestrzeni za fotelem WSO. Zapraszam więc na chwilę do przestrzeni zamkniętej w rozmiarze 2x2cm, gdzie postanowiłem nieco dołożyć od siebie i wzbogacić model o detale, które przecież będą na "pierwszej linii ognia" jeśli chodzi o percepcję. No i także ze względu, że zasadniczo jest to model zamknięty, który wszelkie instalacje ma schowane. Tu jednak coś widać. To przede wszystkim mechanizm podnoszenia owiewki, który w żywicy był znacząco za mały, i dwie skrzynki rejestratorów, które miały nieco złe proporcje i brakowało im szczegółowości. Dlatego postanowiłem to wszystko wymienić na zrobione od podstaw. 

 

Prace w tym miejscu zacząłem od najbardziej ryzykownej części, czyli pozbycia się tego, co nie podobało mi się w żywicy Airesa. Wyjaśnię, że półka z detalami była wklejana na etapie łączenia części kadłuba. Nawet nie analizowałem wtedy na ile to co daje żywica odpowiada temu co chciałbym tam mieć. Stąd dopiero teraz, przy modelu na etapie 95% zaawansowania w budowie w ruch poszły piłki, frezy i dłutka. Ale na szczęście się udało. 

Tak przedstawiała się przykryta podkładem żywica.

52474505893_8f6664119d_k.jpg

 

A tak po usunięciu skrzynek rejestratorów i mechanizmu podnoszenia owiewki.

52473960041_804ac336d7_k.jpg

 

Dorabianie elementów zacząłem od mechanizmu podnoszenia owiewki. Użyłem dwóch kolorów styrenu, dzięki temu lepiej panowałem nad ułożeniem względem siebie elementów. Polecam ten sposób. 

52473460272_a5fc12c55f_k.jpg

 

Później zająłem się rejestratorami, z których ten po prawej stronie jest dość złożony, bo na jednej ściance ma radiator w poziomie, na drugiej w pionie. Skrzyneczkę poskładałem więc z przesuniętych względem siebie warstw papieru PLA 0,1mm, a radiator na ściance sąsiadującej uzyskałem przez równoległe naklejenie obok siebie patyczków z rozciągniętej nad płomieniem ramki. Z tyłu przykleiłem wtyczki dla przewodów wykonane z rozciągniętego nad płomieniem patyczka od balonów (zbiera się te "przydasie", haha). 

52474505783_129810dad8_k.jpg

 

Na każdym kroku komponenty pasowałem do miejsca, w którym mają się znaleźć. Wykonywałem je bez ustalania jakichś wymiarów. Bardziej "na oko". 

52474423710_71191df55e_k.jpg

 

Skrzyneczka po lewej usadowiona jest na pochyłej podstawie, którą wykonałem z blaszki miedzianej.

52474505798_1f58d677c5_k.jpg

 

Niektóre detale, jak choćby bolce wystające spod skrzynek (swoją drogą, ciekawe do czego to służy), starałem się zrobić z materiałów w docelowym kolorze. Tu akurat wykorzystałem cięte z igły lekarskiej kawałki rurek. Zrobiłem też mały okrągły radiator, który podkładałem z wybitych z kółeczek o średnicach 0,8 i 0,4mm. 

52473959941_14b5fcdaa9_k.jpg

 

Zwracam uwagę na zdjęcie powyżej i dwie "jaskinie" na zawiasy owiewki. Uznałem, że tak to nie może zostać, bo w tym miejscu są widoczne (choć w modelu pewnie nie będą, haha) rygle. Postanowiłem więc powiększyć te sloty usuwając materiał, aż do podstawy, a rygle dorobić. Tutaj także wykorzystałem igłę lekarską, by później uniknąć malowania. Przykleiłem kawałki igły przewlekając przez nie plastikowy pręcik, dzięki czemu mogłem kleić od zewnątrz i chromowanych elementów rolek nie ubrudzić klejem. 

52473959906_073b056deb_k.jpg

 

52474423580_a61e63ee18_k.jpg

 

W dalszej kolejności wszystkie komponenty pomalowałem, częściowo przybrudziłem imitując kurz wciskający się w zakamarki i mogłem się zabrać za wszelkie przewody. Wśród wszystkich najbardziej rzuca się w oczy wiązka przewodów elektrycznych łączących rejestratory, czy czujniki. Zrobiłem ją z cyny 0,1mm, a przewlekałem przez przelotki z rozciągniętej słomki.

52474423565_bca232defe_k.jpg

 

Po polowaniu wiązki dołożyłem jeszcze opaski zaciskowe. I tu odkryłem fajne właściwości pilota z peszla na kable. To bardzo odporna na zrywanie 1mm średnicy żyłka, którą nie bez kłopotów rozciągnąłem nad płomieniem, a uzyskany w ten sposób cienki włos wiązałem na wiązce w formie pętelek. Tak powstały białe "trytrytki" 😉

52474505698_163e12b6ee_k.jpg

 

Przewód za przewodem, z domalowywanymi oznaczeniami, a w międzyczasie posadowiłem skrzynki i wszystko pospinałem instalacjami. W finale podkreśliłem krawędzie pudrami tamiya, dodałem tabliczki znamionowe wykonane z aluminiowej foli. Będzie tu jeszcze pewnie drobne odkurzanie na koniec. Jak z resztą w przypadku całego modelu 😉

Kilka zdjęć na zamknięcie tego etapu już w naturalnym oświetleniu. 

 

52474505568_be1cbc1016_k.jpg

 

 52474423455_18b53a5048_k.jpg

 

52474423540_8ce9822b18_k.jpg

 

52473460037_101826a25d_k.jpg

 

52474423510_17a2a528b7_k.jpg

 

Edytowane przez Marcin Witkowski
  • Like 19
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, zaruk napisał:

Sporo kabli poniewiera się w tej przestrzeni. Byłem przekonany (przekonanie lamera), że są one jakoś poukrywane.

ale przy np. Mig-u-23 i wnętrzach tego samolotu to są pojedyncze kable. Wykonanie ich przez Marcina to prima sort

 

Marcinie a cot to za wynalazek "papier PLA 0,1mm"

Edytowane przez Irek-M1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, zaruk napisał:

Sporo kabli poniewiera się w tej przestrzeni. Byłem przekonany (przekonanie lamera), że są one jakoś poukrywane.

 

Kable na wierzchu łatwiej serwisować. W wersji F na półce za fotelem jest dziś rejestrator cyfrowy. U mnie są dwa, które miały w sobie rekordery na taśmę 8mm. Robię model samolotu z roku 2006go. Tego pochylonego "szpeja" już dziś w Super Hornetach nie ma. Stąd pewnie kabli o kilka więcej. Do tego leci tam dość gruby przewód/spirala, który łączy ze sobą napęd owiewki z gniazdem w burcie. I sporo innych. Z modelarskiego punktu widzenia, to na dwoje babka wróżyła. Albo można się cieszyć że jest na bogato w detale i je zrobić. Albo zżymać się na nadmiar detali, machnąć ręką i to olać 😉  Albo zrobić E, bo w jednoosobowym akurat sporo schowali. 

 

13 godzin temu, Irek-M1 napisał:

ale przy np. Mig-u-23 i wnętrzach tego samolotu to są pojedyncze kable. Wykonanie ich przez Marcina to prima sort

 

Marcinie a cot to za wynalazek "papier PLA 0,1mm"

 

Nie wiem czemu nazwali to paper. Chyba tylko ze względu na tę minimalną grubość. Klei się to tak samo jak każdy inny arkusz. 

 

No tak, więcej niż w Twoim MiGu-23, to może być chyba tylko w... innym MiGu.

Edytowane przez Marcin Witkowski
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, że nikt jednak nie zabrania 😉

 

Dziś mała rzecz z rodzaju tych, które cieszą. Zrobiłem uchwyt pomagający załodze zająć swoje miejsca. Wnękę w burcie miałem od dawna zrobioną dzięki trawionej blaszce. 

52481460140_e578dc1185_k.jpg

 

A sam uchwyt zrobiłem podobnie jak anteny, czy kilka innych drobnych elementów czyli z mosiądzu. Odrysowałem kształt korzystając z innej kopii trawionki, po czym wypiłowałem z materiału zamocowanego w imaku właściwy kształt. 

52481445350_9803fe7add_k.jpg

 

52481445255_5f78dbff04_k.jpg

 

52480985196_a07035082d_k.jpg

 

Po pomalowaniu element trafił na swoje miejsce 😉 

52481445420_70e542b054_k.jpg

 

Na swoim miejscu jest też zrobiona od podstaw tablica WSO. Ale o tym będzie pewnie na podsumowaniu prac związanych z cockpitem.

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
6 godzin temu, burzatg napisał:

Ilość detali foteli rozwala.

Fajnie, że pokazujesz etap pośredni 👍

To się może także i mi w przyszłości przydać 😉 Takie same fotele są w innych samolotach. 

 

5 godzin temu, xatrix_pl napisał:

Oj będzie się działo, w airesowym oryginale już niewiele z airesa zostało, wątek petarda :) 

Miałem moment, w którym zastanawiałem się, ćzy jest sens wykorzystywać żywice, ale się obroniły. Napiszę o tym kiedy fotele będą gotowe. 

 

Godzinę temu, HK1885 napisał:

Super Hornet wygląda lepiej niż dobrze. :cool:

 

Jak dotąd dwa i pół roku budowy - gratuluję cierpliwości.

Tak po prawdzie, to już ponad 3. 

 

Dzięki Wam za miłe słowo :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.