Jump to content

2x Spitfire ZF-H, Tamyia ,ICM, 1:48


Recommended Posts

Witam, postanowilem założyć  wątek ,ponieważ można będzie podyskutować i przypomnieć sylwetkę pochodzącego z Podhala, pilota Tadeusza Schiele z 308 dywizjonu myśliwskiego, który również latał po wojnie w Aeroklubie w Nowym Targu jako pilot holujacy i szybowcowy a także autor 4 książek jego wspomnień z czasów wojny jak i życia po '45  w Polsce.

http://www.aeroklub.nowytarg.pl/79/tadeusz-schiele

Tak więc  na warsztat wjeżdża Spitfire Vb z Tamiya,  będzie wykonany jak na najbardziej znanym zdjęciu z malowaniem osobistym Wielkiej Niedzwiedzicy ( opowieść typu Love Story)  na swojej H  jak Haberbusch :),  napewno prostokątne lusterko, owiewka kabiny z okinkiem, brak wzmocnien na skrzydłach, wydechy  trzeba zdziałac jak na zdjęciu oraz  może się uda zrobic ten jakby "koszyk" przed wlotem powietrza .

91843334_2952894041466862_73984816687653103132421_3131712816918316_5629086990647

Drugi Spitfire będzie z ICM w wersji IX na której również latał w takim malowaniem oczywiście z literami kodowymi H, plus podwieszane beczuszki  z piwem i pasami inwazyjnymi,ponieważ będzie to lato 1944, tu będę musiał iść lekko wyobraźnią no i muszę szukać  albo może mi się uda poszperać i znaleźć z Jakim numerem fabrycznym latała jego IX.

20829_rd.jpg

92011794_2952894448133488_52878760831426

Na zdjęciu widoczny Schiele( będzie polwewał na kontynencie po operacji D Day)oraz mniej wiecej dowódca 308,  widoczny z tyłu spitfire z literami ZF-A .

Jak narazie materiały historyczne to książki Tadeusza Schiele  , jego wspomnienia, a także mam kontakt z jego wnukiem , moze uda sie nam cos ciekawego zdzialac.

Prace wykonane na Vb:

112337804_3117493568327382_8377302709359

 

114588272_3117493658327373_4565691643740

 

113577876_3117493521660720_6428411473072110823538_3117493518327387_6311378488784

110312287_3117493578327381_8385950847235

 

 

Edited by eldiabllo
  • Like 6
Link to post
Share on other sites

Uwielbiam pana Tadeusza, jego książki potrafią mi poprawić nawet najgorszy humor. Piątkę z Tamki z Wielką Niedźwiedzicą kiedyś popełniłem. Znam tylko jej dwa zdjęcia ale niewiele można z nich odczytać poza położeniem godła, szachownicy i ogólnym zużyciem/ubrudzeniem, nie wiadomo nawet czy drugie zdjęcie to ZF-H. Co do dziewiątki to będzie sf niestety, ale trzymam kciukiwink4.

Edited by barszczo
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
19 minut temu, barszczo napisał:

Uwielbiam pana Tadeusza, jego książki potrafią mi poprawić nawet najgorszy humor. Piątkę z Tamki z Wielką Niedźwiedzicą kiedyś popełniłem. Znam tylko jej dwa zdjęcia ale niewiele można z nich odczytać poza położeniem godła, szachownicy i ogólnym zużyciem/ubrudzeniem, nie wiadomo nawet czy drugie zdjęcie to ZF-H. Co do dziewiątki to będzie sf niestety, ale trzymam kciukiwink4.

zdjęcia jakie do tej pory udało się pogrupować.

https://www.facebook.com/pg/GrupaModelarska/photos/?tab=album&album_id=2952893328133600

 

Dzięki, no co do IX no bedzie cięzko, wiadomo tyle co z ksiązki, że jego IX miała też byc H no namalowane godło , niemam jak narzie ani jednego zdjęcia, niewiadomo nr seryjny i czy pasy inwazyjne były tylko u spodu jak na focie czy pełne , ale zato wiemy z kśiązki że woził złoty trunek w zbiorniku po paliwie 😁.

Edited by eldiabllo
Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, eldiabllo napisał:

110312287_3117493578327381_8385950847235

 

 

 

Te kabelki to podświetlenie, czy może przyrządy będą działały? :)

Szykuje się niezły warsztat.

Link to post
Share on other sites
Teraz, sebastain napisał:

 

Te kabelki to podświetlenie, czy może przyrządy będą działały? :)

Szykuje się niezły warsztat.

Akurat tylko tak wizualnie kabelki poszły 😉.

Link to post
Share on other sites

Się melduję na widowni :D ! Mam i "Spitfire" i "Blisko nieba" jak również przeczytałem swego czasu jego książkę o powojennych czasach (praca w COS-ie czy jak to się wtedy nazywało, potem szybownictwo), ale nie pamiętam tytułu.

I pamiętaj, że zbiornik na zupę chmielową był świeżo pobrany z magazynu i przepłukany dodatkową wodą 😉 .
 

Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, Baas ArK napisał:

Się melduję na widowni :D ! Mam i "Spitfire" i "Blisko nieba" jak również przeczytałem swego czasu jego książkę o powojennych czasach (praca w COS-ie czy jak to się wtedy nazywało, potem szybownictwo), ale nie pamiętam tytułu.

I pamiętaj, że zbiornik na zupę chmielową był świeżo pobrany z magazynu i przepłukany dodatkową wodą 😉 .
 

"Wspinaczki po chmurach"

 

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
13 godzin temu, barszczo napisał:

Dorzucam kilka zdjęć z panem Tadeuszem, wszystko wygrzebane z sieci. Może Ci się przydadzą:

Dzięki,  2 i 3 zdjęcie chyba z Kroniki Dywizjonu? Na to jeszcze nie trafiłem dzięki. 

Czytałem  że Spitfire  IX , 308 dostał jakoby w spadku od 303 gdy "Krakusy" znów wróciły do bazy w Northolt.  Znalazłem IX w 303 RF-H , tak głośno myślę że jak przemalowali na szybko dla 308 , to mogli tylko zamalowac "R" A reszta już pasowała,  numer seryjny to  BR629 , na którym 06.09.1943 Sgt Jacek Czeżowski zestrzelił  BF 109, tylko jeszcze nie znalazłem nic o IX w oznaczeniu ZF -H. Narazie domysły,  moze coś się znajdzie, moze ktoś ma wiedze gdzie można takich informacji poszukać jak informacje o dokładnych numerach seryjnych modeli. Znalazłem taka historię, chyba w 308 długo nielatał, wydaje mi się  za to właśnie na nim mial twarde lądowanie , ledwo wyhamował i zarył w glebę 🤔.

308S 16-11-43 engine failed force-landed Northolt CE 30-12-43  

https://allspitfirepilots.org/aircraft/BR629

Wiem  można zrobić IX w malowaniu jakie ma pudełko,  ale najbardziej mnie cieszy i więcej mam satysfakcji jak temat zakończą z historią w tle  😁

.

 

Cytat

W pierwszej połowie listopada 1943 r. nastąpiła kolejna rotacja jednostek w Northolt: 303 odszedł na odpoczynek do Irlandii Północnej, a jego miejsce zajął Dyon 308 „Krakowski”, który przejął komplet dziewiątek Dywizjonu 303 (w tym trochę pamiętających pierwszą dostawę do 315 w 1942 r.).


308 Dywizjon Myśliwski Ten dywizjon najdłużej w polskim lotnictwie używał Spitfire’ów (od wiosny 1941 r. do grudnia 1946 r.), ale w wersję Mk IX przezbroił się jako ostatni. Nastąpiło to 11 listopada 1943 r., kiedy 308 (dowodzony przez S/Ldr Józefa Żulikowskiego) przyszedł do Northolt na miejsce 303. W pierwszej połowie grudnia 1943 r. dywizjon na krótko opuścił Northolt w celu odbycia dwutygodniowego szkolenia strzeleckiego w Hutton Cranswick.

 

Edited by eldiabllo
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
4 godziny temu, barszczo napisał:

Mały efekt mojego grzebactwa w sieci, 2 minuta 9 sekunda F/O Schiele attacking ground targets, 15.04.1944, Spitfire IX, dosłownie kilka klatek ale... :

https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/1060036752

Dzięki barszczo.

Niewiesz do kogo napisać albo gdzie znalezc książki lotow,albo zdjecia z kroniki dywizjonu 308, właśnie z okresu D day i później? 

Kurczę niemam już pomysłu, albo napisze do instytutu Sikorskiego  w Londynie?

Nawet jakby była lista lotow 308 z D day przykładowo to się znajdzie ta H jaki miała numer, a to jego pewnke ostatnia na ktorej latał do 28 pazdziernika 1944.

Link to post
Share on other sites
10 minut temu, Frankie napisał:

Swoje czasu Techmod stworzył kalki do VB Dziedka Schielego we wszystkich skalach:

http://www.techmod.pl/aviation-48/48029-supermarine-spitfire-mk-vb

dzieki, jak już pisałem ze Spitfire Vb niema problemu , ma zapisane na nim zestrzelenie samodzielne wiec i serial jest podany i w Liście Bajana, , mnie bardziej interesuje okres DDay gdzie Schiele równiez brał udział, dlatego potrzebuje zobaczyć z tego okresu książki lotów , lub Kronike Dywizjonu, żeby sprawdzić numer seryjny jego IX , a kalki to się zrobi nowe :). 

Natomiast mam dane o Jego Spitfire XVI  , czyli serial , bo na wszystkich "H" jakie miał miały wymalowaną Wielką Niedziwdicę. o czym sie możemy dowiedzieć czytając jego ksiązki.

Link to post
Share on other sites
W dniu 13.08.2020 o 16:11, barszczo napisał:

Mały efekt mojego grzebactwa w sieci, 2 minuta 9 sekunda F/O Schiele attacking ground targets, 15.04.1944, Spitfire IX, dosłownie kilka klatek ale... :

https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/1060036752

Fajne !! ja tez jestem fanem Tadeusz S.  "Spitfire" , "Bliżej Nieba" "Wspinaczki po chmurach"  i " W cieniach Chmur" uważam za znakomite ksiązki. czytałem po 2, 3 razy ,_)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

6 czerwca między 14.40 a 16.50 leciał (wg. ORB) na ML183. Był to jedyny lot, który wykonał tego dnia. W kolejnych dniach też nim latał, ale używali go też inni...

Edited by Dorotka
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

witam, żeby nie było że nic się nie dzieje,  ano coś działam, o ile ze spitem z tamki raczej problemów dużych niema, składa się wiadomo elegancko, to praca nad ICM widze wyzwanie niczym przy A modelu, niby z pudła fajnie bo można zrobić otwartą komorę silnika czy otwarte działka w skrzydłach , ale sama składalność zestawu dużo trudniejsza.

Historycznie będzie tak:

Spitfire Vb ZF-H   AB968  pażdziernik 1941r

Spitfire IX  ZF-H  ML183  czerwiec 1944r

kilka fotek z prac nad spitami:

281a00aa2552258a.jpg

9eebf64c66a4877c.jpg

7274f9783307edda.jpg

42da768fd53fdcc2.jpg

8f94885235b4b3ce.jpg

f2b6bfcf02207fd4.jpg

Edited by eldiabllo
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Póki co udało Ci się w piątce przedstawić niewłaściwy regulator napięcia i błędnie zamontować uprząż pilota. Co prawda nie wiem, czy to ma znaczenie w tym, skądinąd bardzo atrakcyjnym przedsięwzięciu, ale gdyby miało... .

Edited by greatgonzo
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.