meser262 Napisano 21 Października 2020 Share Napisano 21 Października 2020 (edytowane) 3 godziny temu, zaruk napisał: Czy ktoś zatem wie, co miały one pod spodem i co wychodziło spod kamuflażu po jego obiciu? Na terenie ogólnie mówiąc 'Afrykańskim' - pojazdy wysyłane tam były malowane fabrycznie w kamuflaż tropikalny. Jedynym wyjątkiem był sam początek - luty 1941 roku.. W którym pojazdy były w kolorze RAL 7021 Schwarzgrau . W marcu - 17-03-1941 roku wprowadzono pierwszy typ malowania tropikalnego RAL 8000 Grünbraun / RAL 7008 Khakigrau . Następnie - w marcu 1942 roku wprowadzono drugi wariant tropikalny RAL 8020 Khakigrau / RAL 7027 AL 7027 Sandgrau. Ostatnia zmiana w tym teatrze działań to luty 1943 roku i wtedy pojazdy malowane kolorem Dunkelgelb nach Muster którego następcą został RAL 7028 Dunkelgelb. Ze względu na warunki terenowe w Afryce (oraz w Rosji) pojazdy w kolorze RAL 7021 były przemalowywane na jaśniejsze kolory. Dlatego załoga mając jeden kolor farby malowała go tak aby uzyskać dwa odcienie. Na ciemnej farbie miejscami malowali bardzo cienką warstwę - dzięki temu ten ciemny przebijał. Na innych miejscach malowali łaty dokładniej i w tych miejscach ciemny szary nie przebija/prześwituje. W tych pojazdach obicia mogą być ciemno szare lub w kolorze podkładu którym był RAL 8017 Rotbraun. Podkreślam dotyczy to pojazdów dostarczonych do Afryki na początku. Później jak pojazdy były malowane w kolory tropikalne fabrycznie to obicia/przetarcia tylko w kolorze RAL 8017 Rotbraun. Dotyczy to też pojazdów wysłanych na front Rosyjski (wschodni). Pozdrawiam Krzysztof Edytowane 21 Października 2020 przez meser262 literówka 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 21 Października 2020 Autor Share Napisano 21 Października 2020 Dzięki, chłopaki - już wiem, co i jak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 27 Października 2020 Autor Share Napisano 27 Października 2020 W związku ze zmianą planów dotyczących malowania, trzeba było poczekać na farbki. Kiedy już dotarły, pobawiłem się w mieszalnię farb wypuszczając na rynek autorską wersję rdzawego podkładu. Chciałem uplasować się pośrodku, między kolorkiem pana Adama Wildera (zbyt jaskrawym jak na mój gust), a produktem rodem z pijalni czekolady. Malowanie niezbyt może dokładne, ale pójdzie na to kolejna warstwa farby. Wygląda to obecnie tak: W rzeczywistości kolor jest nieco ciemniejszy, najlepiej oddaje go ostatnie zdjęcie. Zastanawiam się, czy - w ramach prostego preshadingu - rozjaśnić środki paneli i powierzchni zgodnie z tym, co doradzał Spotter. Jego propozycja dotyczyła jednak koloru panzer grey, a więc ciemniejszego. Nie wiem, czy taka modulacja w wersji rotoxide będzie widoczna zwłaszcza, że pójdzie na to dwubarwne kamo. Macie jakieś zdanie w tej sprawie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Markuz Napisano 27 Października 2020 Share Napisano 27 Października 2020 Wygląda fajnie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 27 Października 2020 Autor Share Napisano 27 Października 2020 18 minut temu, Spotter napisał: Ten odcień będziesz musiał dobrze zakryć bazą, bo inaczej będziesz miał ostre przekłamania kolorów. Tego nie wiedziałem. Pokryję dobrze bazą, może nie będzie szkody. Kolor 7027 już zmieszałem, nad 8020 pracuję. Oczywiście nie będą do końca wierne systemowi RAL, bardziej celuję w odcienie widoczne na kolorowych zdjęciach zamieszczonych wyżej. 18 minut temu, Spotter napisał: nakładasz kamo cieniuteńką warstwą aby nie zakryć efektów uzyskanych wcześniej. Chętnie, tylko nie wiem, czy mi się uda. Próby z bardzo rozcieńczoną farbą i niskim ciśnieniem powodują chmurkę kropelek wokół malowanego miejsca. Masz jakiś sposób? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 27 Października 2020 Share Napisano 27 Października 2020 Jak pisałem wcześniej mam w planach budowę afrykańskiej IV G i Tygrysa nr 131. Na tę okoliczność nabyłem odpowiednie farby firmy AK Interactive czyli: -RAL 7027 -RAL 8020 To co proponuje producent to chyba jakieś nieporozumienie. Jeden jest bardzo jasnoszary, a drugi lekko brudny biały. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KrzychuP Napisano 27 Października 2020 Share Napisano 27 Października 2020 3 godziny temu, robertmodelarz napisał: Jak pisałem wcześniej mam w planach budowę afrykańskiej IV G i Tygrysa nr 131. Na tę okoliczność nabyłem odpowiednie farby firmy AK Interactive czyli: -RAL 7027 -RAL 8020 To co proponuje producent to chyba jakieś nieporozumienie. Jeden jest bardzo jasnoszary, a drugi lekko brudny biały. Uważaj na kolory z AK ,dość mocno potrafią odstawać od rzeczywistych kolorów.Z drugiej strony w czasach wszechobecnej modulacji i innego budowania koloru typowe RALe,RLMy,Federal Standardy mają jakikolwiek sens.Bo w sumie kto to sprawdzi ,chyba że chodzi o spokój ducha. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 27 Października 2020 Share Napisano 27 Października 2020 (edytowane) W dniu 27.10.2020 o 18:58, KrzychuP napisał: Uważaj na kolory z AK ,dość mocno potrafią odstawać od rzeczywistych kolorów.Z drugiej strony w czasach wszechobecnej modulacji i innego budowania koloru typowe RALe,RLMy,Federal Standardy mają jakikolwiek sens.Bo w sumie kto to sprawdzi ,chyba że chodzi o spokój ducha. Przy zakupie sugerowałem się odcieniem - oferowanym na stronie AK Interactive. To co otrzymałem to zupełnie inne kolory. Edytowane 3 Listopada przez robertmodelarz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KrzychuP Napisano 27 Października 2020 Share Napisano 27 Października 2020 1 minutę temu, robertmodelarz napisał: Przy zakupie sugerowałem się odcieniem - oferowanym na stronie AK Interactive. To co otrzymałem to zupełnie inne kolory. To już nawet nie o to chodzi ,to co na stronie ,a to co w realu to inna historia.Chodziło mi bardziej o to że kupiłem zielony ,a był niebieski i tak cała seria.Tak to już jest jeśli firmy uznają że ich kolory to te jedyne właściwe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 27 Października 2020 Autor Share Napisano 27 Października 2020 Jak pisałem wcześniej, przez chwilę zgłębiałem temat obu kolorów z Tropen 2. Z gotowców najbardziej przypominających RAL 8020 wskazałbym Revell 36117. Jest to jednak odcień, który nie do końca mi odpowiada i dlatego postaram się zmajstrować swój. Ciekawy wątek na temat obu tych barw wraz ze zdjęciami prób kolorystycznych przeprowadzonych przez jego autora znalazłem tu: https://www.rctankwarfare.co.uk/forums/viewtopic.php?f=22&t=13969&hilit=Philipat&sid=550bf34668bcda3a057fbc7e853172a8&start=160 Jeden z odcieni mających przypominać RAL 7027 był na tyle obiecujący, że zmiksowałem go i po pewnych modyfikacjach zaakceptowałem. Gotowych farb które można by zaakceptować - jak na razie - nie znalazłem. Obecnie skończę malowanie rot oxide, a potem pobawię się w chipping fluid i na to barwy Tropen 2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pan_na_Zulawach Napisano 28 Października 2020 Share Napisano 28 Października 2020 (edytowane) 11 godzin temu, zaruk napisał: Obecnie skończę malowanie rot oxide, a potem pobawię się w chipping fluid i na to barwy Tropen 2. Zaruk, wg mnie trochę źle planujesz robotę... Popełnisz ten sam błąd co ja przy swojej III. Podkładowałem też czerwoną farbą, baza po nałożeniu mocno zmienia odcień- z każdym innym zabiegiem jest coraz gorzej. Rozumiem, że panzer greya nie będziesz na to kładł, a wytarcia będą na kamo położone od razu na ten twój czerwony podkład? Gdzieś widziałem, raczej na YT, film, że gość (robił obicia też chipping fluidem) na czerwony podkład, przed położeniem bazy, kładł jeszcze cienką warstwę białego, aby zniwelować zmianę kolorów przez czerwony podkład. Powiedz jeszcze skąd i dlaczego taki odcień tego czerwonego? Edytowane 28 Października 2020 przez Pan_na_Zulawach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 28 Października 2020 Autor Share Napisano 28 Października 2020 (edytowane) 21 minut temu, Pan_na_Zulawach napisał: gość (robił obicia też chipping fluidem) na czerwony podkład, przed położeniem bazy, kładł jeszcze cienką warstwę białego, aby zniwelować zmianę kolorów przez czerwony podkład. Rozumiem, że tę białą warstwę kładł już na chipping fluid? Bo inaczej pod obiciami miałby biały kolor, a nie czerwony. Aby uniknąć niepotrzebnego stresu, przećwiczę swój plan na plastikowej płytce i, w zależności od efektu, zdecyduję co dalej. Edytowane 28 Października 2020 przez zaruk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pan_na_Zulawach Napisano 28 Października 2020 Share Napisano 28 Października 2020 (edytowane) Tak, robił bazę do obić z czerwonego, na to na pewno fluid, potem cienka warstwa białej farby- nie pamiętam tylko, czy na tą cienką warstwę białego też kładł fluid i dopiero potem obicia. Masz rację, zobacz jak to będzie wyglądać na kawałku plastiku, bo zmiana odcienia zapewne będzie, zwłaszcza, że kamo też musisz położyć cienką warstwą jak chcesz je wycierać przez fluid. Jak to wszystko już próbnie zmalujesz, to pociągnij to wszystko sido lub lakierem i wtedy oceń kolory. Taka próba zapewne nie zaszkodzi. Edytowane 28 Października 2020 przez Pan_na_Zulawach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 28 Października 2020 Autor Share Napisano 28 Października 2020 Zastanawiam się tylko, czym różni się dodanie warstwy białego od pomalowania modelu dwoma warstwami koloru bazowego. Poniżej link do strony, na której inny kolega podjął próbę malowania jasnego koloru na czerwonym podkładzie. Pomijając efekt drapania, które średnio mu wyszło, nie widać aby czerwony podkład w istotny sposób zmienił kolor bazy. https://michtoy-from-the-front.blogspot.com/2020/05/michtoy-trench-runner-first-impressions.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
knoor Napisano 28 Października 2020 Share Napisano 28 Października 2020 Ostatnio bawiłem się chipping fluidem, więc parę słow ode mnie: - im cieńsza druga warstwa farby, tym lepsza (łatwiejsza i pewniejsza) kontrola nad jej ściąganiem. Analogicznie, im druga warstwa grubsza, tym ściąganie jest trudniejsze i efekty bardziej randomowe (albo nie schodzi nic albo dużo za dużo) oraz trzeba działać bardziej agresywnie żeby farbę zdrapać - jeśli dasz cienką warstwę farby docelowej na czerwony podkład, będzie on (podkład) mocno prześwitywał. Żeby to zniwelować albo trzeba byłoby psiknąć najpierw lekką warstwę bieli/jasnej szarości żeby zniwelować czerwony a potem warstwę farby docelowej albo użyć innego koloru drugiej farby, żeby w połączeniu z czerwonym dała efekt docelowy. W teorii wyglądałoby to: czerwony podkład->chipping fluid->cienko biały->kolor docelowy->drapanie. W praktyce podejrzewam, że i tak warstwa do zdrapania zrobi się grubawa, co źle wpłynie potem nad kontrolę nad jej ściąganiem. Ogólnie jeśli nie planujesz naprawdę ekstremalnego drapania, odpuść sobie chipping fluid, lepiej będzie zrobić to pędzlem - lepsza kontrola. Co mógłbyś teraz np. zrobić - pogodzić się ze stratą czerwonego podkładu;) potem malowanie całego modelu kolorem docelowym, modulacja (ja akurat jej nie lubię, ale kwestia gustu), chipping pędzlem. Albo opcja druga: cały model na czarno, rozjaśnienia białym zgodnie z oświetleniem, na to od razu kolor docelowy - ja tak robię, bo nie lubię typowej modulacji i jestem leniwy a jednocześnie chce mieć jakieś urozmaicenia bryły. Wychodzi nawet spoko;) 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pan_na_Zulawach Napisano 28 Października 2020 Share Napisano 28 Października 2020 @knoor dobrze to opisał, dasz cienką warstwę farby, to baza będzie wpadała w czerwień, dasz grubą warstwę, to efekty drapania będą raczej randomowe. Najlepiej przetestuj gdzieś, niż skopać malowanie zaraz na starcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 28 Października 2020 Autor Share Napisano 28 Października 2020 Dzięki za Wasze opinie, posłucham się. Fluid jest zakręcony, nie ucieknie. Na miniowy podkład położę bazę 8020 tak, żeby nic nie przeświecało. Potem spróbuję zrobić kamo kolorkiem 7027. A obicia tradycyjnie - pędzelkiem i gąbeczką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pan_na_Zulawach Napisano 28 Października 2020 Share Napisano 28 Października 2020 Zaruk, a nie chcesz tego przemalować na biało, miejsca zacienione przelecieć czarnym, albo odwrotnie tak jak pisał @knoor? jeśli nie chcesz bawić się w preshading i od razu kłaść bazę na ten podkład, to tak zrób. To Twój model i zrobisz tak jak chcesz. Może jeszcze chwilę poczekaj z tym malowaniem, bardziej doświadczeni koledzy może jeszcze coś doradzą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 28 Października 2020 Autor Share Napisano 28 Października 2020 Żeby tylko nie było tak: 3 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piotrkur Napisano 28 Października 2020 Share Napisano 28 Października 2020 5 godzin temu, zaruk napisał: Żeby tylko nie było tak: To czasem nie pierwszy Tytus??!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 28 Października 2020 Autor Share Napisano 28 Października 2020 50 minut temu, piotrkur napisał: To czasem nie pierwszy Tytus??!! Pierwszy, a jakże 1 godzinę temu, Spotter napisał: Weź ciemny brąz i dokładnie zamaluj model. To najciemniejszy jaki w tej chwili mam. Nada się? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Thalgonis Napisano 28 Października 2020 Share Napisano 28 Października 2020 Nada. Zaufaj Spotterowi - też mnie kiedyś tą metodą poprowadził i ładnie mi wyszło to, co było wtedy na warsztacie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 29 Października 2020 Autor Share Napisano 29 Października 2020 8 godzin temu, Thalgonis napisał: Zaufaj Spotterowi Spotterowi to ja ufam. Natomiast osobą, której nie do końca ufam jestem ja sam i moje umiejętności. Ale możemy spróbować. Najwyżej okaże się, że uczeń tępy i musi powtarzać klasę (w tym przypadku - model). 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 30 Października 2020 Autor Share Napisano 30 Października 2020 "I ujrzałem: gdy otworzył pieczęć szóstą, stało się wielkie trzęsienie ziemi i słońce stało się czarne jak włosienny wór, a cały księżyc stał się jak krew. I gwiazdy spadły z nieba na ziemię, podobnie jak drzewo figowe wstrząsane silnym wiatrem zrzuca na ziemię swe niedojrzałe owoce." (fragment Apokalipsy Św. Jana przytoczony wyłącznie w celach dyskusyjnych). Jakaś nieuchronność, podobna do opisanej powyżej ciąży nade mną. Stało się to, czego się obawiałem i co było moim głównym zmartwieniem przy poprzednim modelu. Podczas nakładania farby, powierzchnia zrobiła się chropowata i nierówna: Nie umiem znaleźć przyczyny. Farba Tamiya rozcieńczana dedykowanym thinnerem w proporcji 1:2 z dodatkiem retardera. Psikana z odległości około 10 cm pod ciśnieniem 20 PSI. Nakładana powoli, warstwa za warstwą. Aero H&S Ultra, dysza 0,2. W pewnym momencie na powierzchni zaczynają się gromadzić jakieś włoski i paprochy, a zaraz potem tworzy się obraz jak powyżej. Wcześniejsze malowania próbne na plastikowej płytce ćwiczebnej - bez problemów. Trudno powiedzieć, że jestem zły - raczej zrezygnowany bo to kolejny raz kiedy tak się dzieje i człowiek zaczyna popadać w jakąś schizę i bać się malowania. ....................... Zacząłem zmywać wieżę. Ciężko to idzie, macie jakieś patenty na usuwanie farby z zakamarków? Nie wiem, co robię źle przy malowaniu. Może jutro wyciągnę starą pseudo-iwatę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Seb Napisano 30 Października 2020 Share Napisano 30 Października 2020 Za duże ciśnienie, farba w drodze na model zasycha. Ale z czym masz problem? Ładna faktura wyszła To nie model cywilnego samochodu, olej to. Teraz tylko sobie kłopotu narobiłeś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.