Jump to content

HATAKA orange czy AK RC?


Recommended Posts

Pytanie do użytkowników obu frm. Które są bardziej podobne do  Gunze C względem:

1) trwałości,

2) samopoziomowania (rozcieńczane MLT),

3) malowania  laserunkowego -kontroli nad efektem prześwitywania.

 

Chodzi o wczesne  barwy  IAF z okresu kryzysu sueskiego. Gunze ma  późniejsze  a chciałbym dobrać coś najbardziej zbliżonego do Gunze C. Z góry mówię,że  dla mnie gunze c  do tamiyi jest podobne ale nie bardzo podobne.  Więc  szukam czegoś  rozcieńczalnego MLT ,szybkoschnącego, najlepiej satynowego  co jest najbardziej podobne  do Gunze C .

Link to comment
Share on other sites

Hataka to satyna, AK RC to w sporej mierze mat, i to tak głęboki, że aż upiorny. Hataka, wiadomo, słabiej kryje, lepiej zaopatrzyć się w łyżeczki, trzasnąć w różnych primerach i wypróbować jaki będzie najlepszy, ale generalnie to biały albo szary.  Co do konkretnych barw to nie pomogę, ale ja sam się do Hataki przekonuję - lakiery są bardzo dobre, a kolory dają satynową powierzchnię, na którą nie trzeba kłaść wiele połysku. Minus jest taki, że czasem trzeba się sporo namęczyć, żeby położyć ładny kolor. Przykład - łyżka z czarnym primerem, w 5 warstwach Hataki nie udało mi się uzyskać takiej soczystości koloru Willow Green jak po 2 średnich warstwach Gunze C, chociaż z innymi kolorami (Basalt Grey i Pearl Grey) lub na jaśniejszym podkładzie było już łatwiej. Z tego samego powodu nie warto przesadzać z preshadingiem, na pewno nie ma co do tego używać czarnego - tego z resztą Hataka nie ma sensownego, ma słabo kryjące czarne (i białe). Na szczęście u mnie kolory Hataki dobrze mieszały się zarówno z Tamkowymi akrylami, jak i z Gunze C, GX, a nawet surfacerami.

 

A jeszcze w kwestii AK RC - mam dwie farbki, lotniczy (zd)radziecki turkus i naziemny żółty. Turkus daje ładny połysk, ale żółty jest tak matowy, że potrzebował dodatkowych 2 warstw lakieru połysk i szlifowania, żeby udało się go ujednolicić z resztą modelu. Zdaje się, że kolory lotnicze w RC są w połysku/satynie, a "ziemniaki" w tym strasznym matowym finiszu. Z rozcieńczeniem żółtego miałem problem, rozcieńczalnik się oddzielał po kilkunastu sekundach i nie bardzo chciał współpracować z Clear Red Tamki, chociaż zakładam, że mogła to być po prostu wada samej partii.

 

`

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Malowałem już modele zarówno lakierami AK RC jak i Hataką Orange. Odcieni wg mnie więcej ma Hataka i chyba są bliższe oryginalnym barwom.  Kryją bardzo dobrze, jednak potrzebny jest grunt powierzchni jakimś primerem. Zarówno lakiery HATAKI i AK RC rozcieńczałem metoksypropanolem do nabycia na znanym portalu aukcyjnym- wychodzi dużo taniej niż dedykowane przez producentów rozcieńczalniki. MLT nie używałem do rozcieńczania tych farb- na forach piszą, że to działa.

Więcej jest tu:

https://www.kfs-miniatures.com/real-colors-ak-interactive/

https://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?p=985606

https://www.kfs-miniatures.com/1-72-type-94-japanese-tankette-malowanie-z-hataka-orange-cz-1/

https://www.kfs-miniatures.com/1-72-type-1-chi-he-japanese-medium-tank-malowanie-z-hataka-orange-cz-2/

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Tap-chan napisał:

AK RC to w sporej mierze mat, i to tak głęboki, że aż upiorny.

 

`

 

Lotnicze sa satynowe, a pancerne sa matowe.  trzeba po prostu patrzec co się uzywa. 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Qz9 napisał:

Lotnicze sa satynowe, a pancerne sa matowe.  trzeba po prostu patrzec co się uzywa. 

 

5 godzin temu, Tap-chan napisał:

(...)Zdaje się, że kolory lotnicze w RC są w połysku/satynie, a "ziemniaki" w tym strasznym matowym finiszu. (...)

 

`

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, robertmodelarz napisał:

 Zarówno lakiery HATAKI i AK RC rozcieńczałem metoksypropanolem

 

 

A czy un śmierdzi? Ogromną zaletą rozcieńczalnika Hataki jest mniej/nie smrodliwość, dlatego zacząłe go stosować również z produktami Mr. Hobby.

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, socjo1 napisał:

 

A czy un śmierdzi? Ogromną zaletą rozcieńczalnika Hataki jest mniej/nie smrodliwość, dlatego zacząłe go stosować również z produktami Mr. Hobby.

Jak się nos wsadzi to czuć, że to chemia, ale delikatnie.  Metoksypropanol jest głównym składnikiem rozcieńczalników Hataki jak i AK RC.

METOKSYPROPANOL - czysty - 250ml WARCHEM Sp. z o.o

Link to comment
Share on other sites

DOWANOL śmierdzi trochę jak rozcieńczalnik Vallejo do akryli (pewnie jest jego głównym składnikiem). Na pewno mniej niż MLT i łagodniej niż IPA. Z Hataką porównania nie mam.

Link to comment
Share on other sites

Tylko trzeba zwrócić uwagę, czy to na pewno Dowanol PM (1-Metoksy 2-Propanol). Bo jest jeszcze Dowanol DPM zwany dimetoksypropanol-em. Dużo wolniej  paruje. Mozna powiedzieć że to czysty, mocny retarder. Ponieważ słabo paruje, jest jeszcze bardziej bezwonny.

Edited by HKK
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minut temu, myszaty napisał:

Rozumiem że dowanol dodajecie do tamki z serii LP?

Bo mnie X się ścina po jego dodaniu.

Ale X akrylowe czy X emalie? :)

Ja przyznam, że używałem go do tej pory tylko do farb błotnych. Może jutro przetestuję z z akrylami Tamiyi i resztą.

Edited by Fixer
Link to comment
Share on other sites

20 minut temu, patrykd napisał:

A czy farbki AK real color można rozcieńczać mr color leveling thinnerem? Jak się wtedy sprawują?

Jak najbardziej. Nie wiem czy jest różnica pomiędzy MLT a dedykowanym thinnerem AK. bo tego drugiego nigdy nie używałem. Podobno z thinnerem AK są mniej matowe.

Link to comment
Share on other sites

43 minuty temu, Fixer napisał:

Ale X akrylowe czy X emalie? :)

O fix...już chyba wiem w czym kaman...

X, XF to akryle, a emalie to LP...

Link to comment
Share on other sites

No to emalie mi się ścinają po dodaniu dowanolu.

LP może kupię na próbę,

a tych pierwszych  nawet na oczy nie widziałem....

Durnie oznakowane te tamki...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Przepraszam że odkopuję temat, ale podzielę się spostrzeżeniem nt. odwzorowania kolorów AK RC. Kupiłem kilka farb RC do malowania F-16 bo myślałem że nazwa Real Colors zobowiązuje... zależało mi na dokładnej palecie FS. Po zastosowaniu RC249 (FS36270) na dziób i statecznik Falcona okazało się że kolor jest zupełnie inny niż na wszystkich dostępnych zdjęciach F-16. Musiałem dokupić Gunze H306 i dopiero ten kolor jest właściwym FS36270 i jest zgodny z foto. 

Po południu mogę przesłać zdjęcia porównujące obu farbek, ale już teraz mogę przestrzec przed tymi farbami - Real Colors to na pewno nie jest.

 

PS.  Mam jeszcze standardowe Ghost Grey'e (RC251/252) i tu już sprawa wygląda lepiej, ale chyba też porównam z Gunze H...

Link to comment
Share on other sites

W dniu 12.08.2021 o 09:44, Mayek napisał:

Musiałem dokupić Gunze H306 i dopiero ten kolor jest właściwym FS36270 i jest zgodny z foto. 

Mr. Hobby-Mr. Color-C306 Gray FS36270 Semi-Gloss (10ml) | Bandai gundam  models kits premium shop online | Bandai Toy Shop @ Gundam.my. Our online  shop offers wide range of gundam model kits, LBXMr. Hobby - Mr. Color C306 Gray FS36270 - Megamodell.eu

To tyle na temat oceniania zgodności kolorów na podstawie jakichkolwiek fotografii. Dotyczy zarówno słoiczków z farbami jak tym bardziej obiektów rzeczywistych.

Nawet jak maźniesz sobie farbą jakiś materiał to porównywanie jej wyglądu do zdjęć samolotu jest pozbawione sensu. Barwa twojej próbki zależy zarówno od koloru i faktury materiału na którym ją położyłeś jak i od oświetlenia w którym ją oglądasz. A barwa którą widzisz na zdjęciach samolotu jest wynikiem jeszcze większej liczby czynników. W tym monitora na którym je oglądasz.

Weż sobie jakiekolwiek zdjęcie które masz na komputerze i wydrukuj. Potem porównaj swój wydruk z tym co widzisz na ekranie w różnych warunkach oświetlenia.

Teraz pomaluj coś farbką modelarską. Zrób temu zdjęcie. Wydrukuj zdjęcie. Porównaj oryginał ze zdjęciem na monitorze i z wydrukiem w różnie oświetlonym pokoju. Będziesz miał całą gamę podobieństw i różnic, 

Edited by HKK
Link to comment
Share on other sites

Z gunze też bywa różnie. Do ostatniego modelu używałem Polskich szarości (H306 i H308), po pomalowaniu kamuflażu nie było go prawie widać, więc nie liczyłbym na to, że jakaś paleta kolorów jest w pełni zgodna z realiami.

Link to comment
Share on other sites

10 minut temu, Tap-chan napisał:

Z gunze też bywa różnie. Do ostatniego modelu używałem Polskich szarości (H306 i H308), po pomalowaniu kamuflażu nie było go prawie widać, więc nie liczyłbym na to, że jakaś paleta kolorów jest w pełni zgodna z realiami.

Nie ma czegoś takiego jak uniwersalne "realia" w tym przypadku. Trzeba je najpierw zdefiniować. Ta sama farba położona np. na błotniku i na wieży prawdziwego czołgu może wyglądać inaczej i to w zależności od oświetlenia. Jak zrobisz "temu czołgu" zdjęcie, to znowu możesz mieć różnicę albo nie. Farba modelarska o tym samym FS co farba przemysłowa, tez może wyglądać inaczej w zależności od materiału na któym ją połozono oraz od oświetlenia.

Co ważniejsze, te różnice moga być dla oka wyraźne albo niewidoczne, nawet jak jakiś przyrząd pokaże minimalną różnicę.

Edited by HKK
Link to comment
Share on other sites

Nie wchodźmy w filozofię. Kładę dwie farby na modelu (na szary podkład), na żywych obiektach nawet w pochmurne dni wyraźna różnica między nimi jest, na modelu prawie nie ma. Dla mnie to oznacza, że któryś kolor się nie zgadza, a farby nie reprezentują odpowiednio barw, które reprezentować powinny.

Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, Tap-chan napisał:

Nie wchodźmy w filozofię. Kładę dwie farby na modelu (na szary podkład), na żywych obiektach nawet w pochmurne dni wyraźna różnica między nimi jest, na modelu prawie nie ma. Dla mnie to oznacza, że któryś kolor się nie zgadza, a farby nie reprezentują odpowiednio barw, które reprezentować powinny.

To nie jest filozofia a fizyka i fizjologia. To co piszesz jest nieprawdą, łatwą do udowodnienia. Tzn. dwie farby o TYM SAMYM FS moga dać różne wrażenia na różnych materiałach i w różnym oświetleniu. I nie ma sposobu aby stwierdzic, że jedna jest "lepsza" od drugiej.

Tak na marginesie - kładziesz dwie farby na szary podkład i masz inne wrażenie w porównaniu z obiektem rzeczywistym. A jaki podkład był użyty w przypadku obiektu rzeczywistego? Porównałes kolorystykę swojego modelu kładac go na obiekcie rzeczywistym?

Możesz wziąć dokładnie ta samą farbę której ktoś użył do pomalowania przykładowego czołgu i pomalowac nią płytkę tworzywa. Na szarym podkładzie bądź nie. Twierdzisz, że jak ta płytkę położysz na czołgu to będzie idealnie pasować kolorem? Wcale nie.

 

Edited by HKK
Link to comment
Share on other sites

Czyli równie dobrze mogę pomalować samolot na jeden kolor a na forum wmawiać, że ma kamuflaż, ho ho, i to jaki, tylko światło wszystko psuje.

Link to comment
Share on other sites

10 minut temu, Tap-chan napisał:

Czyli równie dobrze mogę pomalować samolot na jeden kolor a na forum wmawiać, że ma kamuflaż, ho ho, i to jaki, tylko światło wszystko psuje.

Nie. Jesli chcesz, aby dwa kolory kamuflażu były kontrastowe a wg. Ciebie nie są, to zwiększ ten kontrast. Preshadingiem, postshadingiem, washem, filtrem, itd. Jesli teraz na zdjęciu kontrast jest za mały lub za duży, to zmień oświetlenie albo nastawy. Ale jeśli chcesz aby różnica nie była widoczna, to owszem, pomaluj jednym kolorem :)

W każdym przypadku, chodzi o wrażenie jakie chcesz uzyskać. Dla siebie i dla innych. A dyskusje, czy kolor jest zgodny z "rzeczywistością" są zbędne. Powtarzam jeszcze raz - chodzi o wrażenie w stosunku do wyobrażenia. Więc np. uzycie zielonego zamiast niebieskiego jest błędem, bo wrażenie na modelu będzie bardzo odległe od wyobrażenia jakie mamy o obiekcie rzeczywistym. Dla kogokolwiek.

Edited by HKK
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.