Skocz do zawartości

HATAKA orange czy AK RC?


golf czarny

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie do użytkowników obu frm. Które są bardziej podobne do  Gunze C względem:

1) trwałości,

2) samopoziomowania (rozcieńczane MLT),

3) malowania  laserunkowego -kontroli nad efektem prześwitywania.

 

Chodzi o wczesne  barwy  IAF z okresu kryzysu sueskiego. Gunze ma  późniejsze  a chciałbym dobrać coś najbardziej zbliżonego do Gunze C. Z góry mówię,że  dla mnie gunze c  do tamiyi jest podobne ale nie bardzo podobne.  Więc  szukam czegoś  rozcieńczalnego MLT ,szybkoschnącego, najlepiej satynowego  co jest najbardziej podobne  do Gunze C .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hataka to satyna, AK RC to w sporej mierze mat, i to tak głęboki, że aż upiorny. Hataka, wiadomo, słabiej kryje, lepiej zaopatrzyć się w łyżeczki, trzasnąć w różnych primerach i wypróbować jaki będzie najlepszy, ale generalnie to biały albo szary.  Co do konkretnych barw to nie pomogę, ale ja sam się do Hataki przekonuję - lakiery są bardzo dobre, a kolory dają satynową powierzchnię, na którą nie trzeba kłaść wiele połysku. Minus jest taki, że czasem trzeba się sporo namęczyć, żeby położyć ładny kolor. Przykład - łyżka z czarnym primerem, w 5 warstwach Hataki nie udało mi się uzyskać takiej soczystości koloru Willow Green jak po 2 średnich warstwach Gunze C, chociaż z innymi kolorami (Basalt Grey i Pearl Grey) lub na jaśniejszym podkładzie było już łatwiej. Z tego samego powodu nie warto przesadzać z preshadingiem, na pewno nie ma co do tego używać czarnego - tego z resztą Hataka nie ma sensownego, ma słabo kryjące czarne (i białe). Na szczęście u mnie kolory Hataki dobrze mieszały się zarówno z Tamkowymi akrylami, jak i z Gunze C, GX, a nawet surfacerami.

 

A jeszcze w kwestii AK RC - mam dwie farbki, lotniczy (zd)radziecki turkus i naziemny żółty. Turkus daje ładny połysk, ale żółty jest tak matowy, że potrzebował dodatkowych 2 warstw lakieru połysk i szlifowania, żeby udało się go ujednolicić z resztą modelu. Zdaje się, że kolory lotnicze w RC są w połysku/satynie, a "ziemniaki" w tym strasznym matowym finiszu. Z rozcieńczeniem żółtego miałem problem, rozcieńczalnik się oddzielał po kilkunastu sekundach i nie bardzo chciał współpracować z Clear Red Tamki, chociaż zakładam, że mogła to być po prostu wada samej partii.

 

`

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Malowałem już modele zarówno lakierami AK RC jak i Hataką Orange. Odcieni wg mnie więcej ma Hataka i chyba są bliższe oryginalnym barwom.  Kryją bardzo dobrze, jednak potrzebny jest grunt powierzchni jakimś primerem. Zarówno lakiery HATAKI i AK RC rozcieńczałem metoksypropanolem do nabycia na znanym portalu aukcyjnym- wychodzi dużo taniej niż dedykowane przez producentów rozcieńczalniki. MLT nie używałem do rozcieńczania tych farb- na forach piszą, że to działa.

Więcej jest tu:

https://www.kfs-miniatures.com/real-colors-ak-interactive/

https://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?p=985606

https://www.kfs-miniatures.com/1-72-type-94-japanese-tankette-malowanie-z-hataka-orange-cz-1/

https://www.kfs-miniatures.com/1-72-type-1-chi-he-japanese-medium-tank-malowanie-z-hataka-orange-cz-2/

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Qz9 napisał:

Lotnicze sa satynowe, a pancerne sa matowe.  trzeba po prostu patrzec co się uzywa. 

 

5 godzin temu, Tap-chan napisał:

(...)Zdaje się, że kolory lotnicze w RC są w połysku/satynie, a "ziemniaki" w tym strasznym matowym finiszu. (...)

 

`

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, robertmodelarz napisał:

 Zarówno lakiery HATAKI i AK RC rozcieńczałem metoksypropanolem

 

 

A czy un śmierdzi? Ogromną zaletą rozcieńczalnika Hataki jest mniej/nie smrodliwość, dlatego zacząłe go stosować również z produktami Mr. Hobby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, socjo1 napisał:

 

A czy un śmierdzi? Ogromną zaletą rozcieńczalnika Hataki jest mniej/nie smrodliwość, dlatego zacząłe go stosować również z produktami Mr. Hobby.

Jak się nos wsadzi to czuć, że to chemia, ale delikatnie.  Metoksypropanol jest głównym składnikiem rozcieńczalników Hataki jak i AK RC.

METOKSYPROPANOL - czysty - 250ml WARCHEM Sp. z o.o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko trzeba zwrócić uwagę, czy to na pewno Dowanol PM (1-Metoksy 2-Propanol). Bo jest jeszcze Dowanol DPM zwany dimetoksypropanol-em. Dużo wolniej  paruje. Mozna powiedzieć że to czysty, mocny retarder. Ponieważ słabo paruje, jest jeszcze bardziej bezwonny.

Edytowane przez HKK
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, myszaty napisał:

Rozumiem że dowanol dodajecie do tamki z serii LP?

Bo mnie X się ścina po jego dodaniu.

Ale X akrylowe czy X emalie? :)

Ja przyznam, że używałem go do tej pory tylko do farb błotnych. Może jutro przetestuję z z akrylami Tamiyi i resztą.

Edytowane przez Fixer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, patrykd napisał:

A czy farbki AK real color można rozcieńczać mr color leveling thinnerem? Jak się wtedy sprawują?

Jak najbardziej. Nie wiem czy jest różnica pomiędzy MLT a dedykowanym thinnerem AK. bo tego drugiego nigdy nie używałem. Podobno z thinnerem AK są mniej matowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...

Przepraszam że odkopuję temat, ale podzielę się spostrzeżeniem nt. odwzorowania kolorów AK RC. Kupiłem kilka farb RC do malowania F-16 bo myślałem że nazwa Real Colors zobowiązuje... zależało mi na dokładnej palecie FS. Po zastosowaniu RC249 (FS36270) na dziób i statecznik Falcona okazało się że kolor jest zupełnie inny niż na wszystkich dostępnych zdjęciach F-16. Musiałem dokupić Gunze H306 i dopiero ten kolor jest właściwym FS36270 i jest zgodny z foto. 

Po południu mogę przesłać zdjęcia porównujące obu farbek, ale już teraz mogę przestrzec przed tymi farbami - Real Colors to na pewno nie jest.

 

PS.  Mam jeszcze standardowe Ghost Grey'e (RC251/252) i tu już sprawa wygląda lepiej, ale chyba też porównam z Gunze H...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.08.2021 o 09:44, Mayek napisał:

Musiałem dokupić Gunze H306 i dopiero ten kolor jest właściwym FS36270 i jest zgodny z foto. 

Mr. Hobby-Mr. Color-C306 Gray FS36270 Semi-Gloss (10ml) | Bandai gundam  models kits premium shop online | Bandai Toy Shop @ Gundam.my. Our online  shop offers wide range of gundam model kits, LBXMr. Hobby - Mr. Color C306 Gray FS36270 - Megamodell.eu

To tyle na temat oceniania zgodności kolorów na podstawie jakichkolwiek fotografii. Dotyczy zarówno słoiczków z farbami jak tym bardziej obiektów rzeczywistych.

Nawet jak maźniesz sobie farbą jakiś materiał to porównywanie jej wyglądu do zdjęć samolotu jest pozbawione sensu. Barwa twojej próbki zależy zarówno od koloru i faktury materiału na którym ją położyłeś jak i od oświetlenia w którym ją oglądasz. A barwa którą widzisz na zdjęciach samolotu jest wynikiem jeszcze większej liczby czynników. W tym monitora na którym je oglądasz.

Weż sobie jakiekolwiek zdjęcie które masz na komputerze i wydrukuj. Potem porównaj swój wydruk z tym co widzisz na ekranie w różnych warunkach oświetlenia.

Teraz pomaluj coś farbką modelarską. Zrób temu zdjęcie. Wydrukuj zdjęcie. Porównaj oryginał ze zdjęciem na monitorze i z wydrukiem w różnie oświetlonym pokoju. Będziesz miał całą gamę podobieństw i różnic, 

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z gunze też bywa różnie. Do ostatniego modelu używałem Polskich szarości (H306 i H308), po pomalowaniu kamuflażu nie było go prawie widać, więc nie liczyłbym na to, że jakaś paleta kolorów jest w pełni zgodna z realiami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Tap-chan napisał:

Z gunze też bywa różnie. Do ostatniego modelu używałem Polskich szarości (H306 i H308), po pomalowaniu kamuflażu nie było go prawie widać, więc nie liczyłbym na to, że jakaś paleta kolorów jest w pełni zgodna z realiami.

Nie ma czegoś takiego jak uniwersalne "realia" w tym przypadku. Trzeba je najpierw zdefiniować. Ta sama farba położona np. na błotniku i na wieży prawdziwego czołgu może wyglądać inaczej i to w zależności od oświetlenia. Jak zrobisz "temu czołgu" zdjęcie, to znowu możesz mieć różnicę albo nie. Farba modelarska o tym samym FS co farba przemysłowa, tez może wyglądać inaczej w zależności od materiału na któym ją połozono oraz od oświetlenia.

Co ważniejsze, te różnice moga być dla oka wyraźne albo niewidoczne, nawet jak jakiś przyrząd pokaże minimalną różnicę.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wchodźmy w filozofię. Kładę dwie farby na modelu (na szary podkład), na żywych obiektach nawet w pochmurne dni wyraźna różnica między nimi jest, na modelu prawie nie ma. Dla mnie to oznacza, że któryś kolor się nie zgadza, a farby nie reprezentują odpowiednio barw, które reprezentować powinny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Tap-chan napisał:

Nie wchodźmy w filozofię. Kładę dwie farby na modelu (na szary podkład), na żywych obiektach nawet w pochmurne dni wyraźna różnica między nimi jest, na modelu prawie nie ma. Dla mnie to oznacza, że któryś kolor się nie zgadza, a farby nie reprezentują odpowiednio barw, które reprezentować powinny.

To nie jest filozofia a fizyka i fizjologia. To co piszesz jest nieprawdą, łatwą do udowodnienia. Tzn. dwie farby o TYM SAMYM FS moga dać różne wrażenia na różnych materiałach i w różnym oświetleniu. I nie ma sposobu aby stwierdzic, że jedna jest "lepsza" od drugiej.

Tak na marginesie - kładziesz dwie farby na szary podkład i masz inne wrażenie w porównaniu z obiektem rzeczywistym. A jaki podkład był użyty w przypadku obiektu rzeczywistego? Porównałes kolorystykę swojego modelu kładac go na obiekcie rzeczywistym?

Możesz wziąć dokładnie ta samą farbę której ktoś użył do pomalowania przykładowego czołgu i pomalowac nią płytkę tworzywa. Na szarym podkładzie bądź nie. Twierdzisz, że jak ta płytkę położysz na czołgu to będzie idealnie pasować kolorem? Wcale nie.

 

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Tap-chan napisał:

Czyli równie dobrze mogę pomalować samolot na jeden kolor a na forum wmawiać, że ma kamuflaż, ho ho, i to jaki, tylko światło wszystko psuje.

Nie. Jesli chcesz, aby dwa kolory kamuflażu były kontrastowe a wg. Ciebie nie są, to zwiększ ten kontrast. Preshadingiem, postshadingiem, washem, filtrem, itd. Jesli teraz na zdjęciu kontrast jest za mały lub za duży, to zmień oświetlenie albo nastawy. Ale jeśli chcesz aby różnica nie była widoczna, to owszem, pomaluj jednym kolorem :)

W każdym przypadku, chodzi o wrażenie jakie chcesz uzyskać. Dla siebie i dla innych. A dyskusje, czy kolor jest zgodny z "rzeczywistością" są zbędne. Powtarzam jeszcze raz - chodzi o wrażenie w stosunku do wyobrażenia. Więc np. uzycie zielonego zamiast niebieskiego jest błędem, bo wrażenie na modelu będzie bardzo odległe od wyobrażenia jakie mamy o obiekcie rzeczywistym. Dla kogokolwiek.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.