Jump to content

Tu-20, Plastikard,1/100


hamp
 Share

Recommended Posts

To było moje marzenie lat szkoły podstawowej… O mało go nie kupiłem ale okazało się, że modele były ze zwrotów gdyż okazało się, że były lewe albo prawe części (ktoś źle zapakował). W rzeczywistości jest to model samolotu Tu-95 bliżej nieokreślonej wersji z radarem przeciw okrętom podwodnym.

Link to comment
Share on other sites

Cześć!

 

Właśnie miałem napisać, że jest to Tu-95... A najlepsze, że ten model do niedawna był produkowany i w sprzedaży... Teraz widzę że spadł z programu:

 

https://www.reifra.de/online-shop/spielwaren-aus-eigener-herstellung/modellbau/bausaetze-fuer-flugzeugmodelle/

rwimmer_veb_plasticart_TU-20_reifra_O (familie-wimmer.com)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Szukałem materiałów na temat Tu-95 ale niestety nie znalazłem ani jednego zdjęcia czy rysunku przedstawiającego ten typ samolotu z tak mocno ściętym w dół nosem. Nos był albo prosty albo lekko pod kąt w dół a tu mamy do czynienia z czymś co chyba nie zostało poprawione przez jakiegokolwiek modelarza - wszystkie widziane przeze mnie modele Tu-95 z Plasticarta miały nie poprawiony nos. 

Edited by Staryfajter1954
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja znalazłem, czeskie L+K  1976-17.

Nie wiem czy to kogoś zadowoli ale zawsze lepszy rydz niż ... pic🤣

tu-20.jpg

Edited by jmx62
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, jmx62 napisał:

Ja znalazłem, czeskie L+K  1976-17.

Nie wiem czy to kogoś zadowoli ale zawsze lepszy rydz niż ... pic🤣

tu-20.jpg

Bardzo ciekawy artykuł. Szkoda, że zdjęcia są bardzo nieczytelne i chętnie zobaczyłbym model Tu-95 wykonany z tego zestawu ale tak jak powinien wyglądać ten potężny samolot.

Link to comment
Share on other sites

Ja znalazłem tylko to co wrzuciłem.

A swoją droga jak się w pisze w przeglądarkę Tu-20 to przekierowuje od razu na -95kę, tak jakby terminu Tu-20 nie było. Kto w ogóle wymyślił taką nazwę?

Link to comment
Share on other sites

Quź...dzięki🙃

 

Z rosyjskiego wydawnictwa AwiaKolekcja 4/2013

Te z "brzydkim nosem"

tu-20.8.jpg

tu-20.1.jpg

tu-20.2.jpg

tu-20.3.jpg

tu-20.5.jpg

tu-20.6.jpg

tu-20.7.jpg

I dla odmiany z "ładniejszym nosem"

tu-20.4.jpg

Edited by jmx62
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Wikipedia pisze o tym tak:

For a long time, the Tu-95 was known to U.S./NATO intelligence as the Tu-20. While this was the original Soviet Air Force designation for the aircraft, by the time it was being supplied to operational units it was already better known under the Tu-95 designation used internally by Tupolev, and the Tu-20 designation quickly fell out of use in the USSR. Since the Tu-20 designation was used on many documents acquired by U.S. intelligence agents, the name continued to be used outside the Soviet Union.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Tylko że Plasticart to NRD, czyli praktycznie nie "outside the Soviet Union".

Ciekawe, że rosyjska wiki obszernie opisując historię samolotu nazwę Tu-20 podaje tylko w kontekście tego modelu, a z kolei w niemieckiej jest stwierdzenie:

"Lange Zeit wurde die Tu-95, auch in der Fachpresse der Mitgliedsstaaten des Warschauer Paktes, als Tu-20 bezeichnet. Erst im Zuge von Abrüstungsverhandlungen wurde die korrekte Typenbezeichnung bekannt. ", co na nasze się przekłada:

" Tu-95 przez długi czas był nazywany Tu-20, m.in. w prasie specjalistycznej państw Układu Warszawskiego. Prawidłowe oznaczenie typu poznano dopiero w trakcie negocjacji rozbrojeniowych".

Link to comment
Share on other sites

Wg mnie model przedstawia wersję Tu-95KM lub Tu-95K-22 , tylko ta modelowa sonda do tankowania jest do bani , przez to cały przód wydaje się jakiś dziwny.

Zdjęcie Tu-95KM bez sondy .

Tu-95KM.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dlaczego Tu-95 był nazywany Tu-20 :

"Już na etapie projektowania Tu-95 planowano wykorzystać go w przyszłości jako nośnik pocisków powietrze-ziemia. Aby to zrobić, maszyna miała wszystko, czego potrzebujesz: duży zasięg lotu, znaczną nośność i układ wygodny do zawieszenia pod kadłubem dużego samolotu pociskowego. Ta ostatnia okoliczność stała się decydującym czynnikiem przy wyborze kandydata na przewoźnika między Tu-95 a M-4 ( 3M ). 11 marca 1954 r. wydano uchwałę Rady Ministrów, zgodnie z którą OKB-156 otrzymał polecenie opracowania samolotu nośnego Tu-95K dla systemu rakiet lotniczych K-20 na bazie Tu-95MA. Ten sam dokument zobowiązał OKB-155 AI Mikojana do stworzenia pocisku dalekiego zasięgu X-20 zawieszonego pod nośnikiem , którego system celowniczy miał opracować KB-1 pod kierownictwem WM Szabanowa.
Nazwa kompleksu K-20 i pocisku Ch-20 nie została wybrana przypadkowo. Pierwotnie planowano, po przyjęciu bombowca „95”, nadać mu oficjalne oznaczenie Tu-20 . Jednak w trakcie rozwoju samolotu wydano tak dużą liczbę dokumentów i rysunków z indeksem „95”, że wojsko zgodziło się nadać mu nazwę Tu-95, odpowiadający szyfrowi OKB. Indeks „20” zachował się tylko w nazwie kompleksu, rakiety i systemu sterowania. Pod koniec lat pięćdziesiątych informacje o kompleksie K-20 dotarły na Zachód i podobno dlatego Tu-95 przez długi czas nazywano tam Tu-20 ."

 

Czyli nazwa Tu-20 funkcjonowała tylko na Zachodzie i pewnie dlatego Plasticard użył tej nazwy , a nie "tajnej" Tu-95. Zachodni modelarz znał Tu-20 , ale już Tu-95 nie. Marketing.

Edited by Cypis
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Yes, yes, yes, mam i ja swojego Tu-20👍

Znalazłem w Squadron-Signal Publications  n°6054 - Warsaw Pact AF - Foreign Air Service.

tu-20.9.jpg

Link to comment
Share on other sites

W dniu 15.01.2022 o 18:31, Cypis napisał:

Wg mnie model przedstawia wersję Tu-95KM lub Tu-95K-22 , tylko ta modelowa sonda do tankowania jest do bani , przez to cały przód wydaje się jakiś dziwny.

Zdjęcie Tu-95KM bez sondy .

Tu-95KM.jpg

Moim zdaniem zestaw prezentuje model najbardziej zbliżony do wersji Tu-95MS a więc z radarem i krótkim przodem czyli samoloty nazwane Riazań i Saratow. Żeby model wyglądał jak prawdziwy Tu-95MS należałoby poprawić górną cześć przodu kadłuba (wykorzystując np masy dwuskładnikowej Greenstuff albo Miliput), dodać sondę do tankowania w powietrzu oraz osłonę kabiny, która jak zawsze w przypadku modeli Plasticarta była fantazją producenta. 

Link to comment
Share on other sites

Staryfajter1954, częściowo się z Tobą zgodzę . Góra przodu kadłuba (skos i osłona kabiny) to wg. mnie wersja KM , osłona radaru i tył kadłuba bliżej im do MS. Cały model to wersja SF :).

T-95.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dobra, do tej pory zajmowaliśmy się kadłubem. 

A jak ma się do rzeczywistości bryła płatowca w rzucie z góry, no i inne "szczególiki" typu silniki i podwozie?

Link to comment
Share on other sites

Modelu nie mam , to z planami nie porównam. Ale generalnie bryła w miarę ok, ale uproszczeń bardzo dużo. Skos skrzydeł też ok , silniki porażka. Pamiętam tylko , że jak się zrobiło ruchome śmigła , to fajnie się kręciły (dwa śmigła na jednym silniku , ale przeciwbieżne).

 

TU.jpg

Edited by Cypis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.