Skocz do zawartości

Tu-20, Plastikard,1/100


hamp

Rekomendowane odpowiedzi

To było moje marzenie lat szkoły podstawowej… O mało go nie kupiłem ale okazało się, że modele były ze zwrotów gdyż okazało się, że były lewe albo prawe części (ktoś źle zapakował). W rzeczywistości jest to model samolotu Tu-95 bliżej nieokreślonej wersji z radarem przeciw okrętom podwodnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Właśnie miałem napisać, że jest to Tu-95... A najlepsze, że ten model do niedawna był produkowany i w sprzedaży... Teraz widzę że spadł z programu:

 

https://www.reifra.de/online-shop/spielwaren-aus-eigener-herstellung/modellbau/bausaetze-fuer-flugzeugmodelle/

rwimmer_veb_plasticart_TU-20_reifra_O (familie-wimmer.com)

 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukałem materiałów na temat Tu-95 ale niestety nie znalazłem ani jednego zdjęcia czy rysunku przedstawiającego ten typ samolotu z tak mocno ściętym w dół nosem. Nos był albo prosty albo lekko pod kąt w dół a tu mamy do czynienia z czymś co chyba nie zostało poprawione przez jakiegokolwiek modelarza - wszystkie widziane przeze mnie modele Tu-95 z Plasticarta miały nie poprawiony nos. 

Edytowane przez Staryfajter1954
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...
2 godziny temu, jmx62 napisał:

Ja znalazłem, czeskie L+K  1976-17.

Nie wiem czy to kogoś zadowoli ale zawsze lepszy rydz niż ... pic🤣

tu-20.jpg

Bardzo ciekawy artykuł. Szkoda, że zdjęcia są bardzo nieczytelne i chętnie zobaczyłbym model Tu-95 wykonany z tego zestawu ale tak jak powinien wyglądać ten potężny samolot.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja znalazłem tylko to co wrzuciłem.

A swoją droga jak się w pisze w przeglądarkę Tu-20 to przekierowuje od razu na -95kę, tak jakby terminu Tu-20 nie było. Kto w ogóle wymyślił taką nazwę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Quź...dzięki🙃

 

Z rosyjskiego wydawnictwa AwiaKolekcja 4/2013

Te z "brzydkim nosem"

tu-20.8.jpg

tu-20.1.jpg

tu-20.2.jpg

tu-20.3.jpg

tu-20.5.jpg

tu-20.6.jpg

tu-20.7.jpg

I dla odmiany z "ładniejszym nosem"

tu-20.4.jpg

Edytowane przez jmx62
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wikipedia pisze o tym tak:

For a long time, the Tu-95 was known to U.S./NATO intelligence as the Tu-20. While this was the original Soviet Air Force designation for the aircraft, by the time it was being supplied to operational units it was already better known under the Tu-95 designation used internally by Tupolev, and the Tu-20 designation quickly fell out of use in the USSR. Since the Tu-20 designation was used on many documents acquired by U.S. intelligence agents, the name continued to be used outside the Soviet Union.

  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że Plasticart to NRD, czyli praktycznie nie "outside the Soviet Union".

Ciekawe, że rosyjska wiki obszernie opisując historię samolotu nazwę Tu-20 podaje tylko w kontekście tego modelu, a z kolei w niemieckiej jest stwierdzenie:

"Lange Zeit wurde die Tu-95, auch in der Fachpresse der Mitgliedsstaaten des Warschauer Paktes, als Tu-20 bezeichnet. Erst im Zuge von Abrüstungsverhandlungen wurde die korrekte Typenbezeichnung bekannt. ", co na nasze się przekłada:

" Tu-95 przez długi czas był nazywany Tu-20, m.in. w prasie specjalistycznej państw Układu Warszawskiego. Prawidłowe oznaczenie typu poznano dopiero w trakcie negocjacji rozbrojeniowych".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie model przedstawia wersję Tu-95KM lub Tu-95K-22 , tylko ta modelowa sonda do tankowania jest do bani , przez to cały przód wydaje się jakiś dziwny.

Zdjęcie Tu-95KM bez sondy .

Tu-95KM.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego Tu-95 był nazywany Tu-20 :

"Już na etapie projektowania Tu-95 planowano wykorzystać go w przyszłości jako nośnik pocisków powietrze-ziemia. Aby to zrobić, maszyna miała wszystko, czego potrzebujesz: duży zasięg lotu, znaczną nośność i układ wygodny do zawieszenia pod kadłubem dużego samolotu pociskowego. Ta ostatnia okoliczność stała się decydującym czynnikiem przy wyborze kandydata na przewoźnika między Tu-95 a M-4 ( 3M ). 11 marca 1954 r. wydano uchwałę Rady Ministrów, zgodnie z którą OKB-156 otrzymał polecenie opracowania samolotu nośnego Tu-95K dla systemu rakiet lotniczych K-20 na bazie Tu-95MA. Ten sam dokument zobowiązał OKB-155 AI Mikojana do stworzenia pocisku dalekiego zasięgu X-20 zawieszonego pod nośnikiem , którego system celowniczy miał opracować KB-1 pod kierownictwem WM Szabanowa.
Nazwa kompleksu K-20 i pocisku Ch-20 nie została wybrana przypadkowo. Pierwotnie planowano, po przyjęciu bombowca „95”, nadać mu oficjalne oznaczenie Tu-20 . Jednak w trakcie rozwoju samolotu wydano tak dużą liczbę dokumentów i rysunków z indeksem „95”, że wojsko zgodziło się nadać mu nazwę Tu-95, odpowiadający szyfrowi OKB. Indeks „20” zachował się tylko w nazwie kompleksu, rakiety i systemu sterowania. Pod koniec lat pięćdziesiątych informacje o kompleksie K-20 dotarły na Zachód i podobno dlatego Tu-95 przez długi czas nazywano tam Tu-20 ."

 

Czyli nazwa Tu-20 funkcjonowała tylko na Zachodzie i pewnie dlatego Plasticard użył tej nazwy , a nie "tajnej" Tu-95. Zachodni modelarz znał Tu-20 , ale już Tu-95 nie. Marketing.

Edytowane przez Cypis
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.01.2022 o 18:31, Cypis napisał:

Wg mnie model przedstawia wersję Tu-95KM lub Tu-95K-22 , tylko ta modelowa sonda do tankowania jest do bani , przez to cały przód wydaje się jakiś dziwny.

Zdjęcie Tu-95KM bez sondy .

Tu-95KM.jpg

Moim zdaniem zestaw prezentuje model najbardziej zbliżony do wersji Tu-95MS a więc z radarem i krótkim przodem czyli samoloty nazwane Riazań i Saratow. Żeby model wyglądał jak prawdziwy Tu-95MS należałoby poprawić górną cześć przodu kadłuba (wykorzystując np masy dwuskładnikowej Greenstuff albo Miliput), dodać sondę do tankowania w powietrzu oraz osłonę kabiny, która jak zawsze w przypadku modeli Plasticarta była fantazją producenta. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Staryfajter1954, częściowo się z Tobą zgodzę . Góra przodu kadłuba (skos i osłona kabiny) to wg. mnie wersja KM , osłona radaru i tył kadłuba bliżej im do MS. Cały model to wersja SF :).

T-95.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, do tej pory zajmowaliśmy się kadłubem. 

A jak ma się do rzeczywistości bryła płatowca w rzucie z góry, no i inne "szczególiki" typu silniki i podwozie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modelu nie mam , to z planami nie porównam. Ale generalnie bryła w miarę ok, ale uproszczeń bardzo dużo. Skos skrzydeł też ok , silniki porażka. Pamiętam tylko , że jak się zrobiło ruchome śmigła , to fajnie się kręciły (dwa śmigła na jednym silniku , ale przeciwbieżne).

 

TU.jpg

Edytowane przez Cypis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.