Skocz do zawartości

Ił-2 - wersje, modyfikacje, modele


Grzes

Rekomendowane odpowiedzi

No to jakby się zrobił osobny temat o Ile-2gim.

Może wydzielić jako nowy wątek.

Każdy cokolwiek wie na ten temat niech wrzuca, może uda się w końcu rozkminić co jest co w tym "Latającym czołgu"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • jawkers changed the title to Ił-2 - wersje, modyfikacje, modele

Ił-2 to nie tylko problem skosu skrzydeł,ale też tego z czego były zrobione: drewno czy metal. Zależy to głównie od okresu produkcji. I dla ułatwienia: to samo dotyczy kadłuba, na dodatek jedno czy dwumiejscowy… temat rzeka😬

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.01.2022 o 11:23, qrpas napisał:

 to samo dotyczy kadłuba, na dodatek jedno czy dwumiejscowy… temat rzeka😬

No nie taka znowu rzeka :wink:

Dlatego zadałem pytanie

Cytat

Moglibyście mi wyjaśnić co Wy rozumiecie przez pojęcia ,,striełka'' i ,,deska'' ?

Padły wyjaśnienia ,ale ale nie do końca precyzyjne wink3

1) Ił 2 z początkowej serii produkcyjnej  z 1941 r (przed Barbarossą ) był tylko jednomiejscowy z poszyciem metalowym (tak tył kadłuba jak i całe skrzydła)

2) Po rozpoczęciu działań wojennych -ze względu na oszczędności surowców strategicznych- najpierw zmieniono porycie tyłu  kadłuba  na sklejkowy  ,tak poszycie jak i wewnętrzną   konstrukcję

3) Następnie to samo zrobiono ze skrzydłami ;dlatego nazwano je ,,deską'' w odróżnieniu od metalowych .

      Były to skrzydła pierwotnie zaprojektowane, o normalnym ,,prostym '' profilu . Te zmiany nastąpiły  około  końca 41 roku .

      Można przyjąć ( budując model) że w tym czasie inne jak ,, drewniane''  już nie latały  ,ze względu na olbrzymie straty ,oraz małą liczbę wyprodukowanych ,, aluminiowców"  

4)Połowa 42r ;pojawienie się wersji dwumiejscowej ( do końca wojny tylko taka ,jednomiejscowe zezłomowane przez Luftwaffe) ,i tu może być  mały ,, galimatias z .... kabiną .

     Potrzeba tylnego strzelca była sygnalizowana już na początku 42 r i  były dokonywane samoistne przeróbki w zakładach remontowych .

     Warto podkreślić,  że  nie występowały Iły dwumiejscowe o ,,prostym'' profilu skrzydła z metalowym pokryciem skrzydeł na zewnątrz  .

     Tył kadłuba też był kryty sklejką

5) Początek 43r to pojawienie się  wersji o ,,skośnych'' też ,,drewnianych '' (czyli co ?  dalej deska  heh :chytry: ) skrzydłach, do których przylgnęła nazwa ,,striełka'' .

     Modyfikacja wprowadzona dla ogólnej poprawy ,,lotności ''Ila 2 , a nie tylko dla skompensowania ciężaru stanowiska strzeleckiego .

     ,,Proste'' dwumiejscowe Iły dawały radę i bez tego, ale powiększenie o 15 stopni skosu natarcia skrzydeł ,wraz z mocniejszym silnikiem , dało bardzo zadowalające rezultaty.

     ,,Drewniane striełki '' wyparł szybciutko  te  ,,proste'' i 44r, to chyba (podkreślam chyba ) latały już tylko ,,drewniane striełki '' (skrzydła ,ogon )

      Rozróżnić je na zdjęciach ,chyba najszybciej patrząc nie na kąt natarcia skrzyła ,a na spływ -tam wyraźnie jest widać załamanie .

6) Przełom 44/45r to pojawienie się ,,skosnej striełki " z przywróconym  metalowym pokryciem ,,zewnętrznych ''skrzydeł  i tyłu kadłuba

      Ten typ według mnie się nie nawojował ,ale pewnie nie mam racji :wink:

Edytowane przez zatras
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, zatras napisał:

...

     Warto podkreślić,  że  nie występowały Iły dwumiejscowe o ,,prostym'' profilu skrzydła z metalowym pokryciem skrzydeł . ...

Jeśli MR jest wiarygodna, to wątpliwość chyba rozwiana. Wersja dwumiejscowa, skrzydła proste, metalowe. 

ił 2 opis.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.01.2022 o 13:49, zatras napisał:

...Następnie to samo zrobiono ze skrzydłami ;dlatego nazwano je ,,deską'' w odróżnieniu od metalowych .

To chyba jednak tak nie działa?

"deska" to nie dlatego że drewniane skrzydło tylko chodzi o kształt, w odróżnieniu od "striełki".

Deska to po prostu proste skrzydło jak deska a "so striełkoj" to znaczy ze skosem do tyłu.

 

Co do modeli "Latających czołgów" to w miniReplice nr 4(3/1998) przedstawiono porównanie modeli w skali 1:72 Śmer, Dako-Plast, chyba też Toko i Eduard?

Była taka tabelka przedstawiająca jaki typ skrzydła, z czego było zrobione i też typ kadłuba. 

Może jutro znajdę chwilę czasu to poszukam  i wrzucę.

 

Dzień później...

Niestety skleroza daje o sobie znać. Znalazłem ten numer mR ale nie o to mi chodziło. Owszem jest w tym numerze relacja z budowy i kilka zdjęć gotowych modeli ze Śmera i Dako ale to nie o ten artykuł mi chodziło. A i zapowiedziach dopiero jest Iłek z Eduarda.

Będę musiał wytężyć umysł to może przypomnę sobie gdzie to było?

Edytowane przez jmx62
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, jmx62 napisał:

To chyba jednak tak nie działa?

"deska" to nie dlatego że drewniane skrzydło tylko chodzi o kształt, w odróżnieniu od "striełki".

Chyba jednak tak działa !

Masz słuszność ,że potocznie takie rozróżnienie się utarło ,aby zidentyfikować kształt skrzydła ( niezależnie; czy drewniane ,czy metalowe)

Wytłumacz mi zatem proszę ,dlaczego ,gdy jeszcze nie miano pojęcia (nie było w zamyśle/planach/produkcji) o ,,skośnej striełce" , 

,,proste'' skrzydła o pokryciu sklejkowym nazywano, ,,deską'' ??? :hmmm:

W 41r żadna  ,,deska'' się nikomu nie śniła w odniesieniu kształtu skrzydła Iła 2  (metalowego )

W dniu 8.01.2022 o 20:01, kopernik napisał:

Jeśli MR jest wiarygodna, to wątpliwość chyba rozwiana. Wersja dwumiejscowa, skrzydła proste, metalowe. 

No proszę :haha: chcesz zawierzyć jakimś kolorowankom ,podpisanym ( chyba wszystkie jak leci ;że met. ,,deska")  przez P. Sikorę -Twoja wola .

Te same barwne plansze w TopDrawings nr 13 opisano inaczej .

Całe zamieszanie z modelami  dwumiejscowych  Iłów 2  w wersji ,,metalowa deska'' wynika z ignorancji/oszczędności ?

Firmy wypuszczają kilka wersji iła 2,  i unifikują części/wypraski .

Jak się wypuszcza najpierw jednomiejscowego ,całkowicie ,,metalowego'' Iła o prostych (bo niby jakich ) skrzydłach , to przy wydaniu dwumiejscowej ,,deski ''używa się tych samych wyprasek o pokryciu ,,metalowym ''. Do kadłuba trzeba zrobić nowe formy  (wiadomo inny kształt-strzelec) ,ale skrzydła ? kto by w koszta wchodził ,kto to pozna ,że tam są linie podziału ,a być nie powinny ; ,,experten ? zwykłe sklejacze i tak nie zakumają że jest źle

Jedyna firma,  która to chyba rozróżniała to Dakoplast , później przepakowywana (chyba ) przez Eastern Exspress

      Ił2 M  ,,deska' od Zwiezdy to stare Toko który odziedziczył ,,złe zewnętrzne skrzydła z ,,metalowej '' jednomiejscowej  wersji model (można naprawić :wystarczy zaszpachlować linie podziału i już jest ,,prawdziwa deska'')      :wink:

       Eduard to późna wersja całkowicie ,,metalowej striełki"

Najlepszy z najlepszych :Tamija to też ,,striełka'' ....tylko tu ja mam zgryz . wink3 czy aby na pewno ,,metalowe skośne'' skrzydła były łączone z drewnianym tyłem kadłuba ? czy aby kadłub też nie powinien być kryty w całości duraluminium ,?

Można   skrzydła ,,metalowe '' (zaszpachlować ) i wtedy na pewno git -mamy wersję z  44r całą drewnianą.

Edytowane przez zatras
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściągnąć z sieci 4+ ,sa fajne rysunki trochę objasnien.wybrac sobie malowanie i tak zrobić.To czy można zewnętrzne skrzydła zmieniać i kadłub,pewnie tak robili dopóki nie zaczął napływać że stanów alclad  wtedy mieli aluminium lotnicze i mogli budować w pełni metalowe samoloty. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, em napisał:

Ściągnąć z sieci 4+ ,sa fajne rysunki trochę objasnien.wybrac sobie malowanie i tak zrobić.

Ale rada -hmhmh:nauka2: - i co tam jest w tej czeskiej publikacji  ? Z rysunków to ja widzę tylko wersje ,,skośne- so striełkoj"

Godzinę temu, em napisał:

dopóki nie zaczął napływać że stanów alclad  wtedy mieli aluminium lotnicze i mogli budować w pełni metalowe samoloty. 

No tak jak napisałem :od stycznia 45r

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie najlepszym źródłem informacji o Iłach 2 jest stronka  https://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/index.html

Prawie wszystkie inne monografie to błądzenie we mgle,  pomieszanie z poplątaniem i szukanie chronologicznie następujących po sobie serii , a prawda jest taka ,że jeden zakład produkował drewniane skrzydła , a drugi metalowe i to w tym samym okresie. Podobnie z kadłubem .

Modele  Tamiyji i DAKO ( obecnie Eastern Express) to najlepsze  modele Iła  2 prosto z pudełka, pozostałe wymagają mniejszych lub większych przeróbek.

Model Eduarda , ma niewłaściwe kalkomanie . Prawdopodobnie całkowicie metalowych dwumiejscowych Iłów  nie użyto w II wojnie .  Stalin albo przerzucił je na Daleki Wschód , lub szykował na Aliantów , lub nie było potrzeby ich użycia , bo straty malały wraz z utratą przewagi Luftwafe i możliwością zapewnienia silnej osłony myśliwców.

Historia Ił 2 cz,1                        czerwiec 1940 - grudzień 1941

Pierwsze wersje Ił2 były jednomiejscowe , z płatami metalowymi prostymi później nazywanymi deską . Działka umieszczone bliżej kadłuba ,a ShKAS 7.62 mm  w dalszej odległości .Kadłub ,a właściwie jego tylna część była , albo metalowa ,albo drewniana . Zakład nr. 18 produkował okresowo obie wersje , a od czerwca 1941 do końca roku był jedynym , który produkował Iła.

Cecha charakterystyczną wersji z tego okresu oprócz układu działek /karabinów w płacie był brak dodatkowego opancerzenia nad głową pilota i z tyłu owiewki .

W skali 1:72  nie ma modeli tej wersji prosto z pudełka .

Wersja z metalowym kadłubem : Academy  - drogi i niedostępny, ale najlepszy do przeróbki

                                                                          Zwiezda (jednomiejscowy) - tani też dobry , wydech do wymiany  nie był stosowany w tym okresie,

                                                                          Oba wymagają  usunięcia dodatkowego opancerzenia z owiewki i przeróbki skrzydeł.

Wersja z drewnianym kadłubem  - Smer  , przeróbki jak wyżej

 

CDN

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, zatras napisał:

Ale rada -hmhmh:nauka2: - i co tam jest w tej czeskiej publikacji  ? Z rysunków to ja widzę tylko wersje ,,skośne- so striełkoj"

No tak jak napisałem :od stycznia 45r

Czyli co polecasz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.01.2022 o 09:16, em napisał:

Czyli co polecasz?

1. Książkę  Jasona Moora po angielsku

2. Stronkę Massimo Tessitori link podałem powyżej ( kopiuj /wklej)

3. Monografie Lotnicze nr 22  AJ PRESS

Po zapoznaniu się z poz. 2 i 3 pewnie powstanie w głowie galimatias , ale dalej i tak będziesz musiał sam decydować kto ma rację .

 

Historia Ił 2 cz,2                 model      1942  nadal tylko jednomiejscowy

Na przełomie 1941/1942 zaczęto dodatkowo opancerzać owiewkę kabiny , od góry nad głową pilota i z tyłu. Jedyny udokumentowany (jaki znalazłem) egzemplarz w konfiguracji jak z 1941 r z dodatkowym opancerzeniem można znaleźć na stromie Massimo ,  zdjęcia zrobiono w fabryce , możliwe że dodatkowe opancerzenie montowano dopiero na modelu 1942, a takie jak na zdjęciach nigdy nie trafiły do jednostek bojowych.

Płat metalowy prosty jak w 1941, kadłub drewniany  - na przeróbkę nadaje się Smer , poprawki płata i kolejny model Iła 2  do kolekcji.

 

Piszę o Ił 2 model 1942 ponieważ nie jest dokładnie wiadomo kiedy modyfikacji dokonano , Jedne źródła podają , że było to w drugiej połowie 1941 inne ,że na początku 1942.

Modyfikacji poddano konstrukcję płata chociaż nadal był to płat prosty typu deska . Działka zmieniono na VYa-23 i odsunięto dalej od kadłuba ,a karabiny były pomiędzy działkami i podwoziem. Zmieniły się  panele inspekcyjne i oczywiście pokrywy uzbrojenia. Na wszystkich egzemplarzach Ił 2 z tego okresu montowano dodatkowe opancerzenie  kabiny.  Na niektórych egzemplarzach montowano dodatkowe listwy usztywniające tył kadłuba.

Od 1942 Ił a 2 produkowano tylko w 3 zakładach 1, 18 i 30 . 

W zakładzie 18 montowano tylko metalowe płaty , a w 1 i 30  tylko drewniane.

Modele 1:72

- Zakład 18 - płat metalowy - Smer  - płat do przeróbki , tylko przerycie brakujących  i szpachlowanie niepotrzebnych linii podziału

- Zakłady 1 i 30 - płat drewniany - Dako / Eastern Ekspress (jednomiejscowy) - z pudełka.

- Zakład 1 po wznowieniu produkcji na przełomie 1941/1942 przez jakiś czas  montował na Iłach wydechy z Mig 3  - płat i tył kadłuba drewniany - Dako  plus wydech Kory D7270 ( prawie tyle co sam model)

Ani Smer ,ani  Dako nie ma dodatkowych listew usztywniających ,jeżeli ktoś chce takiego z listwami  trzeba je sobie  samemu wykonać .

 

CDN 

 

 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak  czytam i czytam i dochodzę do wniosku "nie idźcie tą drogą..." Za dużo tu ubierania opinii w garniak faktu. Do tego totalne pominięcie rosyjskojęzycznych pozycji czy nawet angielskojęzycznych monografii pisanych przez Rosjan zakrawa o totalnie nie fachowe podejście do tematu. Iła wyprodukowano ponad 36000 sztuk w pizdu zakładach i teraz tak w pigułce można streścić i uporządkować jakby była mowa o P-47.... Tematów do obgadania jest full czemu iły miały obkładane kadłuby skórą ? Wprowadzenie wzmocnień na tylnych częściach drewnianych kadłubów, "klocki" trzymające lufy działek, typy działek, wprowadzenie filtrów powietrza, szyby pancerne za pilotem itp itd.... Jak już wspomniano temat rzeka.

Edytowane przez mirage3
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, caughtinthemiddle napisał:


Być może wykazuję się tu niecierpliwością, ale zapytam: jedno- i dwumiejscowemu z Academy do produkcji którego zakładu i z jakiego okresu najbliżej?

Jednomiejscowy Academy - całkowicie metalowy ,a więc z okresu 1940-1941 z  zakładu 18 , ten na pewno  produkował  całkowicie metalowe Iły, oczywiście  płat do poprawy , trzeba  przesunąć działka i przerobić linie podziału na płacie , oraz usunąć dodatkowe opancerzenie z osłony kabiny . Nie miałem tego modelu w rekach więc nie wiem ,czy wystarczy odpowiednie malowanie , czy trzeba jeszcze osłonę szlifować i polerować . Od 1942 nie budowano iła z metalowym kadłubem więc nie warto szpachlować Academy jak jest tańszy Smer i  EE/Dako.

Dwumiejscowy Academy - nie ma lepszego  na model Iła z 1943 roku z metalowym prostym  płatem  czyli z zakładu 18  . Doskonałe oszklenie w tym dwie wersje osłony kabiny strzelca . Prawidłowe  kalkomanie  do 3 wersji , potwierdzone na stronie Massimo. Można  tylko dokonać drobnej korekty położenia pokryw uzbrojenia i otworów rewizyjnych , ale osobiście odradzam bezkrytyczne rycie płata , w niektórych monografiach  jest pokazywany taki układ paneli  jak  w  Academy. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.01.2022 o 22:42, KRUK napisał:

Dwumiejscowy Academy - nie ma lepszego  na model Iła z 1943 roku z metalowym prostym  płatem  czyli z zakładu 18  .

Jakoś trudno mi się zgodzić z opinią że w 43 r produkowali jeszcze dwumiejscowego Iła2 z metalowym prostym  płatem  (czyli deskę) :chytry:

Po analizach rożnych lektur wychodzi mi ,że dwumiejscowy Ił 2  ,,deska''(czyli proste skrzydło)  ,użytkowany był tylko ze sklejkowym pokryciem (tak skrzydeł ,,zewnętrznych'', jak i oczywiście tyłu kadłuba ) 

Zakład 18 może i produkował metalowe skrzydła ,ale chyba tylko do wcześniejszych (jednomiejscowych wersji) wink3

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.